تفاوت تتر ERC20 و TRC20، کدامیک بهتر است؟

تفاوت تتر ERC20 و TRC20، کدامیک بهتر است؟

تتر یک توکن است که در هر دو شبکه ترون و اتریوم وجود دارد. توکن‌های موجود در این شبکه‌ها به ترتیب با عنوان‌های TRC20 و ERC20 شناخته می‌شوند.  این دو نسخه از تتر از نظر کدنویسی به کار رفته در توسعه آن‌ها، هزینه‌های تراکنش، تفاوت در بلاک چین‌ها و پتانسیل توسعه با یکدیگر متفاوت هستند. معامله‌گران رمزارز معمولاً ترجیح می‌دهند از تتر TRC20 به دلیل هزینه پایین تراکنش‌ها استفاده کنند. ترون همچنین یک شبکه سریع‌تر است، بنابراین تراکنش‌هایی که با توکن‌های موجود در این زنجیره انجام می‌شوند، نسبت به تراکنش‌های انجام شده در زنجیره اتریوم سریع‌تر هستند. توصیه ما به شما این است که مطمئن شوید کیف پول انتخابی شما امکان ذخیره هر دو نسخه تتر را دارد. به این ترتیب، شما می‌توانید تتر را در دو شبکه مبادله کنید.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

در دنیای پرتلاطم و پویای ارزهای دیجیتال، انتخاب درست می‌تواند تفاوت بزرگی در تجربه معاملاتی ایجاد کند. برای افرادی که تازه با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند، درک تفاوت تتر ERC20 و TRC20 می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در این مقاله، ما به بررسی دقیق و مقایسه تفاوت تتر ERC20 و TRC20 می‌پردازیم تا در انتخاب این ارز دیجیتال پرطرفدار به شما کمک کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.


 استاندارد TRC20 چیست؟


TRC20 یک قانون خاص برای ساخت توکن‌ها روی بلاک‌چین ترون است. به این صورت که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این استاندارد، توکن‌هایی بسازند که با شبکه ترون سازگار باشند. این استاندارد، نسخه پیشرفته‌تری از استاندارد قبلی به نام TRC10 است. 

به زبان ساده‌تر، TRC20 مجموعه‌ای از قواعدی است که تمام توکن‌های ترون بر اساس آن ساخته می‌شوند تا با قراردادهای هوشمند این شبکه کاملاً همخوانی داشته باشند.

یکی از جذابیت‌های اصلی TRC20، سرعت بالای تراکنش‌ها و هزینه بسیار پایین (گاهی حتی رایگان) آن است. این تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ترون انجام می‌شوند و آدرس‌های مربوط به این توکن‌ها معمولاً با حرف T شروع می‌شوند.

توکن‌های TRC20 نیز با توکن‌های شبکه بلاک چین اتریوم سازگاری زیادی دارند و انتقال توکن‌های ERC20 به شبکه ترون با استفاده از استاندارد TRC20 به راحتی امکان‌پذیر است.

تتر یک نمونه از توکن‌های TRC20 است که در شبکه ترون قرار دارد. سایر توکن‌های مشهوری که از این استاندارد پیروی می‌کنند شامل ارز دیجیتال بیت تورنت (BTT)، یو اس دی دی (USDD)، یو اس دی سی کوین (USDC) و بی یو اس دی (BUSD) هستند.

ویژگی‌های اصلی TRC20 عبارتند از:

– از ماشین مجازی ترون استفاده می‌کنند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های خاصی مثل امنیت یا حکمرانی را به توکن‌ها اضافه کنند.

– با توکن‌هایی که در شبکه اتریوم هستند نیز سازگاری دارند.


استاندارد ERC-20 چیست؟


استاندارد ERC20، نقش مهمی در انجام تراکنش‌های مالی درون شبکه‌ی بلاک چین اتریوم دارد. این توکن‌ها که جزء مهمی از اکوسیستم اتریوم به‌شمار می‌روند، هم برای پرداخت‌های مختلف کالا و خدمات و هم برای انتقال کوین بین کاربران استفاده می‌شوند.

همچنین، زمانی که قصد دارید رمز ارزهای خود را به کیف پول انتقال دهید، می‌توانید از توکن‌های ERC20 بهره ببرید. آدرس‌های مربوط به این توکن‌ها معمولاً با عدد صفر آغاز می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های بارز توکن‌های ERC20، قابلیت تعویض‌پذیری آن‌ها با سایر توکن‌هایی است که از استانداردهای مشابهی پیروی می‌کنند.

علاوه بر این، ERC-20 دستورالعمل‌هایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند توکن‌هایی طراحی کنند که با شبکه اتریوم سازگار باشند. 

این قوانین تعیین می‌کنند که چطور توکن‌ها با یکدیگر تعامل دارند، مثلاً چگونه کاربران می‌توانند توکن‌ها را جابه‌جا کنند.

تتر ERC20 یکی از انواع توکن‌های تتر است که در شبکه اتریوم پشتیبانی می‌شود. مثال‌هایی از توکن‌های ERC20 شامل یو اس دی سی کوین (USDC)، شیبا (SHIB)، بی یو اس دی (BUSD)، تتر (USDT) و دای (DAI) هستند. 

ویژگی‌های مهم ERC20 عبارتند از:

– استاندارد توکن ERC20 از ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند که به کاربران یا توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد توکن‌هایی بسازند و ویژگی‌های خاصی به آن‌ها اختصاص دهند.

– کاربران می‌توانند توکن‌های ERC20 را درون زنجیره اتریوم و بین زنجیره‌های دیگر انتقال دهند.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال اتریوم (ETH) چیست؟

فرق ERC20 با TRC20 در قالب جدول


تمام آنچه در قسمت فوق در خصوص تفاوت‌های بین تتر erc20 و trc20 گفتیم را در جدول زیر به صورت خلاصه آورده‌ایم:

معیار تتر TRC20 تتر ERC20
بلاک چین ترون اتریوم
سرعت تراکنش حدود 3 دقیقه حدود 15 دقیقه
ظرفیت تراکنش تا 2000 تراکنش در ثانیه تا 15 تراکنش در ثانیه
هزینه‌های تراکنش هزینه‌های کمتر به دلیل هزینه‌های پایین در شبکه ترون هزینه‌های بیشتر به دلیل هزینه‌های بالاتر در شبکه اتریوم
امنیت امن، اما به دلیل عمر کمتر، ادعای امنیت کمتری نسبت به ERC20 وجود دارد. ادعا می‌شود به دلیل عمر بیشتر، امن‌تر است.
نحوه اجماع استفاده از اثبات سهام وکالتی استفاده از اثبات سهام
پشتیبانی در صرافی‌ها و کیف پول‌ها پشتیبانی کمتر پشتیبانی گسترده‌تر

تفاوت تتر ERC20 و TRC20


ERC20 or TRC20

در بخش‌های قبلی هر دو تتر ERC20 و TRC20 را به صورت مجزا معرفی کردیم و در این قسمت قصد داریم فرق تتر erc با trc را در جنبه‌های مختلف با هم بررسی کنیم:

  • بلاک‌چین

یک فرق ERC20 با TRC20 در بلاکچین آنها است. با این توضیح که تتر TRC20 روی بلاک‌چین ترون ساخته و منتشر شده، در حالی که تتر ERC20 در شبکه‌ی اتریوم کار می‌کند. هر دو همان توکن هستند، اما در شبکه‌های مختلف قرار دارند. 

مطالب مرتبط: بلاکچین چیست و چگونه کار میکند؟
  • سرعت تراکنش

یکی از تفاوت‌های مهم بین تتر ERC20 و TRC20 در سرعت تراکنش‌های آنها است. تتر TRC20 معمولاً تراکنش‌ها را در حدود 3 دقیقه انجام می‌دهند، اما تراکنش‌های تتر ERC20 می‌توانند تا 15 دقیقه طول بکشند. 

  • هزینه‌های تراکنش

یک فرق تتر erc20 و trc20 در هزینه ترکنش‌های آنها است. تراکنش‌های TRC20 هزینه‌های کمتری نسبت به ERC20 دارند چرا که هزینه‌های تراکنش در شبکه ترون خیلی کمتر از هزینه‌های شبکه اتریوم است. به همین دلیل، بسیاری از معامله‌گران توکن USDT خود را برای انجام تراکنش‌ها به شبکه ترون منتقل می‌کنند.

  • امنیت

هرچند که هیچ مدرکی این ادعا را تایید نمی‌کند، اما گفته می‌شود که توکن‌های ERC20، که یکی از آن‌ها تتر است، از TRC20 امن‌تر هستند چون مدت زمان بیشتری نسبت به توکن‌های TRC20 وجود داشته‌اند. 

این قدمت بیشتر، حس امنیت بالاتری را ایجاد می‌کند. اما کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقد هستند که هر دو به یک اندازه امن هستند.

  • نحوه اجماع

یکی فرق بین تترerc20  با trc20، روش‌های به‌کار گرفته شده برای رسیدن به اجماع در بلاک چین‌های مرتبط با آن‌ها است. 

در بلاک چین اتریوم (erc20)، الگوریتم اجماع مبتنی بر اثبات سهام (Proof of Stake یا POS) مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که بلاک چین ترون (trc20) برای دستیابی به اجماع، رویکردی متفاوت با استفاده از اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake یا DPOS) را دنبال می‌کند.

مطالعه بیشتر:

  • الگوریتم اجماع مبتنی بر اثبات سهام

در الگوریتم Proof of Stake افرادی از جامعه بلاک چین با به کارگیری مقداری از دارایی‌های خود به عنوان سهام، مسئولیت تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه را بر عهده دارند.

  • الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده

این اجماع یک روش خاص برای انتخاب گره‌هایی است که در تأیید بلوک‌ها نقش دارند. در این سیستم، نمایندگانی از میان مشارکت کنندگان انتخاب می‌شوند که مسئول اعتبارسنجی بلاک‌های جدید، اجماع و توافق هستند. 

  • میزان پشتیبانی در صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف

یکی از جنبه‌های متمایز کننده دو نوع تتر ERC20 و TRC20، میزان حمایت و پذیرش آن‌ها در کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف است. 

تتر ERC20 به دلیل سازگاری گسترده‌تر خود، در اکثریت کیف پول‌ها و صرافی‌ها پشتیبانی می‌شود، به این معنا که کاربران می‌توانند به راحتی از این توکن در پلتفرم‌های متعدد استفاده کنند. 

در مقابل، تتر TRC20 هنوز به همان اندازه در میان والت‌ها و صرافی‌ها شناخته شده و محبوب نیست و در نتیجه تعداد کمتری از این پلتفرم‌ها از این نوع تتر پشتیبانی می‌کنند.


تتر TRC20 بهتر است یا ERC20؟


انتخاب بین تتر TRC20 و ERC20 بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی هر تریدر دارد. تتر TRC20 از نظر هزینه و سرعت تراکنش‌ها برتری دارد، که می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر هستند، جذاب باشد. 

از سوی دیگر، تتر ERC20 به دلیل پذیرش گسترده‌تر در کیف پول‌ها و صرافی‌های متعدد، شناخته‌شده تر است، که می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال سازگاری و دسترسی گسترده‌تر هستند، ایده‌آل باشد.

در نهایت اینکه، بسیاری از تریدرها، نسخه TRC200 را گزینه بهتری می‌دانند. هر دو نسخه تتر خوب هستند و ویژگی‌های متفاوتی دارند. تتر ERC20 از نظر توانایی‌های توسعه و به اشتراک‌گذاری نسبت به نسخه TRC20 تنوع بیشتری دارد. با این حال، نسخه دوم هزینه‌های کمتری دارد و برای معامله‌گران مبتدی عالی است.


جمع‌بندی


مهمترین بخش کار، کسب آموزش‌های لازم برای خرید و فروش تتر در این دو شبکه است. شما می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز برای ترید کردن را از طریق دوره‌ها و کلاس‌های حضوری آموزش ارزهای دیجیتال در مشهد آکادمی مالی رفیعی یاد بگیرید.

در این آکادمی تمام آنچه در خصوص معامله ارزهای دیجیتال و بازار فارکس نیاز دارید، در قالب دوره‌های آموزشی آنلاین و کلاس‌های حضوری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس برای اینکه بتوانید یک معامله پرسود را در بازار ارزهای دیجیتال تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان برای شرکت در دوره‌های آموزشی آکادمی مالی رفیعی اقدام کرده و از پشتیبانی تمام وقت و مشاوره رایگان این تیم حرفه‌ای و با تجربه بهره ببرید.


سوالات رایج


آیا تترهای ERC20 و TRC20 یکسان هستند؟

خیر، تترهای ERC20 و TRC20 یکسان نیستند. هر دو استیبل کوین هستند که توسط تتر (Tether) منتشر می‌شوند، اما متفاوت هستند. زیرا تتر آن‌ها را در بلاک چین‌های مختلف و با انواع مختلفی از کد منتشر می‌کند.

آیا می‌توانم تتر را بین ERC20 و TRC20 انتقال دهم؟

بله، شما می‌توانید تتر را از اتریوم به ترون و برعکس منتقل کنید. این امر نقدینگی را در سرتاسر زنجیره‌ها فراهم می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد بر اساس منافع خود معامله کنند. همچنین می‌توانید تتر را از هر شبکه‌ای در وب‌سایت‌هایی که از این توکن پشتیبانی می‌کنند، بفروشید.

چگونه بفهمم تتر من TRC20 یا ERC20 است؟

شما می‌توانید با بررسی آدرس قرارداد توکن بفهمید که تتر شما TRC20 است یا ERC20. تتر ERC20 آدرسی دارد که همانند سایر توکن‌های مبتنی بر اتریوم با صفر شروع می‌شود. اما، آدرس تتر TRC20 با حرف ‘T’ شروع می‌شود.

تتر در چند شبکه منتشر می‌شود؟

تتر در شش شبکه مختلف منتشر می‌شود، از جمله اتریوم، ترون، بیت کوین، آلگوراند، EOS و OMG.

آیا کیف پول‌هایی وجود دارند که از هر دو نسخه تتر TRC20 و ERC20 پشتیبانی کنند؟

بله، بسیاری از کیف پول‌ها از هر دو نسخه تتر پشتیبانی می‌کنند. برخی از آن‌ها عبارتند از Guarda، Ledger و Trust Wallet. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229