الگوی مارابوزی سبز چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد

کندل مارابوزوی سبز و کاربردهای آن در ترید

الگوی مارابوزوی سبز(Green Marubozo) یکی از الگوهای تک کندلی است که روند را تأیید می‌کند الگوی مارابوزو به دو شکل صعودی و نزولی در بازار دیده می‌شود. کندل مارابوزو به کندلی گفته می‌شود که سایه بالا و پایین نداشته باشد و بدنه آن نسبتاً بلند باشد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

یکی از کندل‌های مهم در کندل‌شناسی، کندل مارابوزو (Marubozo) است. این کندل نشانه‌ای از تصمیم بازار برای صعود یا نزول است. در این مطلب قرار است الگوی مارابوزوی سبز و قرمز را بررسی کنیم. کندل مارابوزو می‌تواند جهت کوتاه‌مدت روند قیمت را مشخص کند و یک تأیید مناسب برای موقعیت‌های معاملاتی باشد. در ادامه ضمن بررسی ساختار کندل و نمونه‌هایی از الگوی مارابوزوی سبز در بازار مالی، کاربردهای این کندل را بررسی می‌کنیم.

الگوی مارابوزوی سبز و قرمز چیست؟

کندل مارابوزو به کندلی گفته می‌شود که سایه نداشته باشد و تمام آن را بدنه اصلی کندل تشکیل دهد. حالا اگر این کندل سبز باشد به آن الگوی مارابوزوی سبز گفته می‌شود. سایه نداشتن این کندل بسیار مهم است. ایجاد چنین کندلی نشان از این مهم دارد که بازار در تمام دوره زمانی آن کندل در یک جهت حرکت کرده است. برای مثال، وقتی کندل مارابوزوی سبز در تایم فریم یک روزه ایجاد می‌شود، یعنی در تمام آن روز قدرت خریداران بر فروشندگان غلبه داشته است و فشار فروش چندانی مشاهده نشده است.

الگوی مارابوزوی سبز به کندلی گفته می‌شود که به صورت صعودی و بدون سایه با بدنه اصلی بزرگ ایجاد شده باشد. در این کندل، قیمت باز شدن کمترین قیمت دوره زمانی کندل و قیمت بسته شدن، بیشترین قیمت دوره زمانی کندل خواهد بود. نبود سایه از آن جهت اهمیت دارد که هرگونه سایه‌ای از بالا یا پایین این کندل سبز، نشانه‌ای از فشار فروش است.

کندل مارابوزوی قرمز نیز برعکس کندل مارابوزوی سبز است. در این کندل، قیمت باز شدن بالاترین قیمت و قیمت بسته شدن کمترین قیمت خواهد بود. این کندل نشانه‌ای از غلبه قدرت فروشندگان در تمام دوره زمانی کندل است. در تصویر زیر می‌توانید تصویر شماتیک این دو کندل را مشاهده کنید.

الگوی مارابوزوی سبز و قرمز

 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در حالت ایده‌آل، کندل مارابوزو سبز باز به صورت یک کندل بدون سایه است. نکته مهم دیگر این است که بدنه کندل باید نسبتاً بلند باشد.

مثال‌هایی از الگوی مارابوزوی سبز در بازار ارز دیجیتال

همانند الگوهای کندلی دیگر، در نظر گرفتن شکل ایده‌آل برای پیدا کردن یک الگوی کندلی دشوار است! گاهی ممکن است کندل‌هایی ببینید و شک کنید که الگوی مارابوزی سبز است یا نه، اما به‌خاطر اندکی سایه آن را رها کنید! توصیه می‌کنیم برای درک بهتر الگوهای کندلی، به مطلب «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» سر بزنید و آن را مطالعه کنید.

در تصویر پایین مثالی از الگوی مارابوزوی سبز را روی ارز دیجیتال اتریوم مشاهده می‌کنید.

الگوی مارابوزوی سبز در بازار

این یک الگوی مارابوزوی صعودی است. مقدار سایه کندل بسیار کم بوده و قابل چشم‌پوشی است. همانطور که می‌بینید پس از این کندل، روند صعودی اتریوم تقویت شده است. اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این الگو داشته باشیم، باید بگوییم که این کندل نشان می‌دهد در تایم فریم یکساعته، خریداران توانسته‌اند به صورت کامل فشار فروش را خنثی کنند. همانطور که می‌بینید در تلاش‌های بعدی نیز فروشندگان نتوانسته‌اند کف الگوی مارابوزوی سبز را لمس کنند! بنابراین این الگو می‌تواند نشانه‌ای از شکل‌گیری یک روند صعود یا قدرت گرفتن خریداران باشد.

بیایید مثالی دیگر از الگوی مارابوزو سبز ببینیم.

عملکرد الگوی مارابوزوی سبز در بازار

در تصویر بالا ترکیبی از سطوح مقاومت و الگوی مارابوزوی سبز را مشاهده می‌کنید. در اینجا قیمت با ایجاد یک کندل مارابوزوی سبز به سطح مقاومتی رسیده است و در ابتدا با یک اصلاح همراه شده است. ظاهر شدن کندل‌های مارابوزوی متعدد که پیش از کندل مشخص‌شده هم قابل تشخیص هستند، نشان از قدرت خریداران دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید در نهایت سطح مقاومتی در روزهای بعدی شکسته شده است. حتی با وجود برگشت مجدد قیمت به زیر سطح مقاومت/حمایت، الگوهای مارابوزوی سبز مجدد شکل گرفته‌اند و در نهایت قدرت روند صعودی به سطح مقاومت چربیده است. (می‌توانید بگویید چرا کندل‌های نزولی، الگوی مارابوزوی قرمز یا نزولی محسوب نمی‌شوند؟ راهنمایی: به سایه کندل‌ها مربوط است.)

معامله با کندل مارابوزوی سبز

شاید برایتان سوال باشد که آیا می‌توان با استفاده از الگوی مارابوزوی سبز یا قرمز اقدام به ورود برای پوزیشن‌های معاملاتی کرد؟ جواب منفی است. تنها با استفاده از الگوی کندلی مارابوزو نمی‌توانید وارد یک موقعیت معاملاتی شوید. شما برای ورود به یک موقعیت، باید نقطه ورود مناسب، حد ضرر مناسب و حد سود مناسب داشته باشید. این الگو هیچکدام از این موارد را برایتان تعریف نمی‌کند!

کاربرد کندل مارابوزو در ترید

درست است که الگوی کندلی مارابوزو برای ورود به یک معامله نمی‌تواند تنها گواهی معاملاتی کافی باشد، اما استفاده از الگوهای کندلی در ورود به موقعیت‌های معاملاتی کاربردی است. شما می‌توانید از این الگو برای کمک گرفتن در تأیید روند صعودی یا نزولی کمک بگیرید. برای مثال، زمانی که به یک موقعیت خرید فکر می‌کنید، مشاهده یک الگوی مارابوزوی صعودی می‌تواند نظر شما را تأیید کند تا با اطمینان بیشتری وارد موقعیت معاملاتی شوید.

یادگیری ترید با دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید صفر تا صد بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید و موقعیت‌های معاملاتی حرفه‌ای را پیدا کنید، توصیه ما استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین ارز دیجیتال و اگر در مشهد ساکن هستید، آموزش ارز دیجیتال در مشهد است. در این دوره با ارزهای دیجیتال، مفاهیم بلاک‌چین و نحوه ترید ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوید و در انتهای دوره می‌توانید یک استراتژی شخصی برای ترید در بازارهای مالی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229