بلاگ

الگوی سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)؛ آموزش و استراتژی

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) یکی از الگوهای سه کندلی پرکاربرد در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است که بازگشتی است و در انتهای روندهای نزولی شکل می‌گیرد. این الگو ظاهری بسیار ساده دارد که به‌خاطر سپردن آن را راحت‌تر می‌کند و مشاهده آن در انتهای یک روند نزولی، به این معنی است که بازار روند صعودی را آغاز کرده و زمان خرید نماد معاملاتی مورد نظر است. این در این مقاله از آکادمی رفیعی، قصد داریم بیشتر در مورد الگوی سه سرباز سفید بدانیم.

در ادامه، پس از مروری کوتاه بر انواع الگوهای کندلی، شکل ظاهری و اجزای سازنده الگوی سه سرباز سفید را توضیح داده و سپس در کنار طرح نکات مهم استفاده از این الگو، یک نمونه از آن را در سطح بازارهای واقعی تحلیل کرده و سپس سراغ فیلتر الگوی سه سرباز سفید خواهیم رفت.

اگر چه سعی می‌کنیم در این مطلب، کلیه نکات و جزئیات مرتبط با الگوی سه سرباز سفید را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید نهایت استفاده را از آن برده و تحلیل‌ها و تریدهایی موفق در بازارهای مالی داشته باشید، اما این شانس را نیز دارید که با ثبت‌نام در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد، سطح دانش و مهارت تحلیلی و معاملاتی خود را بیش از پیش ارتقا دهید. کافی است با ما در ارتباط باشید.

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) چیست؟

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) یکی از الگوهای سه کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. در حالت کلی، الگوهای کندلی را می‌توان بر اساس تعداد کندل‌های تشکیل دهنده‌شان به چهار دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی
  • الگوهای نموداری

ضمن آن‌که این الگوها می‌توانند از دو نوع زیر باشند:

  • الگوهای ادامه دهنده (Continuation)
  • الگوهای بازگشتی (Reversal)

در مقاله «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» آکادمی رفیعی به‌صورت خلاصه مروری بر نمونه‌های هر یک از این الگوها داشته‌ایم. در این مقاله نیز قصد داریم یکی از پرکاربردترین و جذاب‌ترین انواع الگوهای سه کندلی و بازگشتی را بررسی کنیم که به دلیل شکل ظاهری ساده‌اش، خیلی راحت می‌توانید آن را به‌خاطر سپرده و در نمودارهای قیمتی شناسایی کنید.

شکل ظاهری الگوی سه سرباز سفید

شکل ظاهری الگوی سه سرباز سفید، یه کندل صعودی بزرگ – با بدنه‌های بزرگ و سایه‌های تا حد امکان کوچک یا محو – است. در تصویر زیر می‌توانید یکی از ایده‌آل‌ترین شکل‌های الگوی سه سرباز سفید را مشاهده کنید:

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

همان‌ططور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، شکل ظاهری الگو از سه کندل مشابه – تقریباً مشابه – تشکیل شده است که باید دارای شرایط زیر باشند:

  • هر سه کندل باید صعودی بوده و به‌عبارتی سبز رنگ باشند
  • کندل دوم باید در بدنه کندل اول باز شده و کندل سوم نیز در بدنه کندل دوم باز شده باشد
  • هر کندل باید بالاتر از کندل قبل از خودش بسته شود
  • سایه‌های همه کندل‌‌ها باید ترجیحاً محو بوده یا حداقل کوچک باشند

در مورد پوشش‌دهی کندل‌ها نیز این نکته را رعایت کنید که کندل دوم نسبت به کندل اول، و کندل سوم نسبت به کندل دوم، حتماً باید حداقل 50 درصد از بدنه کندل‌ها را پوشش دهند.

زمانی که الگوی سه سرباز سفید در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود، نشان دهنده این است که خریداران بر بازار تسلط پیدا کرده‌اند و به دلیل افزایش تقاضا، قیمت رو به افزایش گذاشته و روند بازار به صعودی تغییر کرده است. در نتیجه، سیگنال معاملاتی دریافتی از الگو سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ (Long) است.

روند شکل‌گیری الگوی سه سرباز سفید

از نظر روان‌شناختی، روند شکل‌گیری الگوی سه سرباز سفید زمانی آغاز می‌شود که قیمت به حدی ریزش کرده که به سطح حمایت نزدیک شده است. البته، این از حیث تکنیکال است و ممکن است علت آغاز روند شکل‌گیری الگو فاندامنتال بوده و مربوط به انتشار داده‌های مثبت و نویدبخش در بازار باشد.

با رسیدن به این دو حالت، خرس‌های یا فروشنده‌های بازار، تمایل خود را برای فروش از دست می‌دهند و به اصطلاح، نماد معاملاتی مورد نظر وارد سطح اشباع فروش می‌شود. به این دلیل که قیمت در پایین‌ترین حد خود قرار گرفته است، خریداران به سمت بازار روانه شده و تقاضا برای برای نماد معاملاتی مورد نظر به شدت افزایش می‌دهند. این‌جا است که کندل اول شکل می‌گیرد.

با شروع روند صعودی بازار در کندل دوم، خریداران بیشتری به سمت بازار سوق پیدا کرده و تقاضا باز هم افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، می‌توان کندل سوم را به‌نوعی یک کندل تایید در نظر گرفت که نشان دهنده تداوم روند صعودی بازار است.


نکات مهم در خصوص الگوی سه سرباز سفید


نکاتی که لازم است حین تشکیل، تفسیر و استفاده از الگوی سه سرباز سفید در تحلیل بازارهای مالی نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال مد نظر داشته باشید تا الگو اعتبار بیشتری داشته و شما نیز تریدهای موفق‌تری داشته باشید، به شرح زیر هستند:

  • بهترین و ایده‌ال‌ترین حالت برای الگوی سه سرباز سفید زمانی است که سه کندل تقریباً هم اندازه‌اند
  • زمانی که سایه کندل‌ها کاملاً محو است – کندل‌ها از نوع مارابوزو (Marubozu) – هستند اعتبار الگو بیشتر است
  • بهترین حالت برای پوشش‌دهی کندل‌ها این است که هر کندل، تقریباً از 50 درصد کندل قبل آغاز شود
  • هر چقدر طول بدنه کندل‌ها بیشتر باشد، اعتبار الگو نیز بالاتر خواهد بود
  • کوچک بدنه کندل‌ها – به ویژه در کندل سوم – از اعتبار الگو می‌کاهد

ضمن این‌که توجه داشته باشید که از مزیت‌های بسیار این الگوی کندلی، بصری بودن آن است. به این معنی که شما برای مشاهده و تشخیص آن نیاز به هیچ ابزار و محاسباتی ندارید و خیلی راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

ضمن آن‌که الگوی سه سرباز سفید معمولاً نیاز به کندل تایید هم ندارد و به محض تشکیل کندل سوم می‌توانید از تغییر روند بازار به صعودی اطمینان حاصل کرده و اقدام به خرید کنید (البته استفاده از اندیکاتورها همچنان توصیه می‌شود).

فیلتر الگوی سه سرباز سفید

جالب است بدانید که ابزارهایی هم برای شناسایی و استفاده از الگوهای کندل استیک در بازارهای مالی، از جمله همین الگوی سه سرباز سفید ارائه شده است.

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

شما می‌توانید فیلتر الگوی سه سرباز سفید را تهیه کرده و از آن برای شناسایی الگوهای تشکیل شده در بازارهای مالی استفاده کنید. این فیلترها، معمولاً در قالب یک پکیج کلی تحت عنوان «پکیج فیلتر الگوهای کندل استیک» وجود دارند که می‌توانید دانلود یا خریداری کرده و از آن‌ها به راحتی استفاده کنید.

یک مثال موردی از الگوی سه سرباز سفید

در تصویر زیر، نمودار قیمتی بیت‌کوین به تتر (BTC-USDT) را در وب‌سایت تریدینگ ویو (Trading View) مشاهده می‌کنید:

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، در بخشی از نمودار سه کندل صعودی پشت سر هم با شرایطی که برای الگوی سه سرباز سفید عنوان شده است تشکیل شده و اگرچه کندل‌ها هم اندازه نیستند، اما کندل دوم و به ویژه کندل سوم بزرگ هستند و سایه‌های کوچکی نیز دارند.

با این‌که این الگو، کاملاً ایده‌ال نیست اما می‌تواند جزو الگوهای سه سرباز سفید قلمداد شوم و تشکیل آن در انتهای روند نزولی بازار، نوید بخش تغییر روند و افزایش قیمت باشد. همان‌چیزی که در ادامه، در واقعیت نیز اتفاق افتاده و قیمت بیت‌کوین پس از الگو به شدت افزایش یافته است.


جمع‌بندی


الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers) از جمله الگوهای سه کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شما می‌توانید از این الگو برای پیش‌بینی روندهیا بازارهای فارکس و ارز دیجیتال استفاده کنید.

الگوی سه سرباز سفید، که شکل ظاهری و جزئیات تشکیل آن را در متن مقاله توضیح داده‌ایم، از سه کندل صعودی با بدنه بزرگ تشکیل شده که همدیگر را پوشش داده و در عین حال بالاتر از کندل قبل تشکیل شده‌اند. این الگو، از نوع الگوهای کندلی بازگشتی است و تشکیل شدن آن در انتهای یک روند نزولی، به منزله تغییر روند به صعودی و افزایش قیمت است.

سیگنالی که از الگوی سه سرباز سفید دریافت می‌‌شود، سیگنال خرید است و نکات مرتبط با این الگو نیز در متن آمده‌اند. به‌علاوه شما می‌توانید نحوه دریافت و استفاده از فیلتر الگوی سه سرباز سفید و همین‌طور نمونه واقعی آن در بازار را نیز در متن مطالعه کنید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229