اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView Triangle Pattern Indicator) یک ابزار تکنیکال در پلتفرم تریدینگ ویو است که با نمایش دادن الگوهای مثلثی موجود در نمودارهای قیمتی، به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر و راحت‌تر روندهای قیمتی احتمالی را به‌صورت تکنیکال تحلیل کرده و پیش‌بینی کنید.

الگوی مثلث (Triangle Pattern) یکی از کاربردی‌ترین و کلیدی‌ترین الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، نظیر ارزهای دیجیتال و فارکس است. معامله‌گرانی که سعی دارند در کوتاه مدت تریدهای موفق داشته باشند، با شناسایی و تفسیر الگوی مثلث روی نمودارهای قیمتی در پلتفرم‌هایی مثل تریدینگ ویو (TradingView)، شانس این را خواهند داشت که قیمت و روند قیمتی بعدی را پیش‌بینی کرده و معاملات خو.د را بر اساس آن تنظیم کنند. اما قرار نیست همیشه برای شناسایی و استفاده از یک الگو، به‌صورت دستی دنبال آن باشیم! یک‌سری اندیکاتورها توسط پلتفرم‌های معتبر نیز ارائه شده‌اند که به‌صورت اتوماتیک الگوها را به ما نشان می‌دهند. اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو از جمله این اندیکاتورها است.

در این مقاله از آکادمی رفیعی، قصد داریم پس از مروری کوتاه بر پلتفرم تریدینگ ویو و الگوی مثلث، انواع این الگو را با هم بررسی کرده و سپس به سراغ اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو رفته و نحوه فعال‌سازی و استفاده از آن را توضیح دهیم.

تریدینگ ویو (TradingView) چیست؟

تریدینگ ویو (TradingView) یک پلتفرم نموداری است که در کنار همه قابلیت‌ها و ابزارهایی که دارد، عمدتاً برای مشاهده، رصد و تحلیل روندهای قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم، در نوع خود بهترین است و طیف گسترده‌ای از نمادهای معاملاتی، ابزارها یا دارایی‌ها را پشتیبانی می‌کند که جفت ارزهای فارکس، کالاها، شاخص‌ها و ارزهای دیجیتال از جمله آن هستند.

برای ورود به پلتفرم و استفاده از آن، کافی است از لینک وب‌سایت به نشانی www.tradingview.com استفاده کنید.

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این پلتفرم، اگرچه به‌صورت رایگان برای همه در دسترس است، اما قابلیت خرید اشتراک و ارتقای اکانت به پرو را نیز دارد. در صورتی که اکانت خریداری کنید، ابزارها و قابلیت‌های پلتفرم‌ برای شما بیشتر خواهند بود، اندیکاتورهای بیشتری را در اختیار خواهید داشت و یک‌سری از محدودیت‌های اکانت رایگان را دیگر نخواهید داشت.

این پلتفرم، دارای ابزارهای ترسیمی و گرافیکی برای تحلیل نمودار قیمتی، ابزارهای تنظیم نمودار، اندیکاتورها و اسیلاتورهای تحلیل تکنیکال و گزینه‌های هشدار و سوشال تریدینگ و غیره است. در بخش اندیکاتورها، طیف گسترده‌ای از اندیکاتورها ارائه شده‌اند که یکی از کاربردی‌ترین‌شان، اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو است. 

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو

جالب است بدانید که برای شناسایی این الگوهای مثلثی در سطح نمودارهای قیمتی، نیاز نیست حتماً به صورت دستی خطوط حمایت و مقاومت را ترسیم کنید تا بتوانید آن‌ها را بررسی کرده و تفسیر کنید. تریدینگ ویو با استفاده از بخش اندیکاتورهای خود، این کار را به سادگی برای شما انجام داده است.

کافی است اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (Triangle Chart Pattern) را فعال کنید تا همه الگوهای مثلث موجود در نمودار دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظرتان را نشان دهد.

برای فعال‌سازی و استفاده از این اندیکاتور، کافی است روی بخش Indicators در بالای نمودار قیمتی در پنجره تریدینگ ویو کلیک کرده، سپس در فیلد سرچ آن عبارت Triangle Chart Pattern را سرچ کنید. مشاهده می‌کنید که مانند تصویر زیر، اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو برای شما نمایش داده می‌شود:

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

با انتخاب این الگو، قادر خواهید بود همه الگوهای مثلثی موجود در نمودار قیمتی دارایی مورد نظرتان را مشاهده و از آن‌ها استفاده کنید.

نکته: توجه داشته باشید که فعال‌سازی و استفاده از اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو تنها برای آن دسته از کاربران این پلتفرم قابل دسترسی است که دارای اکانت پرمیوم (Premium Account) هستند. کاربران عادی که از نسخه رایگان تریدینگ ویو استفاده می‌کنند، در دسترسی به اندیکاتورها محدودیت دارند و این قبیل اندیکاتورها که برای شناسایی الگوهای تکنیکال هستند برای آن‌ها قفل است.

الگوی مثلث (Triangle Pattern) چیست؟

الگوی مثلث (Triangle Pattern) یکی از معتبرترین و پرکاربردترین الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شما می‌توانید از این الگو، برای پیش‌بینی روندهای قیمتی در کوتاه مدت، در بازارهای پرنوسانی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

در حالت کلی، یک الگوی مثلث در نمودار قیمتی از دو خط روند یا ترند لاین (Trend Line) تشکیل شده است. یک خط که نقاط بالایی کندل‌ها را به هم وصل کرده و یک خط روند که متصل کننده نقاط پایینی کندل‌ها به هم است. یا به عبارت بهتر، خط روند بالا که خط مقاومت است و خط روند پایین که خط حمایت نام دارد:

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

در حالت کلی، الگوی مثلث دارای سه نوع است:

  • الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle Pattern)
  • الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle Pattern)
  • الگوی مثلث کاهشی (Descending Triangle Pattern)
مطالب مرتبط: انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک

الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle)

در الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle Pattern)، ترند لاین‌ها یا خطوط روند بالا و پایین با هم متقارن هستند و زاویه‌ای که با سطح افق می‌سازند هم تقریباً برابر است. شکل ظاهری این الگو، به‌صورت زیر است:

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

در این الگو، قدرت خریداران و فروشنده‌ها در سطح بازار به یک میزان است. این تعادل قدرت میان خریداران و فروشندگان، باعث می‌شود تا پیش‌بینی روند بعد از الگوی مثلث متقارن بسیار دشوار باشد. تنها راه چاره این است که منتظر بمانید و ببینید که بعد از الگو، روند به کدامین سمت شکسته می‌شود.

الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle)

در الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle Pattern) که به آن الگوی مثلث صعودی هم گفته می‌شود، همان‌طور که در تصویر زیر نیز می‌توان مشاهده کرد، خط مقاومت در بالای کندل‌ها واقع شده است و به‌صورت یک خط افقی نیز هست:

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

مشاهده می‌شود که خط حمایت، که در زیر کندل‌ها قرار گرفته است در حال حرکت به سمت بالا است و هر لحظه به خط مقاومت نزدیک‌تر می‌شود. این حرکت رو به بالا در خط حمایت، نشان دهنده این است که خریداران بازار به مرور در حال قدرت گرفتن هستند.

در انتهای نمودار، لحظه‌ای که دو خط مقاومت و حمایت به هم می‌رسند و قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان می‌شود، روند صعودی در بازار آغاز می‌شود و سیگنالی که می‌توانید از این الگو دریافت کنید، سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ به واسطه افزایش قیمت است.

الگوی مثلث کاهشی (Descending Triangle)

و اما الگوی مثلث کاهشی (Descending Triangle Pattern)، زمانی تشکیل می‌شود که خط حمایت در نمودار قیمتی یک خط افقی در زیر کندل‌ها باشد و خط مقاومت، به‌صورت خطی زاویه‌دار در بالای سطح حمایت شکل گرفته و به تدریج در حال همگرایی به سمت آن باشد:

اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو (TradingView)

در این حالت، بازار در حال تقویت قدرت فروشنده‌ها است و آن‌ها به مرور زمان در حال به دست گرفتن بازار هستند. در نقطه همگراییِ دو خط حمایت و مقاومت، قدرت فروشندگان به خریداران می‌چربد، بازار شروع به ریزش می‌کند و در نهایت سیگنالی که از سوی الگوی مثلثی کاهشی یا نزولی مخابره می‌شود، سیگنال فروش یا پوزیشن شورت به دلیل سقوط قیمت است.

 

جمع‌بندی

الگوی مثلث (Triangle Pattern) یکی از کاربردی‌ترین و کلیدی‌ترین الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، نظیر ارزهای دیجیتال و فارکس است. این الگو، خود از سه نوع یا زیرمجموعه تشکیل شده است:

  • الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle Pattern)
  • الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle Pattern)
  • الگوی مثلث کاهشی (Descending Triangle Pattern)

معامله‌گرانی که سعی دارند در کوتاه مدت تریدهای موفق داشته باشند، با شناسایی و تفسیر الگوی مثلث روی نمودارهای قیمتی در پلتفرم‌هایی مثل تریدینگ ویو (TradingView)، شانس این را خواهند داشت که قیمت و روند قیمتی بعدی را پیش‌بینی کرده و معاملات خو.د را بر اساس آن تنظیم کنند.

نحوه ترسیم و تفسیر الگوهای مثلثی در متن مقاله به تفصیل آموزش داده شده است. اما نکته این‌جا است که قرار نیست همیشه برای شناسایی و استفاده از یک الگو، به‌صورت دستی دنبال آن باشیم!

یک‌سری اندیکاتورها توسط پلتفرم‌های معتبری تریدینگ ویو ارائه شده‌اند که به‌صورت اتوماتیک الگوها را به ما نشان می‌دهند. اندیکاتور الگوی مثلث تریدینگ ویو از جمله این اندیکاتورها است که نحوه فعال‌سازی آن در پلتفرم تریدینگ ویو در متن آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669