بلاگ

انواع شبکه های بیت کوین در سال 2024

بهترین شبکه انتقال بیت کوین؛ معرفی انواع شبکه های بیت کوین (2024)

انواع شبکه های بیت کوین متنوع هستند و هر یک نیز دارای ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قدرت خاص خودشان هستند که برای انتخاب‌شان باید یک‌سری معیارها را در نظر داشت. از آن‌جا که بیت کوین بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا است و تراکنش‌های آن م‌ةواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، موضوع این مقاله از آکادمی رفیعی را به معرفی انواع شبکه های بیت کوین اختصاص داده‌ایم.

در ادامه مقاله، پس از مروری کوتاه بر بیت کوین و تراکنش‌های آن، انواع شبکه های بیت کوین را معرفی کرده و سپس با توصیف معیارهای انتخاب یک شبکه برای انتقال ارز، بهترین شبکه انتقال بیت کوین را نیز معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


مروری کوتاه بر بیت کوین و انتقال آن


بیت کوین (Bitcoin) نخستین ارز دیجیتال دنیا است که در سال 2008 میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) راه‌اندازی شده است. این ارز دیجیتال، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که نه تنها نسبت به ارزهای فیات و سیستم‌های مالی متمایز است، بلکه نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال نیز سرآمد است. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها، امنیت فوق‌العاده بالای شبکه بیت کوین است.

ولی اگر بیت کوین تا این اندازه خوب و خاص و متمایز است، پس چرا امروز این‌همه ارز دیجیتال در سطح بازار داریم؟ اساساً بیت کوین چه مشکلی داشت که بوترین – ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم – و دوستانش تصمیم گرفتند دومین ارز دیجیتال دنیا را راه‌اندازی کنند؟

انواع شبکه های بیت کوین

واقعیت این است که بیت کوین به عنوان یک توکن هیچ مشکلی نداشت… مشکل و نواقصی که بوترین و دوستانش را بر آن داشت که دنبال راه‌اندازی یک شبکه دیگر و یک توکن دیگر باشند، شبکه یا بلاکچین بیت کوین بود… بلاکچین بیت کوین:

  • بسیار کند و دست‌وپا گیر است
  • هزینه‌های زیست محیطی به شدت بالایی دارد
  • هیچ‌گونه نهاد، بنیاد یا سیستم حاکمیتی مشخص و منسجمی ندارد

جدای از دو مشکل دوم و سوم که بیشتر برای رگولاتورها و توسعه دهندگان و خواص مهم هستند، مشکل اول برای هر عضوی از جامعه کریپتو که قصد دارد یک تراکنش هر چند کوچک را انجام دهد مهم است.

همه ما، هنگام مدیریت دارایی‌های خود و انجام نقل و انتقالات رمز ارزی، دنبال شبکه‌ای هستیم که نهایت سرعت و بازدهی را داشته باشد و در عین حال، بابت این خدمات کم‌ترین میزان کارمزد را هم از ما دریافت کند! دقیقاً همین‌جا است که معیارهای انتخاب بهترین شبکه از میان انواع شبکه های بیت کوین اهمیت پیدا می‌کند. موضوعی که در این مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اما اکنون ببینیم که انواع شبکه‌های بیت کوین موجود کدام‌اند؟


معرفی انواع شبکه های بیت کوین


همان‌طور که می‌دانید، ارزهای دیجیتال از حیث نقل و انتقالات و شبکه به دو دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • کوین‌ها و توکن‌هایی نظیر بیت کوین و اتریوم که دارای شبکه بلاکچین اختصاصی خود هستند.
  • کوین‌ها و توکن‌هایی نظیر بایننس کوین و یرن فایننس که شبکه اختصاصی دارند و بر بستر سایر ارزها منتقل می‌شوند.

البته، توکن‌ها و کوین‌هایی که مثل بیت کوین که دارای شبکه اختصاصی خودشان هستند هم قابلیت این را دارند که روی برخی از دیگر شبکه‌ها نیز نقل و انتقال داده شوند. با این اوصاف، در مورد انواع شبکه های بیت کوین ما به مجموعه‌ای متشکل از شبکه اختصاصی خودِ بیت کوین و سایر شبکه‌ها و بلاکچین‌ها روبه‌رو هستیم.

انواع شبکه های بیت کوین

این شبکه‌ها عبارتند از:

  • شبکه خودِ بیت کوین (OMNI)
  • شبکه اتریوم (ERC20)
  • شبکه ترون (TRC20)
  • شبکه بایننس (BEP2)
  • شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20)

ولی ببینیم که هر یک از این شبکه‌ها چه هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

شبکه بیت کوین (OMNI)

شبکه بیت کوین (OMNI) در واقع پروتکل ساخته ‌شده به صورت لایه‌ای، روی محبوب‌ترین و امن‌ترین بلاکچین جهان یعنی بلاکچین خودِ بیت کوین است. در واقع زمانی که شما برای نقل و انتقالات بیت کوین از شبکه OMNI استفاده می‌کنید، توکن بیت کوین را روی بلاکچین خودِ آن ارسال می‌کنید.

کلیه اطلاعات توکن‌های این لایه، که در سال 2013 میلادی راه‌اندازی شده، درست مانند آدرس و اطلاعات تراکنش‌های مبتنی بر بیت‌ کوین است؛ به همین دلیل گفته می‌شود که OMNI عملاً یک کیف پول برای بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.

کاربردهای شبکه کوین‌ها و توکن‌ها کیف پول‌های میزبان
ارتباط کاربران با بلاکچین اصلی بیت کوین

استفاده از هش ریت بیت کوین برای نقل و انتقالات رمز ارزی

بیت کوین (BTC)

تتر (USDT)

نقاط قوت شبکه

  • امنیت و ثبات بسیار بالای شبکه
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های امنیت مالی

نقاط ضعف شبکه

  • سرعت به مراتب پایین‌تر نسبت به دیگر شبکه‌ها
  • کارمزدهای بالاتر به دلیل قدیمی بودن شبکه

شبکه اتریوم (ERC20)

شبکه اتریوم (ERC20) که از عبارت Ethereum Request for Comment به معنی پروتکل رسمی بهبود بلاکچین اتریوم گرفته شده است، دیگر شبکه‌ای است که می‌تواند برای نقل و انتقالات بیت کوین مورد استفاده قرار گیرد.

استاندارد این شبکه برای نخستین بار در سال 2015 میلادی و توسط فابین ووگلستلار (Fabin Vogelstellar)، یکی از توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم معرفی شد.

اولین پلتفرم پوشش ‌دهنده‌ قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)، که برای ایجاد دارایی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث شده‌ تا در کنار سایر ویژگی‌های منحصر به فرد، این شبکه جزو محبوب‌ترین شبکه‌های بلاکچینی دنیا بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باشد.

علاوه بر اتریوم، در حال حاضر بیش از ده‌ها هزار توکن و کوین دیگر نیز روی این شبکه راه‌اندازی شده‌اند و مهم‌ترین شاخصه شبکه نیز سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها در آن است.

کاربردهای شبکه کوین‌ها و توکن‌ها کیف پول‌های میزبان
مشخص کردن مقدار توکن‌های انتقالی بین آدرس‌ها

مشخص کردن توکن‌های خروجی از حساب کاربری

اتریوم (ETH)

تتر (USDT) و بسیاری ارزهای دیگر…

مای اتر ولت (My Ether Wallet)

متامسک (MetaMask)

تراست ولت (Trust Wallet) و …

نقاط قوت شبکه

  • سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها
  • ثبات بالای شبکه
  • حداقل بروز خطا در نقل و انتقالات

نقاط ضعف شبکه

  • کارمزدهای به نسبت بالاتر

شبکه ترون (TRC20)

شبکه ترون (TRC20) در واقع یک استاندارد فنی برای قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترون است که به شدت نیز با شبکه اتریوم (ERC20) سازگار است. توکن اختصاصی شبکه ترون (TRX) نام دارد و کاربران برای توسعه توکن‌ها روی این بستر باید از توکن بومی آن یعنی ترون استفاده کنند.

کاربردهای شبکه کوین‌ها و توکن‌ها کیف پول‌های میزبان
توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در شبکه ترون ترون (TRX)

تتر (USDT) و بسیاری ارزهای دیگر…

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

تراست ولت (Trust Wallet)

ترزور (Trezor) و …

نقاط قوت شبکه

  • سرعت بسیار بالای تراکنش‌ها
  • کارمزدهای رقابتی و پایین (حتی رایگان)

شبکه بایننس (BEP2)

شبکه بایننس (BEP2) از عبارت Binance Chain Evolution Proposal بر گرفته شده است که به معنی طرح پیشنهادی جهت توسعه شبکه بایننس است… این شبکه برای نقل و انتقالات رمز ارزی روی بلاکچین بایننس (Binance Chain) مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند شبکه اتریوم (ERC20) نیز توکن‌های اتریومی را انتقال می‌‌دهد.

کاربردهای شبکه کوین‌ها و توکن‌ها کیف پول‌های میزبان
ارائه اطلاعات توکن روی بایننس‌ چین

تعیین‌ نحوه عملکرد توکن روی بایننس چین

بایننس کوین (BNB)

تتر (USDT) و بسیاری ارزهای دیگر…

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اتمیک (Atomic)

ترزور (Trezor) و …

نقاط قوت شبکه

  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کوین‌ها و توکن‌ها
  • کارمزدهای رقابتی و پایین

نقاط ضعف شبکه

  •         بیشتر مناسب انتقال ارز دیجیتال به ولت بایننس است!

شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20)

و اما آخرین شبکه‌ای که معرفی می‌کنیم، شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20) است. ان شبکه را به نوعی می‌توان نسخه جدیدتر و توسعه یافته شبکه بایننس (BEP2) دانست که به‌ منظور ایجاد سازگاری بیشتر با شبکه اتریوم ایجاد شده است.

تایید بسیار سریع‌تر بلاک‌ها و در نتیجه سرعت بسیار بالاتر تراکنش‌ها، در کنار ارائه کارمزدهای پایین‌تر، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که این شبکه دارد. جالب است بدانید که به توکن‌های راه‌اندازی شده روی شبکه بایننس اسمارت چین توکن‌های پگد (Pegged) نیز گفته می‌شود!

کاربردهای شبکه کوین‌ها و توکن‌ها کیف پول‌های میزبان
سازگاری بیشتر با قراردادهای هوشمند

اجرای قراردادهای هوشمند بدون افزایش ازدحام شبکه

بایننس کوین (BNB)

تتر (USDT) و بسیاری ارزهای دیگر…

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

متامسک (MetaMask)

تراست ولت (Trust Wallet) و …

نقاط قوت شبکه

  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کوین‌ها و توکن‌ها
  • کارمزدهای رقابتی و پایین (حتی رایگان)

نقاط ضعف شبکه

  • بیشتر مناسب انتقال ارز دیجیتال به ولت بایننس است!

اما بعد از معرفی انواع شبکه های بیت کوین، بد نیست به این نکته نیز بپردازیم که معیارهای انتخاب شبکه مناسب از میان این شبکه‌ها چیست؟


معیارهای انتخاب بهترین شبکه انتقال بیت کوین


برای انتخاب بهترین شبکه از میان انواع شبکه های بیت کوین، لازم است یک‌سری نکات و معیارها را مد نظر داشته باشیم:

  • پشتیبانی کیف پول مقصد از شبکه
  • نرخ کارمزد در نظر گرفته شده برای انتقال ارز
  • سرعت انجام تراکنش‌ها
  • و مواردی از این دست…

ببینیم که هر یک از این معیارها، چه مفهومی دارند و چطور باید آن‌ها را لحاظ کرد…

پشتیبانی کیف پول مقصد از شبکه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب بهترین شبکه برای انتقال بیت کوین در نظر داشته باشید، علاوه بر پشتیبانی شبکه از بیت کوین، پشتیبانی کیف پول ارز دیجیتال مقصد شما از این شبکه نیز هست…

به عنوان مثال، شبکه‌های بایننس (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20) هر دو جزو شبکه‌هایی هستند که از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. تقریباً اکثریت قریب به اتفاق توکن‌ها و کوین‌ها را می‌توان با استفاده از این دو شبکه انتقال داد اما نکته این‌جا است که خیلی از کیف پول‌ها و ولت‌ها، از این شبکه‌های پشتیبانی نمی‌کنند!

این دو شبکه، بیشتر برای کسانی مناسب‌اند که قصد انتقال وجه به کیف‌پول بایننس ولت را دارند. در مورد استفاده از شبکه بیت کوین (OMNI) نیز این مورد به چشم می‌خورد.

مطالب مرتبط: بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان؛ آپدیت 2024

نرخ کارمزد در نظر گرفته شده برای انتقال ارز

نرخ‌های کارمزد (Fee) و هزینه‌های تراکنش، جزو موارد مهمی هستند که باید حتماً به آن‌ها توجه داشته باشید. دو شبکه بیت کوین (OMNI) و اتریوم (ERC20) از امن‌ترین و با ثبات‌ترین شبکه‌های انتقال ارز هستند؛ اما آیا کارمزدهای ارائه شده توسط این شبکه‌ها، که در مقایسه به دیگر شبکه‌ها به مراتب بالاتر است، مورد قبول شما است؟!

سرعت انجام تراکنش‌ها

یکی دیگر از معیارهایی که باید هنگام انتخاب از میان انواع شبکه های بیت کوین در نظر داشت، سرعت انجام تراکنش‌ها است. اغلب شبکه‌های قدیمی‌تر مثل دو شبکه بیت کوین (OMNI) و اتریوم (ERC20)، به ویژه در زمان ازدحام شبکه سرعت‌های پایینی دارند که می‌تواند برای کاربران آزار دهنده یا حتی مشکل‌ساز باشد.


الگوی آدرس انواع شبکه های بیت کوین


یکی از نکاتی که ممکن است به آن بر بخورید، الگوی آدرس انواع شبکه های بیت کوین است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک آدرس را برای انتقال ارز دیجیتال داشته باشید ولی ندانید که مربوط به کدام شبکه است!

برای این منظور می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

شبکه انتقال رمز ارز الگوی آدرس شبکه
شبکه بیت کوین (OMNI) 1JKhrVV9EsgSS5crXLBo9BRVXyuHjf2Tcp
شبکه اتریوم (ERC20) 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82
شبکه ترون (TRC20) TWsVAb9EWAgKdumTD7XoEdkvs7AoyvkgN7
شبکه بایننس (BEP2) bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23
شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20) 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هر دو الگوی مربوط به شبکه‌های بایننس اسمارت چین (BEP20) و اتریوم (ERC20) مشابه بوده و با استفاده از 0x شروع شده‌اند که باید در تشخیص آن‌ها دقت بیشتری به کار گرفته شود.


آدرس مرورگرهای تحت وب انواع شبکه های بیت کوین


  • مرورگر شبکه بیت کوین (OMNI) به نشانی: omniexplorer.info
  • مرورگر شبکه اتریوم (ERC20) به نشانی: etherscan.io
  • مرورگر شبکه ترون (TRC20) به نشانی: tronscan.org
  • مرورگر شبکه بایننس (BEP2) به نشانی: explorer.binance.org
  • مرورگر شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20) به نشانی: bscscan.com

جمع‌بندی


در حال حاضر طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز راه‌اندازی شده و حجم بالایی از معامله‌گران نیز در سطح جهان در حال فعالیت در این بازار هستند. از آن‌جا که شبکه بیت کوین – نخستین شبکه بلاکچینی جهان – سرعت، مقیاس‌پذیری و برخی مشکلات دیگر را داشته و دارد، شبکه‌های جدیدتری افزوده شده‌اند که چهار موردشان بیش از دیگران مقبول واقع شده‌اند.

در این مقاله، این شبکه‌ها در قالب انواع شبکه های بیت کوین معرفی شده‌اند که عبارتند از:

  • شبکه بیت کوین (OMNI)
  • شبکه اتریوم (ERC20)
  • شبکه ترون (TRC20)
  • شبکه بایننس (BEP2)
  • شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20)

هر پنج شبکه، دارای کاربردها، نقاط قوت و ضعف و همین طور جزئیات خاص خود پیرامون ارزهای دیجیتال و کیف پول‌های مورد پشتیبانی هستند که در متن مقاله به تفصیل به آن‌ها پرداخته شده است. ضمن آن‌که، برای انتخاب بهترین شبکه انتقال بیت کوین نیز می‌توانید معیارهای معرفی شده در متن مقاله را مورد توجه قرار دهید.


سوالات متداول


  1. انواع شبکه های بیت کوین کدام‌اند:

پنج مورد از بهترین شبکه های انتقال ارز دیجیتال یا بیت کوین عبارتند از:

  • شبکه خودِ بیت کوین (OMNI)
  • شبکه اتریوم (ERC20)
  • شبکه ترون (TRC20)
  • شبکه بایننس (BEP2)
  • شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20)

این پنج شبکه به تفصیل در متن مقاله توضیح داده شده و مقایسه شده‌اند.

  1. تفاوت دو شبکه اتریوم (ERC20) و ترون (TRC20) در چیست؟

همان‌طور که در متن مقاله هم توضیح داده شده است، شبکه ERC20 استاندارد نقل و انتقالات رمز ارزی در بلاکچین اتریوم و TRC20 استاندارد نقل و انتقالات رمز ارزی در بلاکچین ترون است. جزئیات و تفاوت‌های بیشتر دو شبکه را می‌توانید در متن مقاله مطالعه کنید.

  1. تفاوت دو شبکه بایننس (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20) در چیست؟

هر دو شبکه بایننس (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20) شبیه هم بوده و توسط صرافی بایننس (Binance) توسعه یافته‌اند؛ فقط آدرس‌های بایننس با bnb شروع می‌شوند در حالی که آدرس‌های بایننس اسمارت چین مشابه شبکه اتریوم (ERC20) بوده و با 0x شروع می‌شوند.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229