الگوی کیچر (Kicker) چیست؟

الگوی کیچر (Kicker) چیست؟

الگوی کیچر (Kicker) که به کیچینگ (Kicking) هم معروف است، از جمله الگوهای دو کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است. این الگو، یکی از مهم‌ترین و معتبرترین الگوهای بازگشتی است که نشان دهنده تغییر نگرش و احساسات بازار و سرمایه‌گذاران بوده و در دو نوع صعودی و نزولی ظاهر می‌شود.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

الگوی کیچر (Kicker) که به کیچینگ (Kicking) هم معروف است، از جمله الگوهای دو کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است. این الگو، یکی از مهم‌ترین و معتبرترین الگوهای بازگشتی است که نشان دهنده تغییر نگرش و احساسات بازار و سرمایه‌گذاران است. تغییر نگرشی که معمولاً به واسطه انتشار داده‌های مهم اقتصادی یا برخی جریان‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی رخ می‌دهد. در این مقاله از آکادمی رفیعی، قصد داریم بیشتر در مورد الگوی کیچر صحبت کنیم.

در ادامه، پس از مروری کلی و کامل بر ویژگی‌های ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی کیچر، در مورد نحوه تفسیر این الگو، نکاتی که می‌تواند در اعتباربخشی به آن تاثیرگذار باشد و نمونه‌های عینی آن در سطح بازارهای مالی واقعی صحبت خواهیم کرد.

در کنار این مقاله، در صورتی که تمایل به یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بازارهای مالی داشته باشید، می‌توانید از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی رفیعی نیز استفاده کنید. دوره‌هایی که بهترین فرصت برای ارتقای دانش و مهارت تحلیلی و معاملاتی شما برای تریدهایی پرسود هستند.

الگوی کیچر (Kicker) چیست؟

در صورتی که با الگوهای کندلی آشنایی نسبی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که برای دسته‌بندی انواع مختلف الگوهای کندلی معمولاً از تعداد کندل‌های تشکیل دهنده آن‌ها استفاده می‌شود. الگوهایی که می‌توانند:.

  • تک کندلی
  • دو کندلی
  • یا سه کندلی

باشند، یا حتی از تعداد بسیار بیشتری کندل تشکیل شده باشند که در اصطلاح الگوهای نموداری نامیده می‌شوند. کلیه این الگوها، به صورت کامل در مقاله «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» آکادمی رفیعی آموزش داده شده‌اند.

الگوی کیچر (Kicker) که به الگوی کیچینگ (Kicking) هم معروف است، از نوع الگوهای دو کندلی است، به این معنی که تنها با استفاده از دو کندل می‌توان آن را تشخیص داد. این الگو، جزو الگوهای بسیار مهم در سطح بازار است که اعتبار بالایی هم دارد.

الگوی کیچر یک الگوی بازگشتی است. زمانی که این نوع صعودی این الگو در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود، می‌توان انتظار تغییر روند بازار به صعودی را داشت و برعکس، زمانی هم که نوع نزولی آن در انتهای یک روند صعودی ظاهر می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت به زودی ریزش کرده و روند نزولی خواهد شد. در ادامه، در مورد شکل ظاهری و انواع الگوی کیچر بیشتر بحث خواهیم کرد.

شکل ظاهری و اجزای تشکیل دهنده الگوی کیچر

همان‌طور که قبلا نیز توضیح دادیم، الگوی کیچر یک الگوی دو کندلی است. در نتیجه، در این الگو تنها دو کندل خواهیم داشت که شکل ظاهری و نحوه تشکیل آن‌ها به‌صورت تصویر زیر است:

الگوی کیچر (Kicker) چیست؟

مشاهده می‌کنید که الگوی کیچر از یک کندل مخالف جهت هم تشکیل شده است. کندل اول، در امتداد روند قبل از بازار است و کندل دوم در خلاف جهت آن. نکته‌ای که در مورد این کندل‌ها وجود دارد این است که دارای بدنه‌هایی نسبتاً هم‌اندازه هستند، سایه‌هایی کوچک یا محو دارند و در عین حال گپ قیمی قابل توجهی هم با هم پیدا کرده‌اند.

در حالت کلی، دو نوع الگوی کیچر داریم:

  • الگوی کیچر صعودی (Bullish Kicker)
  • الگوی کیچر نزولی (Bearish Kicker)

زمانی که الگوی کیچر بعد از یک روند نزولی تشکیل شده، کندل اول در آن قرمز رنگ و کندل دوم سبز رنگ است، و قیمت بازشدن کندل دوم، بزرگ‌تر یا مساوی قیمت باز شدن کندل اول است، به آن الگوی کیچر صعودی گفته می‌شود.

برعکس این حالت، زمانی که الگوی کیچر بعد از یک روند صعودی تشکیل شده، کندل اول در آن سبز رنگ و در امتداد روند قبل بوده و کندل دوم قرمز رنگ است، و قیمت بازشدن کندل دوم، کوچک‌تر یا مساوی قیمت باز شدن کندل اول است، به آن الگوی کیچر نزولی گفته می‌شود.

همان طور که می‌توان انتظار داشت، الگوی کیچر صعودی پیش‌بینی کننده تغییر روند نزولی به صعودی است و سیگنال معاملاتی دریافتی از آن سیگنال خرید خواهد بود و الگوی کیچر نزولی نیز اخطار ریزش قیمت را می‌دهد و سیگنال مخابره توسط آن سیگنال فروش خواهد بود.

دلایل و نحوه تشکیل الگوی کیچر

جالب است بدانید که کیچر یا کیکر (Kicker) به معنی شوت کننده یا لگد کننده است و کیچینگ یا کیکینگ (Kicking) هم به معنی شوت زدن یا لگد زدن است! دلیل نام‌گذاری این الگو به کیچر نیز شکل ظاهری آن است که یک گپ قیمتی قابل توجه میان قیمت بازشدن کندل دوم با قیمت باز شدن کندل اول ایجاد شده است و درست مثل این است که کندل به بالا – در الگوی صعودی – یا پایین – در الگوی نزولی – شوت شده باشد!

اما چه اتفاقی می‌افتد که قیمت به این‌گونه اصطلاحاً شوت می‌شود؟!

معمولاً بازارهای مالی بزرگ و پر نوسانی مثل ارزهای دیجیتال و فارکس، به شدت تحت تاثیر داده‌های اقتصادی، جریان‌های سیاسی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و مواردی از این دست هستند. شادی بارها مشاهده کرده باشید که انتشار یک داده اقتصادی مهم – مثل داده‌های اشتغال غیر کشاورزی ایالات متحده آمریکا – یا شروع یک تنش در مقیاس بزرگ – مثل جنگ روسیه و اوکراین – تا چه حد می‌تواند روی این بازارها تاثیرگذار باشد.

این قبیل داده‌ها و جریان‌ها که فاندامنتال هستند، می‌توانند مهم‌ترین عامل در ایجاد گپ قیمتی میان کندل‌ها بوده و روند بازار را به شدت تغییر دهند. مثلاً ممکن است فروشنده‌ها بر بازار تسلط داشته باشند و قیمت در حال ریزش باشد، اما انتشار داده‌ها باعث خوشبینی در سطح بازار شده و به شدت خرید را افزایش دهد؛ تا جایی که یک‌باره نه تنها خریداران بر بازار سیطره پیدا کنند، بلکه قیمت باز شدن معاملات نیز بسیار بالاتر از قیمت باز شدن کندل قبل باشد (چیزی که در الگوی کیچر صعودی مشاهده می‌کنیم).

نکات مهم در خصوص الگوی کیچر

در ادامه، نکات مهمی که می‌توانند در شناسایی یا استفاده از الگوی کیچر کاربردی باشند و اعتبار این الگو را بیشتر کرده یا از بروز خطا در تفسیر آن جلوگیری کنند را عنوان می‌کنیم:

  • شرط بسیار مهم الگوی کیچر، تشکیل قیمت باز شدن کندل دوم حداقل از انتهای قیمت باز شدن کندل اول است
  • در صورتی که کندل دوم وارد بدنه کندل اول شده باشد، الگو فاقد اعتبار خواهد بود
  • سایه‌ها اهمیت چندانی در الگوی کیچر ندارند اما بدون سایه بودنِ کندلِ دوم اعتبار بیشتری دارد
  • ممکن است کندل اول هم هم‌رنگ کندل دوم باشد، اما در آن‌صورت الگو در حالت ایده‌آل نخواهد بود
  • بزرگ‌تر بودن بدنه دوم می‌تواند اعتبار بیشتری به الگوی کیچر ببخشد
  • هر چقدر کپ قیمتی تشکیل شده بین دو کندل بیشتر باشد، الگو اعتبار بیشتری خواهد داشت

نکته‌ای که لازم است در مورد این الگو در نظر داشته باشید این است که الگوی کیچر از جمله الگوی مهم و معتبر تحلیل تکنیکال است و اغلب نیازی به کندل تایید در آن نیست. با این حال، در صورتی که قصد دارید با احتیاط و اطمینان بیشتری اقدام به باز کردن پوزیشن معاملاتی کنید، می‌توانید منتظر کندل تایید نیز مانده یا دست کم از اندیکاتورهای تکنیکال کمک بگیرید.

نکته دوم نیز این است که اگر چه در صورت بیشتر بودن گپ قیمتی میان دو کندل تشکیل دهنده الگوی کیچر، الگو اعتبار بیشتری خواهد داشت و احتمال تغییر روند بیشتر خواهد بود، اما گپ‌های زیاد معمولاً ناپایدار هستند؛ به این معنی که بازار سعی می‌کند در صورت بروز گپ‌های شدید اصلاح انجام داده و آن را جبران کند.

مثال الگوی کیچر در سطح بازار

در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه از الگویکیچر را در سطح بازار ارزهای دیجیتال مشاهده کنید:

الگوی کیچر (Kicker) چیست؟

نمودار قیمتی فوق، مربوط به بیت‌کوین است که از پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View) استخراج شده است و شاهد تشکیل یک الگوی کیچر در انتهای روند نزولی آن هستیم.

همان طور که مشاهده می‌کنید، کندل اول قرمز رنگ و در امتداد روند نزولی قبل از الگو است، کندل دوم سبز رنگ و صعودی ظاهر شده است و گپ قیمتی اندکی نیز با کندل اول دارد. بدنه کندل‌ها و خصوصاً کندل دوم ابعاد قابل توجهی دارند و در عین حال، سایه‌های کندل دوم نیز کوچک هستند تا جایی که سایه بالایی آن محو است.

نتیجه، تغییر روند بازار از نزولی به صعودی بوده است که کندل تایید آن نیز تشکیل شده و به راحتی می‌توانید آن را در سطح بازار مشاهده کنید.

جمع‌بندی

الگوی کیچر (Kicker) که به کیچینگ (Kicking) هم معروف است، از جمله الگوهای دو کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است. این الگو، یکی از مهم‌ترین و معتبرترین الگوهای بازگشتی است که نشان دهنده تغییر نگرش و احساسات بازار و سرمایه‌گذاران است. تغییر نگرشی که معمولاً به واسطه انتشار داده‌های مهم اقتصادی یا برخی جریان‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی رخ می‌دهد.

در حالت کلی، دو نوع الگوی کیچر داریم:

  • الگوی کیچر صعودی (Bullish Kicker)
  • الگوی کیچر نزولی (Bearish Kicker)

شکل ظاهری، روند تشکیل و نحوه تفسیر این دو نوع الگوی کیچر، نکات مهم در تفسیر و استفاده از آن‌ها و همین طور یک مثال عینی از الگوی کیچر در سطح بازار واقعی، مواردی هستند که سعی شده است در این مطلب از آکادمی رفیعی پوشش داده شوند.

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229