بهترین تایم فریم برای ترید روزانه

بهترین تایم فریم برای ترید روزانه

بهترین تایم فریم برای ترید روزانه تایم فریم‌های 15 دقیقه و 5 دقیقه است. تایم فریم‌هایی که با توجه به کوتاه‌مدت بودن ترید روزانه کوچک‌اند اما ریسک بالای تایم فریم‌های یک دقیقه‌ای را هم ندارند. البته، در این مقاله سعی شده است در کنار معرفی بهترین تایم فریم‌های ترید روزانه، معیارهای انتخاب این تایم فریم‌ها و نحوه ترکیب آن‌ها باهم نیز آموزش داده شود.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

انتخاب بهترین تایم فریم برای ترید روزانه می‌تواند تاثیر بسزایی روی موفقیت‌های شما در معاملات و بازگشت سرمایه‌تان داشته باشد. اما چطور می‌توان بهترین تایم فریم برای ترید روزانه را انتخاب کرد؟ این تایم فریم‌ها بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند و گزینه‌های روی میز کدام تایم فریم‌ها هستند؟! واقعیت این است که انتخاب تایم فریم برای ترید روزانه، بیشتر از هر چیز به استراتژی معاملاتی شخصِ شما بستگی دارد. برخی از تریدرها صرفاً با تکیه بر یک تایم فریم خاص تحلیل‌های تکنیکال و در نتیجه معاملات خود را انجام می‌دهند، در حالی که برخی از دیگر معامله‌گران ترجیح می‌دهند ترکیبی از چند تایم فریم را بررسی کرده و بر اساس آن معامله کنند.

پیش از این که به ادامه مطلب بپردازیم، به شما توصیه می‌کنیم سری به مقاله استراتژی ترید روزانه ما بزنید.

در این مطلب از آکادمی رفیعی، قصد داریم به همین موضوع بپردازیم بهترین تایم فریم‌های دی تریدینگ (Day Trading) یا نوسان‌گیری را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به ترید روزانه (Day Trading)

قبل از این‌که به موضوع بهترین تایم فریم برای ترید روزانه بپردازیم، شاید بهتر باشد ابتدا نگاهی به استراتژی‌های معاملاتی بیندازیم. در حالت کلی، فعالیت‌ها شما در بازارهای مالی، از ارزهای دیجیتال گرفته تا بازار فارکس، شامل دو دسته معاملات است:

  • ترید کردن (Trading)
  • سرمایه‌گذاری کردن (Investing)

منظور از ترید کردن، معاملاتی است که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان مدت صورت می‌گیرند. این بازه‌های زمانی می‌توانند از چند دقیقه تا چند هفته متفاوت باشند که هر یک نیز استراتژی‌های خاص خود را دارند.

بهترین تایم فریم برای ترید روزانه

اما اگر قصد دارید معاملات خود را برای بیش از چند هفته، شاید برای چندین سال انجام دهید، شما دیگر از حوزه ترید کردن خارج شده‌اید و یک سرمایه‌گذار یا حتی در بازه‌های زمانی بلند‌مدت‌تر یک هولدر به حساب می‌آیید.

در ترید کردن، بر اساس بازه‌های زمانی معاملات، استراتژی‌های معاملاتی مختلفی تعریف شده‌اند:

  • استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping) – بازه‌های زمانی چد دقیقه تا چند ساعته
  • استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) – بازه‌های زمانی یک روزه
  • استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) – بازه‌های زمانی چند روزه
  • استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading) – بازه‌های زمانی چند هفته تا چند ماه…

در واقع، زمانی که شما پوزیشن‌های معاملاتی خود را تنها برای یک روز باز نگه می‌دارید، از استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ استفاده کرده‌اید. یکی از دلایل این امر، در بازار فارکس می‌تواند پرداخت نکردن بهره شبانه یا همان سواپ (Swap) باشد.

با این حال، در بازار ارزهای دیجیتال نیز درست مانند فارکس، اغلب معامله‌گران نه صرفاً به خاطر پرداخت نکردن بهره شبانه که به دلیل پتانسیل سود بالای این نوع معاملات در عین ریسک نسبتاً پایین‌تر آن در مقایسه با اسکالپینگ یا نوسان‌گیری از این روش استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال + ۵ استراتژی اختصاصی

اهمیت بهترین تایم فریم برای ترید روزانه

انتخاب بهترین و درست‌ترین تایم فریم برای یک استراتژی معاملاتی، فرصت آن را در اختیار شما قرار می‌دهد که تحلیل‌های درست‌تر و بهتری داشته باشید و بتوانید پتانسیل سود خود از معاملات ار افزایش دهید.

این تایم فریم‌ها، برای استراتژی‌های کوتاه مدت‌تر کوچک‌تر هستند. بدیهی است که وقتی قرار است اسکالپینگ انجام دهید، لازم است نمودارهای قیمتی نمادها یا دارایی‌های مورد نظرتان را در تایم فریم‌های کوچک‌تر و ریزتری در حد چند دقیقه‌ای تحلیل کرده و از آن سیگنال بگیرید.

در مورد ترید روزانه نیز همین‌طور است. البته، تایم فریم‌های ترید روزانه نسبت به اسکالپینگ بزرگ‌تر هستند اما باز هم می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت متفاوت باشند. هر چه این تایم فریم‌های انتخابی کوچک‌تر باشند، تعداد سیگنال‌های معاملاتی نیز به ویژه در بازارهای پر نوسانی مثل ارز دیجیتال بیشتر خواهند بود. هر چه تایم فریم‌ها را بزرگ‌تر انتخاب کنید، سیگنال‌های معاملاتی کم‌تری خواهید داشت.

اما!! کوچک‌تر بودن تایم فریم‌های معاملاتی اگر چه تعداد سیگنال‌های شما را برای انجام معامله افزایش می‌دهد، اما ریسک نفوذ نویز به سیگنال‌ها را نیز افزایش می‌دهد و می‌تواند ریسک بالاتری هم در پی داشته باشد.

به همین خاطر است که باید در انتخاب تایم فریم برای تریدهای روزانه خود کمی دقت و حوصله بیشتری به خرج بدهید و با دانش و مهارت جلو بروید.

معیارهای انتخاب تایم فریم معاملات

در صورتی که مبتدی هستید و استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ را برای فعالیت در بازارهای فارکس و ارز دیجیتال انتخاب کرده‌اید، لازم است برای انتخاب تایم فریم به منظور تحلیل تکنیکال و تولید سیگنال معاملاتی، معیارهای زیر را مد نظر قرار داشته باشید:

تایم‌ فریم‌های بزرگ معتبرترند

یکی از قوانینی که در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی وجود دارد، این است که اغلب تایم فریم‌های بزرگ‌تر دارای اعتبار بیشتری هستند. اگر چه دست شما برای انتخاب تایم فریم در ترید روزانه خیلی باز نیست و نمی‌توانید سراغ تایم فریم‌های چند ساعته یا چند روزه بروید، اما همین که بین تایم فریم 10 دقیقه و 150 دقیقه، تایم فریم بزرگ‌تر را انتخاب کنید تا حد زیادی به کنترل ریسک معاملات‌تان کمک خواهد کرد.

در صورتی که نوسانات خیلی شارپ است، می‌توانید ابتدا بر اساس تایم فریم‌های بلند‌ مدت‌تر روند بازار را ارزیابی کرده و سپس بر اساس تایم فریم‌های خردتر، نقاط ورود به بازار و خروج از آن را تعیین کنید.

ادغام تایم فریم‌ها

نکته‌ای که لازم است مد نظر داشته باشید این است که به یک تای فریم اکتفا و اعتماد صد درصدی نکنید! ممکن است نوسانات قیمتی یک ارز دیجیتال، به ویژه اگر شت کوین باشد، یا یک جفت ارز فارکس، به ویژه اگر جزو جفت ارزهای اگزوتیک باشد، در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت و هیجانی پامپ یا دامپ شدید داشته باشد.

چنین نوساناتی در تایم فریم‌های کوچک اغلب گمراه کننده هستند و ممکن است شما را اغفال کنند! در چنین شرایطی، بهتر است وضعیت بازار و روندهای حاکم بر آن را برای نماد معاملاتی مورد نظر در تایم فریم‌های بزرگ‌تر نیز بررسی کنید تا از اعتبار سیگنالی که گرفته‌اید اطمینان حاصل کنید.

استراتژی معاملاتی

یکی دیگر از معیارهایی که در انتخاب تایم فریم اهمیت بالایی دارد، این است که بتوانید استراتژی معاملات خود را از قبل به‌صورت کامل تدوین و مشخص کنید. شما نمی‌توانید یک تایم فریم انتخاب کرده، بازار را تحلیل تکنیکال انجام داده و سپس منتظر بمانید و ببینید که کی باید پوزیشن مورد نظر را ببندید! آمدیم و تا چند هفته به هدف‌گذاری که مشخص کرده بودید نرسیدید!!

شما باید دقیقاً مشخص کنید که:

  • می‌خواهید نوسان‌گیری انجام دهید
  • نهایتاً در انتهای روز پوزیشن معاملاتی را خواهید بست
  • یا به‌صورت سوئینگ تریدینگ فعالیت خواهید کرد

ویژگی‌های فردی و شخصیتی

یکی از نکاتی که شاید کم‌تر به آن پرداخته شده باشد، اهمیت ویژگی‌های فردی و شخصیتی شما در انتخاب استراتژی معاملات و سپس انتخاب تایم فریم است.

معمولاً افرادی بهتر است از تایم فریم‌های کوتاه‌تر با ریسک‌های بالا استفاده کنند که کنترل بیشتری روی احساسات خود دارند، طمع‌کار نیستند و با نویزها اغفال نمی‌شوند، مدیریت ریسک و سرمایه قوی دارند و می‌توانند سیگنال‌های قابل قبولی از این تایم فریم‌ها استخراج کنند.

تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن

انتخاب تایم فریم درست، زمانی می‌تواند به معاملات موفقیت‌آمیز منتهی شود که با تحلیل تکنیکال اصولی و حرفه‌ای همراه باشد. معمولاً افرادی می‌توانند در تایم‌ فریم‌های کوتاه‌تر سره را از ناسره تشخیص داده و گرفتار نوسانات مخرب و فیک نشوند که به تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن و ابزارهای حرفه‌ای آن مثل اندیکاتورها و اسیلاتورها تسلط دارند.

در صورتی که قابلیت این را دارید که حتی در تایم فریم‌های کوتاه نیز با کمک گرفتن از انواع اندیکاتورها، تنظیم دوره‌های زمانی درست برای آن‌ها و ادغام داده‌های که به دست می‌دهند سیگنال‌های قابل اعتمادی از این تام فریم‌ها استخراج کنید، شانس موفقیت بالایی خواهید داشت.

مدیریت ریسک

و در نهایت، آخرین معیاری هم که باید در انتخاب استراتژی معاملاتی و سپس تایم فریم مد نظر داشته باشید، میزان مدیریت ریسکی است که در خودتان سراغ دارید.

در حالت کلی، اگر مدیریت ریسک قوی ندارید، بهتر است قید ترید کردن‌های کوتاه مدت مثل اسکالپینگ و دی تریدینگ را بزنید و بروید سراغ سرمایه‌گذاری‌های میان مدت و بلند مدت؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک به مراتب پایین‌تری دارند. به ویژه اگر با بازارهای پر‌نوسان و پر‌ریسکی مثل ارزهای دیجیتال سر‌و‌کار دارید حتماً این توصیه را جدی بگیرید.

اما اگر اسکالپینگ و ترید روزانه انجام می‌دهید، ولی هنوز سطح مدیریت سرمایه خود را آن‌قدر ارتقا نداده‌اید که از ریسک‌های احتمال بازار جان سالم به در ببرید، حداقل در انتخاب تایم فریم‌ها کمی با‌حوصله‌تر عمل کنید.

مطالب مرتبط: استراتژی مدیریت سرمایه؛ آموزش مدیریت سرمایه در فارکس و ارز دیجیتال

بهترین تایم فریم برای ترید روزانه چیست؟

در حالت کلی، در استراتژی ترید روزانه هدف این است که از نوسانات قیمتی دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر در بازه زمانی چند دقیقه تا چند ساعت استفاده کنیم؛ آن هم با این فرض که کلیه پوزیشن‌های معاملاتی قرار است تا پایان روز بسته شوند.

بهترین تایم فریم برای ترید روزانه

به همین دلیل است که ترید در تایم فریم روزانه معمولا بر اساس تایم فریم‌های کوتاه صورت می‌گیرد. تایم‌فریم‌هایی نظیر:

  • یک دقیقه (1M)
  • 5 دقیقه (5M)
  • 15 دقیقه (15M)
  • 30 دقیقه (30M)
  • و یک ساعته (60M یا 1H)

تایم فریم 15 دقیقه

تایم فریم 15 دقیقه (15M) اغلب متداول‌ترین و بهترین تایم فریم برای ترید روزانه است. این تایم فریم، نه آنقدر طولانی مدت است که سیگنال‌های احتمالی از دست بروند و آن‌قدر کوتاه است که ریسک معاملات را برای تریدرهای روزانه افزایش دهد.

یک تریدر با استراتژی دی تریدینگ، به راحتی می‌تواند در تایم فریم‌های 15 دقیقه (15M) نوسانات بازار را اسکن کرده، ابزارها و اندیکاتورهای تکنیکال خود را به کار بسته و از نویزهای احتمالی چشم‌پوشی کند.

تایم فریم 5 دقیقه‌ای

تایم فریم‌های 5 دقیقه (5M) معمولاً برای آن دسته از معامله‌گران ترید روزانه کاربرد دارند که به دنبال تغییرات روند در سطح بازار هستند. زمانی که روند‌ها معکوس می‌شوند، یک روند جدید ظاهر می‌شود یا قیمت شروع به اصلاح می‌کند، بهترین تایم فریم برای ترید روزانه که می‌تواند اطلاعات خوبی برای ورود به پوزیشن‌های معاملاتی بدهد همین تایم فریم 5 دقیقه (5M) است.

هم تایم فریم 5 دقیقه و هم تایم فریم 15 دقیقه، جزو متداول‌ترین تایم فریم‌های ترید روزانه هستند  که عمده معامله‌گران سنتی از آن ها استفاده می‌کنند.

این‌که شما کدام‌یک از این تایم فریم را استفاده می‌کنید، بیشتر از هر چیز به سلیقه شما، استراتژی معاملاتی تان، نوسانات بازار و همین‌طور مدیریت ریسک شما بستگی دارد. اما برخی از معامله‌گران هم ممکن است ترکیبی از هر دو تایم فریم محبوب بالا را استفاده کنند تا هم از تغییرات روند و سیگنال‌های احتمالی جا نمانند و هم بتوانند ریسک‌های احتمالی را مهار کنند.

تایم فریم یک دقیقه‌ای

اگر چه گاهاً استفاده از تایم فریم یک دقیقه (1M) نیز در میان تریدرهای روزانه مشاهده شده است، اما این تایم فریم خیلی برای دی تریدینگ توصیه نمی‌شود. چنین تایم فریم کوتاهی اغلب مناسب اسکالپرها (Scalpers) را نوسان‌گیرها است.

جمع‌بندی

انتخاب بهترین تایم فریم برای ترید روزانه می‌تواند تاثیر بسزایی روی موفقیت‌های شما در معاملات و بازگشت سرمایه‌تان داشته باشد. در حالت کلی، استراتژی‌های ترید کردن در بازارهای مالی، اعم از ارزهای دیجیتال و فارکس به شرح زیر هستند:

  • استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping) – بازه‌های زمانی چد دقیقه تا چند ساعته
  • استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) – بازه‌های زمانی یک روزه
  • استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) – بازه‌های زمانی چند روزه
  • استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading) – بازه‌های زمانی چند هفته تا چند ماه…

برای این‌که در استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) موفق ظاهر شوید، در کنار همه معیارها و ملزومات، نیاز به انتخاب تایم فریم اصولی برای تحلیل نیز دارید. این انتخاب تایم فریم، قوانین خاص خودش را دارد:

  • تایم‌ فریم‌های بزرگ معتبرترند
  • ادغام تایم فریم‌ها
  • استراتژی معاملاتی
  • ویژگی‌های فردی و شخصیتی
  • تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن
  • و مدیریت ریسک

بر اساس سنجش و ارزیابی این معیارها، می‌توانید یکی از تایم فریم‌های زیر را برای تریدهای روزانه خود انتخاب کنید:

  • یک دقیقه (1M)
  • 5 دقیقه (5M)
  • 15 دقیقه (15M)
  • 30 دقیقه (30M)
  • و یک ساعته (60M یا 1H)

از این میان، بهترین و محبوب‌ترین تایم فریم‌ها تایم فریم 15 دقیقه و پس از آن تایم فریم 5 دقیقه است. با این حال، توصیه می‌شود از تایم فریم‌های ترکیبی استفاده کنید تا مدیریت ریسک و پتانسیل سود را هم‌زمان ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669