الگوی گوه نزولی (Descending Wedge)

الگوی گوه نزولی (Descending Wedge)؛ سیر تا پیاز الگوی گوه کاهشی

الگوی گوه نزولی یا کاهشی (Descending Wedge) که به آن فالینگ وج (Falling Wedge) نیز گفته می‌شود، نوعی از الگوهای گوه، کنج یا وِج است که شیب هر دو خط روند در آن منفی است. الگوی گوه نزولی، به مراتب معتبرتر از الگوی گوه صعودی است و اغلب سیگنال‌هایی که از سمت این الگو صادر می‌شوند قابل اعتماد هستند. از این رو، در این مطلب از آکادمی رفیعی قصد داریم کمی عمیق‌تر الگوی گوه نزولی را بررسی کنیم، نحوه شناسایی و تفسیر این الگو در سطح بازارهای مالی مختلف مثل فارکس و ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و نکات مهم پیرامون آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

ضمن استفاده از این مقاله به‌عنوان راهنمایی جامع برای الگوی گوه نزولی، علاقه‌مندان به بازارهای مالی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتقای سطح دانش تحلیلی و معاملاتی خود، از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال و آموزش فارکس کادمی رفیعی نیز استفاده کنند. به منظور از دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص این دوره‌ها و سرفصل‌های آن‌ها، می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

الگوی گوه، کنج یا وِج (Wedge) چیست؟

در حالت کلی، الگوی گوه، کنج یا وِج (Wedge) یکی از الگوهای بسیار پرتکرار در تحلیل بازارهای مالی نظیر فارکس، ارزهای دیجیتال و بروس است که اتفاقاً اعتبار بالایی هم دارد. این الگو می‌تواند طیف گسترده‌ای از کندل استیک‌ها را شامل شود، در تایم فریم‌های متعددی و متنوعی مورد بررسی قرار گیرد و نشان دهنده روندهای مختلفی در بازار باشد. ما در مقاله‌ای مفصل به طور کلی به این الگو و انواع آن پرداختیم، برای مطالعه بیشتر می‌توانید سری به مقاله الگوی وج یا گوه بزنید.

در اصل، این‌که الگو از نوع بازگشتی است یا ادامه دهنده، به روندی بساگی دارد که قبل از الگوی گوه در سطح بازار حاکم بوده است. در ادامه، در خصوص این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

الگوی گوه نزولی (Descending Wedge)

همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، نحوه تشکیل الگوی گوه به این صورت است که یک محدوده قیمتی تشکیل شده و به مرور زمان، رفته رفته باریک‌تر و تنگ‌تر می‌شود. این باریک‌تر شدن محدوده قیمتی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در نهایت، با همگرایی کامل خطوط روند یا ترند لاین‌ها (Trend Lines) به سمت همدیگر، یک الگوی تقریباً شبیه به مثلث در سطح نمودار قیمتی تشکیل می‌شود. البته، الگوی مثلثی که فاقد دسته است و تنها بدنه آن را می‌بینیم.

این‌که الگو از نوع ادامه دهنده باشد یا بازگشتی، هیچ ارتباطی به شکل ظاهری آن ندارد. تنها چیزی که می‌تواند تعیین کننده باشد، روندی است که قبل از الگو بر بازار حاکم بوده است.

اما انواع الگوی گوه به شرح زیر هستند:

  • الگوی گوه افزایشی یا صعودی (Ascending Wedge)
  • الگوی گوه کاهشی یا نزولی (Descending Wedge)

در ادامه این مطلب، قرار بر این شده است که معتبرترین نوع الگوهای گوه یعنی الگوی گوه نزولی یا کاهشی (Descending Wedge) را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

الگوی گوه نزولی (Descending Wedge)

الگوی گوه نزولی یا کاهشی (Descending Wedge) که به آن فالینگ وج (Falling Wedge) نیز گفته می‌شود، متداول‌ترین نوع الگوهای گوه است که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دو سوم موارد، اعتبار الگوی گوه نزولی به مراتب بیشتر از الگوی گوه صعودی است و معمولاً سیگنال‌هایی که این الگو در اختبار تحلیل‌گران و معامله‌گران قرار می‌دهد، موفقیت‌آمیزتر هستند.

شکل ظاهری یک الگوی گوه نزولی به صورت تصویر زیر است:

الگوی گوه نزولی (Descending Wedge)

این الگو، می‌تواند پس از یک روند نزولی یا صعودی در سطح بازار تشکیل شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، شکل ظاهری الگو نیز به این ترتیب است که هر دو خط روند یا ترند لاین در آن دارای شیب منفی هستند و در نهایت، به همگرایی رسیده‌اند. دقیقاً به‌خاطر همین شیب منفی نیز هست که به الگو، الگوی گوه نزولی گفته می‌شود.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بر خلاف بسیاری از الگوهای نموداری دیگر، الگوی گوه نزولی منجر به نزولی شدن روند بازار نمی‌شود!

اتفاقاً برعکس این موضوع صادق است و الگوی گوه نزولی، باعث می‌شود قیمت نماد معاملاتی یا دارایی مورد نظر پس از همگرایی کامل ترند لاین‌ها و تکمیل الگو، شروع به افزایش کند. در اصل می‌توان گفت که الگوی گوه نزولی از نوع الگوهای گاوی (Bullish Patterns) است.

سیگنالی که الگوی گوه نزولی یا کاهشی به تحلیل‌گر یا تریدر مخابره می‌کند، این است که اگر چه قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر در حال کاهش است، اما قدرت و مومنتوم آن رفته‌ رفته افزایش پیدا می‌کند. از این رو، احتمال این‌که پس از خروج از الگوی گوه نزولی شاهد تغییر روند و افزایش قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر در سطح بازار باشیم بسیار بالا خواهد بود.

با این حساب، در صورتی که الگوی گوه نزولی پس از یک روند نزولی قوی در بازارهای مالی تشکیل شود، یک الگوی بازگشتی قلمداد می‌شود و نشان‌دهنده تغییر روند از نزولی به صعودی است.

این در حالی است که اگر روند حاکم بر بازار قبل از تشکیل الگوی گوه نزولی، صعودی بوده باشد، الگو از نوع ادامه دهنده خواهد بود و منجر به افزایش قیمت شدید دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر پس از خروج از الگو خواهیم بود.

در واقع می‌توان این‌طور تفسیر کرد که در صورت تشکیل الگوی گوه نزولی در روند صعودی قوی در بازار، در محدوده باریک‌تر شدن فاصله ترند لاین‌ها، کاهش قیمت و تکمیل پول بک (Pullback) را خواهیم داشت که در اصل نشان دهنده تداوم افزایش مومنتوم است و روند گاوی بعد از الگو را به ما مخابره می‌کند.

البته، این نکته مهم را نیز مد نظر داشته باشید که افزایش قیمت در سطح بازار و گاوی شدن آن، در صورتی محقق خواهد شد که الگوی گوه نزولی مورد نظر کاملاً تشکیل شده و کندل استیک‌ها، تا انتهای همگرایی الگو را طی کرده و سپس آن را پشت سر گذاشته باشند!

در صورتی که شاهد شکسته شدن ترند لاین‌ها و خروج ناگهانی کندل استیک‌ها از الگوی گوه نزولی باشیم، می‌توان گفت که الگوی مورد نظر دیگر از اعتبار ساقط خواهد بود و ممکن است شاهد تداوم و ادامه روند صعودی قبل از الگو باشیم که خلاف انتظار ما است.

مثالی از الگوی گوه نزولی

پس در حالت کلی، دو حالت خواهیم داشت:

  • الگوی گوه نزولی بعد از روند خرسی – الگوی بازگشتی
  • الگوی گوه نزولی بعد از روند گاوی – الگوی ادامه دهنده

پس با این اوصاف، صرف نظر از نوع الگوی گوه‌ نزولی از نظر بازگشتی یا ادامه دهنده بودن، در هر دو حالت بالا، الگوی گوه نزولی منجر به افزایش قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر در سطح بازار می‌شود و از نوع الگوهای گاوی است.

نکات مهم در خصوص تفسیر الگوی گوه نزولی

مانند هر الگوی نموداری دیگری، یک‌سری نکات مهم وجود دارند که مشخص می‌کنند الگو چه زمانی از اعتبار ساقط است، چه زمانی بالاترین میزان اعتبار را دارد، و چگونه می‌توان نهایت استفاده را از آن برد و سیگنال‌های معتبر و قابل استناد از آن دریافت کرد.

برخی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است هنگام استفاده از الگوی گوه‌ نزولی و تفسیر آن مد نظر داشته باشید به شرح زیر هستند:

  • لازم نیست ترند لاین‌ها همدیگر را قطع کنند و همین که همگرا شوند کافی است
  • در صورت خروج کندل استیک‌ها از الگوی گوه‌ نزولی، الگوی مورد نظر اعتبار خواهد داشت
  • در صورت شکسته شدن الگوی گوه ‌نزولی در میانه همگرایی توسط کندل استیک‌ها، الگو فاقد اعتبار خواهد بود
  • روند حاکم بر بازار قبل از الگو تعیین می‌کند که الگوی گوه‌ ‌نزولی از نوع بازگشتی است یا ادامه دهنده
  • الگوی گوه‌ نزولی در هر دو حالت بازگشتی و ادامه دهنده، یک الگوی گاوی است
  • سیگنال دریافتی از الگوی گوه‌ نزولی، سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ خواهد بود

جمع‌بندی

الگوی گوه‌ نزولی یا کاهشی (Descending Wedge) که به آن فالینگ وج (Falling Wedge) نیز گفته می‌شود، متداول‌ترین نوع الگوهای گوه است که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دو سوم موارد، اعتبار الگوی گوه نزولی به مراتب بیشتر از الگوی گوه صعودی است و معمولاً سیگنال‌هایی که این الگو در اختبار تحلیل‌گران و معامله‌گران قرار می‌دهد، موفقیت‌آمیزتر هستند.

که بر خلاف بسیاری از الگوهای نموداری دیگر، الگوی گوه نزولی منجر به نزولی شدن روند بازار نمی‌شود! اتفاقاً برعکس این موضوع صادق است و الگوی گوه نزولی، باعث می‌شود قیمت نماد معاملاتی یا دارایی مورد نظر پس از همگرایی کامل ترند لاین‌ها و تکمیل الگو، شروع به افزایش کند. در اصل می‌توان گفت که الگوی گوه نزولی از نوع الگوهای گاوی (Bullish Patterns) است.

در حالت کلی، دو حالت برای الگوی گوه نزولی داریم:

  • الگوی گوه نزولی بعد از روند خرسی – الگوی بازگشتی
  • الگوی گوه نزولی بعد از روند گاوی – الگوی ادامه دهنده

در اصل، صرف نظر از نوع الگوی گوه نزولی از نظر بازگشتی یا ادامه دهنده بودن، در هر دو حالت بالا، الگوی گوه نزولی منجر به افزایش قیمت دارایی یا نماد معاملاتی مورد نظر در سطح بازار می‌شود. نحوه تفسیر الگو، نکاتی که هنگام استفاده از آن باید مد نظر داشته باشید و سایر موارد مورد نیاز، در متن مقاله به تفصیل پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669