بلاگ

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس که باید بشناسید

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس که باید بشناسید

معرفی پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس موضوعی است که قصد داریم در این مقاله از آکادمی رفیعی به آن بپردازیم. بازار فارکس، بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا با حجم سرسام‌آوری از معاملات و نقدینگی است که طیف گسترده‌ای از کاربران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در آن مشغول فعالیت هستند. این پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس می‌تواند برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار پتانسیل سود را افزایش دهد، پیش‌بینی روندهای قیمتی را میسر کند، حاشیه ضرر را تا حد ممکن کاهش دهد و مدیریت ریسک و سرمایه را فراهم سازد.

امیدواریم با ادامه این مقاله که با مروری کوتاه بر تحلیل تکنیکال بازار فارکس آغاز شده و سپس با شناخت لزوم استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس و همین‌طور معرفی این ابزارها در خدمت شما خواهد بود، همراه ما باشید.


درآمدی بر تحلیل تکنیکال در فارکس


قبل از این‌که به ماهیت تحلیل تکنیکال در بازار فارکس بپردازیم، شاید بد نباشد این سوال را از خودمان بپرسیم که اساساً ما چرا در بازار فارکس هستیم؟!

پاسخ این سوال شاید خیلی ساده به نظر برسد… همه معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که وقت، سرمایه و انرژی خود را پای بازارهای مالی و خصوصاً دو بازار پر نوسان فارکس و ارزهای دیجیتال می‌گذارند، به دنبال کسب سود و افزایش سرمایه اولیه خود هستند… برای این کسب سود نیز باید قیمت نمادهای معاملاتی مختلف را پیش‌بینی کنند.

آموزش فارکس در مشهد

دو روش برای پیش‌بینی قیمت نمادهای معاملاتی مختلف در بازار فارکس وجود دارد:

  • تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)
  • تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

در تحلیل تکنیکال، معامله‌گر با استفاده از یک‌سری نمودارهای قیمتی، برخی اندیکاتورها، یک سری مفاهیم بنیادی مثل سطوح مقاومت و حمایت و صد البته الگوهای تکنیکال، سعی می‌کند بر اساس رفتارهای سابق نماد، روند آینده نزدیک آن در بازار را – در کوتاه مدت – پیش‌بینی کند.

در عین حال، در تحلیل فاندامنتال نیز معامله‌گر سعی دارد کلیه اتفاق‌ها، اخبار، داده‌ها، جریان‌ها و رویدادها، تنش‌ها، موضوعات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و سایر پارامترهای تاثیرگذار روی پروژه و نماد معاملاتی را رصد کند و بر اساس رابطه بین این پارامترها و قیمت نماد، روند قیمتی آن را در میان مدت و بلند مدت ارزیابی کند.

اما برای شاید با خودتان بپرسید که خوب… در همان پلتفرم‌های معاملاتی هم می‌توان تحلیل تکنیکال انجام داد! چه لزومی به آشنایی با این پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس وجود دارد؟!

شاید هم برخی بگویند همه‌جا در دنیای واقعی و رسانه‌ها و سوشال مدیا پر است از سیگنال‌های معاملاتی!! اصلاً چه لزومی به تحلیل در بازار فارکس است که بخواهد تکنیکال باشد یا فاندامنتال یا از طریق چه ابزارهایی صورت گرفته باشد؟!


لزوم استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس


بله درست است… شما برای پیش‌بینی قیمت یک نماد معاملاتی و در نهایت خرید و فروش یا معامله آن، دو راهکار دارید:

  • از سیگنال‌های حی و حاضر موجود در رسانه‌ها، شبکه‌ها و سوشال مدیا استفاده کنید.
  • خودتان دست به تحلیل شوید و با تجزیه و تحلیل نوسانات، قیمت را پیش‌بینی کنید.

قطعاً که روش دوم خیلی سخت‌تر، انرژی‌بر و زمان‌بر است و حریف می‌طلبد! اما این نکته را در مورد استفاده از سیگنال‌های آماده در نظر داشته باشید. این سیگنال‌ها عالی و کاربردی هستند با این ریسک که:

  • ممکن است فیک و جعلی باشند.
  • ممکن است از منابع غیر عملی و غیر تخصصی کپی شده باشند.
  • ممکن است تاریخ انقضای آن‌ها تا پیاده‌سازی توسط شما تمام شده باشد.
  • و هزاران ممکن است دیگر …

پس اگر ترجیح می‌دهید به‌جای به جان خریدن این گرفتاری‌ها و ریسک‌ها، خودکفا شوید، بهتر است با ما و معرفی این پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس همراهی کنید 🙂


پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس


پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس که در ادامه یک‌به‌یک معرفی کرده و کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح خواهیم داد، به شرح زیر هستند:

  • پلتفرم متاتریدر (Meta Trader)
  • پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View)
  • نرم‌افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader)
  • بروکر ترید استیشن (Trade Station)
  • ابزار تکنیکال آی وست (iVest Market Gear)

نکته‌ای که در مورد ابزارهای تحلیل تکنیکال باید بدانید این است که این ابزارها، ممکن است در قالب پلتفرم‌های معاملاتی عرضه شده‌ باشند، در بخش تحلیل تکنیکال بروکر فارکس (Forex Broker) شما قرار داشته باشند، به‌صورت نرم‌افزار قابلیت دانلود و نصب داشته باشند و یا در قالب یک وب‌سایت به شما ارائه خدمات دهند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این مقاله سعی شده است همه انواع این ابزارها پوشش داده شوند تا بتوانید با دست بازتری انتخاب کنید و تحلیل‌های بهتری را از خود به نمایش بگذارید.

پلتفرم متاتریدر (Meta Trader)

اگر با بازار فارکس آشنایی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که معامله‌گران خرده‌پا (Retail Traders) همین من و شمای نوعی! – برای دسترسی به بازار فارکس، به ارائه دهنده‌های پلتفرم نیاز دارند.

یکی از بهترین ارائه دهنده‌های پلتفرم، شرکت متاکوتز (Meta Quotes Software Corp) که دو پلتفرم معاملاتی فوق‌العاده را در اختیار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار فارکس قرار داده است. این دو پلتفرم که تحت عنوان متاتریدر (Meta Trader) شناخته می‌شوند، عبارتند از:

هر دو پلتفرم، برای یک منظور طراحی و ارائه شده‌اند. متاتریدر 4 در سال 2005 ارائه شده و راه‌اندازی و عرضه متاتریدر 5 نیز در سال 2010 صورت گرفته است. با این حال، نمی‌توان گفت که نسخه دوم، نسخه بهتری نسبت به متاتریدر 4 است.

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس

جالب است بدانید که کاربران متاتریدر 4 بسیار بیشتر از متاتریدر 5 است، و بسیاری از بروکرها نیز از این نسخه پشتیبانی می‌کنند. اما شما اگر برای تحلیل تکنیکال می‌خواهید از پلتفرم متاتریدر استفاده کنید، بهتر است سراغ نسخه جدیدتر آن یعنی متاتریدر 5 بروید که ابزارها و اندیکاتورهای تکنیکال آن به مراتب بیشتر و تمکیل‌تر است.

کافی است این پلتفرم را در قالب نرم‌افزار دانلود و نصب کرده و با استفاده از آن، هم تحلیل تکنیکال انجام دهید و هم معاملات و سفاش‌های خود را در بازار فارکس پیاده کنید.

پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View)

شاید یکی از اولین پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی که به محض شنیدن اسم نمودار قیمتی و تحلیل تکنیکال به ذهن معامله‌گران می‌آید، وب‌سایت تریدینگ ویو (Trading View) باشد.

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس

وب‌سایتی که نخستین بار در سال 2011 میلادی توسط سه تن با نام‌های:

  • استن بوکوف (Stan Bokov)
  • دنیس گلوبا (Denis Globa)
  • کنستانتین ایوانوف (Constantin Ivanov)

راه‌اندازی شده و در حال حاضر، یکی از بهترین و پر مخاطب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. شما می‌توانید در این پلتفرم، به نمودارهای قیمتی پیشرفته و مجهر نمادهای معاملاتی بازارهای مختلف، اعم از ارزهای دیجیتال و جفت ارزهای فارکس و کامودیتی‌ها و غیره… دسترسی داشته باشید و از آن، به عنوان یک ابزار تحلیل تکنیکال فارکس و کریپتو استفاده کنید.

طیف گسترده‌ای از اندیکاتورها در تریدینگ ویو ارائه شده‌اند، از نظر کار هندسی و ریاضیات پلتفرم بسیار جذاب و کاربر پسند است و عملاً بهترین سورس برای نوسانات و روندهای قیمتی در سطح دنیا است.

نرم‌افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader)

نرم‌افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader) دیگر ابزار تحلیل تکنیکال فارکس است که می‌تواند بسیاری از نیازهای تجزیه و تحلیل شما را برآورده کند. نرم‌افزاری که در سال 1996 میلادی توسط تیم رابرت ماینر (Rober Miner) راه‌اندازی شده و در حال حاضر، یکی از بهترین‌ها در حوزه کاری خودش است.

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یا مزیت‌های نرم‌افزار داینامیک تریدر که باعث شده است محبوبیت خاصی در میان تحلیل‌گران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار فارکس داشته باشد، ابزارهای بسیار قدرتمند آن برای موج شماری الیوت و تحلیل‌های زمانی است.

از آن‌جا که رابرت ماینر، سرپرست تیم توسعه دهنده این نرم‌افزار، یکی از بهترین و برجسته‌ترین تریدرها و استادی بازارهای معاملاتی است، می‌توان روی نرم‌افزار داینامیک تریدر به‌عناون بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس و خصوصاً شناسایی الگوهای هارمونیک حساب باز کرد.

بروکر ترید استیشن (Trade Station)

به جرات می‌توان گفت که بروکر ترید استیشن (Trade Station)، یکی از برترین و قدرتمندترین بروکرهای فارکس در سطح دنیا است که در تحلیل تکنیکال و مدل‌سازی آماری استراتژی‌های معاملاتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس

مهم‌ترین چیزی که به گفته تیم توسعه دهنده آن، توانسته این بروکر را به این سطح از محبوبیت و کارآمدی برساند، الهام گرفتن آن از شرکت امگا ریسرچ (Omega Research) بوده است.

امگا ریسرچ، یکی از معتبرترین و مشهورترین شرکت‌های متخصص در توسعه نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال است و به همین دلیل نیز بروکر ترید استیشن، توانسته از نظر ارائه ابزار تحلیل تکنیکال فارکس، یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبای خود ظاهر شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پلتفرم، شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل تکنیکال خودکار است به طوری که قادر است الگوهای تکنیکال را روی نمودارهای قیمتی به صورت اتوماتیک نشان دهد! هرچند که تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های خارق‌العاده بروکر ترید استیشن در بحث ارائه ابزار تحلیل تکنیکال فارکس است.

ابزار تکنیکال آی وست (iVest Market Gear)

و اما آخرین و پنجمین ابزاری که قرار است در قالب بهترین ابزار تحلیل تکنیکال فارکس معرفی کنیم، ابزار تکنیکال آی وست (iVest Market Gear) است که مارکت گییر نام دارد.

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال فارکس

قابلیت‌هایی که این ابزار تحلیل تکنیکال فارکس در اختیار شما قرار می‌دهد، فوق‌العاده‌اند. قابلیت‌هایی از این قبیل ‌که:

  • طیف گسترده‌ای از نمادهای معاملاتی را تجزیه و تحلیل کنید.
  • معاملات خود را مشاهده و در صورت نیاز ارزیابی کنید.
  • خطوط روند را به‌صورت دائمی در چارت معاملاتی داشته باشید.
  • معاملات سابق خود را مرور کنید و برای تحلیل از آن‌ها استفاده کنید.
  • از تایم‌فریم‌های مختلف برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید.
  • و مواردی از این دست…

علاوه بر این موارد، بیش از 100 اندیکاتور تحلیل تکنیکال نیز در این ابزار ارائه شده‌اند که می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. به علاوه، قابلیت اتصال ابزار از طریق ای‌پی‌آی (Api) به بروکرهای معتبری همچون چویس ترید (Choice Trade)، آلی اینوست (Ally Invest) و غیره… نیز فراهم شده است.

مطالب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با ابزارهای مورد استفاده جهت تحلیل بازار ارزهای دیجیتال، می‌توانید مقاله «معرفی 7 ابزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که باید بشناسید» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی


شما برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و فارکس، نیاز به ابزار تحلیل تکنیکال فارکس دارید. البته، ممکن است این ابزارها به تنهایی کافی نباشند و برای افزایش شانس خود برای کسب سود، نیاز به تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال نیز داشته باشید.

با این حال، این چیزی از ارزهای ابزارهای تحلیل تکنیکال بازار فارکس کم نمی‌کند! ابزارهای متنوعی برای تحلیل تکنکیال بازارهای مالی و فارکس ارائه شده‌اند که معرفی بسیاری از آن‌ها، از حوصله یک مقاله معمولی خارج است.

از این رو، در این مقاله از آکادمی رفیعی، به معرفی پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس مهم بسنده کرده‌ایم:

  • پلتفرم متاتریدر (Meta Trader)
  • پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View)
  • نرم‌افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader)
  • بروکر ترید استیشن (Trade Station)
  • ابزار تکنیکال آی وست (iVest Market Gear)

نکته‌ای که در مورد ابزارهای تحلیل تکنیکال باید بدانید این است که این ابزارها، ممکن است در قالب پلتفرم‌های معاملاتی عرضه شده‌ باشند، در بخش تحلیل تکنیکال بروکر فارکس (Forex Broker) شما قرار داشته باشند، به‌صورت نرم‌افزار قابلیت دانلود و نسب داشته باشند و یا در قالب یک وب‌سایت به شما ارائه خدمات دهند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این مقاله سعی شده است همه انواع این ابزارها، از پلتفرم‌های معاملاتی گرفته تا بروکرهای فارکس، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار پوشش داده شوند تا شما بتوانید با دست بازتری انتخاب کرده و نمادهای معاملاتی مورد نظرتان را تحلیل کنید.


سوالات متداول


  1. بهترین ابزار تحلیل تکنیکال فارکس چیست؟

طیف گسترده‌ای از ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس ارائه شده‌اند که پنج مورد از بهترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پلتفرم متاتریدر (Meta Trader)
  • پلتفرم تریدینگ ویو (Trading View)
  • نرم‌افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader)
  • بروکر ترید استیشن (Trade Station)
  • ابزار تکنیکال آی وست (iVest Market Gear)

جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این پنج ابزار تحلیل تکنیکال فارکس را می‌توانید در متن مقاله مطالعه کنید.

  1. ویژگی‌های یک ابزار تحلیل تکنیکال فارکس خوب چیست؟

ویژگی‌هایی نظیر نمایشگرهای چارت، نمودارهای قابل تنظیم با چارت‌ها، اسکنرهایی که می‌توانند بازار را بر اساس یک‌سری معیارهای خاص اسکن کنند، برخی قابلیت‌های خودکار برای تحلیل تکنیکال مثل نمایش اتوماتیک الگوها، و همچنین ارسال هشدارها و سیگنال‌های معاملاتی، از جمله مواردی هستند که می‌توانند یک ابزار را به بهترین ابزار تحلیل تکنیکال فارکس تبدیل کنند.

  1. آیا امکان امتحان کردن ابزارهای تحلیل تکنیکال فارکس قبل از خرید وجود دارد؟

بله… در صورتی که ابزار تحلیل تکنیکال فارکس معرفی شده رایگان نباشد – مثلاً تریدینگ ویو و متا تریدر رایگان بودند – اغلب این قابلیت در اختیار شما قرار داده می‌شود که به‌صورت آزمایشی از آن استفاده کرده و سپس هزینه آن را در صورت ادامه استفاده پرداخت کنید.

 

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229