تفاوت ترید و قمار

۴ تفاوت ترید و قمار؛ چرا ترید شبیه قمار به نظر می‌رسد؟

ترید و قمار با یکدیگر متفاوت هستند. در ترید از علم احتمالات، روش‌های بررسی رفتار قیمت، اخبار اقتصادی و مهارت فردی استفاده می‌شود. درحالیکه قمار وابسته به هیجان و تصمیم‌گیری بدون دلیل یا شانسی است. ترید تنها زمانی شبیه به قمار می‌شود که معامله‌گر بدون استراتژی و برنامه و تنها از روی احساسات یا خشم اقدام به باز کردن معاملات متوالی کند. درغیراین‌صورت، ترید و قمار تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

افرادی که درک عمیقی درباره ترید ندارند، آن را با قمار اشتباه می‌گیرند و از همین جهت، خیلی سریع در برابر ترید و معامله‌گری جبهه می‌گیرند. ترید هم می‌تواند قمارگونه شود اما وقتی از ترید صحبت می‌شود، از احتمالات و دانش معامله‌گری هم باید صحبت شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، ترید به معنی گرفتن تصمیمات اتفاقی در بازار نیست. هیچ فردی بدون استراتژی، شناخت بازار و تنها با انتخاب‌های تصادفی نمی‌تواند در بازارهای مالی بازدهی کسب کند. در این مطلب ضمن بررسی ۴ تفاوت ترید و قمار، درباره اینکه چرا ترید شبیه قمار به نظر می‌رسد هم صحبت می‌کنیم.

چرا ترید و قمار به یکدیگر شباهت دارند؟

وقتی یک چارت قیمت را در مقابل خود می‌بینید و کندل‌ها هم در حال نوسان هستند، اگر هیچ‌چیز از ترید ندانید، با خودتان فکر می‌کنید که تریدرها به صورت اتفاقی تصمیم به خرید یا فروش می‌گیرند. در قمار هم افراد بدون آنکه بدانند نتیجه تصمیم‌هایشان چیست و بدون آنکه حتی بتوانند احتمال درستی برای تصمیم‌های خود در نظر بگیرند، اقدام به شرط‌بندی می‌کنند.

اما ترید بسیار دورتر از این تصور است. هیچ تریدری نمی‌تواند با گرفتن تصمیم‌های اتفاقی و با شرط‌بندی روی قیمت، بازدهی کسب کند. تریدرهایی موفق هستند که استراتژی معاملاتی پربازده دارند. استراتژی معاملاتی باید مبتنی بر گواه‌های معاملاتی (Facts) و بر اساس یک سبک معاملاتی باشد.

در ترید افراد روی قیمت شرط‌بندی نمی‌کنند. بلکه با کسب دانش معامله‌گری و سپس شناخت بازار هدف و بررسی رفتار قیمت در بازه‌های زمانی مختلف، موقعیت‌های معاملاتی را پیدا می‌کنند. موقعیت معاملاتی به موقعیتی گفته می‌شود که احتمال حرکت قیمت به یک سو بسیار بیشتر از سوی مقابل است. برای مثال، یک موقعیت معاملاتی خرید زمانی ایجاد می‌شود که احتمال رشد قیمت بیشتر از افت قیمت باشد.

اینکه تریدرها با چه مکانیزمی به چنین موقعیت‌های معاملاتی دست پیدا می‌کنند، بحث مفصل‌تری دارد که به این مطلب مرتبط نیست. اما بررسی روش‌های تحلیل تکنیکال، تحلیل اقتصادی و آگاهی از شرایط بازار از جمله مواردی هستند که به معامله‌گران برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی کمک می‌کنند.

تفاوت ترید و قمار در چیست؟

تفاوت‌های ترید و قمار؛ ۴ تفاوت اساسی

تا اینجای کار دانستید که چرا ترید را با قمار اشتباه می‌گیرند. اما اگر بخواهیم بدون توجه به نحوه فعالیت معامله‌گران، به تفاوت‌های ترید و قمار نگاهی بیندازیم، می‌توانیم از جهت‌های مختلف آن دو را بررسی کنیم. میزان بازدهی، سرعت بازدهی، روش کسب بازدهی و تکیه بر علم یا شانس، از جمله این تفاوت‌ها هستند.

شانس در برابر احتمال؛ کدام پیروز می‌شود؟

وقتی از شانس صحبت می‌کنیم، یعنی هیچ تصوری از اتفاقات آینده یا توالی آن‌ها نداریم. شانس یعنی هر اتفاق مستقل از اتفاق بعدی است و درصد احتمال هر رخداد متغیر و ناشناخته است. در قمار و شرط‌بندی، تمام چیزی که دخیل است، شانس است.

در ترید ما از احتمال صحبت می‌کنیم. احتمال یعنی بررسی شرایط، گواه‌ها و سپس اندازه‌گیری احتمال هر یک از نتایج. احتمال می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری باشد، درحالیکه شانس نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرد. در بسیاری از مواقع در زندگی روزمره هم ما با احتمال تصمیم می‌گیریم: زمانی که می‌خواهید از یک خیابان عبور کنید، به‌صورت ناخودآگاه احتمال کار نکردن ترمز خودروها، احتمال برخورد با خودروها و سایر موارد مشابه ناچیز در نظر گرفته می‌شود و برای همین هم عبور از خیابان یک تصمیم منطقی است.

در ترید، با بررسی گواه‌های معاملاتی، مطالعه بازار، شناخت رفتار قیمت و تحلیل اخبار اقتصادی، می‌توان درباره حرکت قیمت احتمالاتی را مطرح کرد. یک استراتژی معاملاتی موفق کافی است که احتمالی بزرگ‌تر از ۵۰ درصد داشته باشد تا تریدر بتواند موقعیت‌های معاملاتی را پیدا کرده و در نهایت به‌صورت تعادلی حساب خود را سودده کند.

میزان بازدهی؛ کم و پیوسته یا زیاد و لحظه‌ای؟

در شرط‌بندی میزان بازدهی اهمیت دارد. شرط‌بستن روی دارایی‌های کوچک و بازدهی‌های کم، انگیزه‌ای برای قماربازها ایجاد نمی‌کند. برای همین هم قمار خطرناک است؛ هرچقدر مورد شرط‌بندی گران‌تر باشد، احتمال از دست رفتن بخش بزرگی از زندگی یک قمارباز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، هیجان کاذب قمار باعث می‌شود تا فرد این روند را ادامه دهد تا آنجایی‌که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

در ترید اما میزان بازدهی بالا مدنظر نیست. به‌جز رویافروش‌های دنیای ترید، هیچوقت یک تریدر واقعی را پیدا نمی‌کنید که به شما توصیه کند موقعیت‌های معاملاتی پرریسک را با حجم بالا باز کنید تا بلکه سود یک‌شبه و بزرگ نصیب‌تان شود. معامله‌گران همواره باید ریسک هر موقعیت را بسنجند و سود کم اما پیوسته را به بازدهی بالا اما با احتمال کم و ریسک زیاد ترجیح دهند.

هیجان کاذب در برابر دیسیپلین تریدر

هیجان در شرط‌بندی حرف اول را می‌زند. اساساً قماربازها شیفته هیجان ماجرا هستند. آن‌ها می‌خواهند یک اتفاق بزرگ را بدون تلاش و تنها با شانس رقم بزنند. چنین شرایطی هیجان زیادی هم دارد اما این هیجان، از نوع کاذب و مضر است و بی‌توجهی به آن باعث اعتیاد به قمار و در نهایت منتهی به از دست رفتن زندگی می‌شود.

برخلاف قمار، هیجان و احساسات در ترید مساوی با سم هستند و به همان اندازه کشنده‌اند! درس اصلی روانشناسی بازار، دوری کردن از هیجان، ترس و طمع است. تمامی تریدرها متفق‌القول هستند که تریدر باید همانند یک ربات تنها بر اساس برنامه و استراتژی عمل کند و احساسات خود را در کنترل معاملات مهار نماید.

علم و تکنیک

همانطور که روشن است، شرط‌بندی در اغلب موارد هیچ علم و تکنیک خاصی ندارد. بسیاری از قماربازها از آن دسته افرادی هستند که فقط به نتیجه چشم دوخته‌اند و هیچ تصوری از اینکه این نتیجه تحت چه شرایطی قرار است به دست بیاید ندارند. نبود علم در هر زمینه‌ای باعث می‌شود تا تصمیم گرفتن تبدیل به شرط‌بندی شود.

در مقابل، تریدرها از علم و تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به موقعیت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. آن‌ها از شرایط اقتصادی آگاهی دارند، دارایی مورد معامله (جفت‌ارز، ارز دیجیتال، سهام و طلا) را می‌شناسند، رفتار قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرده‌اند و در نهایت با تست گرفتن از چند تکنیک و استراتژی، به یک استراتژی معاملاتی پربازده رسیده‌اند. این فرایند بسیار متفاوت از فرایندی است که یک قمارباز برای انتخاب‌هایش طی می‌کند!

چه زمانی ترید به قمار شبیه می‌شود؟

در این مطلب اشاره کردیم که تحت شرایطی، ترید می‌تواند مشابه قمار شود. اما این شرایط چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

زمانی که معامله‌گر قصد می‌کند تا با بازار بجنگد، یا زمانی که برخلاف اصول مدیریت سرمایه، پس از چند ضرر متوالی همچنان اصرار به باز کردن موقعیت جدید دارد، تریدر دیگر نمی‌تواند به صورت منطقی تصمیم بگیرد. هیجان و احساسات به تریدر غلبه می‌کنند و برداشت او از بازار دگرگون می‌شود.

در چنین شرایطی هدف تریدر تنها کسب سود است. او به نتیجه چشم می‌دوزد و هیچ کاری با فرایندی که باید طی کند ندارد. این شرایط همان شرایط قمار و شرط‌بندی است. تریدری که نتواند اصول روانشناسی بازار و اصول مدیریت سرمایه را در معاملات خود پیاده کند، کم‌کم دچار رفتار قمارگونه می‌شود و در نهایت ممکن است تمام سرمایه خود را در بازارها از دست بدهد.

جمع‌بندی

ترید و قمار دو دنیای متفاوت دارند. آن‌هایی که ترید را مشابه قمار می‌دانند، در واقع درک درستی از دنیای معامله‌گری ندارند. ۴ تفاوت ترید و قمار در این مطلب بررسی شدند. کافی است خودتان بررسی کنید که کدام یک هیجان کاذب، نتیجه ناگهانی و شانس مطلق را مبنا قرار داده است، ترید یا شرط بندی؟ دنیای ترید علمی، تکنیکی، مهارتی، اقتصادی و احتمالی است؛ درحالیکه دنیای قمار بر اساس شانس و هیجان بنا شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669