الگوی هارامی (Harami) چیست؟

الگوی هارامی (Harami) چیست؟

الگوی هارامی (Harami) از جمله الگوهای کندلی بازگشتی در بازارهای مالی است. این الگو، از دو کندل تشکیل شده است که خلاف جهت هم هستند و کندل دوم، هم از نظر بدنه و هم سایه‌ها داخل کندل اول پوشش داده شده و در میانه آن قرار گرفته است. الگوی هارامی که یک الگوی دو کندلی ساده است، در دو نوع صعودی و نزولی ظاهر می‌شود. الگوی هارامی صعودی، معمولاً در انتهای روندهای نزولی تشکیل شده و کندل اول در آن نزولی است در حالی که کندل دوم صعودی می‌شود. الگوهای هارامی نزولی نیز برعکس این هستند و در انتهای روندهای صعودی تشکیل شده و با تغییر کندل دوم، بازار را صعودی می‌کنند.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

الگوی هارامی (Harami) از جمله الگوهای کندلی بازگشتی در بازارهای مالی است. این الگو، از دو کندل تشکیل شده است که خلاف جهت هم هستند و کندل دوم، هم از نظر بدنه و هم سایه‌ها داخل کندل اول پوشش داده شده و در میانه آن قرار گرفته است. الگوی هارامی که یک الگوی دو کندلی ساده است، در دو نوع صعودی و نزولی ظاهر می‌شود. الگوی هارامی صعودی، معمولاً در انتهای روندهای نزولی تشکیل شده و کندل اول در آن نزولی است در حالی که کندل دوم صعودی می‌شود. الگوهای هارامی نزولی نیز برعکس این هستند و در انتهای روندهای صعودی تشکیل شده و با تغییر کندل دوم، بازار را صعودی می‌کنند.

در این مقاله از آکادمی رفیعی، قصد داریم کلیه جزئیات مهم در خصوص الگوی هارامی را بررسی کنیم. این‌که شکل ظاهری الگو به چه صورتی است، شرایط تشکیل آن در سطح بازارهای مالی چگونه است، چه نکته‌هایی را باید حین شناسایی و تفسیر آن مد نظر قرار دهیم و این‌که چقدر می‌توان روی این الگو و سیگنال‌های آن حساب باز کرد.

در کنار این مقاله، برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در مورد الگوی هارامی یا هر الگو و اندیکاتوری که احتمالاً در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نیاز خواهید داشت، می‌توانید از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی رفیعی نیز بهره‌مند شوید. برای این‌ منظور کافی است با ما در ارتباط باشید.

الگوی هارامی (Harami) چیست؟

الگوی هارامی جزو الگوهای دو کندلی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال است؛ به این معنی که تنها دو الگو در آن تشکیل می‌شود. شکل ظاهری این الگو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

الگوی هارامی (Harami) چیست؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کندل اول از چپ، یک کندل بزرگ در امتداد روند قبل از الگو است. کندل دوم کوچک‌تر از کندل اول ظاهر می‌شود، در خلاف جهت آن است و هم سیایه‌های کندل و هم بدنه آن به‌صورت کامل در داخل کندل اول پوشش داده شده است.

این الگو، جزو الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال است. به این معنی که دو نوع الگوی هارامی داریم و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها روی روند حاکم بر بازار به شرح زیر است:

  • الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami) – تبدیل الگوی نزولی به صعودی
  • الگوی هارامی نزولی (Bearish Harami) – تبدیل الگوی صعودی به نزولی

در واقع، در الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami)، کندل اول یعنی بزرگ‌تر قرمز رنگ است و بعد از یک روند نزولی تشکیل می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که در نتیجه الگو، روند به صعودی تغییر یافته و قیمت شروع به افزایش می‌کند.

بر عکس این حالت، زمانی که روند صعودی است و در انتهای آن یک الگوی هارامی نزولی (Bearish Harami) تشکیل می‌شود به طوری که کندل اول یا بزرگ‌تر سبز رنگ است و کندل دوم قرمز رنگ شده است، روند به نزولی تغییر پیدا کرده و قیمت شروع به ریزش می‌کند.

ظاهر الگوی هارامی، دقیقا برعکس چیزی است که در الگوی انگلفینگ بار (Engulfing) است. در الگوی انگلفینگ کندل دوم بزرگ‌تر است و کندل اول را پوشش داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این الگو می‌توانید مقاله «انگلفینگ بار (Engulfing) چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟» آکادمی رفیعی را مطالعه کنید.

نکته: توجه داشته باشید که الگوی انگلفینگ اعتبار به مراتب بالاتری نسبت به الگوی هارامی دارد و این الگو کمی ضعیف‌تر است.

شرایط تشکیل الگوی هارامی

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، الگوی هارامی زمانی تشکیل می‌شود که یک کندل با بدنه بزرگ در امتداد روند قبل ایجاد شده و به دنبال آن، یک کندل دیگر داخل آن پوشش داده شده باشد، به شرطی که سایه‌ها و بدنه کندل دوم حتما کوچک‌تر باشد.

گاهی ممکن است کندل دوم در الگوی هارامی، از نوع کندل دوجی (Doli) ظاهر شود. در این حالت، الگوی مورد نظر صلیب ‌هارامی یا ‌هارامی ‌کراس (Harami Cross) نامیده می‌شود.

توجه داشته باشید که به الگوی هارامی، «زن باردار» هم گفته می‌شود و اساساً واژه هارامی در لغت به معنی زن باردار است. به این دلیل هم این عنوان برای این الگو انتخاب شده است که کندل اول یا بزرگ‌تر تن مادر در نظر گرفته می‌شود که کندل دوم را در خود جای داده است!

نکات مهم در خصوص الگوی هارامی

توجه به چند نکته مهم می‌تواند سیگنال معاملاتی دریافتی از الگوی هارامی را تا حد زیادی ایمن‌تر و قابل اعتمادتر کند. نکاتی که به شرح زیر هستند:

  • سایه‌های هر دو کندل اهمیت ندارند و شما می‌توانید از آن‌ها چشم پوشی کنید
  • جهت کندل اول حتما باید در امتداد روند قبل از آن باشد
  • در صورتی که روند قبل از الگو مشخص و تند و تیز باشد، الگو معتبرتر خواهد بود
  • هرچه بدنه کندل اول بزرگ‌تر باشد کندل قابل اعتمادتر است
  • هر چه اندازه بدنه کندل دوم بیشتر باشد، الگو قابل اعتمادتر است
  • در صورتی که کندل دوم از نوع کندل دوجی (Doji) باشد، الگو ‌هارامی‌ کراس (Harami Cross) نامیده می‌شود
  • صلیب ‌هارامی یا ‌هارامی ‌کراس (Harami Cross) اعتبار بیشتری نسبت به هارامی ساده دارد
  • ایده‌آل‌ترین حالت آن است که حتی سایه‌های کندل دوم نیز داخل کندل اول پوشش داده شده باشد
  • در صورتی که الگوی هارامی در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت تشکیل شود، اعتبار بیشتری خواهد داشت

در نهایت این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که در صورتی که ترجیح می‌دهید سیگنال معاملاتی دریافتی اعتبار بیشتری داشته باشد، بهتر است منتظر تشکیل کندل تایید بمانید. کندل تایید، کندلی سبز رنگ در الگوی هارامی صعودی، و کندلی قرمز رنگ در الگوی هارامی نزولی است که پس از کندل دوم تشکیل می‌شود و ترجیحا حجم معاملات در آن بالا است.

مثال عینی الگوی هارامی در سطح بازار

در تصویر زیر، یک نمونه عینی از الگوی هارامی را در سطح بازار ارزهای دیجیتال مشاهده می‌کنید. تصویر زیر، نمودار قیمتی ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC-USDT) است که از وب‌سایت تریدینگ ویو (Trading View) استخراج شده است:

الگوی هارامی (Harami) چیست؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بخشی از نمودار قیمتی، پس از یک روند صعودی مشخص شاهد تشکیل یک الگوی هارامی نزولی هستیم. تقریباً همه شرایط الگوی هارامی در این مورد قابل بررسی است ضمن آن‌که بدنه کندل اول نیز بسیار بزرگ است. نتیجه‌ای که حاصل شده، تغییر روند به نزولی بعد از الگوی کندلی است که بسیار هم قابل توجه بوده است.

جمع‌بندی

الگوی هارامی (Harami) از جمله الگوهای کندلی بازگشتی در بازارهای مالی است. این الگو، از دو کندل تشکیل شده است که خلاف جهت هم هستند و کندل دوم، هم از نظر بدنه و هم سایه‌ها داخل کندل اول پوشش داده شده و در میانه آن قرار گرفته است.

الگوی هارامی که یک الگوی دو کندلی ساده است، دارای سه نوع زیر است:

  • الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami)
  • الگوی هارامی نزولی (Bearish Harami)
  • صلیب ‌هارامی یا ‌هارامی ‌کراس (Harami cross)

الگوی هارامی صعودی، معمولاً در انتهای روندهای نزولی تشکیل شده و کندل اول در آن نزولی است در حالی که کندل دوم صعودی می‌شود. الگوهای هارامی نزولی نیز برعکس این هستند و در انتهای روندهای صعودی تشکیل شده و با تغییر کندل دوم، بازار را صعودی می‌کنند.

در متن مقاله نحوه تفسیر این نوع الگوی کندلی، نکات مرتبط با آن و همین‌طور یک نمونه عینی در سطح بازار واقعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229