استراتزی معاملاتی چیست

استراتژی معاملاتی چیست؟ چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم؟

استراتژی معاملاتی مجموعه قوانینی است که به شما نقاط ورود، زمان خروج و دو نقطه کلیدی حد ضرر و حد سود را نشان می‌دهد. استراتژی معاملاتی می‌تواند بر اساس تحلیل تکنیکال، بنیادی یا اخبار طراحی شود. مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه و میزان مجاز ریسک و تعداد معاملات روزانه از دیگر مواردی است که در یک استراتژی کامل باید به آن‌ها اشاره شود.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

ترید همانند هر شغل پرریسک دیگری نیازمند برنامه‌ریزی است. اگر می‌خواهید بدانید منظور از استراتژی معاملاتی چیست، باید بدانید که استراتژی معاملاتی به شما این امکان را می‌دهد تا از قبل بدانید در چه شرایطی اقدام به گرفتن موقعیت‌های معاملاتی می‌کنید. منظور از استراتژی معاملاتی، برنامه‌ای مدون و سیستماتیک است که در هر حرکت از بازار، به شما می‌گوید چه تصمیمی باید بگیرید. استراتژی‌های معاملاتی انواع مختلفی دارند و مبتنی بر گواه‌های معاملاتی متفاوتی هستند. در ادامه، به‌صورت کامل با چیستی استراتژی معاملاتی و روش ساخت یک استراتژی، آشنا می‌شوید.

منظور از استراتژی معاملاتی چیست؟

کسب بازدهی از بازارهای مالی کار آسانی نیست. استراتژی معاملاتی بر پایه قوانین ازپیش‌تعریف‌شده برای گرفتن تصمیم‌های معاملاتی به کار می‌آید. استراتژی معاملاتی می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. در استراتژی معاملاتی می‌توانید موارد مختلفی را دخیل کنید؛ از سبک سرمایه‌گذاری شما، تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها، وضعیت بنیادی و همچنین مواردی مثل میزان تنوع‌پذیری پرتفوی یا تایم‌فریم مطلوب برای معامله.

یک استراتژی معاملاتی مطلوب باید بتواند در شرایط مشابه، سیگنال‌های مشابهی صادر کند و با تغییرات لحظه‌ای بازار، سازگار شود. مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه و حتی تعداد معاملات روزانه می‌تواند در استراتژی معاملاتی لحاظ شود. با استفاده از استراتژی معاملاتی، شما باید بتوانید حداقل سه نقطه برای یک معامله را شناسایی کنید: نقطه ورود، حد ضرر و حد سود. دقت کنید که در برخی از معاملات می‌توانید از چند حد سود استفاده کرده و با رسیدن قیمت به هر حد سود، بخشی از معامله را ببندید. یا استفاده از حد ضرر متحرک، نوع دیگری است که می‌تواند در استراتژی شما لحاظ شود.

راهنمای ایجاد یک استراتژی معاملاتی

استراتژی‌های معاملاتی انواع متنوعی دارند. ممکن است استفاده از یک استراتژی سودده برای شما جواب ندهد یا اینکه یک استراتژی معاملاتی خیلی ساده، معاملاتی سودده را به شما نشان دهد. بنابراین در طراحی استراتژی معاملاتی، همه‌چیز به شما برمی‌گردد. برای همین استراتژی معاملاتی برای هر تریدر یک برنامه شخصی است. حتی زمانی که یک استراتژی معاملاتی را از دیگران آموزش می‌بینید، بهتر است که با آزمون و خطا، آن را برای شرایط خودتان بهینه‌سازی کنید.

قدم اول: خودشناسی

همانطور که گفته شد، استراتژی معاملاتی یک ابزار شخصی برای هر فرد است که با استفاده از آن در شرایط مختلف برای موقعیت‌های معاملاتی تصمیم می‌گیرد. برای همین، اگر می‌خواهید یک استراتژی شخصی قوی داشته باشید، باید ابتدا خودتان را بشناسید. روحیه ریسک‌پذیری، روش کنترل هیجان‌ها و اهداف مالی از جمله مواردی هستند که باید درباره‌شان مطالعه کرده و با استفاده از آزمون‌های مختلف، ویژگی‌های خودتان را شناسایی کنید.

قدم دوم: انتخاب بازار

شما باید تصمیم بگیرید که در چه بازاری می‌خواهید ترید کنید. فارکس و ارزهای دیجیتال دو بازار مشهوری هستند که برای ترید دردسترس شما قرار دارند. سبک معاملاتی هر بازار، عوامل بنیادی مؤثر و پیچیدگی‌های هر کدام با دیگری متفاوت است. برای مثال اگر فارکس را انتخاب کردید، سپس باید دنبال این باشید که روی چه جفت‌ارز یا جفت‌ارزهایی قرار است معامله کنید. آشنایی دقیق با رفتار هر بازار و جفت‌ارزی باعث می‌شود تا بهتر بتوانید از استراتژی خود بهره‌مند شوید.

قدم سوم: انتخاب ابزارهای معاملاتی

با آزمون و خطا یا دانش معاملاتی خود، تصمیم بگیرید که از چه ابزارهایی قرار است در استراتژی خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از تمام ابزارها که گاهی با همدیگر همگرا نیستند، فقط استراتژی معاملاتی شما را پیچیده و غیرقابل فهم می‌سازد. داشتن یک استراتژی پیچیده کار اشتباهی نیست، اما اگر بخواهید با استفاده از ابزارهای بی‌شمار استراتژی خودتان را پیچیده کنید یا کاری کنید که در شرایط حساس نتوانید متوجه سیگنال صحیح شوید، کار اشتباهی کرده‌اید.

قدم چهارم: مکتوب‌کردن استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی خودتان را بنویسید. شرایط مختلف بازار را در نظر بگیرید و با استفاده از ابزارهای معاملاتی انتخابی در قدم قبلی، یک استراتژی کامل را مکتوب کنید. استراتژی شما باید شامل موارد زیر باشد.

  •   قوانین ورود و خروج از معاملات: شرایط مطلوب برای ورود به یک معامله و شرایط مطلوب برای خروج از یک معامله را به‌صورت دقیق مشخص کنید. مشخص کنید که در چه شرایطی مجاز به خروج زودهنگام از معامله (بدون رسیدن به حد ضرر یا حد سود) هستید و خودتان را در این مورد بسیار محدود کنید. قوانینی برای نسبت بازدهی به ریسک (R/R) داشته باشید و ببینید در چه شرایطی حاضرید حد ضرر و حد سود به یکدیگر نزدیک باشند.
  •   مدیریت ریسک: مشخص کنید که حداکثر ضرر شما در یک معامله و در یک روز معاملاتی چقدر می‌تواند باشد. استراتژی خود را برای محدودکردن ریسک بهینه کنید؛ برای مثال می‌توانید محدودیتی برای تعداد معاملات روزانه در نظر بگیرید.
  •   مدیریت سرمایه: چه میزان از سرمایه شما مجاز است که در یک معامله درگیر شود؟ چه میزان از سرمایه شما مجاز است که طی ریسک‌کردن در یک معامله از دست برود؟ تمامی این موارد را مشخص کنید.

قدم پنجم: ارزیابی و بک تست

پس از نوشتن استراتژی معاملاتی، باید آن را ارزیابی کنید. ارزیابی استراتژی معاملاتی باید در شرایط زنده بازار یا با استفاده از دیتای بازار در گذشته باشد. به این فرایند بک تست (Back test) گفته می‌شود. در واقع شما بدون درگیرکردن پول واقعی، بررسی می‌کنید که آیا استراتژی شما جواب می‌دهد یا نه.

قدم آخر: نظم، یادگیری و به‌روزرسانی

تنها راه موفقیت در بازارها، پایبندی به یک استراتژی معاملاتی سودده است. بنابراین زمانی که استراتژی خودتان را نوشتید و ارزیابی کردید، به آن پایبند بمانید. البته یادگیری ابزارها و بازارهای مالی انتهایی ندارد. همواره نسبت به بازار، دید یادگیرنده داشته باشید. ژورنال معاملاتی بنویسید و سعی کنید در دوره‌های زمانی منظم، ژورنال خود را تحلیل کنید. شاید لازم باشد در مواقعی استراتژی معاملاتی خودتان را به‌روزرسانی کنید. (تغییر مداوم استراتژی مطلوب نیست. اما به‌روزرسانی جزئیات در برخی موارد و پس از تحلیل چند دوره از ژورنال معاملاتی، مطلوب است.)

انواع استراتژی‌های معاملاتی

استراتژی‌های معاملاتی بسته به اینکه از چه ابزارها و روش‌هایی استفاده کنند، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. دقت کنید که شما می‌توانید بیش از یک استراتژی داشته باشید؛ اما حتماً باید هر استراتژی را متناسب با شرایط خود بهینه‌سازی کنید. استراتژی‌های مختلف میزان ریسک متفاوتی دارند و هر استراتژی را نمی‌توان برای هر حسابی (با هر میزان سرمایه) مناسب دانست.

استراتژی‌های تکنیکال

محبوب‌ترین دسته استراتژی‌های معاملاتی، استراتژی‌هایی است که بر پایه تحلیل تکنیکال بنا شده‌اند. این دسته از استراتژی‌ها بسته به اینکه از چه ابزارهای تکنیکال یا سبک تحلیلی استفاده می‌کنند، خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. استراتژی‌های مبتنی بر پرایس اکشن یکی از این شاخه‌ها هستند.

استراتژی ترید خبری

اخبار بنیادی از جمله مواردی است که می‌تواند نوسان شدید در قیمت ایجاد کند. ترید خبری به تریدی گفته می‌شود که در زمان خبر موقعیت معاملاتی باز دارد و تلاش می‌کند تا روند قیمت را متناسب با پیش‌بینی خبر بگیرد. این روش پرریسک است و استراتژی آن در وافع مبتنی بر پیش‌بینی خبر با استفاده از داده‌های اقتصادی است.

هشدار: ترید در زمان خبر در هیچ روشی توصیه نمی‌شود. استراتژی ترید خبری، ریسک بالایی دارد و تنها درصورتی مجاز است که فرد دانش اقتصادی بالا داشته باشد و همچنین سرمایه حساب نیز محدود باشد؛ چراکه در زمان نوسان شدید مثل خبر، ممکن است حتی حد ضرر کار نکند و تمام سرمایه در خطر قرار بگیرد.

استراتژی‌های بنیادی

برخی از استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر داده‌های بنیادی و متغیرهای اقتصادی هستند. این دسته از استراتژی‌ها بیشتر برای سبک‌های معاملاتی Day Trading یا سبک‌های بلندمدت‌تر مناسب است و همچنین نیازمند بالانس حساب بالاتری است. در این سبک‌ها افراد با استفاده از داده‌ها، روند کلی را پیش‌بینی می‌کنند و سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال چند نقطه ورود و چند حد سود مشخص می‌کنند. حد ضرر در این استراتژی بزرگ‌تر از معاملات اسکلپ است که در نتیجه نیازمند سرمایه بیشتر و مدیریت حجم معاملات بهتر است.

استراتژی‌های کمی و محاسباتی

برخی از استراتژی‌های معاملاتی در بازارهایی مانند بازارهای آتی و آپشن کاربرد دارند. این استراتژی‌ها مبتنی بر محاسبات کمی هستند. در این استراتژی‌ها ریسک و مدیریت سرمایه در محاسبات لحاظ می‌شود و باقی اجزای معامله به‌صورت الگوریتمی اجرا می‌گردند.

آموزش استراتژی معاملاتی CTP

اگر به دنبال یک استراتژی معاملاتی سودده برای فارکس هستید، شاید نام استراتژی CTP یا تعقیب قیمت را شنیده باشید. با استفاده از این استراتژی شما می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی را ریسک پایین و بازدهی بالا را بگیرید. برای اطلاعات بیشتر، به صفحه دوره استراتژی CTP بروید و از همین امروز یادگیری را شروع کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229