الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge)

0 تا 100 الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge)

الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge) یکی از پرکاربردترین الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی مختلف نظیر فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال است. در این الگو، محدوده قیمتی به مرور زمان رفته رفته تنگ‌تر می‌شود و به عبارتی خطوط روند در آن حالت همگرایی دارند. زمانی که این تراکم به نهایت خود رسیده و الگو تکمیل می‌شود، روند بازار تغییر پیدا می‌کند و از این رو الگوی گوه، جزو الگوهای بازگشتی به حساب می‌آید. البته، امکان این‌که الگو از نوع ادامه دهنده باشد نیز وجود دارد که بسته به روند قبل از آن مشخص می‌شود. الگوی گوه دارای دو نوع صعودی و نزولی است که نحوه تشکیل آن‌ها، نحوه تفسیرشان، ادامه دهنده یا بازگشتی بودن‌شان و نکاتی که باید مد نظر داشته باشید و مواردی از این دست را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

توجه داشته باشید که اگرچه الگوی‌ گوه جزو الگوهای پرتکرار در نمودارهای قیمتی است و می‌تواند کمک زیادی به تحلیل تکنیکال بازارهای مالی و پیش‌بینی قیمت کند، اما به تنهایی کافی نخواهد بود. شما برای تحلیل، نیازمند شناخت و استفاده از سایر الگوهای قیمتی و همین‌طور ابزارهای تحلیل تکنیکال و صد البته تحلیل فاندامنتال نیز خواهید بود که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می‌توانید از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال آنلاین و آموزش فارکس آنلاین آکادمی رفیعی بهره‌مند شوید.

الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge)

در حالت کلی، الگوی‌ گوه، کنج یا وج (Wedge) جزو الگوهای بسیار پرتکرار در سطح نمودارهای قیمتی و از جمله معتبرترین الگوها است. این الگو می‌تواند در بر گیرنده طیف گسترده‌ای از کندل استیک‌ها در سطح نمودارهای قیمتی باشد، تایم فریم‌های متعددی را در بر بگیرد و در عین حال برای بازارهای مالی مختلف مثل فارکس، ارز دیجیتال یا بورس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

الگوی ‌گوه، یکی از الگوهای بازگشتی یا ادامه دهنده (!) در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است که شکل ظاهری آن به صورت زیر است:

الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge)

همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، نحوه تشکیل الگو به این صورت است که محدوده قیمتی به مرور زمان، رفته رفته باریک‌تر و تنگ‌تر شده است و در نهایت، با همگرایی کامل خطوط روند یا ترند لاین‌ها (Trend Lines) به هم، شاهد تشکیل یک الگو شبیه به مثلث در سطح نمودار قیمتی هستیم.

اما این‌که الگو بازگشتی باشد یا ادامه دهنده، ارتباطی به شکل ظاهری آن ندارد و کاملاً تابع روندی است که قبل از الگو بر بازار حاکم بوده است.

انواع الگوی‌ گوه به شرح زیر هستند:

  • الگوی ‌گوه افزایشی یا صعودی (Ascending Wedge)
  • الگوی ‌گوه کاهشی یا نزولی (Descending Wedge)

الگوی گوه افزایشی (Ascending Wedge)

الگوی گوه افزایشی یا صعودی (Ascending Wedge) که به آن Rising Wedge نیز گفته می‌شود، زمانی تشکیل می‌شود که بعد از یک روند منفی یا مثبت شکل گرفته و شیب هر دو خط روند آن به سمت بالا است.

الگوی گوه افزایشی (Ascending Wedge)

سیگنالی که از الگوی گوه افزایشی یا صعودی می‌توان دریافت کرد این است که قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر با اینکه در حال افزایش است، ولی قدرت و مومنتوم آن رفته‌رفته در حال کاهش است. با این اوصاف، احتمال این‌که پس از خروج از الگوی گوه شاهد ریزش قیمتی باشیم – به اصطلاح اصلاح قیمت – بسیار بالا است.

مثالی از الگوی گوه افزایشی (Ascending Wedge)

دقیقاً به همین خاطر است که با تشکیل الگوی گوه افزایشی، پس از روند صعودی گفته می‌شود که این الگو یک الگوی بازگشتی است و نشان‌دهنده تغییر روند از صعودی به نزولی است. با وجود این‌که اسم این الگو افزایشی یا صعودی گذاشته شده است – به دلیل شکل ظاهریِ در حالِ صعود آن – اما الگو از نوع الگوی خرسی است و نشان می‌دهد که بازار پس از آن سقوط خواهد کرد.

توجه داشته باشید که ریزش بازار و خرسی بودن آن در صورتی خواهد بود که الگو کاملاً تشکیل شده و کندل استیک‌ها الگو را پشت سر گذاشته باشند. در صورتی که شاهد شکسته شدن خطوط روند و خروج ناگهانی کندل استیک‌ها از الگو باشیم، الگو از اعتبار ساقط خواهد بود و ممکن است شاهد تداوم و ادامه روند صعودی قبل از الگو در سطح بازار باشیم.

به‌علاوه، الگوی گوه صعودی یا افزایش زمانی بازگشتی خواهد بود که روند قبل از الگو صعودی بوده باشد. در صورتی که شاهد تشکیل الگوی گوه بعد از روند نزولی در سطح بازار باشیم، در محدوده باریک‌تر شدن فاصله خطوط روند، افزایش قیمت و تکمیل «پول بک» (Pullback) را خواهیم داشت که باز هم نشان دهنده کاهش مومنتوم است و روند خرسی بعد از الگو را می‌رساند.

پس در حالت کلی، دو حالت خواهیم داشت:

  • الگوی گوه افزایشی بعد از روند گاوی – تغییر روند به خرسی
  • الگوی گوه افزایشی بعد از روند خرسی – تداوم روند خرسی

در هر دو حالت، الگوی گوه صعودی یا افزایشی منجر به ریزش قیمت می‌شود و از نوع الگوهای خرسی است. این‌که بازگشتی باشد یا ادامه دهنده، به روند قبل از الگوی حاکم بر بازار مالی مورد نظر ارتباط دارد.

الگوی گوه کاهشی (Descending Wedge)

الگوی گوه کاهشی یا نزولی (Descending Wedge) که به آن Falling Wedge نیز گفته می‌شود، نقطه مقابل الگوی گوه افزایشی است و زمانی تشکیل می‌شود که بعد از یک روند منفی یا مثبت شکل گرفته و شیب هر دو خط روند آن به سمت پایین است.

الگوی گوه کاهشی (Descending Wedge)

سیگنالی که از الگوی گوه کاهشی یا نزولی می‌توان دریافت کرد این است که قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر با اینکه در حال کاهش است، ولی قدرت و مومنتوم آن رفته‌رفته در حال افزایش است. با این اوصاف، احتمال این‌که پس از خروج از الگوی گوه شاهد تغییر روند و افزایش قیمتی باشیم بسیار بالا است.

دقیقاً به همین خاطر است که الگوی گوه کاهشی نیز درست مانند همتای صعودی‌ خود، در صورت بروز پس از روند نزولی در بازار یک الگوی بازگشتی قلمداد می‌شود و نشان‌دهنده تغییر روند از نزولی به صعودی است. با وجود این‌که اسم این الگو نزولی یا کاهشی گذاشته شده است – به دلیل شکل ظاهریِ در حال نزول آن – اما الگو از نوع الگوهای گاوی است و نشان می‌دهد که بازار پس از آن افزایش خواهد یافت.

مثالی از الگوی گوه کاهشی (Descending Wedge)

البته، باز هم توجه داشته باشید که افزایش بازار و گاوی شدن آن در صورتی خواهد بود که الگو کاملاً تشکیل شده و کندل استیک‌ها الگو را پشت سر گذاشته باشند. در صورتی که شاهد شکسته شدن خطوط روند و خروج ناگهانی کندل استیک‌ها از الگو باشیم، الگو از اعتبار ساقط خواهد بود و ممکن است شاهد تداوم و ادامه روند صعودی قبل از الگو در سطح بازار باشیم.

به‌علاوه، الگوی گوه نزولی یا کاهشی زمانی بازگشتی خواهد بود که روند قبل از الگو نزولی بوده باشد. در صورتی که شاهد تشکیل الگوی گوه بعد از روند صعودی در سطح بازار باشیم، در محدوده باریک‌تر شدن فاصله خطوط روند، کاهش قیمت و تکمیل پول بک (Pullback) را خواهیم داشت که باز هم نشان دهنده تداوم افزایش مومنتوم است و روند گاوی بعد از الگو را می رساند.

پس در حالت کلی، دو حالت خواهیم داشت:

  • الگوی گوه کاهشی بعد از روند خرسی – تغییر روند به گاوی
  • الگوی گوه کاهشی بعد از روند گاوی – تداوم روند گاوی

در هر دو حالت، الگوی گوه نزولی یا کاهشی منجر به افزایش قیمت می‌شود و از نوع الگوهای گاوی است. این‌که بازگشتی باشد یا ادامه دهنده، به روند قبل از الگوی حاکم بر بازار مالی مورد نظر ارتباط دارد.

نکات مهم در خصوص استفاده از الگوی گوه

برای استفاده از الگوی گوه در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، لازم است یک‌سری نکات را رعایت کنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا اعتبار بالاتری را از سیگنال دریافتی بگیرید، با خیال راحت‌تر و اطمینان خاطر بیشتری اقدام به ترید بر اساس الگوی گوه مورد نظر کنید و اشتباهات به مراتب کم‌تری در تحلیل و پیش‌بینی قیمت داشته باشید.

این نکات به شرح زیر هستند:

  • این‌که ترند لاین‌ها یا خطوط روند همدیگر را قطع کنند مهم نیست و کافی است همگرا شوند
  • در صورت خروج کندل استیک‌ها از الگوی گوه الگو اعتبار خواهد داشت
  • در صورتی که شاهد شکسته شدن الگو در میانه همگرایی توسط کندل استیک‌ها باشیم الگو اعتبار ندارد
  • همان‌طور که عنوان شد، به روند قبل از الگو دقت کنید تا ادامه دهنده یا بازگشتی بودن آن را بررسی کنید
  • الگوی گوه افزایشی سیگنال فروش یا پوزیشن شورت (Short) می‌دهد
  • سیگنال صادر شده از الگوی گوه نزولی یا کاهشی سیگنال خرید یا لانگ (Long) است

در کنار موارد عنوان شدن، توصیه می‌شود برای اطمینان خاطر بیشتر در کنار الگوی گوه از دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال یا دست کم اندیکاتورها نیز کمک بگیرید یا سیگنال‌های معتبر‌تری را برای ترید کردن دریافت کنید. الگوهای شمعی ژاپنی جزو بهترین الگوهای نموداری برای تکمیل سیگنال‌های دریافتی از الگوی گوه هستند. در کنار این الگوها می‌توانید از اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) یا به اختصار MA نیز استفاده کنید که جزو اندیکاتورهای ساده و کاربردی است.

به علاوه، بهتر است برای کلیه معاملاتی که انجام می‌دهید و پوزیشن‌هایی که باز می‌کنید، حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) نیز در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: 0 تا 100 حد ضرر یا استاپ لاس در ارز دیجیتال (Stop Loss)

نکته جالب دیگری که شاید بهتر باشد بدانید این است که معمولاً الگوهای گوه نزولی در دو سوم موارد قابل اعتمادتر از الگوهای گوه صعودی هستند و در واقع، شانس و درصد برد‌ در الگوهای گوه نزولی – الگوهای گوه گاوی با سیگنال خرید – به مراتب بالاتر است.

جمع‌بندی

الگوی گوه، کنج یا وج (Wedge) یکی از پرکاربردترین الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی مختلف نظیر فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال است.

در این الگو، محدوده قیمتی به مرور زمان رفته رفته تنگ‌تر می‌شود و به عبارتی خطوط روند در آن حالت همگرایی دارند. زمانی که این تراکم به نهایت خود رسیده و الگو تکمیل می‌شود، روند بازار بازار تغییر پیدا می‌کند و از این رو الگوی گوه، جزو الگوهای بازگشتی به حساب می‌آید. البته، این‌که الگو از نوع بازگشتی باشد یا ادامه دهنده، به روند قبل از الگو ارتباط دارد!

 الگوی گوه دارای دو نوع صعودی و نزولی است که نحوه تشکیل آن‌ها، نحوه تفسیرشان و مواردی از این دست را در متن مقاله مطالعه کردید. حالت‌هایی که توضیح داده شدند به شرح زیر هستند:

  • الگوی گوه کاهشی بعد از روند خرسی – تغییر روند به گاوی (الگو بازگشتی است)
  • الگوی گوه کاهشی بعد از روند گاوی – تداوم روند گاوی (الگو ادامه دهنده است)
  • الگوی گوه افزایشی بعد از روند گاوی – تغییر روند به خرسی (الگو بازگشتی است)
  • الگوی گوه افزایشی بعد از روند خرسی – تداوم روند خرسی (الگو ادامه دهنده است)

در مورد نکات مرتبط با تحلیل تکنیکال بر اساس الگو گوه و همین‌طور میزان اعتبار این الگو نیز در متن به تفصیل صحبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229