بلاگ

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ | آکادمی مالی رفیعی

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای خرید و فروش در دنیای ارزهای دیجیتال بدون شک به یک صرافی ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت. اگر به‌تازگی وارد این دنیای جذاب شده‌اید و با مفهوم صرافی ارز دیجیتال چیست، آشنایی ندارید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در این مقاله، تمام نکات انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال و دور زدن تحریم‌ها برای ثبت‌نام در صرافی‌های خارجی را بررسی کرده‌ایم تا آگاهانه بتوانید با بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کرده و شروع به معامله کنید.


صرافی ارز دیجیتال چیست؟


صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency exchange) که به آن اکسچنج هم می‌گویند، بستری است که افراد می‌توانند معاملات خود را در آن انجام دهند. اگر به دنبال تبدیل ارز دیجیتال به پول ملی و یا تبدیل ارز دیجیتال به یک ارز دیگر هستید، باید یک صرافی ارز دیجیتال معتبر داشته باشید. برای ثبت‌نام در این صرافی‌ها نیازی به ثبت‌نام حضوری نیست و به‌صورت آنلاین تائید هویت و مراحل ثبت‌نام انجام می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال به دو شکل کار می‌کنند. در مدل اول، شما مستقیماً با خود صرافی معامله می‌کنید که اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران به همین شیوه عمل می‌کنند. در مدل دوم که در دنیا بیشتر مرسوم است، صرافی به‌عنوان واسطی میان خریداران و فروشندگان است و از معاملات مقداری کارمزد می‌گیرد.


انواع صرافی ارز دیجیتال


برای درک بهتر صرافی ارز دیجیتال چیست، باید با انواع صرافی ارز دیجیتال آشنا شوید. صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان براساس ویژگی‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد اما مهم‌ترین آن‌ها با توجه به نوع عملیات به سه دسته مهم صرافی ارز دیجیتال متمرکز، غیرمتمرکز و همتا به همتا تقسیم‌بندی می‌شود.

انواع صرافی ارز دیجیتال | آکادمی مالی رفیعی

1. صرافی ارز دیجیتال متمرکز

بیشترین حجم معاملات در دست صرافی‌های متمرکز است. در این نوع از صرافی‌ها، کنترل دارایی‌ها در اختیار یک نهاد یا شرکت خاص است. بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کوین بیس، کراکن، هوبی و… به‌صورت متمرکز اداره می‌شوند. بزرگ‌ترین ایرادی که به این نوع از صرافی‌ها وارد می‌شود، متمرکز بودن آن‌ها است که با ذات غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است. این مشکل برای کاربران ایرانی که با تحریم‌ها روبه‌رو هستند و حسابشان درخطر مسدود شدن قرار دارد، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال چیست؟

2. صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

دسته جدید صرافی‌های ارز دیجیتال، غیرمتمرکز هستند که اداره‌کنندگان صرافی بر دارایی افراد هیچ‌گونه کنترلی ندارند. نحوه عملکرد در این صرافی‌ها بدین گونه است که فرد وارد سایت می‌شود و کیف پول خود را به صرافی متصل می‌کند. در قدم بعدی، ارز دیجیتال را از داخل کیف پول خود به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کند و سپس از همان قرارداد هوشمند ارز جدید خود را دریافت می‌کند.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز در دنیا یونی سواپ (Uniswap)  است. غیرمتمرکز بودن این دسته از صرافی‌ها مهم‌ترین مزایای آن‌ها است اما با توجه به چالش‌های فنی و ساختاری هنوز به‌عنوان جایگزین مناسبی برای صرافی‌های متمرکز شناخته نشده اند.

3. صرافی‌ ارز دیجیتال همتا به همتا

در این نوع از صرافی‌ها، اشخاص مستقیماً با یکدیگر معامله می‌کنند. صرافی همتا به همتا مانند سایت و اپلیکیشن “دیوار”عمل می‌کند یعنی خریداران و فروشندگان آگهی‌های خریدوفروش را ثبت می‌کنند و خریداران از میان آگهی‌ها یکی را برای انجام معامله انتخاب می‌کنند. در صرافی‌های همتا به همتا دارایی تا زمانی که مشتری تائید بدهد، قفل می‌شود و همچنین معامله گران امتیازدهی می‌شوند تا معامله گران برتر برای کسب اعتماد بیشتر مشخص شوند. در این صرافی‌ها افراد از کشورهای مختلف حضور دارند و با انواع روش ها می‌توان پرداخت‌ها را انجام داد. بیت کوین لوکال بیتکوینز (Localbitcoins.com) و به‌صورت محدود صرافی بایننس در حال حاضر خدمات همتا به همتا را انجام می‌دهند.


ثبت‌نام در صرافی‌ ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی


ثبت‌نام در صرافی‌ ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی | آکادمی مالی رفیعی

تا این قسمت از مقاله به بررسی صرافی ارز دیجیتال چیست و انواع آن پرداختیم و حالا وقت آن رسیده که وارد عمل شوید و در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ثبت‌نام کنید. متأسفانه باوجود تحریم‌های سنگین علیه ایران، امکان فعالیت در صرافی‌های بزرگ دنیا برای کاربران ایرانی فراهم نیست و در صورت مشخص شدن این موضوع، حساب ایرانی‌ها مسدود می‌شود. هرچند این تحریم‌ها کار را سخت می‌کند اما راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال ایرانی

بهترین و امن‌ترین راهکار در مقابل تحریم‌ها، مراجعه به صرافی‌های ایرانی است. در این صرافی‌ها با خیال راحت می‌توانید ریال را به بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. نکته‌ قابل توجه در صرافی‌های ایرانی این است که تنها از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده مانند بیت کوین، اتریوم و چند ارز شناخته‌شده دیگر پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این ارزهای دیجیتال را دارید، نیازی به ثبت‌نام در صرافی‌های خارجی نخواهید داشت و بهترین انتخاب، ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال ایرانی است.

نکات مهم در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

در ادامه مقاله صرافی ارز دیجیتال چیست، به بررسی بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی می پردازیم. با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال و استقبال ایرانی‌ها در این زمینه، امروزه تعداد زیادی صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانی وجود دارد که برای انتخاب معتبرترین آن‌ها، باید این نکات را بررسی کنید و سپس آگاهانه در بهترین صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام کنید. البته در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال تمام این موارد با نکات مهم مرتبط به آن آموزش داده ‌شده است.

مقایسه قیمت‌ها: قیمت صرافی‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و سراغ مناسب‌ترین قیمت بروید.

بررسی ظاهر سایت: ظاهر سایت و رابط کاربری مناسب در صرافی‌های معتبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به این موارد توجه ویژه‌ای دارند.

نحوه پشتیبانی سایت: صرافی‌های معتبر در بخش پشتیبانی، بسیار فعال هستند و از تیم حرفه‌ای و پاسخگو استفاده می‌کنند.

بررسی درباره ما: در قسمت درباره ما در صرافی‌های معتبر، تیم توسعه‌دهنده و آدرس دفتر مشخص شده است.

بررسی سایر شبکه‌های اجتماعی: صرافی‌هایی که کار خود را جدی گرفته اند، حتما در سایر شبکه‌های اجتماعی مهم مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعالیت می‌کنند.

بررسی بلاگ سایت: تولید مطالب آموزشی برای کاربران سایت، وقت‌گیر و هزینه‌بر است. صرافی‌های معتبر در این قسمت فعالیت ویژه‌ای دارند.

2. مراجعه به صرافی‌های خارجی با آی‌پی‌های متفاوت

اگر ارزهای دیجیتال مدنظرتان توسط صرافی‌های ایرانی، پشتیبانی نمی‌شود با رعایت این نکات می‌توانید در صرافی‌های خارجی فعالیت داشته باشید. در صرافی‌های خارجی، همواره خطر مسدود شدن حساب و بلوکه شدن دارایی‌ها وجود دارد؛ بنابراین دقت زیادی به خرج دهید و حتما از آی پی غیر ایرانی استفاده کنید.

برای دور زدن تحریم‌ها بهترین کار این است که در ابتدا ارزهای دیجیتال بیت کوین، تتر و… را از صرافی‌های ایرانی بخرید و با انتقال آن به صرافی خارجی، نسبت به شارژ حساب خود اقدام نمایید.

صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا است که از 300 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، برترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا علاوه بر بایننس، هوبی، کوین بیس، کراکن و… هستند.
نحوه کار اکثر صرافی‌ها مشابه یکدیگر است که برای یادگیری آن، پیشنهاد میکنیم آموزش صرافی کوکوین را مطالعه کنید.


جمع‌بندی؛ صرافی ارز دیجیتال چیست؟


در این مقاله با مفهوم صرافی ارز دیجیتال چیست، آشنا شدید و اکنون با دید بازتری می‌توانید بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید و شروع به معامله کنید. صرافی‌ها بر اساس عملیاتی که انجام می‌دهند به سه دسته مهم صرافی متمرکز، غیرمتمرکز و همتا به همتا تقسیم‌بندی می‌شوند که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. با توجه به تحریم‌ها، ریسک معاملات در صرافی‌های خارجی چند برابر شده است که برای رفع این مشکل دو راه حل را بررسی کردیم تا بتوانید در امنیت بالا معاملاتتان را انجام دهید. سرمایه شما مهم‌ترین چیزی است که دارید، ریسک تحریم‌ها را دست کم نگیرید و حتما با افراد حرفه‌ای مشورت کنید و یا با حضور در دوره رایگان آموزش ارز دیجیتال و کسب آگاهی بیشتر از آن مراقبت کنید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229