بلاگ

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star)

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star)

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) از جمله الگوهای کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال است که معمولاً از سه کندل تشکیل شده است. این الگو، اغلب در انتهای روندهای نزولی بازار مشاهده می‌شود و در صورتی که اعتبار داشته باشد، می‌تواند نوید بخش تغییر وضعیت بازار به روند صعودی باشد. در این مطلب از آکادمی رفیعی، قصد داریم در مورد الگوی ستاره صبحگاهی صحبت کنیم.

در ادامه، پس از مروری کوتاه بر الگوهای کندلی و نحوه استفاده از آن‌ها در تحلیل بازارهای مالی، شکل ظاهری و شرایط تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی را بررسی کرده و سپس نحوه تفسیر آن در بازار و تولید سیگنال معاملاتی از آن را آموزش خواهیم داد.

اگرچه سعی شده است در این مقاله و سایر مقالات مرتبط با ابزارها و الگوهای تحلیل تکنیکال در بلاگ آکادمی رفیعی، کلیه آموزش‌های مورد نیاز شما برای تحلیل بازار و ترید موفق در آن پوشش داده شود، اما در صورت تمایل استفاده از دوره‌های آموزش فارکس در مشهد و آموزش ارز دیجیتال در مشهد نیز می‌تواند کمک زیادی به ارتقای دانش و مهارت‌های معاملاتی شما کند.

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) چیست؟

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) یکی از معتبرترین و پرکاربردترین الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است که معمولاً از سه کندل تشکیل می‌شود. به همین خاطر نیز آن را در زمره الگوهای سه کندلی بازار قرار می‌دهند.

در حالت کلی، می‌توان الگوهای تحلیل تکنیکال را در چهار دسته زیر طبقه بندی کرد:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی
  • الگوهای نموداری

البته، یک دسته‌بندی دیگر هم می‌توان برای این الگوها در نظر گرفت که عبارت است از:

  • الگوهای ادامه دهنده (Continuation)
  • الگوهای بازگشتی (Reversal)

الگوی ستاره صبحگاهی از نوع الگوهای سه کندلی بوده و به صورت بازگشتی است. این الگو که در ادامه شکل ظاهری آن را بررسی خواهیم کرد، معمولاً در انتهای یک روند نزولی قوی در بازار ظاهر می‌شود و چون بازگشتی است، می‌تواند نشان دهنده تغییر روند به صعودی باشد.

با توجه به این موارد، سیگنالی که از الگوی ستاره صبحگاهی دریافت می‌شود سیگنال خرید (Buy) یا پوزیشن معاملاتی لانگ (Long) خواهد بود.

شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی ستاره صبحگاهی

پیش‌تر اشاره کردیم که الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) معمولاً از سه کندل تشکیل می‌شود. نحوه قرار گیری و شکل ظاهری این سه کندل به صورت تصویر زیر است:

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) 

همان‌طور که در تصویر نیز قبل مشاهده است، شرایط سه کندل تشکیل دهنده الگوی ستاره صبحگاهی به شرح زیر است:

  • کندل اول – یک کندل نزولی با بدنه بزرگ که در راستای روند قبلی است
  • کندل دوم – یک کندل صعودی با بدنه کوچک
  • کندل سوم – سک کندل صعود با بدنه بزرگ که نشان دهنده تغییر روند به صعودی است

کندلی که در ابتدای الگو شکل می‌گیرد، هنوز در راستای روند قبلی بازار یعنی نزولی است و این خبر را می‌دهد که همچنان تعداد فروشنده‌ها در بازار بیشتر از فروشندگان است و قیمت در حال ریزش است. البته، معمولاً حجم معاملات در این کندل به شدت افت می‌کند.

زمانی که کندل دوم با بدنه ضعیف و پایین‌تر از کندل اول شکل می‌گیرد، می‌توان این‌طور دریافت کرد که بازار از حالت نزولی و خرسی (Bearish) خارج شده است. اما هنوز هم نمی‌توان گفت که وارد روند صعودی شده‌ایم! در این کندل، می‌توان بلاتکلیفی معامله‌گران را مشاهده کرد که در آن تا حدودی تعداد خریداران نسبت به فروشندگان پیشی گرفته‌ اما هنوز تعداد آن‌ها غالب نشده است.

البته ممکن است رنگ کندل قرمز هم باشد که خیلی تاثیری در نتیجه ندارد (ولی رنگ سبز معتبرتر است). به علاوه، این امکان هم وجود دارد که در این بین، تعداد کندل‌‌های با بدنه کوچک بیشتر از یکی باشد مثلاً دو یا سه کندل را با این شرایط داشته باشیم.

و اما در کندل سوم، بازار کاملاً در دست خریداران قرار گرفته است و می‌توان با توجه به بدنه بزرگ کندل این‌طور پیش‌بینی کرد که روند بازار زین پس صعودی خواهد بود و قیمت افزایش خواهد یافت. نکته بسیار مهمی که در مورد شکل ظاهری الگوی ستاره صبحگاهی وجود دارد این است که حتماً دقت کنید تا کندل دوم کوچک باشد و در عین حال، کندل سوم نیز حداقل به 50 درصد از بدنه کندل اول نفوذ کرده باشد (این شرط بسیار مهم است و در غیر این صورت الگوی ستاره صبحگاهی مورد نظر معتبر نخواهد بود).

روند شکل‌گیری الگوی ستاره صبحگاهی

در صورتی که تایم فریم‌های تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی را به‌صورت یک روزه در نظر گرفته باشیم، روندی که برای تشکیل این الگوی سه کندلی طی شده است به شرح زیر خواهد بود:

  • روز اول – قدرت فروشندگان به دلیل روند نزولی قیمت بالاتر است و خریداران فعلاً دست نگه داشته‌اند
  • روز دوم – فروش به نقطه اشباع رسیده یا قیمت وارد سطح حمایت شده و در نتیجه تقاضا افزایش پیدا کرده است
  • روز سوم – اخبار مثبت یا افزایش قیمت، خریداران بیشتری را به سمت بازار هدایت می‌کند

در نتیجه، گفته می‌شود که روز دوم معامله‌گران در حالت بلاتکلیفی هستند و از روز سوم – کندل سوم – است که تقاضا در سطح بازار به بالاترین حد خود رسیده و روند صعودی بازار آغاز می‌شود.

نکات مهم در خصوص الگوی ستاره صبحگاهی

چند نکته بسیار مهم در خصوص تشکیل و همین‌طور استفاده و تفسیر الگوی ستاره صبحگاهی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا تحلیل‌های معتبرتر و درست‌تری از بازار داشته باشید، سیگنال‌های با تضمین بیشتری را تولید کنید و معاملات خرید و فروش خود را موفق‌تر انجام دهید:

  • معمولاً سبز بودن کندل دوم بهتر است اما کندل قرمز نیز می‌تواند معتبر باشد
  • حتماً دقت کنید که حجم معاملات در کندل‌ اول کم بوده و در کندل سوم به شدت بالا باشد
  • تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی در نزدیکی سطح حمایت می‌تواند اعتبار بیشتری به الگو ببخشد
  • افزایش گپ قیمتی میان بدنه کندل دوم با دیگر کندل‌ها می‌تواند اعتبار بیشتری به الگو ببخشد
  • هر اندازه که بدنه کندل‌های اول و سوم بزرگ‌تر باشد، اعتبار الگو بیشتر خواهد بود
  • در صورتی که بدنه کندل سوم بالاتر از 50 درصد کندل اول باشد، الگو فاقد اعتبار خواهد بود
  • ممکن است کندل دوم از نوع کندل دوجی (Doji) باشد؛ در این‌صورت الگو «ستاره صبحگاهی دوجی» نامیده می‌شود
  • ممکن است الگوی ستاره صبحگاهی از چهار یا پنج کندل تشکیل شده باشد (کندل‌های وسطی بیشتر از یکی باشند)

در کنار مواردی که عنوان شد، این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اگرچه الگوی ستاره صبحگاهی جزو الگوهای کندلی مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال بوده و از اعتبار بالایی نیز برخوردار است، اما شما بهتر است برای افزایش شانس موفقیت خود و تضمین الگو:

  • منتظر تشکیل کندل تایید بمانید که یک کندل سبز رنگ بالاتر از کندل سوم است
  • در کنار استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی از اندیکاتورهای تکنیکال نیز کمک بگیرید تا مطمئن‌تر شوید

یک مثال موردی از الگوی ستاره صبحگاهی

برای درک نحوه استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی در روندهای واقعی بازارهای مالی، به مثال عینی زیر توجه کنید:

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star)

تصویر فوق بخشی از نمودار قیمتی بیت‌کوین (BTC-USDT) است که در آن به وضوح می‌توان الگوی ستاره صبحگاهی را مشاهده کرد.

همان‌طور که می‌بییند، الگو در انتهای یک روند نزولی قوی شکل گرفته، ابعاد بدنه در هر سه کندل درست طبق چیزی است که در شروط آن عنوان شده است، و کندل سوم نیز از 50 درصد بدنه کندل اول عبور کرده یا به عبارتی آن را پوشش داده است.

نتیجه این الگوی ستاره صبحگاهی، تغییر روند از نزولی به صعودی است که در سطح بازار نیز دقیقا همین اتفاق افتاده و قیمت بیت‌کوین پس از الگوی مورد نظر به شدت شروع به افزایش کرده است.

جمع‌بندی

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning star) از جمله الگوهای کندلی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال است که معمولاً از سه کندل تشکیل شده است. این الگو، اغلب در انتهای روندهای نزولی بازار مشاهده می‌شود و در صورتی که اعتبار داشته باشد، می‌تواند نوید بخش تغییر وضعیت بازار به روند صعودی باشد.

شرایط سه کندل تشکیل دهنده الگوی ستاره صبحگاهی به شرح زیر است:

  • کندل اول – یک کندل نزولی با بدنه بزرگ که در راستای روند قبلی است
  • کندل دوم – یک کندل صعودی با بدنه کوچک
  • کندل سوم – سک کندل صعود با بدنه بزرگ که نشان دهنده تغییر روند به صعودی است

این الگو، از نوع الگوهای بازگشتی است و در نتیجه زمانی که در انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌ود، نوید بخش آغاز روند صعودی خواهد بود و سیگنالی که از الگوی ستاره صبحگاهی دریافت می‌شود نیز سیگنال خرید (Buy) یا پوزیشن معاملاتی لانگ (Long) است.

یک‌سری نکات و توصیه‌ها نیز در خصوص تفسیر و استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی وجود دارند که در کنار سایر موارد، در متن مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229