بلاگ

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک؛ 0 تا 100 ماینینگ با کارت گرافیک

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک؛ 0 تا 100 ماینینگ با کارت گرافیک

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک چقدر امکان‌پذیر است و پتانسیل سود آن چقدر است؟ کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان در سال 2024 میلادی با استفاده از کارت گرافیک ماین کرد؟ نحوه و تجهیزات استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک به چه صورتی است؟ این سوال‌ها و بسیاری از سوالات دیگر از این دست، موضوعاتی هستند که قرار است در این مقاله از آکادمی رفیعی به آن ها بپردازیم.

در ادامه مقاله، پس از مروری کوتاه بر نحوه استخراج ارزهای دیجیتال، استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک را توضیح داده و ضمن معرفی ارزهایی که قابلیت استخراج با کارت گرافیک را دارند، تجهیزات و نکات مهم پیرامون این روش ماینینگ را نیز توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.


استخراج (Mining) ارز دیجیتال چیست؟


استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزهای دیجیتال، از سال 2008 میلادی و با معرفی بیت کوین پا به عرصه وجود گذاشته است. اگر با شبکه بیت کوین آشنایی نسبی داشته باشید، می‌دانید که بیت کوین روی یک شبکه بلاکچینی پیاده شده و از این رو همتا به همتا (Peer To Peer) و غیر متمرکز (Decentralized) است.

این همتا به همتا بودن و غیر متمرکز بودن به این معنی است که انجام، تایید و نهایی کردن تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین بر عهده هیچ سازمان، نهاد یا قدرت خاصی نیست و همه شبکه به صورت توزیع‌شده در این امر دخالت دارند. در واقع، ساز و کار شبکه به این شکل است که وقتی یک تراکنش جدید توسط یکی از نودها صورت می‌گیرد، سایر نودها برای تایید تراکنش مورد نظر دست به کار می‌شوند.

این دست به کار شدن این به این صورت است که با استفاده از قدرت پردازشی، یک معادله ریاضی خاص – که توسط تابع هش (Hash Function) تولید شده است – را حل می‌کنند و با ارائه پاسخ معادله – که عدد نانس (Nonce) نام دارد – تراکنش را تایید و در ازای آن پاداش می‌گیرند.

پس هم تراکنش جدید تایید و ثبت می‌شود و هم کسی که معادله را حل کرده و به عبارت بهتر استخراج انجام داده است، پاداش می‌گیرد. اساساً همین پاداش هم نودها را تشویق می‌کند تا در شبکه فعالیت داشته باشند؛ چرا که قدرت پردازشی مورد نظر زمان‌بر، هزینه‌بر و انرژی‌بر است.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

در اوایل راه‌اندازی شبکه بیت کوین، چون تعداد نودها کم‌تر بود، با استفاده از پردازنده‌های معمولی کامپیوتر و لپ‌تاپ هم می‌شد استخراج انجام داد. به مرور زمان که بیت‌کوین گران‌تر شد و شبکه ازدحام پیدا کرد، نودها – ماینرها – به سمت استفاده از کارت‌های گرافیکی روی آوردند.

در حال حاضر، در مورد شبکه بیت کوین همان کارت‌های گرافیکی هم خیلی کارساز نیستند و باید از تجهیزات و پردازنده‌های بسیار قوی‌تری استفاده کرد. اما هنوز هم برخی ارزهای دیگر وجود دارند که با استفاده از کارت گرافیکی قابلیت استخراج دارند.

حالا منظور از این کارت‌های گرافیک چیست؟!


کارت گرافیک (Graphic Card) چیست؟


کارت گرافیک یا واحد پردازش‌گر گرافیکی (Graphics Processing Unit) که به اختصار GPU هم خوانده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین قطعات نصب شده روی مادربورد است که وظیفه پردازش، رندر کردن و نمایش تصاویر روی مانیتور سیستم‌های کامپیوتری را بر عهده دارد.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

هر کارت گرافیک، در کنار تجهیزات الصاقی، دارای یک برد چاپی، یک حافظه و یک پردازنده است و برندهای مختلفی از این کارت‌های گرافیکی هم در بازار موجود هستند. دو برند ای‌ام‌دی (AMD) و انویدیا (NVIDIA) مشهورترین و بزرگ‌ترین برندهای کارت گرافیک هستند.


نحوه استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک


گفتیم که کارت‌های گرافیک دارای توان پردازشی هستند که ماهیتاً برای پردازش، رندر و نمایش تصاویر طراحی شده‌اند اما قابلیت این را هم دارند که استفاده‌های دیگری در حوزه پردازش داده‌ها از آن‌ها شود.

در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال هم به این نکته اشاره شد که برای تایید تراکنش‌ها و استخراج، باید یک معادله ریاضی حل می‌شد!

خوب… ما یک معادله ریاضی داریم و یک پردازش‌گر! پس ماجرا مشخص است؛ کارت گرافیکی به جای پردازنده کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای حل معادله تابع هش استفاده شده و با حدس و خطا، به عدد نانس پست پیدا می‌کند و با حل این معادله و تایید تراکنش، بلوک جدیدی را به بلاکچین افزوده و پاداش استخراج را نیز دریافت می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

اما چند نکته در مورد این کارت گرافیکی که برای پردازش معادله هش و استخراج استفاده شده است وجود دارد:

  • کارت‌های گرافیکی دارای قدرت‌های پردازشی متفاوتی هستند
  • قدرت پردازش کارت‌های گرافیکی در حال حاضر خیلی پاسخگوی شبکه بیت کوین نیست
  • می‌توان از کارت‌های گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کرد
  • می‌توان با ترکیب چند کارت گرافیک و به اصلاح ایجاد ریگ (Rig) قدرت پردازش آن‌ها را افزایش داد

مزیت‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک


استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک در کنار مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است داشته باشد، یک سری نقاط قوت و مزیت‌ها نیز برای ماینرها به دنبال دارد. برخی از مهم‌ترین این مزیت‌ها عبارتند از:

قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال متعدد

واقعیت این است که کارت‌های گرافیک در حال حاضر و با توجه به ازدحام فوق‌العاده بالای شبکه بیت‌کوین، خیلی قابلیت این را ندارند که با دستگاه‌های بزرگ و قدرتمندی مثل اسیک‌ها (ASICs) رقابت کنند. اما مساله این است که تنها ارز دیجیتال قابل استخراج دنیا که فقط بیت کوین نیست!

ارزهای دیجیتال متعددی هستند که با استفاده از همین کارت‌های گرافیکی یا نهایتاً ریگ‌های ماینینگ می‌توانید استخراج کنید. در بخش‌های بعد در مورد این ارزهای دیجیتال بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مصرف انرژی به مراتب پایین‌تر

اگر به مصرف انرژی ماینرهای بزرگ بیت کوین دقت کرده باشید، مشاهده خواهید کرد که این دستگاه‌ها صرفاً زمانی توجیه اقتصادی دارند که همان بیت کوین را استخراج کنند (چون بیت‌کوین ارزش بسیار بالایی در بازار دارد).

اما اگر قرار باشد ارزهای دیگری را استخراج کنیم و دنبال ماینرهایی با بهره‌وری انرژی هستیم، کارت‌های گرافیکی می‌توانند بهترین گزینه برای ما باشند.

خرید و فروش آسان و بی‌دردسر

یکی از نکاتی که در مورد دستگاه‌های بزرگ ماینر بیت‌کوین و اسیک‌ها وجود دارد، دردسرهای خرید و فروش آن‌ها است. این قبیل دستگاه‌ها نه تنها هزینه‌های بالایی دارند بلکه اغلب در ایران در دسترس نیستن (هنوز وارد نشده‌اند) یا در صورت وجود، ممکن است بدون مجوز باشند و پیامدهای قانونی متعددی را برای شما در پس داشته باشند.

از این رو، شاید بهتر باشد خیلی راحت و بدون گیر و گرفتاری، سراغ کارت‌های گرافیک بروید که همه‌جا از برندهای معتبر دنیا موجود هستند، نیازی به دریافت مجوز و چهارچوب‌های قانونی ندارند و قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای نیز ارائه می‌دهند.

خدمات، پشتیبانی و گارانتی

عمده دستگاه‌هایی که در قالب ماینرهای بیت کوین در بازار وجود دارند، یا قدیمی هستند که نیاز به نگهداری و هزینه‌های سرویس بالا دارند و یا درص ورت جدید بودن ممنوع و قاچاقی هستند.

در هر حال، خدمات و پشتیبانی و گارانتی، در بسیاری از این دستگاه‌ها عملاً بی‌معنی است و می‌تواند شما را با چالش‌های بسیاری مواجه کند. این در حالی است که کارت‌های گرافیک کاملاً قانونی هستند، مدرن‌ترین و جدیدترین انواع آن‌ها به راحتی در دسترس است و کلیه الزامات ضمانتی و پشتیبانی از مشتریان و خدمات پس از فروش‌شان نیز به راه است.


چالش‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک


اما از مزیت‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک گفتیم، جا دارد که اشاره‌ای هم به چالش‌های ماین کردن با کارت گرافیک داشته باشیم. در حالت کلی، چالش‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک به دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طبقه‌بندی می‌شوند:

چالش‌های نرم‌افزاری

به روز رسانی‌های نرم‌افزاری یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در مورد استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک با آن روبه‌رو هستیم.

به عنوان مثال می‌توان به ارز دیجیتال مونرو (Monero) با نماد اختصاصی XMR اشاره کرد که الگوریتم استخراج خود را به روز رسانی کرده و اکنون این الگوریتم، با پردازنده‌های مرکزی (CPU) مطابقت دارد تا کارت‌های گرافیکی! در واقع در صورتی که تلاش کنید با استفاده از کارت گرافیک مونرو استخراج کنید، خیلی موفق نخواهید و نباید انتظار سودآوری قابل توجهی داشته باشید.

یا در مورد اتریوم، احتمالاً به خاطر دارید که شبکه اتریوم قبلاً درست مثل بیت کوین بر اساس گواه اثبات کار (Proof Of Work) کار می‌کرد و قابلیت استخراج داشت اما مدتی است که با به روز رسانی‌های جدید به گواه اثبات سهام (Proof Of Stake) انتقال یافته است.

در عین حال، این نکته را نیز باید در نظر داشت که نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به شدت بالا است و عموم ارزهایی هم که با استفاده از کارت گرافیک قابل استخراج هستند، نه تنها نوسانات قیمتی بالایی دارند بلکه ارزش چندان زیادی نیز در بازار ندارند.

با این اوصاف، احتمالاً نیاز خواهد بود استراتژی‌های ماینینگ خود را مرتب بر اساس روندهای بازار بازبینی کرده و تغییر دهید تا بتوانید به سود برسید.

چالش‌های سخت‌افزاری

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سخت‌افزارش پیش روی کارت‌های گرافیک، دستگاه‌های میانر یا همان اسیک‌ها هستند. دستگاه‌هایی که توان پردازشی سرسام‌آوری دارند – تصور کنید 110 ترا هش بر ثانیه (TH/s)! – و کارت گرافیک‌ها قرار است با آن‌ها برای حل معادله مذکور رقابت کنند!!

مطالب مرتبط: بهترین ماینر بیت کوین؛ معرفی بهترین دستگاه‌های ماینر در سال 2024

دیگر چالش سخت‌افزاری که معمولاً کارت‌های گرافیک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افزایش درجه حرارت است. سختی شبکه باعث می‌شود تا سیستم پردازنده به فشار افتاده و در نتیجه درجه حرارت آن بسیار افزایش پیدا کند. برای حل این مساله معمولاً از تعدادی فن در کارت گرافیک یا ریگ‌های ماینینگ استفاده می‌شود اما در برخی موارد باز هم چالش افزایش دما پابرجا است.

و اما آخرین چالش سخت‌افزاری هم مربوط به مصرف انرژی است. اگر چه مصرف انرژی کارت‌های گرافیک در مقایسه با ماینرها بسیار پایین‌تر است، ولی باز هم می‌تواند به ویژه در خصوص استفاده از برق شهری و خانگی چالش برانگیز باشد.


ارزهای دیجیتال قابل استخراج با کارت گرافیک


گفتیم که شبکه بیت کوین بسیار بزرگ‌تر و پر ازدحام‌تر از آن شده است که بتوانیم با استفاده از کارت‌های گرافیک یا حتی ریگ‌های بزرگ مبتنی بر آن در این شبکه استخراج کنیم. ولی هنوز هم ارزهای دیجیتال زیادی هستند که بر اساس گواه اثبات کار فعالیت می‌کنند و با استفاده از کارت گرافیک قابل استخراج‌اند.

ارزهایی نظیر:

  • اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)
  • ریون کوین (Ravencoin)
  • بیت کوین گلد (Bitcoin Gold)
  • دوج کوین (Dogecoin)
  • گرین (Grin)
  • لایت کوین (Litecoin)
  • زی کش (ٰZcash)

هر یک از این ارزها دارای ویژگی‌های شبکه، قیمت و ارزش بازار و جزئیات خاص خودشان هستند که در صورت انتخاب برای استخراج باید آن‌ها را بررسی کرده و اطلاع داشته باشید.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک


نکات مهم در استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک


مهم‌ترین نکاتی که بهتر است هنگام انتخاب یک ارز دیجیتال برای استخراج با کارت گرافیک به آن‌ها توجه داشته باشید به شرح زیر هستند:

ویژگی‌های شبکه

منظور از ویژگی‌های شبکه عبارت است از:

  • بلاک‌ تایم (Block Time)
  • الگوریتم (Algorithm)
  • تابع هش (Hashing Function)
  • هش ریت شبکه (Hash Rate)
  • سختی شبکه (Network Difficulty)
  • پاداش شبکه (Block Mining Reward)

به عنوان مثال، در صورتی که سختی یک شبکه بالا باشد، هش ریت دستگاه شما نیز باید به نسبت آن افزایش پیدا کند تا بتواند به سودآوری برسد. یا در مورد پاداش استخراج شبکه، ارزی که انتخاب می‌کنید باید نسبت به هزینه‌ای که می‌گذارید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مطالب مرتبط: هش ریت بیت کوین چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با نرخ هش (Hash Rate)

وضعیت پروژه در بازار

موضوع دومی که باید در نظر داشته باشید، وضعیت پروژه در سطح بازار است. دو فاکتور بسیار مهمی که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • قیمت فعلی (Current Price)
  • ارزش بازار (Market cap)
  • و نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROI since launch) است.

بدون شک ارزی برای استخراج مناسب‌تر است که قیمت بالاتری در بازار دارد. در عین حال بالا بودن ارزش بازار یک ارز دیجیتال، به این معنی است که تقاضا برای آن زیاد است و کوین خوبی برای استخراج یا سرمایه‌گذاری است. فاکتور نرخ بازگشت سرمایه نیز معیاری از میزان موفقیت پروژه مورد نظر در سطح بازار است.

برای کسب این اطلاعات، یکی از معتبرترین و بهترین پلتفرم‌ها، وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) است.

اطلاعات تکمیلی

اما یک‌سری اطلاعات تکمیلی نیز در کنار مواردی که عنوان شد باید دریافت کنید. به عنوان مثال، این‌که کدام استخرها برای استخراج ارز دیجیتال مورد نظر مناسب‌تر هستند، هزینه‌های برق و جانبی استخراج چقدر خواهد بود یا این‌که آیا هاوینگ (Halving) در پیش است که بخواهد پاداش شبکه را کاهش دهد یا خیر…


جمع‌بندی


کارت گرافیک یا واحد پردازش‌گر گرافیکی (Graphics Processing Unit) که به اختصار GPU هم نامیده می‌شود، قابلیت این را دارد که برای استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه قابلیت استخراج بیت کوین با این کارت‌ها وجود ندارد، اما ارزهای دیجیتال متعددی هستند که می‌توان با استفاده از کارت‌های گرافیک ماین‌شان کرد.

مزیت‌هایی که استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک در اختیار شما قرار می‌دهد عبارتند از:

  • قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال متعدد
  • مصرف انرژی به مراتب پایین‌تر
  • خرید و فروش آسان و بی‌دردسر
  • خدمات، پشتیبانی و گارانتی

البته، در کنار این مزیت‌ها از چالش‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک نیز نمی‌توان چشم‌پویش کرد. چالش‌هایی که به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند و در کنار آموزش استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک، نکات مهم در این زمینه و معرفی ارزهای قابل استخراج در متن مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.


سوالات متداول


  1. آیا امکان استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک وجود دارد؟

بله… البته این قابلیت برای بیت کوین فراهم نیست ولی در مورد خیلی از آلت کوین‌‌ها شما می‌توانید با کارت گرافیک نیز ماین کنید. آلت‌کوین‌هایی که در متن مقاله معرفی شده‌اند.

  1. درآمد و سود استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک چقدر است؟

معمولاً بازه کسب سود و درآمد از طریق استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک چیزی در حدود 5 الی 20 دلار در روز است. این رقم بیشتر به ارز دیجیتال انتخابی، وضعیت بازار و دستگاهی وابسته است که استفاده می‌کنید.

  1. مزیت‌های استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک چیست؟

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک مزیت‌های زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال متعدد
    • مصرف انرژی به مراتب پایین‌تر
    • خرید و فروش آسان و بی‌دردسر
    • خدمات، پشتیبانی و گارانتی

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229