طراحی استراتژی با مکدی

راهنمای طراحی استراتژی با مکدی؛ چگونه با مکدی ترید کنیم؟

یکی از اندیکاتورهای روندنما که برای طراحی استراتژی معاملاتی هم به کار گرفته می‌شود، مکدی است. اندیکاتور مکدی (MACD) از اجزای مختلفی تشکیل شده است که البته پایه تمامی آن‌ها، مووینگ اوریج (EMA) است. مووینگ اوریج‌ها نقش پررنگی در پیدا کردن روند قیمت دارند و مکدی هم با استفاده از تکنیک‌هایی، توانسته از آن‌ها برای گرفتن سیگنال ورود و خروج استفاده کند. ترکیب استراتژی با مکدی می‌تواند دقت سیگنال‌های شما را بیشتر کند. در این مطلب ضمن بررسی اندیکاتور مکدی، نحوه سیگنال‌دهی مکدی را بررسی کرده و در نهایت درباره تنظیمات مکدی برای اسکالپ صحبت می‌کنیم.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

اندیکاتور مکدی را بیشتر بشناسید

اندیکاتور مکدی از دو خط و یک هیستوگرام تشکیل شده است. خط اول را خط مکدی یا MACD line نامگذاری می‌کنیم. این خط حاصل اختلاف دو EMA ۲۶ و ۱۲ دوره‌ای است. در واقع اگر دو موینگ اوریج ۲۶ و ۱۲ دوره‌ای را روی چارت خود بیندازید، اختلاف آن‌ها خط مکدی را تشکیل می‌دهد. خط مکدی در تصویر پایین به رنگ آبی است.

خط دوم را خط سیگنال نامگذاری می‌کنیم که خود یک میانگین متحرک ۹ دوره‌ای است. این خط به رنگ نارنجی در تصویر زیر مشخص است. تقاطع دو خط مکدی (آبی) و سیگنال (نارنجی) مهم است. برای همین یک هیستوگرام هم طراحی شده است که یک خط پایه یا Baseline دارد. هیستوگرام اختلاف خطوط مکدی و سیگنال است. هر وقت خط مکدی بالای خط سیگنال باشد، هیستوگرام بالاتر از خط پایه یا خط صفر خود است و هرگاه خط مکدی از خط سیگنال به سمت پایین عبور کند، هیستوگرام نیز به سمت منفی یا پایین خط پایه خود می‌رود.

اندیکاتور مکدی

تنظیمات مکدی برای نوسان گیری

پیش از آنکه به سراغ روش ترکیب استراتژی با مکدی برویم، بهتر است درباره تنظیمات مکدی صحبت کنیم. همانطور که دیدید، پایه مکدی بر اساس استفاده از میانگین متحرک است. تغییر تنظیمات مکدی در واقع تغییر دوره‌های میانگین متحرک‌هاست. می‌دانید که هرچقدر دوره یک میانگین متحرک کوتاه‌تر باشد، نوسان آن بیشتر بوده و همین خاطر، با کم کردن دوره میانگین متحرک در مکدی، می‌توان سیگنال‌های بیشتری دریافت کرد.

اما باید توجه کنید که با نوسان بیشتر مکدی، لزوماً تمام سیگنال‌های آن دقت کافی ندارند. چراکه تنها یک دوره کوتاه در بازه دید اندیکاتور قرار دارد. از طرف دیگر، اسکالپرها دقیقاً دنبال چنین چیزی هستند: در یک تایم فریم پایین، موج‌های نوسانی را به عنوان یک موقعیت معاملاتی می‌گیرند. روشی که به آن نوسان‌گیری یا اسکالپ گفته می‌شود.

تنظیمات پیش‌فرض در MACD

به صورت پیش‌فرض، خط مکدی حاصل اختلاف دو میانگین متحرک ۲۶ و ۱۲ دوره‌ای است. همچنین خط سیگنال میانگین متحرک ۹ دوره‌ای است. این تنظیمات برای تشخیص روند بهترین گزینه هستند و نیازی به تغییر آن ندارید. تنظیمات مکدی را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. 

تنظیمات اندیکاتور MACD

تنظیمات مکدی برای اسکالپ

اگر می‌خواهید مکدی مومنتوم بیشتری را نشان شما دهد و ریزموج‌ها را هم با مکدی بگیرید، باید تنظیمات آن را کوتاه‌تر کنید. اینکه تظیمات جدید مکدی را چگونه انتخاب کنید، به تایم فریم انتخابی شما هم بستگی دارد.

  •       تایم فریم ۵ دقیقه و پایین‌تر: برای این تایم فریم، تنظیمات 6,13,4 پیشنهاد می‌شود. در این حالت خط مکدی حاصل اختلاف دو میانگین متحرک ۶ و ۱۳ دوره‌ای است و خط سیگنال میانگین متحرک ۴ دوره‌ای می‌شود.
  •       تایم فریم ۱۵ و ۳۰ دقیقه: تنظیمات 8,17,9 پیشنهاد می‌شود. دو میانگین متحرکی که اختلافشان خط مکدی را می‌سازد، به ۸ و ۱۷ دوره‌ای تغییر داده می‌شوند و خط سیگنال روی تنظیم پیش‌فرض خود یعنی میانگین متحرک ۹ دوره‌ای باقی می‌ماند.
  •       تایم فریم‌های بالاتر: از آنجایی‌که اسکلپ در تایم فریم‌های زیر ۳۰ دقیقه و به‌خصوص زیر ۱۵ دقیقه معنی‌دار است، برای تایم‌فریم‌های بالاتر همان تنظیمات پیش‌فرض مکدی پیشنهاد می‌شود. افزایش تعداد سیگنال در تایم فریم بالاتر از ۳۰ دقیقه می‌تواند ریسک را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. پیشنهاد می‌شود برای تایم‌فریم‌های بالا مثل ۴ ساعته، از تنظیمات 8,24,9 استفاده کنید. در این حالت، خط مکدی حاصل اختلاف میانگین متحرک ۸ و ۲۴ دوره‌ای خواهد بود که با حذف سیگنال‌های اضافی، می‌توانید سیگنال‌های دقیق‌تری از استراتژی با مکدی دریافت کنید.

سیگنال‌های اندیکاتور مکدی

فرقی ندارد به دنبال استراتژی فارکس با مکدی باشید یا بخواهید روی ارزهای دیجیتال نوسان بگیرید. درهرصورت باید سیگنال‌های این اندیکاتور را بشناسید. سیگنال‌های مکدی در حالت‌های مختلفی صادر می‌شود. برخی از آن‌ها به خطوط مکدی وابسته‌اند و برخی دیگر حاصل ایجاد واگرایی هستند.

تقاطع خطوط مکدی

اولین حالت برای گرفتن سیگنال از MACD، مشاهده کراس یا تقاطع بین خطوط مکدی است. تقاطع خطوط مکدی با تغییر فاز هیستوگرام هم همراه است. مثبت شدن هیستوگرام (کراس روبه‌بالای خط سیگنال توسط خط مکدی) نشانه روند صعودی و منفی شدن هیستوگرام (کراس روبه‌پایین خط سیگنال توسط خط مکدی) نشانه روند نزولی است.

معمولاً کراس خطوط مکدی به تنهایی سیگنال قدرتمندی نیست و نباید تنها با آن وارد یک معامله شوید. بلکه این تقاطع خطوط در ترکیب با موارد دیگری مثل واگرایی یا سطوح حمایت و مقاومت کاربردی است.

واگرایی و همگرایی در مکدی

یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های مکدی، ایجاد واگرایی و همگرایی در اندیکاتور نسبت به چارت قیمت است. در ابتدا به تصویر زیر توجه کنید.

واگرایی در مکدی

 در این تصویر می‌بینید که قیمت کف پایین‌تری ثبت کرده است اما خط مکدی برخلاف قیمت بالاتر رفته است. به این تفاوت جهت حرکت بین قیمت و اندیکاتور، واگرایی گفته می‌شود. این واگرایی نشان می‌دهد که برخلاف آنچه در چارت مشاهده می‌کنید، قیمت پتانسیل و قدرت رشد دارد و همانطور که می‌بینید، پس از این واگرایی شاهد تغییر روند قیمت بوده‌ایم.

ورود و خروج در استراتژی با مکدی

مشاهده واگرایی و تقاطع خطوط مکدی یکی از نکاتی است که در ورود و خروج خود می‌توانید استفاده کنید. توجه کنید که اندیکاتورها به تنهایی برای ورود یا خروج از یک موقعیت معاملاتی کافی نیستند. شما باید طبق استراتژی معاملاتی خود پیش بروید. اما تأیید گرفتن از اندیکاتورهایی مثل مکدی می‌تواند دید بهتری نسبت به آینده بازار به شما بدهد و به عبارت دیگر، پیش‌بینی قدم بعدی بازار را ممکن سازد.

ترکیب استراتژی با مکدی: سطوح حمایت و مقاومت

اگر در استراتژی خود سطوح حمایت و مقاومت را رسم کرده‌اید (بر اساس یک روش تحلیلی مثل پرایس اکشن) می‌توانید آن را با اندیکاتور مکدی و سیگنال‌هایش ترکیب کنید. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید.

ترکیب استراتژی با مکدی و سطوح حمایتی

همانطور که در تصویر مشخص است، قیمت در اینجا به یک سطح حمایت رسیده است. شکست فیک سطح حمایت ممکن است شما را به خطا بیندازد و وارد پوزیشن سل شوید. ولی اگر استراتژی با مکدی ترکیب شود، همزمان می‌توانید واگرایی در مکدی و کراس خطوط مکدی را مشاهده کنید. گرفتن پوزیشن لانگ در چنین شرایطی، به‌خصوص در ترکیب استراتژی فارکس با مکدی، وین ریت مناسبی دارد.

ترکیب RSI و MACD

اندیکاتورها می‌توانند در کنار همدیگر استفاده شوند. ترکیب RSI با مکدی به شما امکان شناسایی نقاط اشباع (خرید یا فروش) را می‌دهد تا از سیگنال‌های مکدی برداشت درست‌تری داشته باشید. برای مثال بیایید همان موقعیت قبلی در تصویر بالایی را حالا از دید ترکیب RSI با مکدی دوباره بررسی کنیم.

ترکیب RSI با MACD

اندیکاتور RSI همزمان با اولین برخورد قیمت با سطح حمایت وارد منطقه اشباع فروش شده است. این محدوده در RSI به معنی ضعیف شدن فروشندگان و قدرت گرفتن خریداران است. در چنین حالتی، شما می‌توانید انتظار برگشت قیمت را داشته باشید و منتظر یک موقعیت مناسب بمانید. البته همانطور که گفته شد، اندیکاتورها نمی‌توانند به صورت مستقیم سیگنال خرید صادر کنند و قیمت از آن سطح اشباع فروش هم پایین‌تر رفته است. اما با مشاهده واگرایی در هر دو اندیکاتور RSI و MACD با سطح اطمینان بالاتری می‌توانید سطح حمایت ترسیم‌شده را معتبر بدانید.

استراتژی اسکالپ با مکدی

نوسان‌گیری یکی از روش‌های محبوب در بازارهای مالی، به‌خصوص ارزهای دیجیتال و فارکس است. اسکالپرها به دنبال یک حرکت طولانی و رونددار نمی‌گردند. بلکه در تایم فریم پایین، به قصد گرفتن موج‌های کوتاه‌مدت و نوسان‌های ریز، اقدام به باز کردن موقعیت‌های معاملاتی می‌کنند.

در ادامه با اعمال تنظیمات 6,13,4 در تایم فریم ۵ دقیقه و پایین‌تر به دنبال موقعیت‌های اسکالپ می‌گردیم و با ذکر مثال، علت باز کردن هر پوزیشن را بر اساس استراتژی با مکدی توضیح می‌دهیم.

مثال اول: ترکیب استراتژی خط روند با مکدی

استراتژی اسکالپ با مکدی

به تصویر بالا که نگاه کنید، می‌بینید در تایم فریم ۵ دقیقه، سقف‌ها نتوانستند خیلی صعود باقی بمانند. در همین حین، واگرایی نیز در مکدی ایجاد شده است. در چنین زمانی، با مشاهده یک سقف پایین‌تر از سقف قبلی، اعتبار خط روند صعودی از دست رفته است و شما می‌توانید وارد موقعیت معاملاتی فروش شوید.

مثال دوم: کراس خطوط مکدی

فست اسکلپرها تمایل دارند که تعداد معامله بالا با حد سود کوچک باز کنند. با تغییر تنظیمات مکدی به 6,13,4 تعداد تقاطع‌های بیشتری از خطوط مکدی ایجاد می‌شود. نکته مهم در گرفتن موقعیت‌های معاملاتی این‌چنینی، توجه به نحوه تقاطع خطوط است. خطوطی که به صورت شارپ و با حرکت سریع کراس ایجاد می‌کنند در اولویت قرار دارند. در تصویر پایین چنین موقعیت‌هایی در چارت EUR/USD و تایم فریم ۵ دقیقه نشان داده شده‌اند. همانطوز که می‌بینید از ۴ موقعیت انتخابی، یک موقعیت با ضرر بسته شده است و یک موقعیت نیز از نظر نسبت R/R بسیار پرریسک بوده است.

ترید و استراتژی با مکدی

دوره جامع استراتژی خط ماشه

اگر به یادگیری استراتژی‌ها و به‌کارگیری آن‌ها در معاملات خود علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با جزئیات بیشتری هر استراتژی را بیاموزید، در دوره جامع استراتژی خط ماشه شرکت کنید. با دوره استراتژی خط ماشه شما استراتژی معاملاتی جدیدی را میاموزید و با استفاده از آن می‌توانید یک بازدهی منطقی و کم‌ریسک از بازار به دست بیاورید. 

جمع‌بندی

مکدی ابزاری قدرتمند برای تشخیص روند است. استفاده از استراتژی با مکدی می‌تواند یک گزینه عالی برای نوسان‌گیری یا تشخیص صحیح روند باشد. ترکیب استراتژی فارکس با مکدی باعث می‌شود تا درصد موفقیت معاملات شما بالاتر برود. در این مطلب به تنظیمات مکدی برای اسکالپ هم اشاره کردیم و استراتژی اسکالپ با مکدی را توضیح دادیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229