الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)، معرفی و روش استفاده

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star) که به آن ستاره شام‌گاهی هم گفته می‌شود، از جمله الگوهای سه کندلی تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نظیر فارکس و ارز دیجیتال است. این الگو، جزو الگوهای بازگشتی است و مشاهده آن در انتهای یک روند صعودی، می‌تواند هشداری برای احتمال آغاز روند نزولی در ادامه باشد. برای آشنایی بیشتر با الگوی ستاره عصرگاهی با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب از آکادمی رفیعی، شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی ستاره عصرگاهی را معرفی کرده و نحوه تفسیر آن و استفاده از آن برای تحلیل بازار و تولید سیگنال معاملاتی را آموزش خواهیم داد. به‌علاوه، نکات مهمی که باید حین مشاهده و استفاده از این الگو مد نظر داشته باشید را نیز مطرح خواهیم کرد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

اگر سعی شده است در این مقاله و سایر مقالات تکنیکال بلاگ آکادمی رفیعی کلیه داده‌ها و آموزش‌ها پوشش داده شده و نیازهای شما تامین شود، اما برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتقای مهارت و دانش معاملاتی خود در بازارهای مالی می‌توانید دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی را نیز امتحان کنید.

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star) چیست؟

در صورتی که به تحلیل تکنیکال بازارهای مالی تسلط داشته باشید یا مقاله «الگوهای کندلی» آکادمی رفیعی را مطالعه کنید، ملاحظه خواهید کرد که الگوهای کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی در حالت کلی شامل چند نوع می‌شوند:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی
  • الگوهای نموداری

در سه نوع نخست، الگوها مشخصاً از یک، دو یا سه کندل تسکیل شده‌اند، در حالی که در نوع الگوهای نموداری شما با مجموعه‌ای از کندل استیک‌ها روبه‌رو خواهید بود.

البته، یک دسته‌بندی دیگر هم می‌توان برای این الگوها در نظر گرفت که عبارت است از:

  • الگوهای ادامه دهنده (Continuation)
  • الگوهای بازگشتی (Reversal)

الگوی ستاره عصرگاهی جزو الگوهای تشکیل شده از سه کندل است و ماهیت آن نیز از نوع الگوهای برگشتی است. این الگو، در انتهای روندهای صعودی بازار ظاهر می‌شود و در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که روند قیمتی پس از آن به نزولی تغییر یافته باشد.

پس سیگنال دریافتی از الگوی ستاره عصرگاهی سیگنال فروش (Sell) یا پوزیشن معاملاتی شورت (Short) است.

مطالب مرتبط: آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال از 0 تا 100

شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی ستاره عصرگاهی

گفتیم که الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star) از جمله الگوهای سه کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شکل ظاهری این الگو به‌صورت زیر است:

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)

همان‌طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، الگوی ستاره عصرگاهی حداقل از سه کندل تشکیل شده است:

  • کندل اول – یک کندل صعودی در جهت روند قبل، با بدنه‌ای بزرگ
  • کندل دوم – یک کندل نزولی با بدنه‌ای کوچک
  • کندل سوم – یک کندل نزولی که سیگنال ریزش قیمت را می‌دهد، با بدنه‌ای بزرگ

کندلی که در ابتدای الگو شکل می‌گیرد، هنوز در راستای روند صعودی بازار است و این نوید را می‌دهد که همچنان تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان است و قیمت بالا است.

زمانی که کندل دوم با بدنه ضعیف و بالا از کندل اول شکل می‌گیرد، می‌توان این‌طور دریافت کرد که بازار از حالت صعودی خارج شده ولی هنوز نمی‌توان گفت که نزولی شده است. در این کندل، می‌توان بلاتکلیفی معامله‌گران را مشاهده کرد که در آن تا حدودی فروشندگان نسبت به خریداران پیشی گرفته‌اند اما هنوز تعداد آن‌ها غالب نشده است.

و اما در کندل سوم، بازار کاملاً در دست فروشنده‌ها است و می‌توان با توجه به بدنه بزرگ کندل این‌طور پیش‌بینی کرد که روند بازار زین پس نزولی خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که در مورد شکل ظاهری الگوی ستاره عصرگاهی وجود دارد این است که حتماً دقت کنید تا کندل دوم کوچک باشد و در عین حال، کندل سوم نیز حداقل باید به 50 درصد از بدنه کندل اول نفوذ کرده باشد (این شرط بسیار مهم است و در غیر این صورت الگو معتبر نخواهد بود).

روند شکل‌گیری الگوی ستاره عصرگاهی

در صورتی که تایم فریم‌های تشکیل الگو را به‌صورت یک روزه در نظر گرفته باشیم، روندی که برای تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی طی شده است به شرح زیر خواهد بود:

  • روز اول – قدرت خریداران به دلیل روند صعودی قیمت بالاتر است و فروشنده‌ها فعلاً دست نگه داشته‌اند
  • روز دوم – خرید به نقطه اشباع رسیده یا قیمت وارد سطح مقاومت می‌شود و در نتیجه عرضه افزایش پیدا می‌کند
  • روز سوم – اخبار منفی یا ریزش قیمتی، فروشنده‌های بیشتری را به سمت بازار هدایت می‌کند

در نتیجه، گفته می‌شود که روز دوم معامله‌گران در حالت بلاتکلیفی هستند و از روز سوم – کندل سوم – است که عرضه به بالاترین حد خود رسیده و روند نزولی بازار آغاز می‌شود.

نکات مهم در خصوص الگوی ستاره عصرگاهی

چند نکته بسیار مهم در خصوص تشکیل و همین‌طور استفاده و تفسیر الگوی ستاره عصرگاهی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا تحلیل‌های معتبرتر و درست‌تری از بازار داشته باشید و معاملات خرید و فروش خود را موفق‌تر انجام دهید.

  • معمولاً قرمز بودن کندل دوم بهتر است اما کندل سبز نیز می‌تواند معتبر باشد
  • باید دقت کنید که حجم معاملات در کندل‌ اول کم و در کندل سوم بالا باشد
  • تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی در نزدیکی سطح مقاومت می‌تواند اعتبار بیشتری به آن ببخشد
  • افزایش گپ قیمتی میان بدنه کندل دوم با دیگر کندل‌ها می‌تواند اعتبار بیشتری به الگو ببخشد
  • هر اندازه که بدنه کندل‌های اول و سوم بزرگ‌تر باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد بود
  • در صورتی که بدنه کندل سوم بالاتر از 50 درصد کندل اول باشد، الگو فاقد اعتبار خواهد بود
  • ممکن است کندل دوم از نوع کندل دوجی (Doji) باشد؛ در این‌صورت الگو «ستاره عصرگاهی دوجی» نامیده می‌شود
  • ممکن است الگوی ستاره عصرگاهی از چهار یا پنج کندل تشکیل شده باشد (کندل‌های وسطی بیشتر از یکی باشند)

در کنار مواردی که عنوان شد، این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اگرچه الگوی ستاره عصرگاهی جزو الگوهای کندلی مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال است که اعتبار بالایی نیز دارد، اما:

  • سعی کنید منتظر تشکیل کندل تایید نیز بمانید (کندل قرمزی پایین‌تر از کندل سوم)
  • سعی کنید در کنار استفاده از الگوی ستاره عصرگاهی از اندیکاتورهای تکنیکال نیز کمک بگیرید

یک مثال موردی از الگوی ستاره عصرگاهی

برای درک نحوه استفاده از الگوی ستاره عصرگاهی، به مثال عینی زیر توجه کنید.

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star)

تصویر فوق بخشی از نمودار قیمتی بیت‌کوین (BTC-USDT) است. در این نمودار، در قسمتی که مشخص شده است شاهد تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی هستیم. البته از آن‌جا که کندل وسط به صورت دوجی درآمده است، می‌توان گفت که الگو از نوعی ستاره عصرگاهی دوجی است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بدنه دو کندل اول و سوم بزرگ هستند و در عین حال کندل سوم از نیمی از بدنه کندل اول نیز عبور کرده است (اصطلاحاً آن را پوشش داده است). با این حساب، روند از صعودی به نزولی تغییر خواهد کرد. اتفاقی که در نمودار نیز افتاده است و قیمت بیت‌کوین پس از این الگو به شکل قابل ملاحظه‌ای ریزش کرده است.

جمع‌بندی

الگوی ستاره عصرگاهی (Evening star) که به آن ستاره شام‌گاهی هم گفته می‌شود، از جمله الگوهای سه کندلی تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نظیر فارکس و ارز دیجیتال است. این الگو، جزو الگوهای بازگشتی است و مشاهده آن در انتهای یک روند صعودی، می‌تواند هشداری برای احتمال آغاز روند نزولی در ادامه باشد. برای آشنایی بیشتر با الگوی ستاره عصرگاهی با ما همراه باشید.

الگوی ستاره عصرگاهی از سه کندل تشکیل شده که به شرح زیر هستند:

  • کندل اول – یک کندل صعودی در جهت روند قبل، با بدنه‌ای بزرگ
  • کندل دوم – یک کندل نزولی با بدنه‌ای کوچک
  • کندل سوم – یک کندل نزولی که سیگنال ریزش قیمت را می‌دهد، با بدنه‌ای بزرگ

سیگنال دریافتی از این الگو، سیگنال فروش یا پوزیشن شورت است و یک‌سری نکات نیز در استفاده از آن اهمیت دارند که در متن مقاله اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229