الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) از جمله الگوهای سه کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شما می‌توانید از این الگو برای پیش‌بینی روندهای بازارهای مالی پر نوسان مثل فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده کنید. الگو از سه کندل نزولی با بدنه‌های بزرگ تشکیل شده که همدیگر را پوشش داده و در عین حال هر یک پایین‌تر از کندل قبل از خود تشکیل شده‌اند. این الگو بازگشتی است و معمولاً در انتهای روندهای صعودی بازار تشکیل می‌شود و در نتیجه تشکیل آن به منزله تغییر روند به صعودی و ریزش یا به اصطلاح اصلاح قیمت است. پس سیگنال دریافتی از آن سیگنال فروش یا پوزیشن شورت (short) خواهد بود.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) از جمله الگوهای سه کندلی محبوب و کاربردی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، به‌ویژه دو بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است که از نوع الگوهای بازگشتی بوده و در انتهای روندهای صعودی شکل می‌گیرد. تشکیل شدن این الگو در انتهای یک روند صعودی، به این معنی است که روند بازار به احتمال زیاد به نزولی تغییر یافته و قیمت اصطلاحاً شروع به اصلاح خواهد کرد. در نتیجه می‌توان این‌طور در نظر گرفت که سیگنال دریافتی از الگو سیگنال فروش است و اکنون بهترین زمان برای فروش نماد معاملاتی مورد نظر یا ایجاد پوزیشن شورت برای آن است. نکته بسیار مهم در مورد الگوی سه کلاغ سیاه هم ظاهر ساده آن است که خیلی راحت می‌توانید به خاطر بسپارید. در این مقاله از آکادمی رفیعی، قصد داریم بیشتر در مورد الگوی سه کلاغ سیاه صحبت کنیم.

در ادامه مقاله، پس از مروری کوتاه بر انواع الگوهای کندلی، شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی سه کلاغ سیاه را در کنار هم بررسی کرده و سپس ضمن طرح یک‌سری نکات مهم در خصوص تفسیر و استفاده از این الگو، یک نمونه از آن را در سطح بازارهای واقعی بررسی خواهیم کرد.

با وجود این‌که تمام سعی خود را می‌:نیم تا در این مطلب، کلیه نکات و اطلاعات مورد نیاز برای کار با الگوی سه کلاغ سیاه را در اختیار شما قرار دهیم، اما این فرصت را نیز در اختیار دارید که با ثبت‌نام در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد، سطح مهارت تحلیلی و معاملاتی خود در بازارهای مالی را بیش از پیش ارتقا دهید. با آکادمی رفیعی در ارتباط باشید.

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) چیست؟

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) نقطه مقابل الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) است که در مقالات قبلی آکادمی رفیعی به آن پرداخته‌ایم. این الگو جزو الگوهای سه کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است.

در حالت کلی، الگوهای کندلی تحلیل تکنیکال را می‌توان بر اساس تعداد کندل‌های تشکیل دهنده‌ آن‌ها به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی
  • الگوهای نموداری

در عین حال، هر الگو نیز یکی از دو نوع زیر است و به‌صورت زیر روی روندهای موجود تاثیر می‌گذارد:

  • الگوهای ادامه دهنده (Continuation)
  • الگوهای بازگشتی (Reversal)

در مقاله «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» آکادمی رفیعی، به‌صورت کامل انواع الگوهای کندلی، تعداد کندل‌های آن‌ها و همین‌طور نحوه تفسیرشان را بررسی کرده‌ایم.

در ادامه این مطلب نیز قصد داریم الگوی سه کلاغ سیاه را بررسی کنیم که ظاهری بسیار ساده دارد، نیاز به کندل تایید نداشته و اعتبار بالایی دارد و در عین حال، هر تریدری حتی در سطح مبتدی و تازه‌کار نیز می‌تواند بدون محاسبات آن را شناسایی کرده و از آن استفاده کند.

شکل ظاهری الگوی سه کلاغ سیاه

در حالت کلی، الگوی سه کلاغ سیاه از سه کندل نزولی یا قرمز رنگ با بدنه‌های بزرگ و سایه‌های تا حد امکان کوچک یا محو تشکیل شده است. در تصویر زیر می‌توانید یکی از ایده‌آل‌ترین شکل‌های الگوی سه کلاغ سیاه را مشاهده کنید:

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

همان‌طور که در تصویر فوق نیز قابل مشاهده است، شکل ظاهری الگو از سه کندل تقریباً مشابه و بزرگ تشکیل شده است که نزولی هستند و از شرایط زیر پیروی می‌کنند:

  • هر سه کندل باید نزولی بوده یا به عبارت ساده‌تر قرمز رنگ باشند
  • بدنه کندل‌ها باید ترجیحاً بزرگ باشد؛ مخصوصاً کندل‌های دوم و سوم
  • کندل دوم باید در بدنه کندل اول باز شده و کندل سوم نیز در بدنه کندل دوم باز شده باشد
  • هر کندل باید پایین‌تر از کندل قبل از خودش بسته شده باشد
  • سایه‌های همه کندل‌‌ها باید ترجیحاً محو بوده یا حداقل خیلی کوچک باشند

بهترین حالت برای پوشش دهی بدنه‌های سه کندل نیز زمانی است که هر کندل، دست کم 50 درصد یا نیمی از بدنه کندل قبل از خودش را پوشش داده باشد. البته، این شرط برای حالت ایده‌آل است و بایدی در کار نیست.

زمانی که الگوی سه کلاغ سیاه در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود، نشان دهنده این است که فروشنده‌ها یا خرس‌ها (Bears) بر بازار تسلط پیدا کرده‌اند و به دلیل افزایش عرضه، قیمت رفته رفته ریزش می‌کند. در نتیجه، پس از تشکیل الگوی سه کلاغ سیاه معمولاً بازار به نزولی تغییر پیدا می‌کند و در نتیجه، سیگنال معاملاتی دریافتی از الگو سیگنال فروش یا پوزیشن شورت (Short) خواهد بود.

روند شکل‌گیری الگوی سه کلاغ سیاه

از نظر روان‌شناختی، روند شکل‌گیری الگوی سه کلاغ سیاه زمانی شروع می‌شود که قیمت دارایی ای نماد معاملاتی مورد نظر در سطح بازار به حدی افزایش پیدا کند که به سطح مقاومت خودش نزدیک شود؛ حالتی که در اصطلاح به آن اشباع خرید هم گفته می‌شود.

البته، این تفسیر از منظر تکنیکالی است تکنیکالی است و ممکن است با وجود این‌که از حیث تکنیکالی تغییری در سطح بازار مشاهده نمی‌شود، اما علت آغاز روند شکل‌گیری الگوی سه کلاغ عوامل فاندامنتالی باشند و از انتشار داده‌های منفی در بازار ناشی شوند.

با رسیدن به این مرحله، چه تکنیکال باشد و چه فاندامنتال، گاوها یا خریداران بازار، تمایل خود را برای خرید بیشتر از دست می‌دهند و به اصطلاح، نماد معاملاتی مورد نظر وارد سطح اشباع خرید می‌شود. تقاضا برای دارایی مورد نظر رو به کاهش می‌گذارد و به این دلیل که قیمت در بالاترین حد ممکن قرار گرفته است، فروشنده‌ها به سمت بازار روانه شده و به دلیل فروش دارایی در اوج قیمتی، عرضه را برای برای نماد معاملاتی مورد نظر به شدت افزایش می‌دهند. این‌جا است که کندل اول شکل می‌گیرد.

با شروع روند نزولی بازار به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا، کندل دوم شکل می‌گیرد. کندلی که در آن فروشنده‌های بیشتری به سمت بازار سوق پیدا می‌کنند و باز هم عرضه بیش از پیش افزایش پیدا کرده و قیمت ریزش می‌کند و در نهایت، می‌توان گفت که کندل سوم به‌نوعی در قالب یک کندل تایید شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که عرضه کماکان ادامه دارد، قیما ریزش است و بازار همچنان روند نزولی خود را ادامه خواهد داد.

نکات مهم در خصوص الگوی سه کلاغ سیاه

نکاتی که لازم است حین تشکیل، تفسیر و استفاده از الگوی سه کلاغ سیاه در تحلیل بازارهای مالی از جمله دو بازار بزرگ فارکس و ارزهای دیجیتال مد نظر داشته باشید، شامل موارد زیر هستند. توجه داشته باشید که با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که الگو اعتبار بیشتری داشته و شما نیز تریدها و تحلیل‌های موفق‌تری در سطح بازار خواهید داشت.

  • بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت برای الگوی سه کلاغ سیاه زمانی است که سه کندل تقریباً هم اندازه‌اند
  • بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت برای الگوی سه کلاغ سیاه زمانی است که سه کندل بدنه‌های بزرگی دارند
  • زمانی که سایه کندل‌ها کاملاً محو است – کندل‌ها از نوع مارابوزو (Marubozu) هستند – اعتبار الگو بیشتر است
  • بهترین حالت برای پوشش‌دهی کندل‌ها این است که هر کندل، تقریباً از 50 درصد کندل قبل آغاز شده باشد
  • هر چه اندازه بدنه کندل‌ها بیشتر باشد، به ویژه در مورد کندل‌های دوم و سوم، اعتبار الگو نیز بیشتر خواهد بود
  • کوچک بودن اندازه بدنه کندل‌ها، به ویژه در کندل سوم، از اعتبار الگو خواهد کاست

ضمن این‌که در کنار موارد عنوان شده، توجه داشته باشید که از مزیت‌های بسیار مهم این الگو آ» است که از نوع الگوهای کندلی بصری است؛ به این معنی که شما برای شناسایی و تشخیص آن در نمودارهای قیمتی فارکس و ارز دیجیتال نیاز به هیچ ابزار و محاسباتی ندارید و خیلی راحت می‌توانید آن را شناسایی کرده و استفاده کنید.

در عین حال، توجه به این مهم نیز خالی از لطف نیست که الگوی سه کلاغ سیاه معمولاً نیاز به کندل تایید ندارد و به محض تشکیل کندل سوم می‌توانید از تغییر روند بازار از صعودی به نزولی اطمینان حاصل کرده و اقدام به فروش نماد معاملاتی یا دارایی مورد نظرتان کنید.

در صورتی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارید، برای کسب اطمینان از اعتبار الگو می‌توانید سراغ اندیکاتورهای تکنیکال (Technical Indicators) هم بروید. برای استفاده از الگوی سه کلاغ سیاه در فارکس هم توصیه می‌شود داده‌ها و اخبار فاندامنتالی که می‌توانند روی روندهای بازار تاثیر بگذارند را رصد کنید تا از تغییر روند بازار در نقطه الگو، اطمینان حاصل کنید.

فیلتر الگوی سه کلاغ سیاه

یکی از نکاتی که شاید برایتان جالب باشد، این است که شما قرار نیست با چشم خودتان و به‌صورت دستی همه الگوهای کندلی را مشاهده و شناسایی کنید. به‌عنوان مثال، در مورد همین الگوی سه کلاغ سیاه نیز می‌توانید از فیلترهای موجود و آماده که به‌صورت نرم‌افزاری ارائه شده‌اند استفاده کنید:

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

شما می‌توانید فیلتر الگوی سه کلاغ سیاه را در کنار سایر الگوهای کندلی در قالب یک پکیج تهیه کرده و از آن برای شناسایی الگوهای تشکیل شده در بازارهای مالی استفاده کنید.

یک مثال موردی از الگوی سه کلاغ سیاه

در تصویر زیر، نمودار قیمتی بیت‌کوین به تتر (BTC-USDT) را مشاهده می‌کنید که از پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View) برداست شده است:

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بخشی از نمودار سه کندل نزولی و بزرگ پشت سر هم با شرایطی که برای الگوی سه کلاغ سیاه مطرح کردیم تشکیل شده‌اند. با وجود این‌که کندل‌ها هم اندازه نیستند، اما کندل دوم و به ویژه کندل سوم بزرگ‌تر بوده و بدنه‌ای قابل توجه دارند که نشان دهنده تداوم روند نزولی ایجاد شده است.

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، با تشکیل الگو در انتهای یک روند صعودی، ریزش قیمتی شروع شده و بازار به روند خرسی (Bearish Trend) تغییر یافته است.

جمع‌بندی

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) از جمله الگوهای سه کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شما می‌توانید از این الگو برای پیش‌بینی روندهای بازارهای مالی پر نوسان مثل فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

الگوی سه کلاغ سیاه، که شکل ظاهری و جزئیات کامل آن را در متن فوق آموزش داده‌ایم، از سه کندل نزولی با بدنه‌های بزرگ تشکیل شده که همدیگر را پوشش داده و در عین حال هر یک پایین‌تر از کندل قبل از خود تشکیل شده‌اند.

این الگوی بازگشتی است معمولاً در انتهای روندهای صعودی بازار تشکیل می‌شود و در نتیجه تشکیل شدن آن در انتهای این روندهای صعودی، به منزله تغییر روند به صعودی و ریزش یا به اصطلاح اصلاح قیمت است. پس سیگنال دریافتی از آن سیگنال فروش یا پوزیشن شورت (short) خواهد بود.

کلیه نکات مرتبط با این الگو و همین‌طور نحوه دریافت و استفاده از فیلتر الگوی سه کلاغ سیاه در فارکس و ارزهای دیجیتال و مواردی از این دست، در متن مقاله به تفصیل پوشش داده شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229