بلاگ

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

آموزش ترید ارز دیجیتال و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای که بتواند ریسک‌ها را مدیریت کرده و سود را به سمت خودش جذب کند، نیاز به دانش، مهارت و تکنیک‌های خاص خودش دارد. بازار ارزهای دیجیتال، بازاری به شدت پر نوسان است که ریسک‌های زیادی را با خود به همراه دارد. اما همین نوسان‌های تند و تیز، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری هم هستند که در هیچ بازار مالی دیگری نمی‌توان مشابهش را پیدا کرد. از این رو، موضوع این مقاله از آکادمی رفیعی را به آموزش ترید ارز دیجیتال به‌صورت صفر تا صد آن‌هم به شکل کاملاً رایگان اختصاص داده‌ایم.

اگر چه شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای، در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی شرکت کنید، اما در این مقاله نیز مبانی و مهم‌ترین بخش‌های آموزش ترید ارز دیجیتال را عنوان کرده‌ایم. امیدواریم با همراهی ما در این مقاله، تریدهای پر سودی داشته باشید.


مراحل آموزش ترید ارز دیجیتال


بدون شک آموزش ترید ارز دیجیتال نیز مانند هر آموزش دیگری نیاز به یک‌سری پیش‌نیاز دارد و برای تکمیل آن باید دوره‌ها و مراحلی را پشت سر گذاشت. مراحلی که در این مقاله برای آموزش ترید ارز دیجیتال در نظر گرفته‌ایم به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول – آموزش اصطلاحات و مبانی ترید ارز دیجیتال
  • مرحله دوم – تحلیل بازارهای مالی و سیگنال
  • مرحله سوم – ابزارهای معاملاتی و بازارهای مالی
  • مرحله چهارم – آموزش معامله‌گری و استراتژی‌های معاملاتی
  • مرحله پنجم – آموزش مدیریت ریسک و استراتژی‌های پوشش ریسک
  • مرحله ششم – نکات مهم معامله‌گری در بازار کریپتو

اما ببینیم که در هر یک از این بخش‌ها چه اطلاعاتی قرار است دریافت کنیم؟


مرحله اول – آموزش اصطلاحات و مبانی ترید ارز دیجیتال


در این بخش از مقاله آموزش ترید ارز دیجیتال قبل از هر چیز تعدادی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اصطلاحات، مفاهیم و مبانی پایه‌ای که در ترید ارزهای دیجیتال به کار می‌روند و با آن‌ها سروکار خواهیم داشت را معرفی کرده و توضیح می‌دهیم.

معامله، ترید یا تریدینگ (Trading)

شاید اولین چیزی که لازم است در آموزش ترید ارز دیجیتال تعریف شود، همین اصطلاح معامله، ترید کردن یا تریدینگ (Trading) است. ترید کردن به معنی خرید و فروش دارایی‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت یا به‌صورت شورت ترم (Short Term) است.

در واقع، زمانی که شما تشخیص می‌دهید قیمت یک دارایی در کوتاه مدت افزایش خواهید یافت، اقدام به خرید آن می‌کنید و پس از مدت زمان کوتاهی، دارایی مورد نظر را به فروش رسانده و از آن کسب سود می‌کنید. البته، این در حالی است که بخواهید خرید و فروش را به صورت نقطه‌ای یا اسپات (Spot) انجام دهید.

اگر دنبال معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) یا به عبارت دیگر مشتقات (Derivatives) باشید، این قابلیت را خواهید داشت که در همان بازه زمانی کوتاه مدت، اقدام به ترید ارزهای دیجیتالی کنید که روند قیمتی‌شان نزولی است! یعنی به نوعی روی کاهش قیمت پیش‌بینی شده ارز دیجیتال مورد نظر شرط‌بندی کنید و از طریق آن کسب سود کنید. در بخش‌های بعدی، در مورد این انواع معاملات بیشتر توضیح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری (Investing)

در بخش قبل، ترید کردن را توضیح دادیم که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه مدت را در بر می‌گرفت. اکنون اگر به دنبال خرید و فروش دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت باشید، دیگر نمی‌توان اسم آن را گذاشت ترید کردن! در این‌جا با سرمایه‌گذاری (Investing) طرف هستیم.

فرض کنید شما بر اساس یک‌سری تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها، می‌دانید که قیمت بیت‌کوین طی یک‌سال آینده به شدت افزایش خواهد یافت. کاری که می‌کنید این است که مقداری بیت‌کوین در قالب انواع معاملات مختلف خریداری کرده و در حساب کاربری یا کیف پول‌تان نگهداری می‌کنید تا زمانی که قیمت آن افزایش یافته و اقدام به فروشش کنید.

سرمایه‌گذاری، روشی است که ایرانی‌ها سال‌های سال است از طریق طلا با آن آشنا هستند و جالب است بدانید که یکی از بزرگ‌ترن و محبوب‌ترین سرمایه‌گذاری‌های آنلاین در بازارهای مالی – بازار فارکس – هنوز هم همان سرمایه‌گذاری روی طلا است.

سود و زیان و نرخ بازگشت سرمایه

زمانی که شما اقدام به ترید ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه مدت می‌کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که این معاملات و تریدها سود و زیانی را در پی خواهند داشت.

خصوصاً در بازار ارزهای دیجیتال که شدت نوسانات بسیار بالا است، میزان این سود و زیان به شدت می‌تواند بالا باشد و در صورت عدم برخورداری از مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه، مهارت و دانش معاملاتی، حتی منجر به از دست رفتن کلیه سرمایه اولیه شما شود.

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

در عین حال، در مورد روش سرمایه‌گذاری، به جای استفاده از دو معیار سود و زیان، از نرخ بازگشت سرمایه (Return Of Investment) یا به اختصار ROI استفاده می‌شود. به این معنی که چه درصدی از سرمایه اولیه شما در قالب سود به شما بازگشته است.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

زمانی که قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال اقدام به ترید کردن در بازه‌های زمانی کوتاه مدت کنید، حتما باید بتوانید پیش‌بینی قیمت انجام دهید. این پیش‌بینی قیمت برای کوتاه مدت، دقیقاً همان چیزی است که تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) نام گرفته است.

در تحلیل تکنیکال، شما قادر خواهید بود با استفاده از یک‌سری ابزارهای فنی، برخی الگوها و اطلاعاتی که از نمودارهای قیمتی ارز دیجیتال مورد نظر به دست می‌آورید، روند قیمتی بعدی آن را پیش‌بینی کنید. در بخش‌های بعدی مقاله، به‌صورت مفصل‌تر در مورد نحوه انجام تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن صحبت خواهیم کرد.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

اما برای سرمایه‌گذاری هم ما نیاز به ابزاری یا تحلیلی داریم که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در میان مدت و بلند مدت را برایمان پیش‌بینی کند. این ابزار درست همان ‌چیزی است که تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) نام دارد.

در تحلیل فاندامنتال، شما با استفاده از یک‌سری داده‌ها در مورد خودِ ارز دیجیتال، اخباری که در مورد آن منتشر می‌شوند، ویژگی‌های شبکه‌ای که دارد و همین‌طور وضعیت کلی بازارهای مالی و جریان‌های سیاسی و اقتصادی و غیره… ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال مورد نظرتان را ارزیابی می‌کنید.

فرض کنید بر اساس تحلیل‌های فاندمنتالی که انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که بیت‌کوین ارزش ذاتی بالغ بر 100 هزار دلار و بالاتر دارد که در میان مدت و بلند مدت به آن برسد. در این صورت، اقدام به خرید بیت‌کوین کرده و به اصطلاح روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید.

باز هم توضیح کامل‌تر در مورد این نوع تحلیل را می‌توانید در بخش دوم مقاله که به آموزش تحلیل بازارهای مالی و سیگنال اختصاص دارد مطالعه کنید.

بلاکچین، شبکه، کوین و توکن و …

اصطلاحاتی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که شاید برای برخی از کاربران جذاب و عجیب و به نظر برسند. یکی از مهم‌ترین این اصطلاحات بلاکچین (Blockchain) است.

بلاکچین در واقع همان شبکه یا بستری است که ارزهای دیجیتال روی آن ایجاد و پیاده‌سازی می‌شوند. شما در این شبکه با زنجیره‌ای از بلوک‌ها سروکار دارید که هر کدام در بر گیرنده یک‌سری اطلاعات هستند. در واقع، در داخلی هر بلوک، یک‌سری داده قرار دارند که مربوط به یک تراکنش در شبکه مورد نظر می‌شوند.

مهم‌ترین وجه تمایزی که این شبکه بلاکچین با دیگر شبکه‌های دنیای سنتی دارد این است که کاملاً توزیع شده (Distributed) و غیر متمرکز (Decentralized) است. به این معنی که کسی یا نهادی – مثل بانک مرکزی در سیستم‌های مالی سنتی – آن را کنترل و نظارت نمی‌کند و این من و شمای نوعی که در شبکه حضور داریم هستیم که آن را هدایت می‌کنیم.

و اما در مورد انواع ارزهای دیجیتال، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کوین (Coin) – ارزهای دیجیتالی که دارای بلاکچین اختصاصی هستند.
  • توکن (Token) – ارزهای دیجیتالی که از دیگر بلاکچین‌ها برای فعالیت استفاده می‌کنند.
  • آلت کوین (Alt Coin) – همه ارزهای دیجیتال غیر از بیت‌کوین!
  • شت کوین (Shit Coin) – ارزهای دیجیتال تازه وارد، بدون رود مپ (Road Map) و کم‌ارزش در بازار هستند.
  • میم کوین (Meme Coin) – ارزهای دیجیتال حمایت کننده از یک سلبریتی، اینفلوئنسر یا مجمع تبلیغاتی هستند.

قیمت، ارزش بازار و …

مفاهیم دیگری که احتمالاً در آموزش ترید ارز دیجیتال لازم تان خواهند شد، مواردی از قبیل قیمت و ارزش بازار (Market Cap) و غیره هستند. 

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

مهم‌ترین این قبیل داده‌ها عبارتند از:

  • قیمت (Price) – قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در بازارهای مالی جهانی
  • ارزش بازار (Market Cap) – مجموع ارزش روز پروژه؛ حاصل‌ضرب ارزش ارز در تعداد در گردش آن
  • حجم معاملات (Volume) – حجم دلاری معاملات صورت گرفته مبتنی بر ارز دیجیتال مورد نظر
  • تعداد کل عرضه (Max Supply) – بیشترین مقدار از ارز دیجیتال که عرضه شده یا قابل عرضه است
  • تعداد در گردش (Circulating supply) – مقدار ارزهایی از پروژه که در حال حاضر در گردش هستند

روند یا ترند بازار (Market Trend)

دیگر اصطلاحی که حتماً باید برای آموزش ترید ارز دیجیتال بلد باشید، روندها یا ترندهای بازار (Market Trend) است. منظور از روند یا ترند در بازار، جهت کلی حرکت قیمت ارز دیجیتال در آن است.

زمانی که به‌عنوان مثال قیمت بیت‌کوین در حال افزایش است، اصطلاحاً گفته می‌شود که بازار دارای روند صعودی است و زمانی که قیمت آن در حال ریزش است، اصطلاحاً گفته می‌شود که بازار دارای روند نزولی است. البته، در سطح بالاتر، اصلاحات حرفه‌ای زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • بازار گاوی یا بولیش مارکت (Bullish Market) – زمانی که قیمتی افزایش و روند صعودی است
  • بازار خرسی یا بیریش مارکت (Bearish Market) – زمانی که قیمت کاهشی و روند نزولی است

دلیل این نام‌گذاری هم این است که خرس معمولاً سر به زیر دارد و نشان دهنده ریزش است ولی گاو سر به بالا دارد و می‌تواند نماد اوج گرفتن، بالا رفتن و صعود باشد!

البته، در زمان‌هایی از بازار هم که روند مشخصی وجود ندارد، می‌توان بازار را تحکیم (Consolidating) یا سایدوی (Sideways) خطاب کرد.

چرخه یا سیکل بازار (Cycle)

واقعیت این است که بازار ارزهای دیجیتال، مدام در حال تکرار خودش است. در بخش تحلیل تکنیکال توضیح خواهیم داد که همین تئوری اساس تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است.

برای درک بهتر موضوع، کافی است این نکته را در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال، مانند چرخه‌ای است که مدام در حال تکرار یک‌سری الگوها یا روندها است.

هولد کردن یا هودل کردن (HODL)

هولد کردن (Hold) یک ارز دیجیتال، به این معنی است که شما آن را خریداری کرده و تا مدت زمان بسیار زیادی آن را نگهداری کنید. اصطلاح هودل کردن (HODL) نیز بی‌شباهت به هولد کردن نیست  از عبارت لاتین Hold on for Dear Life به معنی «برای زندگی عزیز، نگه دار» گرفته شده است. هر دو عبارت و اصطلاح، به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و طولانی یک دارایی ای ارز دیجیتال اشاره دارند.

پوزیشن معاملاتی (Position)

منظور از پوزیشن معاملاتی (Position)، سفارشی است که شما برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال ایجاد می‌کنید. زمانی که فکر می‌‌کنید بازار صعودی است، سفارش یا پوزیشن شما خرید خواهد بود و زمانی که بازار نزولی است، سعی خواهید کرد پوزیشن فروش ایجاد کنید.

در بخش‌ آموزش معاملات ارز دیجیتال در بازارهای مالی بیشتر با این اصطلاح، انواع آن و نحوه ایجادش آشنا خواهیم شد.

اصلاح قیمت (Price Correction)

و در نهایت، احتمالاً اصطلاح اصلاح قیمت (Price Correction) به گوش‌تان خورده است. فرض کنید روند بازار به شدت صعودی است و قیمت ارز دیجیتال مورد نظر شما، مثلا بیت‌کوین به شدت در حال افزایش است. این قیمت، تا یک سطحی بالا رفته و سپس به شدت شروع به ریزش می‌کند.

این درست همان جایی است که گفته می‌‌شود بیت‌کوین در حال اصلاح قیمت است! علت‌های مختلفی هم برای این امر وجود دارد که در بخش‌های آتی به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مارجین (Margin)

منظور از مارجین (Margin) در واقع بخشی از سرمایه است که درگیر یک پوزیشن معاملاتی می‌شود. فرض کنید شما 100 دار سرمایه اولیه دارید و تنها 50 دلار از آن را درگیر یک معامله می‌کنید. این 50 دلار همان مارجینی است که برای معامله مورد نظر مشخص کرده‌اید.

توجه داشته باشید که گاهی ممکن است با استفاده از ابزاری به اسم اهرم یا لوریج (Leverage) این مارجین قابلیت افزایش داشته باشد. مثلا سرمایه اولیه شما 100 دلار باشد (رقمی که در حساب کاربری‌تان دارید)… اما 50 دلار از آن را برای یک معامله در نظر بگیرید و سپس با استفاده از اهرم 2X به اندازه 50 دلار هم سرمایه از صرافی مورد نظرتان قرض کنید. در این حالت، اکنون مارجین شما 100 دلار است که 50 دلارش از آنِ خودتان است  50 دلارش را از صرایف گرفته‌اید.

اهرم یا لوریج (Leverage)

اهرم یا لوریج (Leverage) ابزاری برای افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌های شما است. شما می‌توانید در کنار سرمایه خودتان، مقداری هم از صرافی قرض بگیرید یا کسب سودتان افزایش پیدا کند.

معمولاً برای تعیین مقدار این مبلغ قرض، از اصطلاح یا ابزاری تحت عنوان اهرم یا لوریج (Leverage) استفاده می‌شود که به‌صورت 2X، 5X و امثال آن نشان داده می‌شود.

به عنوان مثال، وقتی سرمایه اولیه خودتان 50 دلار است، در صورت استفاده از اهرم 20X مارجین معامله مورد نظرتان به 1000 دلار می‌‌رسد! و این یعنی کسب سود بسیار بالاتر! در عین حال، توجه داشته باشید که احتمال ضرر و زیان‌تان هم به اندازه 20 برابر افزایش پیدا می‌‌کند!!

لیکوئید شدن (Liquidation)

در بخش آموزش اهرم یا لوریج (Leverage) اشاره کردیم که با سرمایه 50 دلاری و اهرم 20X می‌توان به اندازه 1000 دلار معاملهکرد. اکنون در نظر بگیرید که شرایط بر وفق مرادتان پیش نرود و متضرر شوید. بعد از این‌که 50 دلار خودتان از معامله نابود شد، صرافی می‌بینید که شما دیگر قابلیت پس دادن آن 950 دلار قرض گرفته را ندارید!!

کاری که می‌کند این است که معامله را می‌بندد و پول خودش را نقد می‌کند! این همان چیزی است که لیکوئیدن شدن (Liquidation) در ارز دیجیتال نام دارد و یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک تریدر اتفاق بیفتد. معمولاً لیکوئید شدن در اهرم‌های بالا اتفاق می‌افتد و باید در انتخاب مارجین و اهرم دقت زیادی به خرج بدهید.


مرحله دوم – تحلیل بازارهای مالی و سیگنال


در مرحله دوم از آموزش ترید ارز دیجیتال، پس از معرفی مبانی پایه، مفاهیم و اصطلاحات مورد نیاز در ترید کردن، اکنون نوبت می‌رسد به دریافت سیگنال و پس از آن، تحلیل بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال.

دریافت سیگنال معاملاتی

واقعیت این است که بعد از پیدا کردن دانش معاملاتی، اکنون شما به مهارت معاملاتی نیاز دارید. یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهایی که خواهید داشت، داشتن یک منبع مناسب برای دریافت سیگنال است.

مرجعی که شما از آن سیگنال دریافت می‌کنید باید حرفه‌ای، قابل اعتماد، شناخته شده، تحقیق شده و مدام در حال به‌روز رسانی سیگنال‌ها باشد. در عین حال، سیگنال‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرند نیز باید:

  • کاربردی، ایمن و قابل اعتماد باشند
  • به‌روز باشند و به اصطلاح منقضی نشده باشند
  • اطلاعات معاملات در آن‌ها به صورت کامل ارائه شده باشد

این اطلاعات نیز عبارتند از:

  • ارز دیجیتال معین در نقطه قیمتی دقیق
  • سطح قیمتی دقیق برای ورود به معامله
  • نوع معامله از نظر خرید و فروش یا پوزیشنهای لانگ و شورت
  • سطح قیمتی دقیق خروج از معامله
  • پیشنهاد اهرم یا لوریج معامله در صورت اهرمی بودن
  • اندازه‌گیری حداکثر ضرر و زیان مجاز معامله
  • و تعیین نقطه خروج به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر

اما چند نکته در مورد دریافت سیگنال اهمیت دارد. اول این‌که در کنار اعتبار ارائه دهنده سیگنال، شما باید مطمئن باشید که در زمان درست و آنی از آن استفاده می‌کنید. ممکن است سیگنالی که در اختیار شما قرار داده شده است بر اساس جریان‌های آن لحظه بوده باشد و زمانی که شما اقدام به استفاده از سیگنال می‌کنید، همه‌چیز تغییر یافته باشد!

در عین حال، این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ سیگنالی نمی‌تواند تضمین موفقیت 100 درصد بدهد! تغییرات ناگهانی بازار، اشتباهاتی که ناگزیر هستند و فاکتورهای بسیاری از این دست… باعث می‌شوند تا طیف گسترده‌ای از سیگنال‌های دریافتی شما کارآمد نباشند و نه تنها سودی در پی نداشته باشند، که شما را متضرر هم کنند!!

اما اگر نخواهید از سیگنال‌های دیگران استفاده کنید و خودتان بازار را پیش‌بینی کنید، سیگنال تولید کنید و تحلیل‌گر باشید چطور؟!

تحلیل تکنیکال برای ترید کوتاه مدت

اگر دنبال ترید کردن هستید و بازه‌های زمانی یا اصطلاحاً تایم فریم‌های (Time Frames) کوتاه مدت را مد نظر دارید، بهترین روش تحلیل برای شما تحلیل تکنیکال است.

تئوری مورد استفاده در تحلیل تکنیکال این است که بازارهای مالی – از جمله بازار ارزهای دیجیتال – در طول تاریخ مدام تکرار می‌شوند. این یعنی چه؟! یعنی این‌که اگر یک روند، یک الگوی قیمتی و یک جریان بارها و بارها قبل‌تر اتفاق افتاده است، پس باز هم اتفاق خواهد افتاد.

با این حساب، ما فرصت آن را خواهیم داشت که با شناسایی این روندها، الگوها و جریان‌ها، پیش از آن‌که به نتیجه برسند، نتیجه نهایی آن ها را بر اساس گذشته‌ای که دارند پیش‌بینی کنیم. برای درک بهتر این موضوع، ابتدا باید مفاهیمی که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند را بشناسیم:

  • چارت یا نمودار قیمتی (Price Chart) – نموداری که نشان دهنده تغییرات قیمت ارز بر اساس زمان است
  • تایم فریم (Time Frame) – بازه‌های زمانی که برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند
  • حجم (Volume) – حجم معاملات یا قراردادهایی که در تایم فریم بسته می‌شوند
  • سطح حمایت (Support Level) – پایین‌ترین سطحی که از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند
  • سطح مقاومت (Resistance Level) – بالاترین سطحی که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند
  • روندها یا ترندهای بازار (Trends) – که قبلاً توضیح داده‌ایم!
  • و مواردی از این دست…

در کنار این مفاهیم، یک‌سری ابزارها نیز برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ابزارهای هندسی و ترسیمی تحلیل تکنیکال
  • اندیکاتورهای تکنیکال (Indicators)
  • الگوهای قیمتی یا پترن‌ها (Patterns)
مطالب مرتبط: معرفی 7 ابزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که باید بشناسید

تحلیل فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت

و اما زمانی که قصد دارید یک یا چند ارز دیجیتال را برای بلند مدت خریداری کرده و نگه دارید، نیاز به تحلیل فاندامنتال خواهید داشت.

تئوری مورد استفاده در تحلیل فاندامنتال نیز این است که همه‌چیز، روی یک پروژه تاثیرگذار هستند و ما می‌توانیم بر اساس این همه‌چیز (!) ارزش ذاتی پروژه را مشخص کنیم. یعنی چه؟!

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

به زبان خیلی ساده، شما در تحلیل فاندامنتال مثلا بیت‌کوین، طیف گسترده‌ای از موارد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌‌دهید. مواردی از قبیل:

  • وایت پیپر بیت‌کوین و جزئیات درج شده در آن
  • ویژگی‌های شبکه یا بلاکچین بیت‌کوین نظیر هش ریت و هاوینگ و غیره…
  • فرد یا تیم توسعه دهنده بیت‌کوین (همان ساتوشی ناکاموتوی مجهول‌الهویه)
  • فرایند استخراج بیت‌کوین و ماینرهای استخراج و قیمت‌ آن‌ها و بحث انرژی و …
  • قیمت بیت‌کوین در بازار و ارزش بازار آن و …
  • وضعیت صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین
  • و مواردی از این قبیل…

این‌ها، تنها مواردی هستند که مربوط به خودِ بیت‌کوین و شبکه آن می‌شوند! اکنون در کنار این موارد، برای تحلیل فاندامنتال بیت‌کوین باید سایر عوامل تاثیرگذار خارجی در حوزه کریپتو را نیز رصد کنید:

  • وضعیت آلت کوین‌های بازار و تاثیرات آن‌ها بر بیت‌کوین
  • پروژه‌های جدید معرفی شده به بازار و وضعیت آن‌ها
  • صرافی‌هایی که ورشکسته شده‌اند، صرافی‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند و …
  • کلاهبردری‌ها یا اتفاقاتی از این دست که می‌توانند بیت‌کوین و کل اکوسیستم کریپتو را متاثر کنند
  • اخبار و حواشی سلبریتی‌ها، توئیت‌هایی که می‌زنند و …

در عین حال، علاوه بر اکوسیستم کریپتو، دنیای بیرون غیر بلاکچینی نیز می‌تواند روی قیمت بیت‌کوین، ارزش ذاتی آن و در نتیجه تحلیل‌های فاندامنتال ما از بیت‌کوین تاثیر بگذارد. مواردی از قبیل:

  • جنگ‌های در گرفته بین کشورها یا اصطلاحاً تنش‌های ژئوپولیتیک
  • نوسانات نمادهای معاملاتی مهم نظیر دلار، اونس جهانی طلا و نفت…
  • رویکرد سیستم‌های اقتصادی قدرتمند نظیر فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا
  • جریان‌های اقتصادی مهم دنیا نظیر تغییر در نرخ‌های بهره آمریکا و اروپا و …
  • جریان‌های سیاسی مهم – مثل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات – که کل دنیا را متاثر می‌کند
  • جریان‌های اجتماعی مهم نظیر کنفرانس‌ها، رویدادها و امثال آن‌ها
  • اخبار و حواشی مهم که می‌توانند جلب توجه کنند
  • و موارد بسیاری از این دست…

پس با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت که تحلیل فاندامنتال رشته‌ای بسیار تخصصی و حرفه‌ای است که نیاز به دانش، مهارت و انرژی بالایی است.

ترکیبی از دو تحلیل برای موفقیت بیشتر!

اما در پایان این مرحله از آموزش ترید ارز دیجیتال، شاید ذکر این موضوع خالی از لطف نباشد که برای موفقیت بیشتر و بهتر در بازار ارزهای دیجیتال، شما باید تلفیقی از این روش‌های تحلیل را مد نظر داشته باشید. یعنی این‌که:

  • سعی کنید از سیگنال‌های مهم و معتبری که ارائه می‌‌شوند چشم‌پوشی نکنید
  • خودتان سیگنال‌ها را بررسی کنید و چشم و گوش بسته استفاده نکنید
  • تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را با هم استفاده کنید!!

این بدان معنی است که مثلاً اگر یک سیگنال از یک منبع معتبر دریافت کرده‌اید که می‌گوید به دلیل تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین یا همان ETF اسپات بیت‌کوین، قیمت آن احتمالاً تا 65 هزار دلار هم بالا خواهد رفت!! ابتدا در مورد منبع سیگنال مورد نظر تحقیق کنید…

اگر درست بود، در مورد تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین تحلیل فاندامنتال انجام دهید تا بتوانید تاثیرگذاری آن بر بازار و بیت‌کوین را ارزیابی کنید…

سپس سعی کنید بر اساس روش‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال، میزان پیش‌روی بیت‌کوین را ارزیابی کرده، نقاط ورود به معامله، خروج از آن و اصلاح قیمتی احتمالی را بررسی کنید تا پوزیشن‌های معاملاتی درستی را ایجاد کرده باشید.


مرحله سوم – ابزارهای معاملاتی و بازارهای مالی


پس از این‌که تحلیل‌های خود را انجام دادید و توانستید قیمت ارزهای دیجیتال‌تان را در کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت پیش‌بینی کنید، اکنون نوبت به آن می‌رسد که معاملات خود را در بازارهای مالی پیاده کنید. اولین مرحله از این بخش آموزش ترید ارز دیجیتال، انتخاب صرافی مورد نظر است.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال را از سه منظر می‌توان دسته‌بندی کرد:

داخلی و خارجی بودن صرافی:

  • صرافی ارز دیجیتال ایرانی
  • صرافی ارز دیجیتال خارجی

زمانی که از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد خیلی ارزهای دیجیتال مختلف را در دسترس نخواهید داشت. صرافی‌های ارانی علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته‌اند کمی از نظر ابزارهای معاملاتی، امکانات، انواع معاملات و همین تعداد ارزهای دیجیتال لیست شده عقب هستند.

در عین حال، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیز با وجود این‌که از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، حجم معاملات و نقدینگی بسیار بالایی دارند و شاید از نظر امکانات و ابزارهای معاملاتی قابل مقایسه با پلتفم‌های داخلی نباشند، چند ایراد اساسی دارد:

  • امکان دارد به دلیل تحریم‌های بین‌المللی دسترسی به پلتفرم نداشته باشید
  • ممکن است به دلیل تحریم‌های بین‌المللی دارایی‌های شما مسدود و فریز شوند!
  • قابلیت واریز و برداشت ریالی در این صرافی‌ها وجود ندارد

به همین خاطر معمولاً کاربران ایرانی هم یک صرافی داخلی دارند، برای واریز و برداشت ریالی و خرید و فروش ارزهای اصلی، و هم یک صرافی خارجی قابل دسترسی انتخاب می‌کنند، برای ترید معاملات پیشرفته و استفاده از ارزهای دیجیتال متنوع.

فروشگاهی یا بازار معاملاتی بودن صرافی

  • صرافی‌های ارز دیجیتال فروشگاهی
  • صرافی‌های ارز دیجیتال بازار معاملاتی

زمانی که شما از یک صرافی ارز دیجیتال فروشگاهی خرید و فروش می‌کنید، در واقع طرف دوم معاملات خودِ صرافی است. این صرافی‌ها کارمزدی از شما دریافت نمی‌کنند بلکه در ازای خرید و فروش دارایی‌ها اختلاف قیمتی برای ارزهای دیجیتال قائل می‌‌شوند که اصطلاحاً اسپرد (Spread) نام دارد.

مثلا ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال در سطح بازارهای مالی جهانی 1.2 دلار باشد و صرافی آن را به ما 1.25 دلار بفروشد!! این 0.05 دلار همان اسپرد یا سودی است که صرافی از شما دریافت می‌کند. قطعاً زمانی هم که بخواهید ارز دیجیتال مورد نظر را به صرافی بفروشید، رقمی به مراتب پایین‌تر از این 1.25 دلار برای آن می‌گذارد.

اما در صرافی‌های بازار معاملاتی، صرافی در قالب یک سوم شخص ظاهر می‌شود. فروشنده میکر (Maker) و خریدار تیکر (Taker) است و صرافی تنها وصل کننده این دو به هم است. در ازای این وصل کردن هم مبلغی را به عنوان کارمزد یا کمیسیون دریافت می‌کند.

متمرکز یا غیرمتمرکز بودن صرافی

  • صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (Centralized Exchange)
  • صرافی‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز (Decentralized Exchange)

و اما دسته‌بندی دیگری که باید هنگام انتخاب صرافی در آموزش ترید ارز دیجیتال در نظر داشته باشید، نوع صرافی از نظر متمرکز یا غیر متمرکز بودن است.

صرافی‌هایی که خودشان به‌صورت متمرکز سفارش‌ها را انجام می‌‌دهند و واسط شوم شخص بین شما و دیگر کاربران هستند، متمرکز نامیده می‌‌شوند. همه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از این نوع هستند. این در حالی است که صرافی‌های غیر متمرکز هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تراکنش‌ها و معاملات شما ندارند و صرفاً بستر معاملات را برای شما و طرفین معامله ارائه می‌‌دهند.

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

اغلب صرافی‌های بزرگ دنیا مثل بایننس (Binance) و کوینکس (Coinex) و بینگ‌ایکس (BingX) و غیره… که کاربران ایرانی نیز اغلب استفاده می‌کنند از نوع متمرکز هستند. با این حال صرافی‌های غیر متمرکزی مثل یونی سواپ (Uni Swap) نیز طرفداران خاص خودشان را دارند.

انتخاب نوع معاملات ارزهای دیجیتال

پس از این‌که صرافی مورد نظرتان را انتخاب کردید، اکنون باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید بر اساس تحلیل‌های که انجام داده‌اید چه نوع مععامله‌ای را انجام دهید؟

بازار نقدی، آنی یا اسپات (Spot Market)

بازار نقدی، آنی یا اسپات (Spot Market) ساده‌ترین بازار یا نوع معاملاتی این که معمولاً در ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو هستیم.

فرض کنید تحلیل انجام داده و پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت بیت‌کوین به زودی – فرقی نمی‌کند در کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت – افزایش خواهد یافت. پس مقداری بیت‌کوین را خریداری کرده و نگه می‌دارید تا در صورت افزایش قیمت، بفروشید و بزنید به زخم زندگی‌تان!!

پس هدف از معاملات اسپات، خرید یک دارایی یا ارز دیجیتال در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالاتر است و مقدار سودی هم که از این نوع معاملات عایدتان می‌شود، به میزان همان افزایش قیمتی است که حاصل شده است.

دلیل نام‌گذاری این روش به نقدی این است که شما، وجه نقد – به ریال یا دلار – را پرداخت کرده و در ازای آن ارز دیجیتال مورد نظرتان را نقداً دریافت می‌کنید آنی هم به دلیل گفته می‌شود که ارز دیجیتال مورد نظر یا همن بیت‌کوین در این مثال، آنی و بلافاصله به محض خرید در اختیار شما قرار م‌گیرد. در واقع با انجام معامله، شما مالک بیت‌کوین‌های مورد نظر می‌شوید و دارایی به کیف پول‌تان انتقال داده می‌شود.

معاملات مارجین (Margin Trading)

فرض کنید هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال، میزان سرمایه اولیه‌ای که برای معاملات در اختیار داشتید کم باشد. چاره چیست؟!

چاره کار استفاده از معاملات مارجین (Margin Trading) است. جالب است بدانید که بسیاری از صرافی، حاضر هستند در ازای کارمزد و کمیسیون مبالغی را در اختیار شما قرار دهند تا با آن معامله کنید! در واقع به شما قرض می‌دهند که با استفاده از آن خرید و فروش خود را انجام دهید.

زمانی که شما مثلاً برای خرید بیت‌کوین 100 دلار سرمایه دارید و از معاملات مارجین با لوریج 2X استفاده می‌کنید، به اندازه دو برابر سرمایه اولیه‌تان معامله می‌‌کنید. یعنی 100 دلار هم از طرف صرافی در اختیارتان قرار داده می‌‌شود و حجم معامله‌تان معادل 200 دلار خواهد بود.

بازار مشتقات (Derivatives Market)

و اما محبوب‌ترین و احتمالاً حرفه‌ای‌ترین بخش معاملات در آموزش ترید ارز دیجیتال، بازار مشتقات (Derivatives Market) است. این بازار، اغلب از سه زیر مجموعه بسیار مهم تشکیل شده است:

  • قراردادهای آتی یا فیوچرز (Futures)
  • قراردادهای آپشن (Option)
  • سواپ (Swap)

در مورد معاملات اسپات، دو ایراد مهم به چشم می‌خورد که ترید کردن را برای کاربران سخت می‌کرد:

  • به سرمایه اولیه بالایی برای کسب سود نیاز داشت
  • تنها در صورت افزایش قابل توجه قیمت امکان کسب سود وجود داشت

اکنون تصور کنید بازاری در اختیار شما قرار گرفته باشد که بتوانید با سرمایه‌های حتی خیلی کم نیز در سایه استفاده از اهرم‌ها یا لوریج‌های بالای 20X کسب سود کنید. در عین حال، تصور کنید بتوانید به جای خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا، روی روندهای قیمتی ارز دیجیتال مورد نظر شرط‌بندی کنید! چطور؟!

تصور کنید پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. به اندازه 100 دلار بیت‌کوین خریداری می‌کنید با لوریج 20X و قیمت افزایش پیدا می‌کند. مقدار سود شما در ازای 100 دلار افزایش قیمت 5 دلار بود که به دلیل استفاده از لوریج اکنون 100 دلار شده است. شما به راحتی سفارش را غیر فعال می‌کنید و سود 100 دلاری خودتان را برمی‌دارید.

در این روش، شما مالک بیت‌کوین‌هایی که خریده بودید نبودید! فقط روی روند افزایشی قیمت آن شرط‌بندی کرده بودید و دارایی مورد نظر به کیف پول انتقال پیدا نکرده است. صرفاً یک پوزیشن معاملاتی بسته‌اید و سود آن را با بستن پوزیشن برداشته‌اید. نکته جالب ان‌جا است که همین‌کار را برای روندهای کاهشی نیز می‌توانید انجام دهید!!

در واقع دو نوع پوزیشن معاملاتی در این بازار وجود دارد:

  • پوزیشن معاملات خرید یا لانگ (Long) – وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند
  • پوزیشن معاملاتی فروش یا شروت (Short) – وقتی قیمت کاهش پیدا می‌کند

این درست همان‌چیزی است که معاملات فیوچرز یا آتی (Futures) نام دارد. از آن‌جا که این معاملات بیشترین حجم تراکنش‌ها را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت ویژه‌ای در بحث آموزش ترید ارز دیجیتال دارند و انواع آن‌ها را نیز معرفی می‌کنیم.

معاملات فیوچرز ساده یا استاندارد (Standard Futures)

این نوع معاملات فیوچرز، که در برخی صرافی‌ها ساده یا عادی و در برخی دیگر استاندارد خطاب می‌شوند، قراردادهایی هستند که دارای تاریخ انقضا هستند. در واقع، در این نوع معاملات، زمانی که شما اقدام به باز کردن یک پوزیشن معاملاتی لانگ یا شورت برای یک ارز دیجیتال می‌کنید، باید در موعد مشخصی آن را ببندید و نمی‌تواند تا هر زمانی که خواستید باز نگه‌شان دارید.

معاملات فیوچرز دائمی یا پرپچوال (Perpetual Futures)

اکنون فرض کنید فرصت آن را داشته باشید که پوزیشن‌های معاملاتی خود را تا هر زمان که دوست دارید باز نگه دارید! این درست همان جایی است معاملات فیوچرز دائمی یا پرپچوال (Perpetual Futures) وارد می‌شوند!!

این قراردادها نیز فیوچرز هستند یعنی دارای اهرم بوده و روی روندهای کاهشی و افزایشی اعمال می‌شوند ولی نکته‌ای که در مورد آن‌ها وجود دارد این است که شما تا هر زمان که بخواهید می‌توانید پوزیشن‌های معاملاتی‌تان را بدون نگهداری از سررسید آن باز نگه دارید و سوداگری کنید.

انتخاب نوع سفارش

نکته بعدی در ایجاد معاملات در ارزهای دیجیتال، انواع سفارشاتی است که شما می‌‌توانید در بازار ارزهای دیجیتال و در یک صرافی اعمال کنید. این سفارش‌ها عبارتند از:

  • سفارش‌های مارکت (Market Orders)
  • سفارش‌های لیمیت (Limit Orders)
  • سفارش‌های استاپ (Stop Orders)
  • و مواردی از این دست…

سفارش‌های مارکت (Market Orders)

برای درک ماهیت سفارش‌های مارکت (Market Orders)، فرض کنید باز هم مثل همان مثال قبلی، سیگنال‌های دریافتی یا تحلیل‌های صورت گرفته به شما می‌گویند که قیمت بیت‌کوین به زودی شروع به افزایش خواهد کرد.

تصور کنید قیمت بیت‌کوین در حال حاضر 50 هزار دلار است و قرار است افزایش پیدا کند و ما در این باره مطمئن هستید. کاری که انجام می‌دهید این است که یک سفارش‌های مارکت برای آن باز می‌کنید؛ به این معنی که روی همین قیمت 50 هزار دلار پوزیشن معاملاتی مورد نظرتان فعال می‌شود. در واقع، با اعمال یک سفارش مارکت، شما نقطه ورود به بازار را همان قیمت لحظه‌ای بازار یا مارکت مشخص می‌کنید.

سفارش‌های لیمیت (Limit Orders)

اکنون تصور کنید باز هم قیمت بیت کوین معادل 50 هزار دلار است؛ ولی نزدیک به سطح مقاومت خود قرار دارد. در صورتی که بیت‌کوین قادر باشد این سطح را شکسته و مثلاً از 51 هزار دلار عبور کند، فرصت آن را خواهد داشت که به شدت رشد کند. در این حالت، دو راه‌کار پیش رو دارید:

  • یا صبر کنید و بست پای سیستم بنشینید تا 51 هزار را رد کند و سفارش را ایجاد کنید
  • یا به‌صورت اتوماتیک قیمت ورود به معامله را روی 51 هزار دلار تنظیم کنید!

حالت دوم، درست همان‌چیزی است که سفارش‌های لیمیت (Limit Orders) در اختیار شما قرار می‌دهد. در این حال، سیستم از شما یک قیمت برای ورود به معامله در خواست می‌کند و تا زمانی که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به آن نرسیده، پوزیشن را اجرا نمی‌کند.

سفارش‌های استاپ (Stop Orders)

مورد سوم، در مورد سفارش‌هایی است که برای آن‌ها مدیریت ریسک در نظر گرفته شده است. تصور کنید شما یک پوزیشن معاملاتی لانگ برای بیت‌کوین روی قیمت 50 هزار دلار ایجاد کرده‌اید و انتظار دارید که قیمت افزایش پیدا کند. اما اتفاقی که می‌افتد خیلی بر وفق مراد شما نیست!

قیمت بیت‌کوین در بازار شروع به ریزش کرده و به شدت در حال پایین آمدن است. در این شرایط چند حالت پیش می‌آید:

  • خودتان پای سیستم هستید و پوزیشن را می‌بندید
  • غفلت می‌کنید و سیستم هم تنظیماتی ندارد و در نهایت لیکوئید می‌شوید!
  • سیستم به‌صورت خودکار روی قیمت 49 هزار دلار پوزیشن را بسته است!!

حالت سوم، حالتی است که در صورت استفاده از سفارش‌های استاپ (Stop Orders) خواهید داشت. کافی است یک رقم برای استاپ مشخص کنید تا سیستم به‌صورت خودکار به محض رسیدن قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به آن پوزیشن معاملاتی را ببندد.

البته، این نوع سفارش‌گذاری خود دارای انواع مختلفی است:

  • سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit Order)
  • سفارش استاپ لاس (Stop loss Order)
  • سفارش تریلینگ استاپ (Trailing Stop Order)
  • و مواردی از این دست…

مرحله چهارم – آموزش معامله‌گری و استراتژی‌های معاملاتی


چهارمین مرحله از آموزش ترید ارز دیجیتال، که در واقع موازی با مرحله سوم است و نمی‌توان گفت که پس از آن باید در نظر گرفته شود، مرحله آموزش معامله‌گری و استراتژی‌های معاملاتی است.

در حالت کلی، شما برای این‌که ارزهای دیجیتال را ترید کنید و در این مسیر موفق باشید، در کنار برخورداری از دانش تحلیل و مهارت‌‌های معامله‌گری، حتماً باید استراتژی معاملاتی درستی هم داشته باشید. اما منظور از این استراتژی معاملاتی چیست؟

منظور از استراتژی معاملاتی نوعی متدولوژی سیستماتیک برای ترید کردن در بازار است! پیچیده شد!؟ خوب… به زبان ساده استراتژی معاملاتی روشی است که شما برای معاملات انتخاب کرده‌اید! از نظر نحوه تحلیل و دریافت سیگنال، از نظر زمان‌بندی و تایم‌فریم‌های معاملاتی و مواردی از این قبیل…

اگر بخواهیم خیلی ساده استراتژی‌های معاملاتی را از نظر زمان‌بندی تقسیم کنیم، موارد زیر را خواهیم داشت:

  • استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping)
  • استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading)
  • استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)
  • استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ  (Scalping)

اسکالپینگ که بدر اصطلاح نوسان‌گیری کوتاه مدت هم نامیده می‌شود، به معاملاتی اشاره دارد که در مدت زمان‌ها یا تایم فریم‌های بسیار کوتاه – در حد چند دقیقه – انجام می‌شوند. بازار ارزهای دیجیتال، بازار به شدت پر نوسانی است و هدف از این قبیل معاملات، دریافت سودهای جزئی اما تعداد بالا از این نوسانات است.

تحلیلی که برای این روش استفاده می‌‌شود عمدتاً تکنیکال است و خیلی ربطی به تحلیل فاندامنتال ندارد. تنها نکته‌ای که باید در مورد این نوع استراتژی معاملاتی در نظر داشته باشید این است که ریسک این معاملات به شدت بالا است.

استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading)

این استراتژی همان‌طور که از اسم آن هم می‌‌توان حدس زد، بیشتر شامل معاملاتی می‌شود که دارای زمان‌بندی حدود یک روزه هستند. پوزیشن‌ها باز می‌شوند و در انتهای روز، فارغ از هر نتیجه‌ای که دارند بسته می‌شوند.

باز هم برای این نوع استراتژی تحلیل تکنیکال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، بررسی و اطلاع از اخبار و پارامترهای موثر در تحلیل فاندامنتال نیز می‌تواند تا حدودی در موفقیت آن دخیل باشد. ریسک معاملات نیز به نسبت بالا است ولی نه در حد معاملات اسکالپینگ.

استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ  (Swing Trading)

در استراتژی سوئینگ تریدینگ، اغلب پوزیشن‌های معاملاتی برای چند روز باز هستند تا این‌که به سودآوری مورد نظر دست پیدا کنند. کماکان تحلیلی که برای این روش مورد استفاده قرار می‌‌گیرد نیز تحلیل تکنیکال است و الگوهای قیمتی تاثیر زیادی در موفقیت آن دارند.

ریسک استراتژی متوسط است و استفاده از تحلیل فاندامنتال می‌تواند کمک شایانی به میزان سود به دست آمده و موفقیت پوزیشن‌های معاملاتی کند.

استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

و در نهایت هم استراتژی پوزیشن تریدینگ را داریم استراتژی‌هایی که بیشتر شبیه هولد کردن یا سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال است

تایم فریم‌هایی که برای این استراتژی مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب طولانی مدت هستند و تریدرها برای اطلاع از وضعیت بازار و نوسانات، کافی است در انتهای هر روز نمودارهای قیمتی را چک و بررسی کنند.

پوزیشن‌های معاملاتی که بر اساس این استراتژی ایجاد می‌شوند ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و یا سال‌ها به طول بینجامند و طبیعتاً تحلیل مورد نیاز برای ترید در چنین بازه‌های زمانی بلند مدتی هم تحلیل فاندامنتال است. ریسک معاملات به شدت پایین‌تر از دیگر استراتژی‌ها است و عملاً کاری از دست سیگنال‌های معاملاتی یا تحلیل‌های تکنیکال برنمی‌آید!

در کنار این استراتژی‌های معاملاتی که بر اساس زمان‌بندی طبقه‌بندی شده‌اند، استراتژی‌های معاملاتی دیگری هم برای آموزش ترید ارز دیجیتال داریم:

  • استراتژی معاملاتی آربیتراژ (Arbitrage)
  • استراتژی معاملات فرکانس بالا (High Frequency Trading)
  • استراتژی متوسط هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging)
  • استراتژی معاملاتی محدوده نوسان (Range Trading)
  • استراتژی معاملاتی صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی (Index Investing)
  • استراتژی معاملاتی خط روند (Trend Trading)
  • و مواردی از این دست…

که باید سعی کنید همه را مطالعه کرده و فرا بگیرید و در معاملات خود بر حسب نیاز و موقعیت از آن‌ها استفاده کنید.


مرحله پنجم – آموزش مدیریت ریسک و استراتژی‌های پوشش ریسک


در کنار استراتژی‌های معاملاتی که نشان می‌‌دهند شما بر چه اساسی معامله می‌کنید و روش معاملاتی‌تان به چه صورت است، در مرحله پنجم از آموزش ترید ارز دیجیتال، شما باید به ابزارها و استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه نیز مجهز شده باشید.

همان‌طور که بارها و بارها در طی این مقاله نیز اشاره کرده‌ایم، بازار ارزهای دیجیتال بازار به شدت پر نوسانی است. نکته این‌جا است که ممکن است توییت یک نفر – مثل ترامپ یا ایلان ماسک! – این بازار را به شدت به هم بریزد و منجر به نوسانات شدید در آن شود.

پس با این اوصاف، رویدادها و اخبار مهم، تاثیری به مراتب عمیق‌تر روی آن خواهند داشت و دقیقاً به همین خاطر هم لازم است که شما به ابزارها و استراتژی‌های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه مجهز باشید.

مهم‌ترین استراتژی‌هایی که لازم است در این حوزه یاد بگیرید عبارتند از:

  • استراتژی مدیریت پورتفولیو (Portfolio Management)
  • استراتژی مدیریت ریسک (Risk Management)

استراتژی‌های مدیریت پورتفولیو (Portfolio Management)

معمولاً تریدرها برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال تنها به یک ارز بسنده نمی‌کنند. آن‌ها مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال که فرصت رشد دارند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و یا در تریدهای فیوچرز خود مجموعه‌ای ارزهای دیجیتال با پتانسیل سوددهی بالا را انتخاب می‌کنند.

درست این‌جا است که استراتژی مدیریت پورتفولیو اهمیت پیدا می‌کند. شما باید بتوانید بهترین و سودده‌رین ارزهای دیجیتال را شناسایی کنید و سبد معاملاتی یا به اصطلاح پورتفولیوی خود را به نحوی بچینید که بالاترین پتانسیل سود را در عین پایین‌ترین ریسک ارائه دهد.

استراتژی‌های مدیریت ریسک (Risk Management)

و اما پس از این‌که استراتژی مدیریت پورتفولیو را اعمال کرده و سبد معاملاتی خود را چیدید، اکنون نوبت به آن می‌‌رسد که به روش‌‌های مختلف از ضرر و زیان بیشتر در سطح بازار جلوگیری کنید. برای این منظور، روش‌ها یا استراتژی‌های مختلفی معرفی شده‌اند که برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

قانون یک درصد

در این روش، شما به عنوان معامله‌گر حد ضرر (Stop Loss) خود را به نحوی تعیین می‌‌کنید که یک درصد از سرمایه اولیه‌تان را پوشش دهد! یعنی حاضر به تحمل بیشتر از 1 درصد ضرر در این پوزیشن معاملاتی نیستید!!

فرض کنید شما یک ارز دیجیتال را زمانی که قیمت آن 1000 دلار بوده است خریداری کرده‌اید. اکنون حد ضرر خود را روی 990 دلار تعیین می‌کنید تا به محض پایین آمدن قیمت به آن، پوزیشن معاملاتی بسته شود.

تعیین نقاط حد سود و حد ضرر

در این روش، شما بر اساس یک‌سری معیارهای خاص و روندهای که برای بازار پیش‌بینی می‌‌کنید، برای پوزیشن معاملاتی خود حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss) مشخص می‌کنید. شاید از خودتان بپرسید که چرا باید چنین کاری انجام دهم؟!

آموزش ترید ارز دیجیتال از 0 تا 100 به صورت رایگان

خوب برای درک اهمیت این دو ابزار حد سود و حد ضرر بد نیست نگاهی به این مثال عینی داشته باشیم:

فرض کنید قیمت بیت‌کوین در حال حاضر معادل 50 هزار دلار ناقابل است و پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های ما از بازار حاکی از آن است که قیمت افزایش خواهد یافت. پوزیشن لانگ را برای بیت‌کوین فعال می‌کنیم و منتظر می‌مانیم. اما از اقبال بد، قیمت شروع به ریزش می‌کند.

چند سناریو در این‌جا وجود خواهند داشت:

  • خودتان پای سیستم هستید و وقتی قیمت از 48 هزار دلار پایین‌تر رفت پوزیشن را می‌بندید
  • خبری از پوزیشن ندارید و وقتی به آن می‌رسید که حساب لیکوئید شده و کار از کار گذشته است!
  • سیستم به‌صورت خودکار پوزیشن را روی 49 هزار دلار بسته و دارایی‌ها را نقد کرده است

روشن است که حالت سوم، که همان استفاده از حد ضرر است خیلی گزینه جذاب‌تری نسبت به دیگر سناریو ها است و می‌تواند یک استراتژی مدیریت ریسک فوق‌العاده باشد.

ما در مورد حد سود، تصور کنید باز هم قیمت بیت‌کوین 50 هزار دلار است و پیش بینی می‌کنید که افزایش هم پیدا کند. باز هم یک پوزیشن معاملاتی لانگ برای آن باز می کنید و منتظر می‌مانید که قیمت بالاتر رود. همین اتفاق هم می‌افتد و قیمت تا 55 هزار دلار بالا می‌رود، اما ناگهان تغییر روند داده و اصطلاحاً شروع به اصلاح می‌کند!

سناریوهایی که داریم عبارتند از:

  • خودتان پای سیستم هستید و به محض شروع اصلاح، روی قیمت مثلا 53 هزار دلار پوزیشن را می‌بندید
  • خبر یاز قیمت ندارید و وقتی به سیستم می رسید که قیمت رکورد زده و اصلاح کرده و اکنون روی 48 هزار است
  • سیستم به‌صورت خودکار در قیمت 44 هزار دلار پوزیشن را بسته است

باز هم در این حالت مورد سوم که در آن از حد سود استفاده شده است بهترین گزینه ممکن است. اگر چه شما در این حالت 1000 دلار بین 54 و 55 هزار دلار را از دست داده‌اید (پتانسیل سود خود را محدود کرده‌اید) ولی در عوض از ضرر فرار کرده‌اید.

هج کردن و پوشش ریسک (Hedging)

تصور کنید مقداری بیت‌کوین خریداری کرده‌اید به ارزش حدودی 100 دلار که قیمت‌شان در حال کاهش است. در واقع یک پوزیشن لانگ باز کرده‌اید که موفقیت آمیز نبوده و در حال ضرر دادن هستید. در روش هج کردن و پوشش ریسک (Hedging) کافی است برای مدیریت ریسک به اندازه همان 100 دلار این‌بار مقداری بیت‌کوین در پوزیشن شورت قرار دهید تا تاثیر مورد نظر را خنثی کند.

البته، در کنار این موارد ممکن است استراتژی‌های دیگری نیز وجود داشته باشند که باید مطالعه کنید، تحقیق کنید و آموزش ببینید.


مرحله ششم – نکات مهم معامله‌گری در بازار کریپتو


و اما می‌رسیم به بخش پایانی از آموزش ترید ارز دیجیتال، که به توضیح یک‌سری از نکات مهم در معامله‌گری اختصاص دارد. این نکات را همواره مد نظر داشته باشید:

  • بازار ارزهای دیجیتال بازار به شدت پر نوسان و پر ریسکی است
  • هر سیگنالی در این بازار قابل اعتماد نیست و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد
  • برای شروع معامله‌گری، حتماً باید تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بیاموزید
  • استفاده از ابزارهای فنی نظیر اندیکاتورها و غیره… کمک زیادی به معاملات شما می‌کند
  • یکی از راز و رمزهای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، در جریان بودن اخبار است
  • مدیریت ریسک، لازمه جدا نشدنی معامله‌گری است و نباید هرگز آن را سهل انگاشت
  • احساسات خود را در بازار مدیریت و کنترل کنید (خصوصاً زمانی که تریدهای ناموفقی داشته‌اید)
  • مراقب کلاهبرداری‌ها، صرافی‌های محدود شده و ایردراپ‌ها و غیره… باشید
  • این بازار، جای یک شبه پولدار شدن نیست و نیاز به آموزش، انرژی و هزینه دارد
  • همه سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال نکنید
  • و نکاتی از این دست…

جمع‌بندی


آموزش ترید ارز دیجیتال و تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار که بتواند ریسک‌ها را مدیریت کرده و سود خود را افزایش دهد، نیاز به دانش، مهارت و تکنیک‌های خاص خودش دارد. بازار ارزهای دیجیتال، بازاری به شدت پر نوسان است که ریسک‌های زیادی را با خود به همراه دارد و در عین حال، همین نوسان‌های تند و تیز نیز بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری هستند که در هیچ بازار مالی دیگری نمی‌توان مشابهش را پیدا کرد.

مراحلی که برای آموزش ترید ارز دیجیتال باید پیمود عبارتند از:

  • مرحله اول – آموزش اصطلاحات و مبانی ترید ارز دیجیتال
  • مرحله دوم – تحلیل بازارهای مالی و سیگنال
  • مرحله سوم – ابزارهای معاملاتی و بازارهای مالی
  • مرحله چهارم – آموزش معامله‌گری و استراتژی‌های معاملاتی
  • مرحله پنجم – آموزش مدیریت ریسک و استراتژی‌های پوشش ریسک
  • مرحله ششم – نکات مهم معامله‌گری در بازار کریپتو

کلیه این مراحل به همراه جزئیات‌شان و همین‌طور مثال‌های عینی برای درک بهتر و بیشتر، در متن مقاله آمده‌اند.


سوالات متداول


  1. آموزش ترید ارز دیجیتال شامل چه مباحث و مراحلی است؟

مراحل و مباحثی که در آموزش ترید ارز دیجیتال باید سپری کنید عبارتند از:

  • آموزش اصطلاحات و مبانی ترید ارز دیجیتال
  • تحلیل بازارهای مالی و سیگنال
  • ابزارهای معاملاتی و بازارهای مالی
  • آموزش معامله‌گری و استراتژی‌های معاملاتی
  • آموزش مدیریت ریسک و استراتژی‌های پوشش ریسک
  • نکات مهم معامله‌گری در بازار کریپتو

کلیه این مباحث در متن مقاله توضیح داده شده‌اند.

  1. آموزش ترید ارز دیجیتال را باید از کجا شروع کنیم؟

استفاده از منابع اطلاعاتی و آموزش‌های آنلاین در وب‌سایت‌های مختلف از قبیل آکادمی رفیعی می‌تواند گزینه خوبی برای شروع آموزش ترید ارز دیجیتال باشد؛ با این حال برای تسلط بیشتر و کسب دانش و مهارت حرفه‌ای، شرکت در دوره‌های آموزشی نیز توصیه می‌شوند.

  1. دوره‌های خوبِ آموزش ترید ارز دیجیتال کدام‌اند؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای، در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی رفیعی شرکت کنید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229