بلاگ

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) از 0 تا 100

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) از 0 تا 100

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) جزو ابزارهای تحلیل تکنیکالی است که بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. این اندیکاتور به معامله‌گران بازارهای مالی، نظیر فارکس، کریپتو یا سهام کمک می‌کند تا نقاط مناسب برای ورود به معاملات و خروج از آن‌ها را تشخیص دهند. جالب است بدانید که توسعه اندیکاتور ایچیموکو چیزی در حدود 360 سال به طول انجامیده و اکنون از جمله شاخص‌های حرفه‌ای و پیچیده‌ای که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

در این مطلب از آکادمی رفیعی، قصد داریم در مورد ماهیت و نحوه توسعه اندیکاتور ایچیموکو صحبت کنیم، نحوه ایجاد و استفاده از این اندیکاتور را آموزش دهیم و استراتژی‌های معاملاتی مبتنی بر آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید و در صورت تمایل، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و همین‌طور آموزش فارکس در مشهد تماس حاصل فرمایید.


معرفی اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)


اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که به آن ابرِ ایچیموکو یا ایچیموکو کلاد (Ichimoku Cloud) نیز گفته می‌شود، یک اندیکاتور تحلیلی تکنیکال است که برای نخستین بار در ژاپن ایجاد شده است. تاریخچه پیدایش این اندیکاتور، به سال 1930 میلادی برمی‌گردد.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

شاید در نگاه نخست، اندیکاتور ایچیموکو در ظاهر کمی سخت و پیچیده به نظر برسد اما واقعیت این است که این اندیکاتور، یکی از بهترین‌ و کاربردی‌ترین اندیکاتورهای تکنیکال در بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال و فارکس است، که سیگنال‌های معاملاتی فوق‌العاده‌ای را در اختیار تحلیل‌گران و تریدرها قرار می‌دهد.

با وجود این‌که پیشینه اندیکاتور ایچیموکو به سال 1930 میلادی و ژاپن برمی‌گردد، اما اولین کسی که به صورت ثبت شده توانسته از این اندیکاتور برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت استفاده کند، یک گزارشگر ژاپنی به نام گوئیچی بود.

وی سعی داشت روی این اندیکاتور تحقیق و تفحص کرده و استفاده از آن برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی را بیازماید، که در نهایت نیز موفق شده و توانست یافته‌های خود را در قالب یک مقاله با مضمون اندیکاتور ایچیموکو منتشر کند.

پس از انتشار مقاله گوئیچی، اندیکاتور ایچیموکو شروع به پیدا کردن محبوبیت در میان تحلیل‌گران و معامله‌گران کرد و در نهایت، در دهه 1990 میلادی، با رخ دادن پیشرفت‌های نرم‌افزاری بزرگی که در دنیای تحلیل تکنیکال اتفاق افتادند، توانست جای پای خود را در میان ابزارهای اصلی تحلیل تکنیکال محکم کند.

مطالب مرتبط: تحلیل تکنیکال چیست و چه شاخص‌هایی دارد؟

اجزای تشکیل‌دهنده اندیکاتور ایچیموکو


اندیکاتور ایچیموکو شامل پنج خط است که دو خط از این پنج خط، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) را تشکیل داده‌اند. این پنج خط در قالب میانگین 9 دوره‌ای، 26 دوره‌‌ای، یک میانگین از دو میانگین عنوان شده، میانگین 52 دوره‌‌ای و چیکو (به معنی دره کم‌عمق) از قیمت‌ها را نشان می‌دهند.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

البته، هر یک از خط‌های مورد نظر دارای اسم‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند که شناخت آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. این پنج عنوان عبارتند از:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)

در ادامه این خطوط، ماهیت آن‌ها و کاربردی که در اندیکاتور ایچیموکو ایفا می‌کنند را بیشتر توضیح می‌دهیم.

تنکان سن (Tenkan Sen)

اولین جز در اندیکاتور ایچیموکو تنکان سن (Tenkan Sen) است که به آن خط تبدیل (Conversion Line) نیز گفته می‌شود و معمولاً با استفاده از یک خط قرمز در نمودار نشان داده می‌شود.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

تنکان سن در واقع ماهیتاً میانگین متحرک است که با گرفتن میانگین قیمتی بالا و پایین برای 9 روز یا 9 دوره گذشته به دست آمده و ترسیم می‌شود. در صورت که این تنکان سن به سمت بالا حرکت یا به اصطلاح روند صعودی داشته باشد، حاکی از آن است که بازار روند روبه‌رشدی دارد.

در عین حال، در صورتی هم که مشاهده کردید خط تنکان سن به صورت افقی حرکت می‌کند، باید در نظر داشته باشید که به احتمال بسیار زیاد، بازار در حال تغییر است و روندی که قبل از آن مشاهده کرده‌اید، به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد.

فرمولی که با استفاده از آن تنکان سن در اندیکاتور ایچیموکو محاسبه شده است به شرح زیر است:

2/  (کمترین قیمت پایین 9 دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای 9 دوره اخیر ) = تنکان

کیجون سن (Kijun Sen)

لاین کیجون سن (Kijun Sen) در اندیکاتور ایچیموکو، که به عنوان خط پایه (Base Line) نیز شناخته می‌شود، در واقع یک خط حمایت – مقاومت (Support – Resistance) در این اندیکاتور است که می‌تواند به‌عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

برای نشان دادن خط کیجون سن در اندیکاتور ایچیموکو معمولاً از رنگ آبی استفاده می‌شود و عملکرد کیجون سن نیز شباهت بسیاری به خط تنکان سن دارد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که این شاخص نسبت به تنکان سن دارای بازه زمانی طولانی‌تری است.

بر خلاف تنکان سن که بر ساسا دوره‌های زمانی 9 روزه محاسبه می‌شد، دوره‌های اندازه گیری کیجون سن معمولاً 26 روزه هستند و فرمولی که با استفاده از آن می‌توان این شاخص را محاسبه کرد نیز عبارت است از:

2 / ( بالاترین قیمت 26 دوره + پایین‌ترین قیمت 26 دوره ) = کیجون

سنکو A (Senkou Span A)

محدوده سنکو A (Senkou Span A) در حقیقت حاصل میانگین پستی و بلندی‌های دو شاخص تنکان سن و کیجون سن در اندیکاتور ایچیموکو است. این محدوده روی نمودار معمولاً با استفاده از یک خط نارنجی نمایش داده می‌شود.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

در صورتی که قیمت در سطح بازار بالاتر از محدوده سنکو A (خط نارنجی مشخص شده در نمودار) قرار داشته باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب به سطوح اول و دوم مقاومت (Resistance Levels) تبدیل می‌شوند. این در حالی است که برعکس این وضعیت نیز حکم‌فرما است و زمانی که قیمت به زیر محدوده سنکو A سوق پیدا می‌کند، خطوط پایین و بالا به ترتیب به سطوح مقاومت اول و دوم (Support Levels) تبدیل می‌شوند.

فرمولی که برای محاسبه اسپین سنکو A مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

2 / ( کیجون + تنکان ) = سنکو A

سنکو B (Senkou Span B)

محدوده سنکو B (Senkou Span B) نیز با در نظر گرفتن نقطه میانی 56 دوره گذشته محاسبه می‌شود. با توجه به این‌که محاسبه دوره‌های طولانی‌تو به مراتب مشکل‌تر است، این محدوده در اغلب مواقع در قالب یک خط راست در نمودار ظاهر می‌شود.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

زمانی‌که قیمت‌های موجود در سطح بازار بالاتر از محدوده یا لاین سنکو B هستند، می‌توان این خط را به عنوان خط حمایت در نظر گرفت و هنگامی هم که قیمت‌ها زیر آن قرار داشته باشند، می‌توان آن را به عنوان خط مقاومت قیمتی در تحلیل‌های تکنیکال خود لحاظ کرد.

 اسپین B نیز با استفاده از فرمول زیر به دست می‌آید:

2 / ( بیشترین قیمت بالای 52 دوره قبل + کمترین قیمت پایین 52 دوره قبل ) = سنکو B

چیکو (Chikou Span)

و اما محدوده چیکو (Chikou Span)، یکی از مهم‌ترین اجزا در اندیکاتور ایچیموکو است که با استفاده از آن می‌توان داده‌های و سیگنال‌های فوق‌العاده‌ای را از بازار دریافت کرد.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

محدوده چیکو در اندیکاتور ایچیموکو با رنگ سبز روی نمودار نمایش داده می‌شود و عملکرد آن نیز به این صورت است که اگر محدوده چیکو از پایین به بالا از قیمت عبور کند، سیگنالی که از آن دریافت می‌شود سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ است و برعکس، در صورتی که خط از بالا به پایین از قیمت عبور کند، ارائه دهنده سیگنال فروش یا پوزیشن شورت برای معامله‌گر یا تحلیل‌گر است.

در عین حال، بخش‌هایی از نمودار اندیکاتور ایچیموکو نیز هستند که در قالب لاین و خط ارائه نشده‌اند، اما شما آن‌ها را به شکل ابرهایی رنگی مشاهده می‌کنید. این ابرها هم کومو (Kumo) نام دارند.

کومو (Kumo)

کومو (Kumo) اصطلاحی ژاپنی است که برای ابر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نمودار اندیکاتور ایچیموکو، به منطقه ابری مانند و رنگی بین سنکو A و سنکو B اطلاق می‌شود.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

این منطقه که در کنار کومو به ابر ایچیموکو نیز معروف است، می‌تواند نشان دهنده سیگنال خرید یا فروش برای معامله‌گران و تحلیل‌گران باشد. در صورتی که سنکو A بالاتر از سنکو B قرار گرفته باشد، کومو صعودی بوده و می‌توان سیگنال خرید دریافت کرد و برعکس، در صورتی که سنکو A پایین‌تر از سنکو B قرار گرفته باشد، کومو نزولی بوده و می‌توان سیگنال فروش دریافت کرد.


نحوه دریافت سیگنال از اندیکاتور ایچیموکو


پس از این‌که اجزای پنج گانه لاینر و همین‌طور اطلاعاتی که در مورد ابر ایچیموکو یا همان کومو را با هم ترکیب کردیم، یک نمودار کامل بر اساس اندیکاتور ایچیموکو را در اختیار خواهیم داشت که اطلاعات مفید و فوق‌العاده‌ای را در مورد روندهای بازار در اختیارمان قرار می‌دهد و می‌‌توان بر اساس آن، بازار و قیمت را پیش‌بینی کرده و سیگنال‌های معاملاتی سودمندی را دریافت کرد.

سیگنال معاملاتی از روی قیمت و ابر کومو (فعلی)

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قیمت بالای ابر کومو بوده یا سنکو A بالای سنکو B است
فروش – روند نزولی قیمت زیر ابر کومو بوده یا سنکو A زیر سنکو B است
روند خنثی قیمت در داخل ابر کومو بوده یا سنکو A و سنکو B در یک محدوده هستند

البته، این سیگنال‌ها بر اساس ابر فعلی کومو هستند. در صورتی که بخواهید با استفاده از ابر کوموی آتی اندیکاتور ایچیموکو بازار را تحلیل کرده و سیگنال معاملاتی دریافت کنید، لازم است از جدول زیر استفاده کنید:

سیگنال معاملاتی از روی قیمت و ابر کومو (آتی)

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قوی ابر آتی کومو صعودی بوده و هر دو خط سنکو A و B به سمت بالا هستند
فروش – روند نزولی قوی ابر آتی کومو نزولی بوده و هر دو خط سنکو A و B آتی به سمت پایین هستند
خرید – روند صعودی ملایم ابر آتی کومو صعودی بوده، سنکو A آتی صعودی و سنکو B آتی صاف است
فروش – روند نزولی ملایم ابر آتی کومو نزولی بوده، سنکو A آتی نزولی و سنکو B آتی صاف است
خرید – روند صعودی ضعیف ابر آتی کومو صعودی بوده، سنکو A آتی و سنکو B آتی هر دو صاف هستند
فروش – روند نزولی ضعیف ابر آتی کومو نزولی بوده، سنکو A آتی و سنکو B آتی هر دو صاف هستند

مزیت‌ها و معایب اندیکاتور ایچیموکو


در پایان، پس از این‌که نحوه دریافت سیگنال و تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو را فرا گرفتیم، بد نیست نگاهی به مزیت‌ها و احتمالاً معایب یا ریسک‌های استفاده از این اندیکاتور در بازارهای مالی نیز داشته باشیم:

مزیت‌های استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در بازارهای مالی:

  • ارائه یک نمای کلی از بازارهای مالی مختلف نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال
  • بهره‌گیری از چندین استراتژی و شاخص تحلیل بازارهای مالی به‌صورت هم‌زمان
  • قابلیت سفارشی‌سازی شاخص‌های به‌کار رفته در اندیکاتور بر اساس دوره‌ها و …
  • محدودسازی اندیکاتور ایچیموکو در صورت نیاز (اگر به نظرتان الان خیلی شلوغ است)!

معایب یا ریسک‌های استفاده از اندیکاتور ایچیموکو:

  • اندیکاتور ایچیموکو یک اندیکاتور شلوغ است که ممکن است دوست نداشته باشید!!
  • اندیکاتور ایچیموکو از داده‌های پیشین بر اساس میانگین متحرک استفاده می‌کند
  • ممکن است داده‌های قدیمی مورد استفاده در این اندیکاتور، در نوسانات تند، دردسرساز باشند

جمع‌بندی


اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که به آن ابرِ ایچیموکو یا ایچیموکو کلاد (Ichimoku Cloud) نیز گفته می‌شود، یک اندیکاتور تحلیلی تکنیکال است که برای نخستین بار در ژاپن ایجاد شده است. تاریخچه پیدایش این اندیکاتور، به سال 1930 میلادی برمی‌گردد.

اندیکاتور ایچیموکو از پنج لاین و یک محدوده ابری تشکیل شده است که با عناوین زیر شناسایی می‌شوند:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)
  • کومو (Kumo)

پنج مورد نخست، لاین‌ها یا خصوصی هستند که در ظاهر اندیکاتور ایچیموکو نیز قابل مشاهده هستند و ابر ایچیموکو یا همان کومو (Kumo)، بخش‌های مشخص شده به‌صورت ابری است که در متن مقاله، در کنار سایر اجزای اندیکاتور به تفصیل توضیح داده شده است.

نحوه دریافت سیگنال معاملاتی از طریق اندیکاتور ایچیموکو و پیش‌بینی روندهای حاکم بر بازار، بر اساس ابر فعلی کومو و ابر آتی کومو، در متن مقاله طی جداول مشخصی توضیح داده شده است. به علاوه، شما می‌‌توانید از جدول جمع‌بندی شده زیر نیز برای این منظور استفاده کنید:

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قیمت بالاتر از کومو قرار گرفته باشد
کومو از قرمز به سبز تبدیل شده باشد
قیمت بالاتر از کیجون سن قرار گرفته باشد
تنکان سن از کیجون سن بالاتر قرار گرفته باشد
فروش – روند نزولی قیمت پایین‌تر از کومو قرار گرفته باشد
کومو از سبز به قرمز تبدیل شده باشد
قیمت زیر کیجون سن قرار گرفته باشد
تنکان سن پایین‌تر از کیجون سن قرار گرفته باشد

سوالات متداول


1.اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که به آن ابرِ ایچیموکو یا ایچیموکو کلاد (Ichimoku Cloud) نیز گفته می‌شود، یک اندیکاتور تحلیلی تکنیکال است که برای نخستین بار در ژاپن ایجاد شده و از پنج لاین و یک محدوده ابری تشکیل شده است.

2. اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) چه هستند؟

اندیکاتور ایچیموکو از پنج لاین و یک محدوده ابری تشکیل شده است که با عناوین زیر شناسایی می‌شوند:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)
  • کومو (Kumo)

هر یک از این اجزا در متن مقاله به‌صورت دقیق و کامل و در قالب تصویر توضیح داده شده‌اند.

3.نحوه تحلیل با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) به چه صورت است؟

شما می‌توانید با استفاده از موقعیت کندل‌های نمودار قیمتی و خطوط یا محدوده‌های ابری – اصطلاحاً کوموی فعلی و آتی – بازارهای مالی را تحلیل کرده و روندها را پیش‌بینی کنید. جدول سیگنال‌های معاملاتی بر اساس این خطوط و کوموها در متن مقاله آمده است.

 

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229