بلاگ

استراتژی برخورد سوم

استراتژی برخورد سوم؛ ترید با خط روند به روش کاملاً سودده!

یکی از استراتژی‌های ترید با خط روند، استراتژی برخورد سوم است. اعتبار خط روند و تشکیل کانال قیمت، به برخورد سوم قیمت با خط روند بستگی دارد. برخورد سوم تعیین می‌کند که می‌توانید روی یک خط روند حساب باز کنید. بنابراین در استراتژی برخورد سوم، شما با روش تعیین اعتبار خط روند و نحوه رفتار قیمت در برخورد سوم آشنا می‌شوید. 

یکی از استراتژی‌هایی که میان استراتژی ترید با خط روند محبوبیت بالایی دارد، استراتژی برخورد سوم است. این استراتژی به نوعی همان ترید با خط روند است با این تفاوت که به شما می‌گوید سومین برخورد با خط روند اهمیت ویژه‌ای دارد. در استراتژی خط سوم همینکه بدانید که حد سود و حد ضرر را کجا قرار دهید و در چه شرایطی وارد معامله شوید، کافی است تا یک ستاپ معاملاتی پربازده داشته باشید. در ادامه، بیشتر به بررسی این استراتژی می‌پردازیم.

منظور از برخورد سوم چیست؟

در زمان رسم خط روند، شما دنبال سقف‌ها یا کف‌های متوالی می‌گردید. برای مثال، در خط روند صعودی دو کف که دومی بالاتر از اولی باشد، می‌تواند برای ترسیم خط روند کافی باشد. بااین‌حال، استراتژی برخورد سوم می‌گوید که سومین برخورد با خط روند اگر موفقیت‌آمیز باشد، اجازه دارید که وارد معامله شوید. به تصویر زیر توجه کنید.

در واقع برخورد سوم به خط روند است که اعتبار کانال بودن به یک خط می‌دهد.

استراتژی برخورد سوم

در این تصویر سومین برخورد اعتبار خط روند را تأیید می‌کند و با ورود در چنین نقطه‌ای، شما یک موقعیت معاملاتی امن دارید. بنابراین استراتژی برخورد سوم یکی از استراتژی‌های رایج ترید با خط روند است که به شما موقعیت‌های معاملاتی در جهت روند می‌دهد.

چرا استراتژی برخورد سوم جواب می‌دهد؟

اینکه چرا این استراتژی بازدهی خوبی دارد، به تعریف بنیادی روند برمی‌گردد. در تعریف روند صعودی، تا زمانی که کف‌های ماژور بالاتر از کف‌های ماژور قبلی و سقف‌های ماژور بالاتر از سقف‌های ماژور قبلی باشند، شما یک روند صعودی دارید. برخورد سوم با خط روند و مشاهده کندل قوی با بدنه بزرگ، علامتی از پایداری روند است و در چنین موقعیتی شما می‌توانید یک موقعیت معاملاتی در جهت روند با احتمال موفقیت بالا داشته باشید.

تعیین نقطه ورود، حد سود و حد ضرر

نقطه ورود شما نه دقیقاً روی خط روند، بلکه باید بعد از اولین کندل تأیید خط روند باشد. در واقع، زمانی که قیمت با خط روند برخورد می‌کند، شما منتظر واکنش قیمت می‌مانید. اگر این واکنش در جهت خط روند با کندل اینگولفینگ بار (Engulfing bar) تأیید شد، حالا شما می‌توانید یک موقعیت معاملاتی باز کنید. توجه داشته باشید که واکنش به خط روند با کندل‌های ضعیف مانند کندل دوجی می‌توانند در نهایت به شکست خط روند منجر شوند و عجله در باز کردن موقعیت معاملاتی، احتمال موفقیت آن معامله را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که نقطه ورود مناسب، مهم‌تر از هر چیز دیگری است!

برای شناخت بیشتر کندل‌ها، مطلب «کندل استیک» را مطالعه کنید.

تعیین حد سود

برای تعیین حد سود شما راهکارهای مختلفی دارید. اگر قیمت در روند موردنظر، در طول یک کانال در حال حرکت است، شما می‌توانید حد سود خود را برهمین اساس و تا انتهای کانال مدنظر قرار دهید. اگر قیمت در کانال مشخصی قرار ندارد، استفاده از فیبوناچی اکسپنشن (Expansion) و همچنین در نظر گرفتن سقف‌های ماژور قبلی در تایم‌فریم‌های بالاتر یا کیجونسن‌های فلت در گذشته قیمت می‌تواند به پیدا کردن حد سود مناسب کمک کند. روش نهایی برای تعیین حد سود، به اندازه لگ قبلی حرکت قیمت است. منظور از لگ قبلی، فاصله بین برخورد دوم تا سقف بین برخورد دوم و برخورد سوم است.

تعیین حد ضرر در استراتژی برخورد سوم

برای تعیین حد ضرر، راهکار روشن‌تری وجود دارد. اگر روند صعودی است، کمی پایین‌تر از کف قبلی (برخورد قبلی با خط روند) جایگاه مناسبی برای حد ضرر است. در تصویر زیر یک نمونه برای مثال، از نحوه تعیین حد سود و حد ضرر در یک معامله فرضی ذکر شده است.

معامله فرضی با استراتژی برخورد سوم

البته این معامله با این حد سود، برای ورود گزینه مناسبی نیست و بهتر است که از آن صرف‌نظر کنید. می‌توانید بگویید که چرا؟ (راهنمایی: به نسبت R/R مربوط می‌شود.)

ترکیب تأییدهای دیگر با برخورد سوم

برای اینکه موقعیت معاملاتی در استراتژی برخورد سوم دقیق‌تر باشد، می‌توانید آن را با روش‌های دیگری ترکیب کنید. ترکیب استراتژی‌های معاملاتی به شما گواه‌های معاملاتی بیشتری می‌دهد و در نهایت می‌تواند به افزایش احتمال موفقیت معاملات (افزایش وین ریت) منجر شود. در ادامه برخی از تأییدهای معتبر که می‌توانند با استراتژی برخورد سوم ترکیب شوند را معرفی می‌کنیم. 

کراس میانگین متحرک

اگر همزمان با برخورد سوم، کراس میانگین متحرک هم رخ دهد، می‌تواند نشانه مثبتی برای رشد قیمت باشد. معمولاً برای دوره‌های کوتاه‌مدت که مناسب ترید است، کراس دو میانگین متحرک ۹ و ۱۴ دوره‌ای را ملاک قرار می‌دهند. در روند صعودی، کراس روبه‌بالای میانگین متحرک ۹ از ۱۴، و در روند نزولی کراس روبه‌پایین میانگین متحرک ۹ از ۱۴ نشانه مثبت تلقی می‌شود. 

برگشت RSI از سقف یا کف

اندیکاتور RSI یکی از کابردی‌ترین اندیکاتورهای بازار است که برگشت آن از کف برای روند صعودی و برگشت از سقف برای روند نزولی، یک نشانه مثبت تلفی شده و ترکیب آن با برخورد سوم، یک تأیید قوی محسوب می‌شود. 

ابرهای ایچیموکو

کراس تنکنسن و کیجونسن از دیگر نشانه‌هایی است که می‌توانید برای تأیید برخورد سوم از آن استفاده کنید. حمایت ابر و فلت شدن سنکو اسپن a از دیگر تأییدهای ایچیموکو برای ورود به معامله با استراتژی برخورد سوم است. برای مطالعه بیشتر، مطلب «اندیکاتور ایچیموکو» را بخوانید. 

همزمانی با سفارش‌های بلوکی (Order Blocks)

ناحیه‌های قیمتی مشخصی وجود دارند که معامله‌گران سازمانی، در آن ناحیه‌ها سفارش‌هایی با حجم بالا قرار داده‌اند. همزمانی برخورد سوم با نواحی Order Blocks می‌تواند یک تأیید قوی برای تریدرها باشد. 

استراتژی‌های ترید با خط روند

استراتژی برخورد سوم تنها یکی از استراتژی‌هایی است که با خط روند می‌توان پیاده‌سازی کرد. استراتژی شکست خط روند و نقض خط روند از جمله موارد دیگری هستند که می‌توانید بر اساس آن‌ها موقعیت‌های معاملاتی مناسبی پیدا کنید. استراتژی‌های معامله با خط روند وین ریت حداقل ۶۰ درصدی دارند ولی شما برای اطمینان از کارکرد آن باید بک‌تست‌های استاندارد بگیرید. این مطلب آموزشی است و یک توصیه نیست.

آموزش جامع استراتژی خط ماشه

برای اینکه با استراتژی‌های معاملاتی با خط روند و دیگر روش‌های معامله در جهت روند و خلاف جهت روند آشنا شوید، از دوره آموزش جامع استراتژی خط ماشه استفاده کنید. یادگیری استراتژی معاملاتی قدم اول موفقیت در ترید است. بدون استراتژی مکتوب و درک دقیق فرایند اجرایی استراتژی، نمی‌توانید انتظار بازدهی بالایی از بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال و فارکس داشته باشید. 

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229