بلاگ

دامیننس بیت کوین و تتر؛ بررسی دامیننس بیت کوین و تتر

دامیننس بیت کوین و تتر؛ بررسی دقیق رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

دامیننس بیت کوین و تتر به تسلط این دو ارز بر بازار ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود. در واقع، منظور از دامیننس (Dominance)، نسبت ارزش بازار هر ارز به ارزش کل بازار است و دقیقاً به همین دلیل نیز می‌تواند قدرت ارز دیجیتال مورد نظر در بازار را نشان دهد. اما بررسی این دامیننس برای ارزهای دیجیتال مهم مثل بیت کوین و تتر، و خصوصاً بررسی رابطه دامیننس بیت کوین و تتر می‌توان اطلاعات تحلیلی و سیگنال‌های معاملاتی مهمی را در اختیار ما قرار دهد.

بر همین اساس، موضوع این مطلب از آکادمی رفیعی را به معرفی دامیننس بیت کوین و تتر و رابطه این دو دامیننس اختصاص داده‌ایم.

قبل از هر چیز، ابتدا نگاهی عمیق به مفهوم دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم داشت، سپس دامیننس بیت کوین و تتر را به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت نیز به بررسی رابطه دامیننس این دو ارز و تحلیل‌ها و سیگنال‌هایی که می‌توان از آن‌ها برداشت کرد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


دامیننس (Dominance) چیست؟


کلمه «دامیننس» به صورت برگردان دقیق از روی واژه انگلیسی Dominance برداشته شده است، در لغت و به معنای تحت‌الفظی معادل «سلطه یا تسلط» است.

وقتی در بازار ارزهای دیجیتال در مورد مثلاً دامیننس بیت کوین صحبت می‌کنیم، در واقع داریم در مورد میزان تسلط این ارز دیجیتال بر بازار کریپتو حرف می‌زنیم. اما به معنای دقیق‌تر، دامیننس در حقیقت میزان نقدینگی و حجمی از بازار است که ارز دیجیتال مورد نظر به خودش اختصاص داده است.

به بیان دیگر:

دامیننس یعنی این‌که ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر معادل چند درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال است!

از نظر ریاضی، برای دستیابی به دامیننس یک ارز دیجیتال، کافی است ارزش بازار آن را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنید تا دامیننس به دست بیاید. وب‌سایت‌هایی مثل کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) داده‌های مربوط به ارزش بازار ارزهای دیجیتال مختلف را به صورت آنی ارائه می‌دهند اما لازم هم نیست که برای دسترسی به دامیننس بیت کوین و تتر دنبال داده‌های عددی ارزش بازار این دو باشید.

در وب‌سایت‌هایی مثل تریدینگ ویو (Trading View) نمودارهای دامیننس بیت کوین و تتر درست مثل نمودارهای قیمتی این ارزهای دیجیتال ارائه شده است که خیلی راحت‌تر می‌توان آن‌ها را رصد و تجزیه و تحلیل کرد.

دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance)

بیت کوین (Bitcoin) اولین ارز دیجیتالی است که در سال 2008 میلادی روانه بازار شده است. با این اوصاف، فعالیت خود را بدون رقیب آغاز کرده و در ابتدای راه‌اندازی کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را دارا بوده است.

به همین خاطر است که بیت کوین، تنها ارز دیجیتال دنیا است که دامیننس آن از 100 درصد شروع شده و بعد به مرور زمان کاهش – یا در برخی دوران افزایش – یافته است.

برای دسترسی به ارزش بازار و همین‌طور دامیننس بیت کوین، کافی است سری به وب‌سایت کوین مارکت کپ بزنید و در همان صفحه فرود، ارزش بازار (Market Cap) و دامیننس (Dominance) آن را بررسی کنید:

دامیننس بیت کوین و تتر - آکادمی رفیعی

در کنار این وب‌سایت، شما به راحتی می‌توانید نمودار دامیننس بیت کوین را نیز در وب‌سایت تریدینگ ویو به نماد اختصاری BTC.D مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید:

دامیننس بیت کوین و تتر - آکادمی رفیعی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دامیننس بیت کوین تا ظهور ارزهای دیجیتال دیگر و رشد ارزش بازار آن‌ها غالب بوده اما پس از فوریه سال 2017 میلادی شروع به ریزش کرده است.

دامیننس تتر (Tether Dominance)

نحوه محاسبه تتر نیز هیچ تفاوتی با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال ندارد:

دامیننس بیت کوین و تتر - آکادمی رفیعی

تنها تفاوتی که دامیننس تتر و دیگر ارزهای دیجیتال با دامیننس بیت کوین دارد این است که این ارزها، از دامیننس صفر کار خود را شروع کرده و به مرور زمان آن را افزایش داده‌اند (هر چند که اکنون این روند در نوسان است و می‌تواند صعودی یا نزولی باشد):

دامیننس بیت کوین و تتر - آکادمی رفیعی

همان‌طور که در تصویر فوق (منبع تصویر: وب‌سایت کوین مارکت کپ) نیز قابل مشاهده است، مکمل دامیننس سایر ارزهای دیجیتال در بازار دامیننس بیت کوین است.


رابطه دامیننس بیت کوین و تتر


جالب است بدانید که رابطه دامیننس بیت کوین و تتر رابطه‌ای معکوس است… به این معنی که وقتی دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، شاهد افزایش دامیننس بیت کوین در بازار هستیم. اما دلیل این امر چیست؟!

واقعیت این است که از حیث تکنیکال، زمانی که ناامنی و تنش در بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می‌کند و ارزهایی همچون بیت کوین و آلت‌کوین‌ها نوسانات شارپی را تجربه می‌کنند، معامله‌گران ترجیح می‌دهند به سمت دارایی‌های باثبات‌تر و محتاطانه‌تری همچون استیبل‌کوین‌ها بروند. محبوب‌ترین استیبل کوین بازار هم برای این قبیل موقعیت‌ها، تتر (USDT) است.

حال سوال اصلی این‌جا است که چطور می‌توان از این رابطه دامیننس بیت کوین و تتر سیگنال معاملاتی گرفت؟

برای درک بهتر موضوع، بیایید آن را با یک مثال شروع کنیم… فرض کنیم در حال حاضر قیمت بیت کوین روی 50 هزار دلار قرار دارد و دامیننس آن نیز حدود 50 درصد است. نمودارهای دامیننس بیت کوین، به یک‌باره شروع به رشد کرده و روندی افزایشی را طی می‌کنند به طوری‌که به حدود 55 درصد می‌رسند.

اتفاقی که افتاده است این است که معامله‌گران به دلایل مختلفی – مثلاً تایید شدن صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین – تمایل زیادی به خرید این ارز داشته‌اند و آن را خریداری کرده‌اند. پس، تقاضا برای بیت‌کوینی که عرضه آن هم محدود است افزایش یافته است.

در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که قیمت بیت کوین به تبع افزایش تقاضا – در حالی که عرضه آن ثابت است – افزایش پیدا کند. این هم سیگنالی که انتظارش را می‌کشیدید! بهتر است شما هم قبل از این‌که قیمت بیشتر از این افزایش نیافته، بیت کوین خریداری کنید!!

بر عکس این موضوع هم دقیقاً صادق است… وقتی نمودار دامیننس تتر در حال افزایش است، به این معنی است که معامله‌گران استیبل کوینی مثل تتر را ترجیح می‌دهند و چندان تمایلی به ارزهای دیجیتال پر نوسان مثل بیت کوین یا آلت‌کوین‌ها ندارند… پس احتمالاً پای یک سیگنال خرید در میان است و بهتر است بیت کوین‌هایی که دارید را قبل از ریزش قیمتی به فروش برسانید!


جدول سیگنال‌دهی بر اساس دامیننس بیت کوین و تتر


برای این‌که بتوانید خیلی راحت‌تر و سریع‌تر، در یک نگاه از رابطه دامیننس بیت کوین و تتر سیگنال معاملاتی بگیرید، کافی است نگاهی به جدول زیر بیندازید:

شاخص دامیننس بیت کوین

(BTC.D Index)

شاخص دامیننس تتر

(USDT.D Index)

سیگنال معاملاتی دریافتی
افزایش کاهش بازار گاوی بیت کوین؛ سیگنال خرید بیت کوین
کاهش کاهش بازار گاوی آلت ‌کوین‌ها؛ سیگنال خرید آلت‌ کوین‌ها
کاهش افزایش بازار خرسی بیت کوین؛ سیگنال فروش بیت کوین

نکته: البته، این نکته را همیشه، در همه تحلیل‌ها و سیگنال‌یابی‌های خود در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال، بازاری به شدت غیر قابل پیش‌بینی و غافل‌گیر کننده است و هیچ‌چیز در این بازار تضمین 100 درصدی ندارد!


جمع‌بندی


کلمه «دامیننس» به صورت برگردان دقیق از روی واژه انگلیسی Dominance برداشته شده است، در لغت و به معنای تحت‌الفظی معادل «سلطه یا تسلط» است.

وقتی در بازار ارزهای دیجیتال از دامیننس بیت کوین و تتر صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان تسلط این دو در بازار ارزهای دیجیتال است که این تسلط یا دامیننس نیز در عمل، از نسبت ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظر بر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آید.

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر رابطه‌ای معکوس است (البته در حالت عادی)؛ به این معنی که با افزایش دامیننس بیت کوین اغلب شاهد کاهش دامیننس تتر در سطح بازار هستیم.

این رابطه، می‌تواند ارائه دهنده یک سیگنال معاملاتی قابل اعتماد برای ما در بازار باشد. چیزی که در بخش‌های پایانی مقاله، به تفصیل به آن اشاره شده و حتی جدول مربوط به آن نیز آمده است.


سوالات متداول


  1. منظور از دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟

منظور از دامیننس بیت کوین و تتر تسلط این دو ارز بر بازار ارزهای دیجیتال است. دامیننس هر ارز، از نسبت ارزش بازار آن به ارزش کل بازار کریپتو به دست می‌آید و نشان دهنده تعداد و ارزش کوین‌های در گردش آن ارز است.

  1. رابطه دامیننس بیت کوین و تتر به چه صورتی است؟

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر رابطه‌ای معکوس است. به این معنی که معمولاً با افزایش دامیننس بیت کوین، دامیننس تتر کاهش می‌یابد و برعکس…

  1. چطور می‌توان از رابطه بین دامیننس تتر و بیت کوین سیگنال معاملاتی گرفت؟

اگر دامیننس بیت کوین در حال افزایش و دامیننس تتر در حال کاهش باشد، سیگنال خرید بیت کوین است؛ اگر هر دو کاهشی باشند، بهتر است سراغ خرید آلت‌ کوین‌ها بروید؛ اگر هم دامیننس بیت کوین کاهشی است ولی دامیننس تتر در حال افزایش است، فرصت خوبی برای فروش بیت کوین است!

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229