بلاگ

الگوی ابر سیاه

الگوی ابر سیاه، چگونه با dark cloud سود سازی کنیم؟

الگوی ابر سیاه یکی از الگوهای دوکندلی است که روند نزولی را در پی دارد. این الگو به صورت یک کندل صعودی که سپس توسط یک کندل نزولی پوشیده می‌شود، شناسایی می‌گردد. وجود یک کندل نزولی سوم برای تأیید این الگو ضروری نیست اما اعتبار آن را افزایش می‌دهد.

آشنایی با الگوهای کندلی از قدم‌های اول ورود به دنیای تحلیل تکنیکال است. آشنایی با این الگوها به شما کمک می‌کند تا روندها را بهتر درک کنید و دلایل تغییر روند را دریابید. کندل‌ها با وجود سابقه طولانی در بازارهای مالی، هنوز هم بسیار کاربردی هستند. الگوی ابر سیاه یا Dark Cloud Pattern از الگوهایی است که می‌تواند به شما در تشخیص تغییر روند و بهینه‌سازی پوزیشن‌های معاملاتی کمک کند. در ادامه درباره تمامی ویژگی‌ها و استراتژی‌های استفاده از الگوی ابر سیاه پوشاننده صحبت می‌کنیم.

الگوی ابر سیاه چیست و چگونه شناخته می‌شود؟

در انتهای روند صعودی، برای برگشت بازار نیاز است که قدرت فروشندگان بیشتر از خریداران باشد. این تغییر به خوبی در الگوی ابر سیاه مشاهده می‌شود؛ جایی که فروشندگان بر خریداران غلبه کرده و می‌توانند جهت روند را برعکس کنند. در الگوی ابر سیاه دو کندل اصلی و یک کندل تأیید داریم. کندل اول، یک کندل صعودی قوی یا کندل صعودی ماروبوزو است. این کندل نشانی از قدرت خریداران دارد و بخش اصلی آن را بدنه کندل تشکیل می‌دهد. کندل بعدی، با فاصله یا گپ از کندل ماروبوزوی صعودی باز می‌شود اما در ادامه کاهشی شده و بسته شدن آن پایین‌تر از ۵۰ درصد کندل صعودی خواهد بود. به تصویر زیر نگاه کنید.

الگوی ابر سیاه

این تصویر طرح شماتیک الگوی ابر سیاه پوشاننده را نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، چند نکته درباره این الگو قابل توجه است:

  1. پیش از آنکه کندل ابر سیاه ظاهر شود، باید یک کندل صعودی قوی داشته باشیم. کندل صعودی در اینجا نشان از قدرت خریداران دارد.
  2. بین بسته شدن کندل صعودی و باز شدن کندل ابر سیاه (کندل وسطی در تصویر) باید شاهد یک فاصله یا گپ باشیم. این گپ نشان می‌دهد که در ابتدا قدرت خریداران بر فروشندگان غلبه دارد.
  3. در ادامه کندل ابر سیاه باید بیش از نیمی از کندل صعودی را پوشش دهد. این اتفاق نشان از غلبه ناگهانی قدرت فروشندگان است و احتمال تغییر روند را افزایش می‌دهد.
  4. همانطور که می‌بینید، قسمت اصلی کندل‌های الگوی ابر سیاه را بدنه تشکیل می‌دهد و نقش سایه یا شدو در این کندل‌ها کمرنگ است یا کلاً مشاهده نمی‌شود. این هم یکی دیگر از نشانه‌های این الگو است که نباید کندل‌ها سایه طولانی داشته باشند.

این نشانه‌های برای شناسایی الگوی ابر سیاه کفایت می‌کنند. بااین‌حال در الگوهای کندلی نقش کندل تایید کنندهتأییدکننده (سومی در تصویر) پررنگ است. مشاهده یک کندل نزولی ماروبوزو در کامل شدن الگوی کندلی ابر سیاه موثر است. روی این کندل است که شما می‌توانید با اطمینان بالا تصمیم‌گیری کنید. البته در ادامه بیشتر درباره استراتژی معامله با الگوی ابر سیاه صحبت می‌کنیم.

مثالی از الگوی ابر سیاه در بازار فارکس

در بازارهای مالی مثل بازار فارکس می‌توانید نمونه‌های مختلفی از الگوهای کندلی را مشاهده کنید. نکته قابل توجه در شناسایی الگوی کندلی، تطابق حداکثر الگو با مشخصاتی است که ذکر شد. گاهی ممکن است کندل تأیید مشاهده نشود یا اینکه گپ قیمتی بین بسته شدن کندل صعودی و باز شدن کندل نزولی قابل توجه نباشد.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید.

مثالی از الگوی ابر سیاه

در این مثال، ما در انتهای یک روند صعودی، شاهد شکل‌گیری الگوی ابرسیاه پوشاننده هستیم. در این نمونه، گپ قیمتی ایجاد شده است، کندل نزولی تمام کندل صعودی را پوشانده است که شرط بیش از ۵۰ درصد بدنه را پاس می‌کند اما در نهایت، کندل تأیید مشاهده نشده است.

البته حضور کندل تأیید برای الگوی ابر سیاه یک اصل الزامی نیست. اما ممکن است در مثال‌هایی، الگوی ابر سیاه را بدون رعایت دقیق تمام موارد هم مشاهده کنید. به عنوان یک مثال دیگر، تصویر زیر را ببینید.

الگوی ابر سیاه در چارت بازار

در این مثال کندل صعودی قوی یا مارابوزو داریم، کندل نزولی یا دارک کلود هم بیش از ۵۰ درصد از کندل صعودی را پوشانده است. همچنین کندل تأیید نیز بعد از کندل نزولی مشاهده می‌شود. ولی گپ قیمت بین کندل صعودی و کندل نزولی وجود ندارد. در چنین حالت‌هایی هم می‌توان الگوی ابر سیاه را معتبر دانست؛ هرچند که نسبت به حالت ایده‌آل خود اعتبار کمتری دارد. همانطور که می‌بینید در ادامه روند صعودی قیمت شکسته شده است و یک روند نزولی ایجاد شده است.

استراتژی معامله با الگوی ابر سیاه پوشاننده

شاید برایتان سوال شود که آیا با الگوی ابر سیاه می‌توان معامله کرد یا نه. به دو شکل می‌توان از این الگوی برای موقعیت‌های معاملاتی استفاده کرد.

خروج از موقعیت خرید

اگر موقعیت خرید باز داشته باشید، با مشاهده الگوی ابر سیاه می‌توانید از موقعیت خود خارج شوید یا به اصطلاح موقعیت لانگ را ببندید. شما هم می‌توانید روی کلوز کندل ابر سیاه این کار را انجام دهید و هم می‌توانید منتظر کندل تأیید بمانید و سپس موقعیت معاملاتی خود را ببندید. مشاهده این الگو، امکان خروج مطمئن از موقعیت معاملاتی را به شما می‌دهد.

ورود به موقعیت فروش

شما می‌توانید با کلوز دادن کندل ابر سیاه یا روی کندل تأیید وارد موقعیت فروش یا سل شوید. در این حالت می‌توانید حد ضرر خود را بالاتر از قیمت باز شدن کندل نزولی ابر سیاه قرار دهید. اما با این الگو نمی‌توان حد سود تعیین کرد. برای تعیین حد سود باید از روش‌های معاملاتی دیگر استفاده کنید.

 

به صورت کلی استفاده از الگوی ابر سیاه برای شناسایی موقعیت پایان یافتن روند صعودی بسیار مناسب است. برای همین می‌تواند یک نقطه خروج مطمئن برای موقعیت‌های لانگ باشد. ولی برای ورود به موقعیت فروش، تنها به مشاهده این الگو نباید اکتفا کنید و برای تعیین حد سود مطمئن باید از دیگر سبک‌های معاملاتی مثل پرایس اکشن کمک بگیرید.

ترکیب الگوی ابر سیاه با دیگر ابزارهای معاملاتی

شما می‌توانید الگوی ابر سیاه را با ترکیب دیگر ابزارهای معاملاتی تقویت کنید. برای مثال همزمانی مشاهده الگوی ابر سیاه پوشاننده با قرارگیری RSI در سطوح اشباع خرید یا بالاتر از ۷۰ می‌تواند نشانه‌ای از صحت این الگو و برگشت قیمت باشد. همچنین زمانی که الگوی ابر سیاه همزمان با شکست یک سطح حمایتی مهم می‌شود، می‌تواند به عنوان یک نشانه قوی برای تغییر روند در نظر گرفته شود.

الگوهای کندلی برای معامله‌گری کافی هستند؟

کندل‌شناسی برای تمامی افراد علاقه‌مند به تحلیل تکنیکال ضروری است. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر، حتماً مطلب «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» را مطالعه کنید. در این مطلب به صورت کامل به الگوهای کندلی مهم اشاره شده است.

بااین‌حال برای اینکه معاملات موفقی داشته باشید، تنها نمی‌توانید به الگوهای کندلی کفایت کنید. الگوهای کندل استیک به شما نشان می‌دهد که روند کجا عوض می‌شود و چگونه پایان روند را شناسایی کنید؛ اما یک معامله به گواهی‌های بیشتری برای تعیین حد ضرر، تعیین نقطه ورود و تعیین حد سود نیاز دارد.

برای اینکه بتوانید در بازار فارکس موفق باشید، باید بیشتر با استراتژی‌های معاملاتی آشنا شوید و نحوه فعالیت در فارکس را بیاموزید.

دوره آموزش آنلاین فارکس

اگر قصد دارید در بازار فارکس فعالیت داشته باشید و معاملات موفقی داشته باشید، دوره آموزش آنلاین فارکس برای شماست. دوره آموزش آنلاین فارکس به شما کمک می‌کند تا با این بازار آشنا شوید و ضمن فراگیری الزامات ترید در فارکس، بتوانید برای خود یک استراتژی معاملاتی دقیق طراحی کنید تا معاملات شما سودده شود. 

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229