بلاگ

ایچیموکو در فارکس

آموزش استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس کاربردهای زیادی دارد. این اندیکاتور یکی از اندیکاتورهای تکنیکال حرفه‌ای و مهم در تحلیل بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است که قصد داریم در این مطلب از آکادمی رفیعی، نحوه استفاده از آن را آموزش دهیم. با این حساب، برای آشنایی با اندیکاتور ایچیموکو در فارکس با ما همراه باشید.

در ضمن‌، شما می‌توانید در کنار استفاده از این مطلب به‌عنوان مقاله‌ای جامع و کاربردی، با آموزش رایگان و گام به گام اندیکاتور ایچیموکو در فارکس به همراه تصاویر، از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد آکادمی رفیعی نیز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با ما در ارتباط باشید.


معرفی اندیکاتور ایچیموکو در فارکس


اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که ابرِ ایچیموکو (Ichimoku Cloud) هم نامیده می‌شود، برای نخستین بار در سال 1930 میلادی در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

در سال 1930 میلادی گزارشگری به نام گوئیچی سعی داشت با استفاده از این اندیکاتور تحلیل انجام داده و گزارشات خود را در خصوص آن منتشر کند. پس از انتشار مقاله گوئیچی، اندیکاتور ایچیموکو به شده در میان معامله‌گران و تحلیل‌گران بازارهای مالی محبوب شد و در نهایت، در دهه 1990 میلادی بود که در سایه پیشرفت‌های نرم‌افزاری، به یکی از اصلی‌ترین و کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال تبدیل شد.

شاید در نگاه نخست، حس کنید که اندیکاتور ایچیموکو پیچیده است و یادگیری آن کار مشکلی خواهد بود. اما اصلاً این‌طور نیست. کافی است با این مقاله همراه باشید تا با معرفی بخش‌ها و اجزای مختلف تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، نحوه استفاده از آن برای تحلیل جفت ارزهای معاملاتی و دیگر نمادهای بازار را آموزش دهیم.


اجزای تشکیل‌دهنده اندیکاتور ایچیموکو در فارکس


اگر به ظاهر اندیکاتور ایچیموکو در فارکس دقت کنید، 5 خط مختلف با رنگ‌های متفاوت را مشاهده خواهید کرد که هر یک از این خط‌ها، مخابره کننده سیگنال‌های معاملاتی منحصربه‌فردی هستند و شرایط بازار و روندهای آن را به شما معرفی می‌کنند:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)

در ادامه این پنج خط و فرمول‌های محاسبه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تنکان سن (Tenkan Sen)

تنکان سن (Tenkan Sen) است که به آن خط تبدیل (Conversion Line) هم گفته می‌شود، اولین بخش از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. این خط معمولاً با استفاده از یک خط قرمز در نمودار نشان داده می‌شود و در اصلی ماهیتاً یک اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) یا MA است که با گرفتن میانگین قیمتی بالا و پایین برای 9 روز یا 9 دوره گذشته به دست آمده است.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

در صورتی که لاین تنکان سن به سمت بالا حرکت کند، نشان دهنده روند صعودی در سطح بازار یا به اصطلاح بازار گاوی (Bullish Market) است. حرکت رو به پایین این خط نیز می‌تواند حاکی از روند نزولی در بازار یا به اصطلاح بازار خرسی (Bearish Market) باشد.

اما مهم‌ترین کاربرد تنکان سن در اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، زمانی است که خط مربوط به این جز حالت افقی پیدا می‌کند. شرایطی که قصد دارد به شما بگوید بازار به احتمال زیاد در حال تغییر روند است! یعنی اگر صعودی بوده باید انتظار بازار نزولی را داشته باشید و در صورت نزولی بودن بازار قبل از این خط نیز می‌توانید امیدوار باشید که بازار شروع به صعود کند.

فرمول محاسبه تنکان سن در اندیکاتور ایچیموکو به شرح زیر است:

2/  (کمترین قیمت پایین 9 دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای 9 دوره اخیر ) = تنکان

کیجون سن (Kijun Sen)

کیجون سن (Kijun Sen) در اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، دومین لاینی است مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. این خط که به آن خط پایه (Base Line) نیز گفته می‌شود، در واقع یک خط حمایت – مقاومت (Support – Resistance) است که معمولاً با استفاده از رنگ آبی نیز نشان داده می‌شود.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

با توجه به این‌که ماهیت کیجون سن مبتنی بر حمایت و مقاومت است، می‌تواند به‌عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

درست مانند تنکان سن، کیجون سن نیز ماهیتاً یک اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) یا MA است که با گرفتن میانگین قیمتی بالا و پایین برای 26 روز یا 26 دوره گذشته به دست آمده است (دوره آن طولانی‌تر از تنکان سن است).

فرمول محاسبه کیجون سن در اندیکاتور ایچیموکو به شرح زیر است:

2 / ( بالاترین قیمت 26 دوره + پایین‌ترین قیمت 26 دوره ) = کیجون

سنکو A (Senkou Span A)

سنکو A (Senkou Span A) در اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، محدوده‌ای است که در حقیقت حاصل میانگین پستی و بلندی‌های دو شاخص تنکان سن و کیجون سن است که در بخش‌های قلی معرفی‌شان کردیم. محدوده سنکو A روی نمودار اندیکاتور ایچیموکو در فارکس معمولاً با استفاده از یک خط نارنجی رنگ نمایش داده می‌شود.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

در صورتی که قیمت بالاتر از محدوده سنکو A قرار داشته باشد، خطوط بالا و پایین پایین ایچیموکو به ترتیب به سطح‌های اول و دوم مقاومت (Resistance Levels) تبدیل می‌شوند.

بر عکس این حالت هم در جریان است و زمانی که قیمت در زیر محدوده سنکو A قرار می‌گیرد، خطوط پایین و بالا ایچیموکو به ترتیب به سطح‌های حمایت اول و دوم (Support Levels) تبدیل می‌شوند.

فرمول محاسبه اسپین سنکو A به شرح زیر است:

2 / ( کیجون + تنکان ) = سنکو A

سنکو B (Senkou Span B)

محدوده سنکو B (Senkou Span B) چهارمین جز از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس بوده و محدوده‌ای است که با در نظر گرفتن نقطه میانی 56 دوره گذشته محاسبه شده است.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

البته از آن‌جا که دوره مورد استفاده در این لاین کمیط ولانی‌تر از سایر لاین‌ها است، می‌توان انتظار داشت که این محدوده یا لاین در اغلب تایم فریم‌های نمودارهای قیمتی در قالب یک خط راست ظاهر شود.

زمانی‌که قیمت‌ بالاتر از محدوده سنکو B قرار دارد، می‌توان این خط را به عنوان سطح حمایت (Support Level) در نظر گرفت. به همین شکل زمانی هم که قیمت‌ به زیر محدوده سنکو B  حرکت می‌کند، می‌توان آن را به عنوان سطح مقاومت (Resistance Level) در تحلیل تکنیکال بازار فارکس در نظر گرفت.

فرمول محاسبه اسپین B نیز به شرح زیر است:

2 / ( بیشترین قیمت بالای 52 دوره قبل + کمترین قیمت پایین 52 دوره قبل ) = سنکو B

چیکو (Chikou Span)

و اما آخرین جز از اجزای پنج‌گانه اندیکاتور ایچیموکو در فارکس محدوده چیکو (Chikou Span) است. این محدوده یکی از مهم‌ترین اجزا است که داده‌ها و سیگنال‌های فوق آلعاده‌ای را در خصوص حرکات و روندهای بازار فارکس در اختیار معامله‌گران و تحلیل‌گران قرار می‌دهد.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

محدوده چیکو در اندیکاتور ایچیموکو در فارکس روی نمودار با استفاده از رنگ سبز نشان داده می‌شود. نحوه عملکرد آن نیز به این صورت است که اگر محدوده چیکو از پایین به بالا از روی قیمت عبور کند، نشان می‌دهد که بازار صعودی است و در نتیجه مخابره کننده سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ است.

برعکس این حالت هم در جریان است و زمانی که محدوده چیکو از بالا به پایین از قیمت عبور می‌کند، می‌توانید انتظار کاهش یا اصلاح قیمت را داشته باشید و سیگنالی که از آن دریافت می‌شود سیگنال فروش یا پوزیشن شورت است.

البته، اندیکاتور ایچیموکو در فارکس تنها به همین پنج جز خاتمه پیدا نمی‌کند!٬بخش‌هایی از نمودار اندیکاتور ایچیموکو در فارکس نیز هستند که در قالب لاین و خط نشان داده نشده‌اند و شما آن‌ها را به شکل ابرهایی رنگی مشاهده می‌کنید؛ این ابرها ابر کومو (Kumo) نام دارند که در ادامه آن‌ها را نیز تفسیر می‌کنیم.

کومو (Kumo)

کومو (Kumo) یک اصطلاح ژاپنی است که برای ابر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که در نمودار اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، به منطقه ابری مانند و رنگی بین سنکو A و سنکو B محدوده کومو گفته می‌شود.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

این منطقه که علاوه بر اصطلاح کومو تحت عنوان ابر ایچیموکو نیز از آن نام برده می‌شود، می‌تواند نشان دهنده سیگنال خرید یا فروش برای معامله‌گران و تحلیل‌گران باشد.

در صورتی که سنکو A بالاتر از سنکو B قرار گرفته باشد، کومو صعودی است و بنابراین سیگنال معاملاتی دریافتی از آن سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ است. در عین حال برعکس این حالت هم در جریان است و زمانی که سنکو A پایین‌تر از سنکو B قرار می‌گیرد، کومو نزولی است و می‌توانید پیش‌بینی کنید که روند به حالت نزولی ادامه‌دار خواهد بود و در نتیجه سیگنال مخابره شده، سیگنال فروش یا پوزیشن شورت است.


تفسیر اندیکاتور ایچیموکو در فارکس


اما در حالت کلی، پس از این‌که با اجزای مختلف اندیکاتور ایچیموکو در فارکس آشنا شدید، موضوع بسیار مهمی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توان خیلی سریع و راحت این اندیکاتور را تحلیل کرد و از آن سیگنال گرفت؟

برای این منظور، می‌توانید از جدول زیر که چکیده‌ای از مطالب بالا است استفاده کنید:

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قیمت بالاتر از کومو قرار گرفته باشد
کومو از قرمز به سبز تبدیل شده باشد
قیمت بالاتر از کیجون سن قرار گرفته باشد
تنکان سن از کیجون سن بالاتر قرار گرفته باشد
فروش – روند نزولی قیمت پایین‌تر از کومو قرار گرفته باشد
کومو از سبز به قرمز تبدیل شده باشد
قیمت زیر کیجون سن قرار گرفته باشد
تنکان سن پایین‌تر از کیجون سن قرار گرفته باشد

سیگنال‌های معاملاتی که ابر کوموی فعلی در اختیار شما قرار می‌دهد نیز به شرح زیر هستند:

سیگنال معاملاتی از روی قیمت و ابر کومو (فعلی)

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قیمت بالای ابر کومو بوده یا سنکو A بالای سنکو B است
فروش – روند نزولی قیمت زیر ابر کومو بوده یا سنکو A زیر سنکو B است
روند خنثی قیمت در داخل ابر کومو بوده یا سنکو A و سنکو B در یک محدوده هستند

در صورتی هم که تمایل داشته باشید با استفاده از ابر کوموی آتی اندیکاتور ایچیموکو در فارکس سیگنال بگیرید، باید از جدول زیر استفاده کنید.

سیگنال معاملاتی از روی قیمت و ابر کومو (آتی)

سیگنال شرایط اندیکاتور ایچیموکو
خرید – روند صعودی قوی ابر آتی کومو صعودی بوده و هر دو خط سنکو A و B به سمت بالا هستند
فروش – روند نزولی قوی ابر آتی کومو نزولی بوده و هر دو خط سنکو A و B آتی به سمت پایین هستند
خرید – روند صعودی ملایم ابر آتی کومو صعودی بوده، سنکو A آتی صعودی و سنکو B آتی صاف است
فروش – روند نزولی ملایم ابر آتی کومو نزولی بوده، سنکو A آتی نزولی و سنکو B آتی صاف است
خرید – روند صعودی ضعیف ابر آتی کومو صعودی بوده، سنکو A آتی و سنکو B آتی هر دو صاف هستند
فروش – روند نزولی ضعیف ابر آتی کومو نزولی بوده، سنکو A آتی و سنکو B آتی هر دو صاف هستند

با این اوصاف، اکنون شما می‌توانید با استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، بازار و روندهای حاکم بر آن را تحلیل کرده و اطلاعات و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

البته، این نکته را نیز فراموش نکنید که اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، تنها یکی از اندیکاتورهایی است که قابلیت استفاده دارد. برای موفقیت در بازار فارکس – یا هر بازار مالی دیگری – باید سعی کنید از دیگر ابزارها و اندیکاتورها نیز به‌صورت مکمل استفاده کنید.

ضمن آن‌که در بازار فارکس، در کنار تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و داده‌ها و اخبار منتشر شده نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که حتماً باید به آن‌ها هم توجه داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحلیل فاندامنتال فارکس، می‌توانید از مقاله «تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس» آکادمی رفیعی کمک بگیرید.

 


چند نکته مهم در مورد اندیکاتور ایچیموکو در فارکس


اکنون که با ماهیت، اجزا و نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس آشنا شدید، بد نیست چند نکته بسیار مهم و کاربردی را نیز در خصوص استفاده از این اندیکاتور عنوان کنیم:

  • اندیکاتور ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای کاربردی در میان مدت و بلند مدت است
  • سعی کنید از این اندیکاتور برای تایم فریم‌های کوتاه مدت استفاده نکنید
  • اندیکاتور ایچیموکو در فارکس – و دیگر اندیکاتورها – به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت باشد
  • حتماً در کنار تحلیل تکنیکال با اندیکاتورها، از تحلیل فاندامنتال فارکس نیز استفاده کنید

نحوه دسترسی به اندیکاتور ایچیموکو


شما می‌توانید هم در داخل پلتفرم‌های معاملاتی فارکس از اندیکاتور ایچیموکو استفاده کنید و هم آن را در پلتفرم‌های ارائه دهنده نمودارهای قیمتی نظیر تریدینگ ویو (Trading View) فعال کرده و تحلیل‌های خود را انجام دهید. در هر دو صورت، قابلیت استفاده از این اندیکاتور فراهم شده است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ایچیموکو در تریدینگ ویو (Trading View)

در صورتی که برای تحلیل از پلتفرم تریدینگ ویو استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید مطابق تصویر زیر اندیکاتور ایچیموکو را فعال کنید:

  • وارد وب‌سایت تریدینگ ویو به نشانی https://www.tradingview.com/chart/ شوید
  • نماد معاملاتی یا جفت ارز مورد نظرتان را انتخاب کنید (مثلا ما جفت ارز EUR-USD را فعال کرده‌ایم)
  • از منوی بالای صفحه گزینه Indicators را انتخاب کنید
  • پنلی به شکل زیر برایتان فعال می‌شود:

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

اکنون کافی است در منوی باز شده، در قسمت Search چند حرف اول Ichimoku را وارد کنید تا آن را برایتان پیدا کند

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

به همین راحتی اندیکاتور ایچیموکو برایتان فعال می‌شود و شما می‌توانید از آن برای تحلیل نمادهای معاملاتی مورد نظرتان در فارکس استفاده کنید. در مورد سایر بازارهای مالی نظیر ارزهای دیجیتال نیز دقیقاً به همین شیوه می‌توانید اندیکاتور ایچیموکو را در تریدینگ ویو فعال کرده و از آن استفاده کنید.

ایچیموکو در متاتریدر (Meta Trader)

اما اگر قصد استفاده از اندیکاتور ایچیموکو روی پلتفرم‌های معاملاتی خودِ بازار فارکس را دارید، در ادامه یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین پلتفرم‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پلتفرم متاتریدر 5 (Meta Trader 5) که به اختصار MT5 هم نامیده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌هایی است که توسط معامله‌گران بازار فارکس استفاده می‌شود و طیف گسترده‌ای از اندیکاتورهای تکنیکال را نیز پشتیبانی می‌کند. برای فعال‌سازی و استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در این پلتفرم، کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • وارد پلتفرم متاتریدر 5 شوید
  • گزینه Insert را از منوی بالای صفحه انتخاب کنید
  • گزینه Indicators را انتخاب کنید
  • در منوی باز شده روی گزینه Trend کلیک کنید
  • و در نهایت با انتخاب Ichimoku Kinko Hyo اندیکاتور ایچیموکو در فارکس را فعال کنید

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

مطابق شکل زیر، پنلی برایتان باز می‌شود که در آن لازم است دوره‌های دو میانگین متحرک تنکان سن و کیجون سن را انتخاب کنید. قبلاً اشاره کردیم که به‌صورت پیش‌فرض، دوره‌های این دو لاین عبارتند از:

  • تنکان سن (Tenkan Sen) – دوره 9 روزه
  • کیجون سن (Kijun Sen) – دوره 26 روزه
  • سنکو A (Senkou Span A) – دوره 52 روزه

البته می‌توانید بسته به نیاز و ترجیحات خودتان این اعداد و ارقام را کم‌ و ‌زیاد کنید.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

با فشردن دکمه OK تغییرات مورد نظر روی اندیکاتور ایچیموکو در فارکس اعمال شده و می‌توانید آن را روی نمودارهای قیمتی مورد نظرتان مشاهده و استفاده کنید.


یک مثال موردی از تحلیل فارکس به‌وسیله ایچیموکو


برای این‌که بتوانید بهتر با اندیکاتور ایچیموکو و نحوه تفسیر آن در بازار فارکس آشنا شوید، بد نیست سری به نمودار قیمتی جفت ارز یورو دلار (EUR-USD)، مهم‌ترین جفت ارز این بازار بزنیم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نمودار قیمتی جفت ارز یورو دلار (EUR-USD) در تریدینگ ویو با اندیکاتور ایچیموکوی فعال به صورت زیر است:

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

در نمودار می‌توانید سوئیچ کومو را مشاهده کنید که ابر کومو از رنگ قرمز به سبز تغییر یافته است یا به عبارتی از نزول به صعود رسیده است (بخش گره خورده که با استفاده از دایره نشان داده شده است).

در داخل دایره بزرگ‌تر، مشاهده می‌کنید که لاین تنکان سن – خط آبی رنگ – بالاتر از لاین کیجون سن – خط قرمز رنگ – قرار گرفته است و از طرفی در حال خارج شدن از ابر کومو نیز هست. در عین حال، کندل قیمتی نیز در حال عبور از کومو است. به‌علاوه، خط چیکو اسپن نیز بالاتر و خارج از کومو قرار گرفته است که همان خط سبز رنگ است.

در این شرایط، می‌توان پیش‌بینی کرد که روند بازار صعودی خواهد بود. سیگنالی که برای این حالت از اندیکاتور ایچیموکو دریافت می‌شود، سیگنال خرید یا لانگ (Long) است و می‌توان در کندل بعدی وارد معامله شد.

ضمن آن‌که برای تعیین استاپ لاس یا حد ضرر (Stop Loss) معامله نیز می‌توانیم از همین نمودار استفاده کرده و مقدار عددی آن را زیر ابر کومو قرار دهیم.

دقیقاً برای سیگنال‌های فروش یا شورت (Short) یا در واقع پیش‌بینی روندهای نزولی بازار، باز هم باید دنبال سوئیچ‌های کومو باشید. پس از آن، لازم است روندهای خروج تنکان سن و کیجون سن از کومو را رصد کرده و چک کنید که در عین نزولی بودن، کیجون سن بالاتر از تنکان سن قرار گرفته باشد.

به‌علاوه باز هم همان‌طور که در مثال موردی زیر نیز مشاهده می‌کنید، چیکو اسپن هم نزولی بوده و از ابر کومو خارج شده است:

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku Indicator)

 اکنون می‌توانید انتظار روند نزولی بازار را داشته باشید و در کندل بعدی، وارد معامله شوید. حد ضرر یا استاپ لاس پوزیشن معاملاتی مورد نظر برای جفت ارز یورو دلار (EUR-USD) نیز بالای ابر کومو انتخاب خواهد شد.


جمع‌بندی


اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که ابرِ ایچیموکو (Ichimoku Cloud) هم نامیده می‌شود، برای نخستین بار در سال 1930 میلادی در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است. این اندیکاتور از جمله اندیکاتورهای بسیار مهم و کاربردی در بازارهای مالی مختلف، از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است که در متن مقاله، به معرفی ماهیت، عملکرد، اجزا و جزئیات آن پرداخته شده است.

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، عمدتاً از بخش‌ها و اجزای زیر تشکیل شده است:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)
  • کومو (Kumo)

کلیه فرمول‌های محاسباتی، نحوه ترسیم و همین‌طور نحوه تفسیر این خطوط و اجزا روی نمودارهای قیمتی در متن مقاله به تفصیل آموزش داده شده است. ضمن آن‌که شما می‌توانید در بخش تفسیر اندیکاتور ایچیموکو در فارکس بر اساس جداولی که ارائه شده است خیلی سریع و راحت اندیکاتور ایچیموکو در فارکس را تفسیر کنید.

نحوه فعال‌سازی و استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، روی دو پلتفرم کاربردی معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار نیز آموزش داده شده است که شامل موارد زیر است:

  • ایچیموکو در تریدینگ ویو (Trading View)
  • ایچیموکو در متاتریدر (Meta Trader)

در صورت استفاده از این اندیکاتور، خوشحال می‌شویم نکته نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین آکادمی رفیعی در میان بگذارید.


سوالات متداول


  1. اندیکاتور ایچیموکو در فارکس (Ichimoku) چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) که ابرِ ایچیموکو (Ichimoku Cloud) هم نامیده می‌شود، برای نخستین بار در سال 1930 میلادی در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته و از جمله اندیکاتورهای بسیار مهم و کاربردی در بازارهای مالی مختلف، از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال است که از پنج جز تشکیل شده است.

  1. اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیموکو کدام است؟

اندیکاتور ایچیموکو در فارکس، عمدتاً از بخش‌ها و اجزای زیر تشکیل شده است:

  • تنکان سن (Tenkan Sen)
  • کیجون سن (Kijun Sen)
  • سنکو A (Senkou Span A)
  • سنکو B (Senkou Span B)
  • چیکو (Chikou Span)
  • کومو (Kumo)

هر جز فرمول‌ها، جزئیات و سیگنال‌های معاملاتی خاص خود را دارد که در متن مقاله آموزش داده شده است.

  1. اندیکاتور ایچیموکو توسط کدام پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌شود؟

پلتفرم‌های معاملاتی و تحلیلی متعددی از اندیکاتور ایچیموکو پشتیبانی می‌کنند و این اندیکاتور جزو ابزارهای اصلی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است؛ با این حال، دو پلتفرم:

  • تریدینگ ویو (Trading View)
  • متاتریدر (Meta Trader)

بیشترین کاربرد را در میان معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار فارکس دارد که در متن مقاله، نحوه فعال‌سازی و استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در آن‌ها آموزش داده شده است.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229