الگوی سه گانه خارجی

الگوی سه گانه خارجی صعودی چیست؟

الگوی شاهین نزولی یک الگوی دوکندلی است که متشکل از دو کندل سبز است. کندل اول بدنه بلندتری دارد و کندل دوم با بدنه‌ای کوچک‌تر، در دل کندل اول قرار می‌گیرد. وجود یک کندل مارابوزوی قرمز به عنوان کندل سوم می‌تواند تأیید مناسبی برای شکل‌گیری الگوی شاهین نزولی باشد.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

الگوهای سه کندلی تعدادشان زیاد نیست اما قدرت بیشتری نسبت به دیگر الگوها دارند. الگوی سه گانه خارجی صعودی یکی از همان‌هاست که در انتهای یک روند نزولی ظاهر شده و می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای تغییر روند و ایجاد یک روند صعودی تلقی شود. در ادامه این مطلب، شما را با الگوی سه گانه خارجی صعودی، کاربردها و نحوه ترید با این الگو آشنا می‌کنیم.

الگوی سه گانه خارجی صعودی چگونه ایجاد می‌شود؟

این الگو یک الگوی برگشتی است و همانطور که از نامش برمی‌آید، قرار است باعث تغییر روند از نزولی به صعودی شود. در نتیجه اولین کندل این الگوی سه کندلی، مربوط به یک روند نزولی بوده و یک کندل قرمز رنگ یا نزولی است. این کندل باید بدنه داشته باشد اما داشتن یا نداشتن سایه اهمیتی ندارد. کندل دوم یک کندل صعودی با بدنه بزرگ‌تر است تا تمام کندل اول را بپوشاند. اگر قیمت باز شدن کندل دوم پایین‌تر از کندل اول باشد، شرایط ایده‌آل می‌شود.

کندل سوم هم یک کندل صعودی و سبز است. مشخصه اصلی کندل سوم، بسته شدن کندل بالاتر از قیمت بسته شدن کندل دوم است. می‌توانید خلاصه‌ای از تمام این موارد را در تصویر شماتیک زیر مشاهده کنید.

الگوی سه گانه خارجی صعودی

همانطور که در تصویر می‌بینید، شکل‌گیری الگوی سه گانه خارجی صعودی، چند ویژگی خاص دارد:

  •       روند بازار نزولی است: در ابتدا روند بازار نزولی است. الگوی سه گانه خارجی صعودی قرار است نشانه‌ای برای پایان روند نزولی باشد.
  •       کندل اول نزولی است: کندل اول هم‌جهت و همانند روند بازار است و یک کندل نزولی خواهد بود. این کندل باید مقداری بدنه داشته باشد و به اصطلاح بهتر است کندل دوجی نباشد.
  •       کندل دوم یک کندل صعودی پوشاننده است: کندل دوم در این الگو، یک کندل صعودی یا سبز است که تمام بدنه کندل اول را می‌پوشاند. اگر قیمت باز شدن این کندل پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد، بهتر است.
  •       کندل سوم صعودی است: همانند کندل دوم، کندل سوم هم صعودی است؛ این کندل باید بالاتری از کلوز کندل دوم بسته شود تا نشانه‌ای از صعود قیمت باشد.

تحلیل الگوی سه گانه خارجی صعودی

در این الگو ابتدا قیمت که در یک روند نزولی قرار دارد، افت می‌کند. کندل اول نشانه‌ای از قدرت فروشندگان است. اینکه گفته می‌شود بهتر است کندل دوم با گپ قیمتی منفی از کندل اول باز شود، یعنی قیمت ابتدایی کندل دوم پایین‌تر از کلوز کندل اول باشد، به این دلیل است که در این حالت تمام نیروی فروشندگان تخلیه می‌شود. در این زمان، همه که تصور می‌کنند قرار است روند نزولی ادامه داشته باشد، صعودی شدن کندل دوم باعث می‌شود تا فروشندگان دست نگه دارند. با ایجاد کندل سوم و دادن کلوزی بالاتر از کلوز قبلی، افراد نظر خود را برمی‌گردانند و دیگر به جای ایجاد فشار فروش، تقاضا برای خرید افزایش پیدا می‌کند.

شناسایی الگوی سه گانه خارجی صعودی در چارت بازار

شکل‌گیری الگوی سه گانه خارجی صعودی در انتهای روندهای نزولی رایج است. در ادامه دو مثال از شکل‌گیری این الگو برایتان می‌آوریم.

الگوی سه گانه خارجی صعودی در چارت

در این مثال، شکل‌گیری الگوی سه گانه خارجی صعودی به صورت کامل اتفاق نیفتاده است. در واقع کندل سوم به صورت دوجی ایجاد شده است و همچنین گپ قیمت بین کندل دوم و کندل اول دیده نمی‌شود. بااین‌حال، می‌توان این الگو را هم الگوی سه گانه خارجی صعودی اما با اعتبار کمتر قلمداد کرد.

بیایید نگاهی به مثال بعدی بیندازیم.

مثالی از الگوی سه گانه خارجی صعودی در چارت

در این مثال، الگوی سه گانه خارجی صعودی تا حد بهتری رعایت شده است. هرچند در اینجا هم بدنه کندل سوم کوچک است اما در نهایت کلوز آن بالاتر از کلوز کندل دوم است. کندل دوم هم با اینکه گپ قیمت با کندل اول ندارد، اما به خوبی توانسته کندل اول را بپوشاند. همانطور که مشاهده می‌کنید پس از شکل‌گیری این الگو، قیمت رشد خوبی را تجربه کرده است.

چگونه با الگوی سه گانه خارجی صعودی ترید کنیم؟

شناخت الگوهای کندلی از الزامات یادگیری تحلیل تکنیکال کلاسیک است. برای همین توصیه می‌کنیم همین حالا مطلب «انواع الگوهای کندلی؛ 13 مورد از انواع الگوهای کندل استیک» را مطالعه کنید. بااین‌حال، باید بدانید که تحلیل تکنیکال خیلی گسترده‌تر است. یادگیری الگوهای کندلی به شما در شناسایی روند، شناسایی تغییر روند و همچنین درک بهتر رفتار قیمت (یا پرایس اکشن) کمک می‌کند. ولی شما نمی‌توانید به صورت مستقل و با یک الگوی کندلی یک استراتژی معاملاتی بنویسید؛ دلیل این مسئله هم روشن است: الگوهای کندلی به شما نقطه ورود، SL و TP معرفی نمی‌کنند!

آموزش آنلاین تحلیل تکنیکال

اگر می‌خواهید آن‌قدری در تحلیل تکنیکال عمیق شوید که بتوانید یک استراتژی معاملاتی بنویسید و بر اساس آن در بازارهای مالی ترید کنید، باید دوره آموزش آنلاین تحلیل تکنیکال را تهیه کرده و شروع به یادگیری نمایید. در این دوره با حوزه‌های متنوع تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که کجا از چه ابزاری استفاده کنید تا درصد موفقیت معاملات‌تان بهینه شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229