الگوی شاهین نزولی

الگوی شاهین نزولی؛ مشخصات و کاربردها

الگوی شاهین نزولی یک الگوی دوکندلی است که متشکل از دو کندل سبز است. کندل اول بدنه بلندتری دارد و کندل دوم با بدنه‌ای کوچک‌تر، در دل کندل اول قرار می‌گیرد. وجود یک کندل مارابوزوی قرمز به عنوان کندل سوم می‌تواند تأیید مناسبی برای شکل‌گیری الگوی شاهین نزولی باشد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

الگوی شاهین نزولی یکی از الگوهای کندلی است که خبر از برگشت روند می‌دهد. البته مشاهده این الگو کافی نیست و بهتر است پیش از آنکه بخواهید بر اساس این الگو تصمیمی بگیرید، منتظر کندل تأیید بمانید. در این مطلب درباره مشخصات و نحوه شکل‌گیری این کندل صحبت می‌کنیم. زمانی که بیشتر با الگوی شاهین نزولی آشنا شوید، درک می‌کنید که چرا این الگو، کم‌پیداست و سخت می‌توانید آن را در بازار فارکس یا ارزهای دیجیتال مشاهده کنید.

مشخصات الگوی شاهین نزولی

الگوی شاهین نزولی یک الگوی دوکندلی است. هر دو کندل در این الگو سبز و صعودی هستند. بله! درست است که این الگو یک الگوی نزولی است، اما هر دو کندل حاضر در الگوی شاهین نزولی، باید سبز باشند. کندل اول بدنه بلندتری دارد و کندل دوم بدنه کوچک‌تری دارد. اصلی‌ترین نشانه الگوی شاهین نزولی این است که تمام بدنه کندل دوم باید در درون کندل اول باشد. به عبارت بهتر، قیمت باز شدن کندل دوم بالاتر از قیمت باز شدن کندل اول است و قیمت بسته شدن کندل دوم پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل اول است.

برای درک بهتر این الگو، بهتر است به تصویر شماتیک زیر توجه کنید.

تصویر شماتیک الگوی شاهین نزولی

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، داشتن سایه برای کندل‌ها در این الگو مجاز است. همچنین نکته قابل توجه بزرگ بودن بدنه کندل اول و کوچک بودن بدنه کندل دوم است. نکته مهم دیگر این است که بدنه کندل دوم باید در میانه بدنه کندل اول قرار بگیرد. می‌دانید تفسیر این دو کندل چگونه است؟

کندل اول نشانه از قدرت روند صعودی در بازار دارد. خریداران در قدم اول توانسته‌اند در نهایت بر قدرت فروش غلبه کنند و کلوز کندل اول را به شکل قابل توجهی، بالاتر از قیمت باز شدن ثبت کنند. اما کندل دوم با یک گپ قیمت منفی باز شده است. فشار فروش اما در کندل دوم، هرچند نتوانسته است که بر قدرت خریداران غلبه کند، اما این اجازه را هم نداده است که کندل دوم با بدنه بزرگ قیمت خود را ببندد.

از این جهت که در کندل دوم نیز در نهایت قدرت خریداران پیروز میدان بوده است، کندل سوم به عنوان کندل تأیید نقشی تعیین‌کننده دارد. اگر کندل سوم یک کندل مارابوزوی نزولی باشد، می‌توانید با اطمینان بیشتری الگوی شاهین نزولی را به عنوان یک نشانه در برگشت روند و نزولی شدن روند به حساب بیاورید.

شناسایی الگوی شاهین نزولی در بازارها

به نظر می‌رسد، با توجه به این تفسیر، الگوی شاهین نزولی یک الگوی کندلی ساده باشد که شناسایی آن هم سخت نیست. اما شناسایی این الگو در بازارهای مالی پویا کار آسانی نیست. مشخصه اصلی این الگو، ایجاد گپ قیمت منفی بین کندل اول و کندل دوم است. ایجاد چنین گپی در یک بازار با حجم معاملات بسیار بالا کار آسانی نیست. 

برای مثال، به تصویر زیر توجه کنید. 

الگوی شاهین نزولی در چارت

الگوی شاهین نزولی در تصویر بالا یک نشانه مثبت برای افت قیمت در کندل‌های بعدی بوده است. هرچند در این مثال گپ قیمت بین کندل اول و دوم چندان قابل توجه نیست و همچنین کندل سوم به عنوان کندل تأیید، یک کندل مارابوزوی قرمز نیست، بااین‌حال این الگو معتبر بوده و در نهایت قیمت افت داشته است. 

آیا الگوی شاهین نزولی برای ترید کافی است؟

استفاده از الگوهای کندلی برای تأیید گرفتن است و شناسایی روند قیمت را آسان می‌کند. اگر مطلب «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» را بخوانید، ضمن آشنایی بیشتر با کندل استیک و الگوهای کندلی، می‌توانید بهتر درک کنید که کاربرد اصلی شناسایی الگوهای کندل در چه مواقعی است.

اگر برایتان سوال شده که آیا الگوی شاهین نزولی برای ترید کافی است یا خیر، باید بگوییم که استفاده از این الگو برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی توصیه نمی‌شود. از این الگو تنها به عنوان یک نشانه برگشت روند می‌توانید بهره ببرید. این الگو به شما نقطه ورود، حد ضرر و حد سود معرفی نمی‌کند؛ در نتیجه نمی‌تواند مبنای یک موقعیت معاملاتی باشد.

دوره آموزش آنلاین فارکس؛ راهکار موفقیت در ترید

اگر علاقه‌مند هستید تا در بازار فارکس ترید کنید و می‌خواهید با چم‌وخم این بازار آشنا شوید، دوره آموزش آنلاین فارکس برای شماست. شما می‌توانید این دوره را از هرجایی دنبال کنید و ویدئوهای آموزشی آن را مشاهده کنید. این دوره یکی از منبع‌های خوب آموزش فارکس در مشهد است. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229