بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس

بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس: معرفی ۱۰ استراتژی

استراتژی‌های معاملاتی در فارکس به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت اختصاصی برای بازار فارکس و جفت‌ارزها طراحی شده باشند. این استراتژی‌ها رفتار قیمت جفت‌ارزها را درنظر می‌گیرند. در این مطلب با ۱۰ استراتژی معاملاتی در فارکس آشنا می‌شوید که از آن‌ها می‌توان به استراتژی‌های خط روند، استراتژی اشباع خرید و اشباع فروش و استراتژی تعقیب قیمت (CTP) اشاره کرد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

استراتژی معاملاتی از الزامات موفقیت در بازارهای مالی است. بدون یک استراتژی سودده و پایبندی به آن، نمی‌توان به‌صورت موفقیت‌آمیز یک حساب معاملاتی را در بلندمدت سودده کرد. در این مطلب شما با بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس آشنا می‌شوید و ۱۰ استراتژی برتر را می‌شناسید. با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانید یک استراتژی شخصی طراحی کنید که در شرایط مختلف با بازار فارکس سازگار شده و می‌تواند سیگنال‌هایی با ریسک معقول صادر کند. نکته مهم در مورد استراتژی‌های معاملاتی این است که یادگیری نحوه نگارش و ایجاد یک استراتژی مهمترین بخش آموزش فارکس برای تریدرهای تازه‌کار است. بخشی که در عین اهمیت معمولا از آن غافل می‌شویم.

استراتژی معاملاتی فارکس چیست؟

استراتژی معاملاتی مجموعه‌ای از قوانین است که شما خودتان را ملزم به رعایت آن‌ها می‌کنید. قسمتی از استراتژی معاملاتی به نحوه ورود به معامله و پیدا کردن نقاط مهم مثل نقطه ورود و حد سود اختصاص دارد. این قسمت از استراتژی معاملاتی با روش‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد که بستگی به سبک معاملاتی شما دارد. متداول‌ترین روشی که برای پیدا کردن این نقاط وجود دارد، استفاده از تحلیل تکنیکال است. بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس، از گواه‌های تکنیکال برای ورود و خروج از معاملات استفاده می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر درباره استراتژی معاملاتی، می‌توانید مطلب «استراتژی معاملاتی چیست؟» را مطالعه کنید.

بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس چیست؟

استراتژی‌های متنوعی را می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. در این مطلب هم ۱۰ استراتژی معاملاتی معتبر برایتان با ذکر مثال توضیح داده می‌شود. بااین‌حال، بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس، استراتژی‌هایی هستند که شما براساس ارزیابی و بک‌تست به آن‌ها می‌رسید. برای همین، هر استراتژی را که می‌شناسید، نکات اصلی آن را یادداشت کنید و سپس روی بازار زنده، اجرایی کنید. اینگونه می‌توانید یک استراتژی معاملاتی شخصی داشته باشید.

همچنین فراموش نکنید که استراتژی معاملاتی قسمت‌های مهمی مثل مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک هم دارد. مواردی مثل اینکه تا چه میزان از سرمایه‌تان را باید درگیر یک معامله کنید یا اینکه روزانه چند درصد ضرر برای حساب شما مجاز است. تعیین این موارد برای استراتژی‌های مختلف ساختار مشابه‌ای دارد و بیشتر وابسته به میزان سرمایه و سبک معاملاتی شما (اسکلپ، روزانه، ولیوم تریدینگ و…) است.

معرفی ۱۰ تا از بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس

استراتژی‌های معاملاتی در فارکس انواع مختلفی دارند. نکته مشترک در میان استراتژی‌های معتبر زیر، تکیه آن‌ها بر تحلیل تکنیکال است. ترید در فارکس وابسته به تحلیل تکنیکال است. ترید خبری و ترید با داده‌های بنیادی، یا ریسک بسیار بالایی دارند یا اینکه نیازمند صبر زیادی هستند. ترید اساساً یک فعالیت شغلی سریع است و تحلیل تکنیکال بهترین روش برای گرفتن موقعیت‌های معاملاتی در سبک‌های اسکلپ و ترید روزانه است.

یک: ‌استراتژی پرش

مبنای استراتژی پرش (Bounce Strategy) بسیار ساده است. در این استراتژی به اصل همیشگی تکرار گذشته در بازار متکی هستیم. معامله‌گران فارکس سطوحی که قیمت چندبار به آن‌ها واکنش نشان داده است را مهم می‌دانند. در چنین شرایطی وقتی قیمت مجدد به آن سطح افت کند، یک فرصت خرید بالقوه ایجاد می‌شود.

برعکس این حالت برای سطوح مقاومت نیز صدق می‌کند و می‌تواند منجر به موقعیت‌های فروش (Sell/Short) مناسب شود.

استراتژی پرش از بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس

به عنوان مثال، ناحیه بنفش‌رنگ در تصویر بالا می‌تواند گواه معاملاتی اجرای استراتژی Bounce یا پرش باشد. یک سطح قیمتی که دوبار قیمت با برخورد به آن رشد کرده است، در برخورد سومی که پس از مدت‌ها رخ داده نیز باعث رشد قیمت شده است.

دو: استراتژی Breakdown

یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس را زمانی می‌توانید بگیرید که یک سطح حمایت یا مقاومت با قدرت شکسته می‌شود. استراتژی بریک داون (Breakdown) به شما می‌گوید اگر یک سطح حمایت معتبر شکسته شد، شما می‌توانید برخلاف آن، وارد معامله فروش (Sell/Short) شوید.

استراتژی معاملاتی Breakdown

در تصویر بالا یک سطح حمایت معتبر شکسته است. پس از پولبک و کندل تأیید می‌توان استراتژی Breakdown را اجرایی کرد و وارد موقعیت معاملاتی فروش شد.

سه: استراتژی اشباع فروش و اشباع خرید

یکی از مثال‌هایی که برای انواع استراتژی فارکس می‌توان درنظر گرفت که اندیکاتورها را هم دخیل می‌کند، استراتژی اشباع خرید و اشباع فروش است. در این استراتژی، از اندیکاتور RSI استفاده می‌شود. قرار گرفتن این اندیکاتور در مقادیر بالاتر از ۷۰ نشان‌دهنده ناحیه اشباع خرید است. این ناحیه می‌تواند نشان از برگشت روند باشد و شما در این نواحی می‌توانید انتظار گرفتن موقعیت فروش را داشته باشید.

برعکس این مورد نیز درباره نواحی زیر ۳۰ اندیکاتور RSI صدق می‌کند. به مقادیر زیر ۳۰، ناحیه اشباع فروش گفته می‌شود و در این موقعیت‌ها باید به دنبال گرفتن موقعیت معاملاتی خرید باشید.

مثالی از نواحی اشباع خرید و فروش روی چارت EURUSD

یک نمونه از این استراتژی را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. با رسیدن مقادیر RSI به بالاتر از ۷۰ می‌توان وارد موقعیت فروش شد. دقت کنید که اندیکاتورها نمی‌توانند نقطه ورود یا حد سود دقیقی صادر کنند و تعیین نقاط باید با گواه‌های معاملاتی دیگر، مانند سطوح حمایت و مقاومت انجام شود.

درباره این استراتژی، دقت داشته باشید که بهتر است اندیکاتور به‌صورت کامل از ناحیه ۳۰ به پایین یا ۷۰ به بالا عبور کند. همچنین این سیگنال قطعی نیست و نیازمند تأییدهای دیگر، مانند تأییدهای دریافتی از رفتار قیمت و کندل‌ها نیز هست.

چهار: استراتژی خط ماشه

یکی دیگر از استراتژی‌های کاربردی در بازار فارکس، استراتژی خط ماشه است. این استراتژی، استراتژی شخصی مهندس رضا رفیعی است که در آن از استراتژی‌های خط روند و دیگر ابزارهای معاملاتی برای رسیدن به نقاط معین برای ترید با کمترین ریسک کمک گرفته می‌شود. برای آموزش استراتژی خط ماشه، به صفحه استراتژی خط ماشه بروید.

پنج: استراتژی‌های خط روند

یکی از استراتژی‌های معاملاتی فارکس، استراتژی‌های مبتنی بر خط روند است. در این استراتژی‌ها، از خط روند، شکست خط روند و کانال‌های قیمت برای دریافت سیگنال خرید یا فروش استفاده می‌شود. مزیت این استراتژی، سادگی کار با آن است. سیگنال‌های دریافتی از این استراتژی‌ها اعتبار بالایی دارند.

استراتژی خط روند از بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس

در تصویر بالا یک کانال قیمت نزولی را مشاهده می‌کنید که قیمت با هربار برخورد با مرزهای پایین و بالای کانال، واکنش مناسبی به آن نشان داده است.

با کانال‌ها و خط‌های روند دو نوع می‌توانید برخورد کنید:

  1. ترید در جهت روند
  2. انتظار برای شکست روند

در روش ترید در جهت روند، با هر بار برخورد قیمت با خط روند می‌توانید یک موقعیت معاملاتی در جهت روند باز کنید. برای مثال در تصویر بالا، هر بار برخورد قیمت با خط روند نزولی (خط بالایی کانال) باز کردن یک موقعیت معاملاتی فروش منطقی است.

در نگاه دوم باید منتظر شکست روند باشید. در این حالت با شکست روند (فلش قرمز رنگ) می‌توانید وارد موقعیت معاملاتی خلاف روند (در این تصویر موقعیت خرید) شوید.

شش: استراتژی معاملاتی CTP

استراتژی CTP یا تعقیب قیمت، یکی از دیگر از بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس است که می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد. حداکثر افت سرمایه (Drawdown) در این استراتژی ۲ تا ۳ درصد است و بازدهی ۸ تا ۱۲ درصد ماهانه ایجاد می‌کند. برای یادگیری این استراتژی، می‌توانید استراتژی معاملاتی CTP را خریداری کنید.

هفت: استراتژی با مکدی

یکی دیگر از ابزارهای تکنیکال که می‌تواند سیگنال‌های معاملاتی مناسبی صادر کند، اندیکاتور مکدی است. پیش از این در مطلب «طراحی استراتژی با مکدی» به‌صورت مفصل درباره این اندیکاتور صحبت کرده‌ایم.

اندیکاتور مکدی به دو صورت می‌تواند در استراتژی معاملاتی فارکس به‌کار گرفته شود: ۱-مشاهده واگرایی ۲-تقاطع خطوط مکدی

در نگاه به واگرایی، می‌توان موقعیت‌های معاملاتی مناسبی پیدا کرد. فلسفه ایجاد واگرایی، تفاوت در قدرت خریداران و فروشندگان نسبت به آنچه که در قیمت رخ می‌دهد است. برای مثال مشاهده واگرایی منفی، نشان از آن دارد که رشد قیمت همراه با رشد قدرت خریداران نبوده است. در نتیجه این برداشت، می‌توان انتظار افت قیمت را داشت. برای بررسی دقیق‌تر به تصویر زیر توجه کنید. 

استراتژی معاملاتی با مکدی

در این تصویر می‌بینید که واگرایی منفی بین اندیکاتور و قیمت ایجاد شده است: با وجود رشد قیمت و ثبت قله جدید، اندیکاتور مکدی قله‌ای بالاتر ثبت نکرده است. همانطور که می‌بینید، پس از آن قیمت افت نسبتاً شدیدی نشان داده است. 

تقاطع خطوط مکدی نوع دیگری از سیگنال است. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید. 

شناسایی موقعیت معاملاتی با مکدی

با تقاطع خطوط مکدی می‌توان در چنین موقعیت‌هایی با ریسک منطقی و نسبت R/R مناسبی وارد موقعیت‌های معاملاتی شد. 

هشت: استراتژی معاملاتی با میانگین متحرک (EMA)

یکی دیگر از استراتژی‌های کاربردی در معاملات فارکس، استفاده از میانگین‌های متحرک برای گرفتن سیگنال‌های معاملاتی است. در این حالت بسته به نوع تایم‌فریم و سبک معاملاتی (اسکلپ و…) می‌توان میانگین‌های متحرک با دوره‌های زمانی متفاوت را انتخاب کرد. برای مثال اگر دو میانگین متحرک با دوره‌های ۹ و ۲۶ داشته باشیم، در تصویر نحوه گرفتن سیگنال از آن‌ها نشان داده شده است. 

میانگین متحرک (EMA) و بهترین استراتژی های معاملاتی فارکس

در تصویر بالا، فلش قرمز سیگنال فروش (یا موقعیت Short) و فلش‌های سبز سیگنال خرید (یا موقعیت Long) هستند. همانطور که می‌بینید در بیشتر مواقع ورود و خروج از معامله با استفاده از میانگین متحرک به سود انجامیده است. 

برای درک بهتر میانگین‌های متحرک، توصیه می‌کنیم مطلب «چگونه با استراتژی مووینگ اوریج (EMA) ترید کنیم؟» را مطالعه کنید. 

نه: استراتژی معاملاتی با الگوهای کندلی

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم در معاملات فارکس، توجه به الگوهای کندلی است. الگوهای کندل استیک الگوهایی قدیمی هستند که تاکنون در بازارهای مالی محبوبیت زیادی داشته‌اند. استفاده از این الگوها می‌تواند به پیداکردن جهت حرکت قیمت و ورود امن به موقعیت‌های معاملاتی کمک کند. 

الگوی ابر سیاه در چارت بازار

برای مثال، به تصویر زیر که یک الگوی دو کندلی را نشان می‌دهد توجه کنید. 

در تصویر بالا الگوی ابر سیاه یا Dark Cloud نمایش داده شده است. این الگو یک الگوی کندلی نزولی است که پس از آن قیمت با شدت زیادی افت کرده است. می‌توانید با مطالعه مطلب «الگوی ابرسیاه چیست؟» بیشتر درباره آن اطلاعات کسب کنید. 

ده: استراتژی برخورد سوم 

یکی از مشهورترین استراتژی‌های معاملاتی در فارکس، استراتژی برخورد سوم است. این استراتژی که به نوعی زیرمجموعه استراتژی‌های خط روند است، به شما می‌گوید که پس از برخورد سوم قیمت با یک خط روند، اعتبار آن خط تأیید شده است و شما مجاز هستید که در جهت روند وارد معامله شوید. 

استراتژی معاملاتی برخورد سوم

در تصویر بالا، کاربرد استراتژی برخورد سوم را مشاهده می‌کنید. پس از سومین برخورد با خط روند صعودی، قیمت رشد خوبی را تجربه کرده است. برای اینکه بدانید حد سود و حد ضرر با چه منطقی تعیین شده‌اند، مطلب «استراتژی برخورد سوم» را مطالعه کنید. 

بهترین استراتژی معاملاتی در فارکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بالا با شش استراتژی برتر در بازار فارکس آشنا شدید. تمامی این استراتژی‌ها می‌توانند به‌راحتی و با استفاده از تحلیل تکنیکال در معاملات فارکس استفاده شوند. اگر شما هم از علاقه‌مندان ترید هستید، می‌توانید با استفاده از یک استراتژی سودده، کار خود را شروع کنید. اما یک استراتژی برنده، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  •       تا حد امکان ساده باشد: استراتژی‌های معاملاتی می‌توانند بی‌نهایت پیچیده شوند. اما دقت کنید که کاربرد یک استراتژی به قابل استفاده بودن آن در زمان بازار است. در بازار، شما زمان زیادی برای تصمیم‌گیری ندارید. در نتیجه اگر یک استراتژی خیلی پیچیده باشد یا المان‌های زیادی برای بررسی داشته باشد، عملاً کاربردی در فارکس ندارد!
  •       ارزیابی شده باشد: یک استراتژی معاملاتی باید پیش از به‌کارگیری در بازار، ارزیابی شده باشد. این ارزیابی با استفاده از بک‌تست و بررسی بلندمدت استراتژی روی داده‌های قبلی بازار انجام می‌شود. هرگز یک استراتژی را بدون بررسی و با پول واقعی استفاده نکنید.
  •       معتبر باشد: چیدن چند گواه معاملاتی پشت‌سرهم کاری ندارد. اگر این خط روند بشکند و اگر اندیکاتور مکدی چنین حالتی داشته باشد، به شما موقعیت معاملاتی نمی‌دهد. زمانی یک سیگنال از یک استراتژی معاملاتی معتبر است، که آن استراتژی بنیادهای معتبری داشته باشد. به‌عبارتی، یک استراتژی معاملاتی باید بر پایه یک سبک معاملاتی مانند پرایس اکشن بنا شده باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب با ۱۰ استراتژی برتر بازار فارکس آشنا شدید. تمامی این استراتژی‌ها، از بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس محسوب می‌شوند. با بررسی و ارزیابی هر کدام می‌توانید یک برنامه معاملاتی برای خود طراحی کنید. توجه داشته باشید که بهترین استراتژی نیز تا وقتی که توسط خود شما ارزیابی و شخصی‌سازی نشود، استفاده از آن‌ها می‌تواند برعکس عمل کرده و سودده نباشد. در نتیجه سعی کنید هر استراتژی را قبل از وارد کردن پول واقعی، روی یک حساب آزمایشی ارزیابی کرده و از آن بک‌تست بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669