بلاگ

مقایسه کیف پول ترزور و لجر: کیف پول ترزور بهتر است یا لجر؟

کیف پول ترزور بهتر است یا لجر؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، امنیت یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشت. کیف پول‌های سخت‌افزاری یکی از بهترین راه‌ها برای ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال هستند که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و به این ترتیب در برابر هک شدن و دسترسی غیرمجاز ایمن هستند.

در این مقاله، به مقایسه کیف پول ترزور و لجر می‌پردازیم. این دو کیف پول سخت افزاری را از نظر امنیت، طراحی و ویژگی‌های دیگر با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا در نهایت به پاسخ این پرسش برسیم که کیف پول ترزور بهتر است یا لجر؟ پس اگر در انتخاب بین این دو کیف پول تردید دارید تا انتها ما را همراهی کنید.


کیف پول لجر چیست؟


لجر یکی از پیشروترین تولیدکنندگان کیف پول‌های سخت افزاری است. این شرکت در سال 2014 در پاریس راه اندازی شده و محصولات فعلی Ledger شامل لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و Stax می‌شود.

what is ledger

به‌رغم اینکه دلایل زیادی برای انتخاب لجر وجود دارد، اما مهمترین آن‌ها عبارتند از:

داشتن تکنولوژی BOLOS و تراشه ST33 اختصاصی، سطح امنیتی بسیار بالایی دارد.

رابط کاربری Ledger Live بسیار تعاملی است.

قابلیت اتصال به بلوتوث را داخلی دارد.

این کیف پول از روش‌های متنوعی برای پرداخت یا انجام تراکنش پشتیبانی می‌کند، از جمله انتقال وجه از طریق وایر، انتقال رمزارز و پرداخت‌های کارت اعتباری/پیش‌پرداخت.

آموزش حضوری ارز دیجیتال در مشهد

مهمترین ایراد وارد به کیف پول لجر به بحث پیرامون این کیف پول در ماه مه 2023 مربوط می‌شود که درباره ویژگی بازیابی آن نگرانی‌هایی وجود دارد.  

نوع کیف پول سرد
ارزهای قابل پشتیبانی بیش از 5,500
اندازه دستگاه Nano S Plus: 62.39 میلی‌متر × 17.40 میلی‌متر × 8.24 میلی‌متر، 21 گرم

Nano X: 72 میلی‌متر × 18.6 میلی‌متر × 11.75 میلی‌متر، 34 گرم

 Stax: 85 میلی‌متر × 54 میلی‌متر × 6 میلی‌متر، 45.2 گرم

اپلیکیشن موبایل iOS/Android
مزایا قابلیت بلوتوث در دو مدل

اپلیکیشن موبایل Ledger Live

قاب فولاد مقاوم

معایب فریمور منبع بسته

نفوذ به پایگاه داده بازیابی رخ داده است


کیف پول ترزور چیست؟


ترزور، تولیدکننده کیف پول سخت‌افزاری است که تحت برند ساتوشی‌لبس شناخته می‌شود. این شرکت در جمهوری چک تأسیس شده و از سال 2013 در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت دارد.

کیف پول ترزور چیست؟

محصولات فعلی Trezor شامل کیف پول ترزور وان (Trezor One)  و ترزور مدل تی (Trezor Model T) می‌شود.

اگر به دنبال دلایلی برای انتخاب یک کیف پول ترزور هستید، چند دلیل وجود دارد:

نرم‌افزار این کیف پول متن باز است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های آن را بهبود دهند.

در فریمور (Frimware) این کیف پول به‌روزرسانی‌های منظم و مفید ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید بر اساس نیازهای خود مدل صفحه لمسی آن را انتخاب کنید.

عدم سازگاری با بلوتوث و عدم پشتیبانی از برنامه‌های موبایلی جزو معایب این کیف پول هستند. همچنین، شما تنها می‌توانید از کارت‌های اعتباری و پیش‌پرداختی برای انجام تراکنش یا خرید رمزارز به کیف پول ترزور استفاده کنید.

نوع کیف پول سرد
ارزهای قابل پشتیبانی بیش از 5000
اندازه دستگاه One: 60 میلی‌متر × 30 میلی‌متر × 6 میلی‌متر، 12 گرم

Model T: 64 میلی‌متر × 39 میلی‌متر × 10 میلی‌متر، 22 گرم

اپلیکیشن موبایل خیر، در حال حاضر تنها برای دسکتاپ موجود است
مزایا صفحه لمسی رنگی

فریمور منبع باز

ارائه Shamir Backup

معایب بدون اپلیکیشن موبایل

بدون بلوتوث

دارای قاب پلاستیکی


 کیف پول ترزور امن‌تر است یا لجر؟


به طور کلی هدف از طراحی کیف پول‌های سخت‌افزاری افزایش امنیت تراکنش و نگهداری رمز ارزها است. به همین دلیل مهمترین مورد در زمان مقایسه کیف پول ترزور با لجر در خصوص امنیت آن‌ها است.

در مورد کیف پول‌های لجر، از تراشه ST33 برای مدیریت مسائل امنیتی استفاده می‌شود. این تراشه یک پیاده‌سازی سخت‌افزاری دارد و توسط BOLOS، که در واقع یک نرم‌افزار اختصاصی لجر است، پشتیبانی می‌شود. این ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار در طراحی کیف پول لجر، باعث امنیت بالای آن شده است.

علاوه بر امکانات امنیت رمزارزی سخت‌افزاری-نرم‌افزاری، کیف پول‌های لجر از عبارت امنیتی (passphrase) پشتیبانی می‌کنند. عبارت امنیتی یک گزینه بازیابی کلید خصوصی 24 کلمه‌ای است.

هرچند در کیف پول لجر، تنظیمات چندامضایی به صورت پیش‌فرض در دستگاه وجود ندارد، اما این کیف پول با سرویس‌هایی مانند Specter و Electrum هماهنگ است و به شما این امکان را می‌دهد تا امضاهای دسترسی چندگانه را بر روی کیف پول خود تنظیم کنید.

در مقابل، رویکرد ترزور نسبت به امنیت رمزارزی متفاوت است. کیف پول‌های ترزور به جای اتکا به یک تراشه و سخت‌افزار، از روش پشتیبان‌گیری Shamir (Shamir backup) استفاده می‌کنند که یک روش برای تقسیم عبارت بازیابی به چند بخش است. با این حال، توجه داشته باشید که این ویژگی تنها در مدل پیشرفته Model T ترزور موجود است.

حتی کیف پول ترزور هم می‌تواند با گزینه‌های کیف پول نرم‌افزاری مانند Electrum همکاری کند تا به شما کمک کند یک سیستم چندامضایی راه‌اندازی کنید.

از آنجا که کیف پول ترزور دارای نرم‌افزار منبع باز است، کد آن توسط افراد شخصی غیرمرتبط با توسعه‌دهندگان آن بازبینی می‌شود.

نتیجه‌گیری:

تراشه دوگانه SE (Secure Element) در کیف پول لجر، قدرتمند و امن است، اما متاسفانه هنوز به صورت متن باز ارائه نشده است. همچنین، هر دو کیف پول لجر و ترزور قابلیت احراز هویت دو عاملی و تنظیم عبارت امنیتی را فراهم می‌کنند.

خلاصه اینکه اگر به دنبال استانداردهای امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار هستید، به نظر می‌رسد لجر گزینه بهتری باشد. اما اگر ویژگی‌های اضافی مانند پشتیبانی از Shamir برای شما مهم هستند، پیشنهاد ما به شما انتخاب کیف پول ترزور است.


مقایسه کیف پول ترزور و لجر: طراحی کدام یک بهتر است؟


هر دو مدل کیف پول لجر Nano X و Nano S Plus در یک قاب فلزی قرار دارند. علاوه بر این، Nano X دو دکمه در جلوی خود دارد که زیبایی ظاهری آن را بیشتر کرده است. کیف پول‌های لجر بیشتر شبیه به پورت USB هستند.

اما در مقابل، کیف پول ترزور دارای شاسی پلاستیکی است، حتی مدل پرچمدار ترزور، یعنی Model T نیز به همین شکل طراحی شده است.

لجر در حال حاضر کیف پول‌های Nano S Plus و Nano X خود را با صفحه نمایش OLED و رزولوشن 32×128 و 64×128 پیکسل طراحی می‌کند.

کیف پول ترزور Model T دارای یک صفحه نمایش لمسی LCD با رزولوشن 240×240 پیکسل است و نسخه کیف پول لجر One یک صفحه نمایش OLED روشن با رزولوشن 128×64 دارد.

نتیجه‌گیری:

با این تفاسیر به نظر می‌رسد کیف پول های لجر به دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگ‌تر و طراحی باریک‌تر و ظاهری زیباتر انتخاب بهتری است. هر چند کیف پول ترزور صفحه نمایش لمسی رنگی دارد.


مقایسه کیف پول ترزور با لجر در قالب جدول


مقایسه کیف پول ترزور و لجر تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود. به بیانی دیگر می‌توان این دو مدل کیف پول را در زمینه‌های متنوعی مورد مقایسه قرار داد. به همین دلیل ما جدول زیر را برای شما آماده کرده‌ایم.

در این جدول یک نگاه کلی و کاملی به ویژگی‌ها و خصوصیات اصلی بین کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور انداخته‌ایم:

ویژگی کیف پول لجر کیف پول ترزور
امنیت دارای تراشه Secure Element کاملا منبع باز
پشتیبانی از رمزارز بیش از 5.500 رمز ارز بیش از 5.000 رمز ارز
سهولت استفاده راه اندازی آسان راه اندازی روشن و قابل فهم
تنوع مدل Ledger Nano S Plus ،Ledger  Nano X و Stax Trezor One وTrezor Model T
عمر باتری دارای باتری داخلی فاقد باتری
مدت نگهداری داده‌ها 5 سال 3 ماه
طراحی باریک و کوچک از جنس فلز کوچک، اما از جنس پلاستیک
اتصال بی‌سیم قابلیت پشتیبانی از بلوتوث فاقد قابلیت اتصال بی‌سیم

نتیجه‌گیری: کیف پول ترزور بهتر است یا لجر؟


کیف‌های پول سخت‌افزاری امنیتی که توسط ترزور و لجر طراحی شده‌اند، برای ذخیره رمزارز کاربر پسند و ایمن هستند. هر دو از بیش از هزار رمزارز و توکن را پشتیبانی کرده و دسترسی به صرافی‌های رمزارز را فراهم می‌کنند.

با این حال، لجر نانو ایکس قابلیت اتصال به بلوتوث را دارد و همچنین کیف‌های پول لجر از Ripple، Monero و Tezos پشتیبانی می‌کنند. مدل T ترزور دارای یک صفحه لمسی رنگی است، در حالی که صفحه لمسی لجر  بزرگتر، اما سیاه و سفید است.

اگرچه انتخاب سختی است، اما کیف پول لجر به دلیل صفحه لمسی بزرگتر در مدل پرمیوم، داشتن برنامه‌های تلفن همراه، تنوع مدل بیشتر، قابلیت اتصال iOS و پشتیبانی از رمزارزهای بیشتر، از کیف‌ پول ترزور محبوبتر است.

با این حال، مدل T ترزور قابلیت Shamir Backup را ارائه می‌دهد و همان صفحه لمسی را با هزینه کمتری برای شما فراهم می‌کند.

بنابراین پاسخ به این سوال که کیف پول ترزور بهتر است یا لجر، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان امنیت مورد نیاز شما، بودجه‌تان و نوع ارزهایی که می‌خواهید ذخیره کنید.

در نهایت، بهترین راه برای انتخاب کیف پول مناسب، بررسی دقیق ویژگی‌های هر دو کیف پول و انتخاب گزینه‌ای است که نیازهای شما را برآورده می‌کند.


جمع‌بندی مقایسه کیف پول لجر و ترزور


کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور دو گزینه برتر برای ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال هستند. هر دو کیف پول از نظر امنیت، ویژگی‌ها و پشتیبانی از ارزها، عملکرد خوبی دارند.

ما در این مطلب سعی کردیم ویژگی‌های مهم این دو کیف پول سخت افزاری را برای شما بررسی کنیم. با این حال چنانچه هنوز هم برای انتخاب بین کیف پول ترزور و کیف پول لجر نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید پرسش خود در بخش نظرات این مطلب قرار دهید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229