بلاگ

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading)

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading)

استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) یکی از انواع استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال و فارکس است که در آن، پوزیشن‌های معاملاتی در تایم فریم‌های روزانه بسته می‌شوند. ترید روزانه یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین استراتژی‌ها در بین معامله‌گران و به ویژه تریدرهای مبتدی و تازه‌کار بازارهای فارکس و ارز دیجیتال است و در آن از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی 10 مورد از کاربردی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

در ادامه این مقاله از آکادمی رفیعی همراه ما باشید تا پس از مروری کوتاه بر انواع استراتژی‌های معاملاتی بر اساس زمان‌بندی، استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ را توضیح داده و سپس روش‌ها، تکنیک‌ها و نکات مرتبط با این استراتژی را با هم بررسی کنیم.

در صورت تمایل، برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت دوره‌های تخصصی و مجوز، می‌توانید از آموزش ارز دیجیتال در مشهد و همین‌طور آموزش فارکس در مشهد آکادمی نیز استفاده کنید.


انواع استراتژی‌های معاملاتی


فعالیت و ترید در بازارهای مالی نظیر فارکس و ارزهای دیجیتال، مستلزم داشتن برنامه و استراتژی معاملاتی است. در حالت کلی، استراتژی‌های معاملاتی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و بر اساس اساس معیارهای متنوعی دسته‌بندی می‌شوند؛ اما یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها برای استراتزی‌های معاملاتی، طبقه‌بندی بر اساس زمان و تایم فریم‌ها (Time Frames) است.

بر این اساس، می‌توان استراتژی‌های معاملاتی را به چهار دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping)
  • استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading)
  • استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)
  • استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

نوع استراتژی معاملاتی

بازه زمانی اجرایی
استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping) چند دقیقه الی چند ساعت
استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) چند ساعت الی یک روز
استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چند روز الی چند هفته
استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading) چند هفته الی چند سال

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ  (Scalping)

استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping) که اصطلاحاً نوسان‌گیری هم نامیده می‌شود، به معاملاتی اطلاق می‌شود که در بازه‌های زمانی یا تایم فریم‌های بسیار کوتاه مدت – در حد چند دقیقه – انجام می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، بازار ارزهای دیجیتال بازار به شدت پر نوسانی است و همین نوسانات، تریدرها را بر آن می‌دارد تا بخواهند با استفاده از این افت و خیزهای شارپ به سود برسند. با این حال، دو نکته در خصوص استفاده از نوسان‌گیری یا استراتژی معاملاتی اسکالپینگ قابل توجه است:

  • برای این نوع معاملات تسلط بر تحلیل تکنیکال الزامی است
  • سطح ریسک بالای این نوع معاملات، مستلزم مدیریت بالای ریسک است

با این حساب، اگر یک تریدر مبتدی هستید که به دنبال کسب سود از استراتژی معاملاتی اسکالپینگ است، بهتر است قبل از آموزش استراتژی تحلیل تکنیکال را بیاموزید، مدیریت ریسک خود را ارتقا دهید و این نکته را فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال، به شدت خطرناک و پرریسک است و صد البته، جای یک شبه پولدار شدن نیست!

استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading)

استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading)، همان‌طور که از اسم آن هم می‌‌توان حدس زد، عمدتاً مربوط به معاملاتی است که دارای زمان‌بندی حدود یک روزه هستند. شما به عنوان یک تریدر، در این روش پوزیشن‌های معاملاتی خود را بر اساس تحلیل‌های که انجام داده‌اید باز می‌کنید، و فارغ از این‌که در انتهای روز به سود رسیده‌اید یا ضرر کرده‌اید، آن‌ها را می‌بندید.

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading)

باز هم توجه به یک‌سری نکات در خصوص استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ قابل تذکر است:

  • برای این نوع معاملات تسلط بر تحلیل تکنیکال الزامی است
  • سطح ریسک بالای این نوع معاملات، مستلزم مدیریت بالای ریسک است

البته، سطح ریسک استراتژی ترید روزانه به مراتب کم‌تر از اسکالپینگ یا نوسان‌گیری است ولی به هر حال، هنوز هم بسیار بالا است و شما باید بتوانید ریسک‌های بازار را مدیریت کنید.

در عین حال، تحلیل مورد استفاده برای فعالیت در حوزه ترید روزانه نیز کماکان تحلیل تکنیکال است و تحلیل فاندامنتال – مگر در موارد خاص – خیلی برای این منظور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در بخش‌های آتی مقاله، بیشتر در خصوص این استراتژی صحبت کرده و روش‌ها و نکات مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد.

استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

در استراتژی معاملاتی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)، پوزیشن‌های معاملاتی شما معمولاً برای چند روز باز هستند تا بتوانید به سودی که مد نظرتان بوده و بر اساس تحلیل‌های خود پیش‌بینی کرده‌اید دست پیدا کنید. باز هم عمده تحلیلی که برای این استراتژی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد تحلیل تکنیکال است و تنها در برخی موارد نیاز است که تحلیل فاندامنتال را نیز در معاملات خود دخیل کنید.

خصوصاً الگوهای قیمتی، برای این استراتژی معاملاتی کاربرد گسترده‌ای دارند و اغلب شما را به سودهای قالب توجهی می‌رسانند. سطح ریسک استراتژی سوئینگ تریدینگ نیز در حد متوسط است.

استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

و اما طولانی مدت‌ترین استراتژی معاملاتی نیز استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ (Position Trading) است که بیشتر شبیه هولد کردن (Honlind)، هودل کردن (HODLing) یا سرمایه‌گذاری (Investing) روی ارزهای دیجیتال است.

تایم فریم‌هایی که برای استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً طولانی مدت هستند. در عین حال، تریدرها برای اطلاع از وضعیت بازار و نوسانات نیز کافی است در انتهای هر روز نمودارهای قیمتی را چک و بررسی کنند و از این رو مدیریت ریسک چندان بالا و حرفه‌ای برای آن نیاز نیست.

برخی از پوزیشن‌های معاملاتی که بر اساس استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ ایجاد شده‌اند ممکن است تا هفته‌ها، ماه‌ها و یا سال‌ها باز بمانند تا در نهایت به سطح سودی که مد نظر تریدر بوده است برسند.

طبیعتاً تحلیل مورد نیاز برای ترید در چنین بازه‌های زمانی بلند مدتی نیز تحلیل فاندامنتال است و تحلیل تکنیکال به دلیل کوتاه مدت بودن پیش‌بینی‌ها نمی‌توند جایی در آن داشته باشد. در عین حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، توجه داشته باشید که ریسک معاملات نیز در این استراتژی به شدت پایین‌تر از دیگر استراتژی‌ها است.


مفهوم استراتژی ترید روزانه (Day Trading)


عنوان استراتژی ترید روزانه (Day Trading) از دو عبارت Day به معنی روز و Trading به معنی معامله یا خرید و فروش گرفته شده است. در واقع همین عنوان تا حد زیادی می‌تواند نشان دهنده مفهوم و روش اجرایی استراتژی مورد نظر باشد!

استراتژی ترید روزانه نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن خرید و فروش یک ارز دیجیتال در خلال یک روز انجام می‌شود و معمولاً به دلیل همین زما‌ن‌بندی کوتاه مدت و اثربخشی بالا نیز مورد توجه بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای و حتی تازه‌وارد و مبتدی است.

عمده بازارهایی که برای اجرای استراتژی ترید روزانه مناسب هستند، دو بازار بزرگ فارکس (Forex) و ارزهای دیجیتال یا کریپتو (Crypto) اند که هر دو سطح بالایی از نوسانات را تحمل می‌کنند. در حالت کلی، اگر مایل به فعالیت در بازارهای ارز دیجیتال یا فارکس باشید، دو روش پیش رو دارید:

  • ترید کردن (Trading)
  • سرمایه‌گذاری (Investing) یا هولد کردن (Holding)

سرمایه‌گذاری معمولاً روشی است که شما یک دارایی را خریداری کرده و نگه می‌دارید تا در بلند مدت، پس از این‌که قیمت آن به حد کافی افزایش یافت، آن را بفروشید و سود خود را برداشت کنید. این در حالی است که در استراتژی‌های کوتاه مدت ترید کردن، مثل همین استراتژی ترید روزانه، شما روندهای بازار و نوسانات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنید و به نوعی روی این نوسانان شرط‌بندی می‌کنید.

فرض کنید بر اساس تحلیل‌های فاندامنتالی که انجام داده‌اید، پیش‌بینی می‌کنید که در انتهای سال جاری میلادی قیمت بیت‌کوین رقم 100 هزار دلار را خواهد زد و حتی بیشتر خواهد شد. با این حساب، مقداری بیت کوین خریداری کرده و تا رسیدن رقم 100 دلاری منتظر می‌مانید. این سرمایه‌گذاری یا هولد کردن است…

در عین حال، گاهی هم اتفاق می‌افتد که بر اساس تحلیل‌های تکنیکال خود، مشاهده می‌کنید که قیمت بیت‌کوین پایین است و قرار است به زودی یک افزایش قابل توجه در آن رخ دهد؛ کاری که می‌کنید این است که در بازار کریپتو یک پوزیشن لانگ یا خرید (Long) برای آن باز می‌کنید و به محض رسیدن به افزایش پیش‌بینی شده و کسب سود، پوزیشن را می‌بندید. این هم یعنی ترید کردن… حال اگر مدت زمان این ترید کردن، بین چند ساعت الی نهایتاً یک روز باشد، به آن استراتژی ترید روزانه گفته می‌شود.


انواع استراتژی‌های ترید روزانه ارزهای دیجیتال


استراتژی‌های ترید روزانه، بر اساس این‌که از چه ابزارها یا تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند، خود را دارای انواع و زیرمجموعه‌های متنوعی هستند. در ادامه، 10 مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های ترید روزانه را برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنیم:

  • نوسان‌گیری (Scalping)
  • آربیتراژ (Arbitrage)
  • استرادل لانگ (Long Straddle)
  • تریدینگ رنج (Range Trading)
  • ترید موافق روند (Trend Following)
  • ترید خلاف روند (Countertrend Trading)
  • شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index)
  • نسبت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance)
  • ترید بر اساس اخبار (News Trading)
  • سوشال تریدینگ (Social Trading)

در ادامه همه این 10 استراتژی برتر معامله یا ترید روزانه را معرفی خواهیم کرد.

نوسان‌گیری (Scalping)

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ترید روزانه و کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از اسکالپینگ (Scalping) یا نوسان‌گیری‌های کوتاه مدت است که پیش‌تر نیز به عنوان یک استراتژی در بازه‌های زمانی چند دقیقه الی چند ساعته معرفی‌اش کردیم.

در این استراتژی، کافی است چند ارز دیجیتال محدود را انتخاب کرده و سپس پوزیشن‌های مورد نظر خود را برای آن‌ها فعال کنید:

  • پوزیشن لانگ (Long) برای روندها و نوسانات صعودی قیمت
  • پوزیشن شورت (Short) برای روندها و نوسانات نزولی قیمت

اگر چه به دلیل کوتاه مدت بودن و محدود بودن پوزیشن‌ها، ممکن است سود حاصل از هر پوزیشن محدود باشد و چندان به چشم نیاید، اما با توجه به این‌که معمولاً اسکالپرها در طول روز به‌صورت مداوم این‌کار را انجام می‌دهند و چندین و چند پوزیشن معاملاتی را فعال کرده و از آن‌ها کسب سود می‌کنند، سود نهایی در انتهای روز معمولاً رقم قابل توجهی می‌شود.

آربیتراژ (Arbitrage)

استراتژی دگری که معمولاً توسط تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس آربیتراژ (Arbitrage) است. در این استراتژی، معامله‌گران از اختلاف قیمتی ارزهای دیجیتال مختلف در صرافی‌ها و پلتفرم‌ها استفاده کرده و کسب سود می‌کنند.

تصور کنید قیمت بیت‌کوین در یک صرافی با صرافی دیگر متفاوت باشد – همان مفهوم آربیتراژ – و شما در صرافی ارزان‌تر این ارز دیجیتال را خریداری و بلافاصله، قبل از رسیدن قیمت صرافی دوم به اولی، آن را در صرافی گران‌تر به فروش برسانید!

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد این استراتژی مد نظر داشته باشید، لزوم داشتن سرعت بالا در معاملات است. برای ارتقای سطح سرعت معاملات، شاید برخی از معامله‌گران ترجیح دهند که از فرایندهای معاملاتی اتوماتیک یا رابت‌ها استفاده کنند. به علاوه، از آن جا که ممکن است حجم معاملات برای ارتقای پتانسیل سود بالا باشد، لازم است کارمزدها و هزینه‌های معاملاتی خود را مدیریت کنید.

استرادل لانگ (Long Straddle)

در استراتژی استرادل لانگ (Long Straddle) که یکی دیگر از استراتژی‌های ترید روزانه ارزهای دیجیتال است، شما یک یا چند ارز دیجیتال ویژه را انتخاب کرده و سپس به‌صورت هم‌زمان برای آن‌ها پوزیشن‌های معاملاتی در خلاف جهت هم باز می‌‌کنید!

یعنی برای هر ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین:

  • یک پوزیشن لانگ (Long)
  • یک پوزیشن شورت (Short)

باز می‌کنید!

این‌کار به شما کمک می‌کند تا از شدت نوسانات در امان بمانید و به نوعی مدیریت ریسک و پوشش ریسک داشته باشید. اگر چه ممکن است از پوزیشن مغلوب و بازنده ضرر ببینید، اما سود حاصل از پوزیشن غالب و برنده می‌تواند برای شما کاربردی و کمک کننده بوده و در صورت جمع شدن در قالب ترید روزانه، رقم قابل توجهی باشد.

تریدینگ رنج (Range Trading)

در استراتژی ترید روزانه تریدینگ رنج (Range Trading) معمولاً از سطوح حمایت و مقاومت (Support and Resistance Levels) استفاده می‌شود. می‌دانیم که بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و اصول ترید، زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به محدوده سطح مقاومت آن نزدیک می‌شود به احتمال زیاد ریزش خواهد کرد و در صورت نزدیک شدن به محدوده سطح حمایت نیز افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس، برخی از معامله‌گران محدوده معاملات خود را در نزدیکی همین سطوح حمایت و مقاومت ایجاد می‌کنند:

  • پوزیشن لانگ در محدوده سطح حمایت
  • پوزیشن شورت در محدوده سطح مقاومت

البته، باید به این نکته نیز توجه داشت که در صورت افزایش قیمت از سطح مقاومت و به اصطلاح شکسته شدن این سطح، احتمال افزایش قیمت شدید نیز وجود دارد و بر همین اساس باید بلافاصله پس از سطح حمایت و مقاومت، حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) برای معاملات تعیین کرد.

مطالب مرتبط: حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) در ارز دیجیتال چیست؟

ترید موافق روند (Trend Following)

اساس کار استراتژی ترید موافق روند (Trend Following)، تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است. تصور کنید بر اساس تحلیل‌های تکنیکالی که انجام داده‌اید، متوجه شده‌اید که در یک بازه زمانی خاص روند ارز دیجیتال بیت‌کوین صعودی بوده است و احتمالاً این روند نیز ادامه‌دار خواهد بود.

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading)

در چنین شرایطی، بسیاری از معامله‌گران سعی می‌کنند در جهت همین روند، یک پوزیشن معاملاتی لانگ برای بیت‌کوین ایجاد کرده و از طریق آن به ترید روزانه بپردازند و کسب سود کنند.

دو ابزار بسیار مهم و حیاتی که اغلب برای این نوع استراتژی ترید روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • خطوط روند (Trend Lines)
  • میانگین متحرک (Moving Averages)

این‌که بازه‌های زمانی مورد نظر هر معامله‌گر برای شناسایی روندها چقدر است، بیشتر به سلیقه، مهارت و برنامه‌ریزی تریدرها بستگی دارد. برخی از معامله‌گران ممکن است روندها را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت چند ساعته بررسی کرده و پوزیشن‌های معاملاتی خود را نیز در همین حد کوتاه در نظر بگیرند… در حالی که برخی دیگر ممکن است روزانه یا حتی در حد چند روز نوسانات و روندها را بررسی کنند.

ترید خلاف روند (Countertrend Trading)

در بخش قبل و استراتژی ترید موافق روند (Trend Following)، تریدرها بر اساس روندهای موجود در بازار پوزیشن‌های معاملاتی ترید روزانه خود را تنظیم می‌کردند. استراتژی ترید خلاف روند (Countertrend Trading) دقیقاً برعکس این موضوع است و سعی دارد از اتفاقات پس از روندهای شناسایی شده و در واقع اصلاح قیمت‌ها کسب سود کند.

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading)

معمولاً زمانی که یک ارز دیجیتال پامپ (Pump) شده یا برای مدتی روند صعودی قابل توجهی را تجربه می‌کند، مخصوصاً اگر حرکت آن شارپی و اسپایک (Spike) هم بوده باشد، یک اصلاح قیمت را پس از آن تجربه خواهد کرد.

بسیاری از تریدرها، در روندهای حاکم بر بازا منتشر و در کمین می‌نشینند تا از این اصلاح قیمت‌ها کسب سود کنند که اغلب هم خیلی سریع و تند و تیز اتفاق می‌افتند.

شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index)

استفاده از شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) یکی دیگر از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی است که برای ترید روزانه توصیه می‌شود.

زمانی که طمع برای یک ارز دیجیتال زیاد است، به این معنی است که طرفداران زیادی دارد و عطش برای خریدن آن بالا است و شاید همین دوران هترین دوران برای فروش ارز دیجیتال مورد نظر باشد چرا که اغلب به دلیل تقاضای بالا، قیمت آن افزایشی است.

این در حالی است که در صورت بالا بودن سطح ترس، اغلب معامله‌گران تمایلی به خرید و معامله ارز دیجیتال مورد نظر ندارند و به دلیل تقاضای پایین، قیمت پایین‌تر است. این یک سیگنال برای تریدرها است که ارز دیجیتال مورد نظر را تا پایین بودن قیمت خریداری کنند.

استراتژی ترید روزانه؛ 10 مورد از بهترین استراتژی‌های دی تریدینگ (Day Trading) 

پس سیگنالی که از شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) دریافت می‌کنیم به شرح زیر است:

  • سیگنال خرید یا لانگ در صورت بالا بودن ترس
  • سیگنال فروش یا شورت در صورت بالا بودن طمع

نسبت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance)

نسبت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) دیگر معیار یا شاخصی است که می‌تواند در قالب یک استراتژی ترید روزانه مورد استفاده قرار گیرد. منظور از نسبت دامیننس بیت کوین، ارزش بازار بیت‌کوین نسبت به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال است.

بدیهی است که زمانی که این نسبت افزایش پیدا می‌کند، به این معنی است که ارزش بیت‌کوین در حال افزایش است و قیمت آن روندی صعودی پیدا کرده است.

از آن‌جا که بسیاری از آلت‌کوین‌های دیگر بلافاصله پس از افزایش قیمت بیت‌کوین رشد می‌کنند و به عبارتی تابع و دنباله روی بیت‌کوین هستند، پس می‌توان با بررسی و رصد مداوم این معیار، روندهای ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرده و روی آن‌ها معامله کرد.

ترید بر اساس اخبار (News Trading)

رصد و بررسی مداوم اخبار یکی از راه‌هایی است که می‌تواند از شما یک تریدر موفق در حوزه ترید روزانه بسازد. این استراتژی که در اصطلاح نیوز تریدینگ (News Trading) نامیده می‌شود، به این ترتیب است که شما خبرهای مهم اقتصادی و سیاسی و غیره… را دنبال می‌کنید و بر اساس آن‌ها، پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز و بسته می‌کنید.

برای درک بیشتر این موضوع، بیایید یک مثال عینی را دنبال کنیم که شاید خیلی‌ها شاهدش بودید! اگر خاطرتان باشد، هیاهوی تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت‌کوین، چند وقتی بود که بر پا بود؛ بسیاری از تحلیل‌گران عنوان کرده بودند که احتمالاً در صورت تایید این صندوق‌ها، قیمت بیت‌کوین یک رشد قابل توجه را تجربه خواهد کرد.

همین اتفاق نیز در عمل افتاد و قیمت بیت‌کوین به محض اعلام موافقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) با اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس اسپات بیت‌کوین، به شدت رشد کرده و رکورد زد!

هر چند که این روند مقطعی بود و بلافاصله قیمت شروع به اصلاح کرد، ولی کسانی که نیوز تریدینگ بلد بودند و پای اخبار نشسته بودند، فرصت این را پیدا کردند که از همان رشد قیمتی قابل توجه سود کلانی را برداشت کنند.

سوشال تریدینگ (Social Trading)

و اما در مورد آخرین استراتژی، که اغلب مورد توجه تریدرهای مبتدی و تازه‌کار بازار ارزهای دیجیتال نیز هست، شما می‌توانید از اطلاعات و سیگنال‌هایی که در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شوند نیز در قالب استراتژی سوشال تریدینگ (Social Trading) استفاده کنید.

در این روش، تحلیل‌گران، کاربران شبکه‌های اجتماعی و تریدرها، داده‌ها، نکته نظرات و سیگنال‌های معاملاتی خود را به اشتراک می‌گذارند و شما می‌تواندی بدون تحلیل خاص یا با کم‌ترین دانش معاملاتی، از این اطلاعات استفاده کنید.

با این حال، توجه به چند نکته در سوشال تریدینگ اهمیت دارد:

  • بسیاری از سیگنال‌هایی که در این شبکه‌ها منتشر می‌شوند فیک هستند!
  • اغلب سیگنال‌هایی که منتشر می‌شوند کپی‌برداری شده‌اند و ممکن است منقضی شده باشند
  • احتمال کلاهبرداری و غیره در این قبیل شبکه‌ها بسیار بالا است
  • و مواردی از این دست…

ارزهای دیجیتال محبوب برای ترید روزانه


اکنون که با استراتژی‌های ترید روزانه آشنا شدید، د نیست چند مورد از ارزهای دیجیتالی که برای ترید روزانه پیشنهاد می‌شوند را نیز بشناسید.

دو نکته‌ مهم که در مورد انتخاب این ارزها باید به آن‌ها توجه داشته باشید این است که:

  • سعی کنید یک الی پنج ارز – به ویژه اگر مبتدی هستید – انتخاب کنید تا راحت‌تر مدیریت‌شان کنید
  • ارزهای دیجیتال معرفی شده صرفاً در حد پیشنهاد هستند و تضمین کسب سود به شما نمی‌دهند!

این ارزها عبارتند از:

ارز دیجیتال پیشنهادی

مزیت‌های ارز برای ترید روزانه

ریپل (XRP) کارمزدهای پایین، سرعت بالای تراکنش‌ها، محبوبیت و نقدینگی بالای ارز
سولانا (SOL) کارمزدهای پایین، سرعت بالای تراکنش‌ها، محبوبیت و آینده‌نگری پروژه
بیت کوین (BTC) محبوب‌ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال، مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار، دارای ثبات نسبی
اتریوم (ETH) ارز دیجیتال نسبتاً پایدار بازار، محبوب‌ترین و ارزشمندترین آلت کوین دنیا
کاردانو (ADA) ارز نسبتاً پر نوسان و دارای پتانسیل سود بالا، کامیونیتی قوی
پولکادات (DOT) نقدینگی بالا در عین کارمزدهای پایین، ارائه سرویس در اغلب پلتفرم‌ها

آموزش گام‌به‌گام مراحل ترید روزانه


نوبتی هم که باشد، نوبت می‌رسد به آموزش مراحل ترید روزانه؛ برای این منظور، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • دانش و مهارت‌های معاملاتی خود را ارتقا دهید
  • یک صرافی ارز دیجیتال خوب برای خودتان پیدا کرده و حساب ایجاد کنید
  • سرمایه مورد نظرتان برای ترید روزانه را تامین کنید
  • ارز دیجیتال یا ارزهای مورد نظرتان برای ترد را مشخص کنید
  • استراتژی معاملاتی مورد نظرتان را مشخص کنید
  • شروع به ترید روزانه در بستر پلتفرم منتخب کنید
  • مدیریت ریسک را هرگز فراموش نکنید
  • ارزهای دیجیتال و سود خود را ذخیره کنید

دانش و مهارت‌های معاملاتی خود را ارتقا دهید

واقعیت این است که ترید کردن ناز به دانش و مهارت معاملاتی دارد. شما باید قبل از هر چیز تا می‌توانید آموزش ببینید، منابع معتبر کسب مهارت و سیگنال و غیره را شناسایی کنید، تحلیل‌‌های تکنیکال و فاندامنتال را یاد بگیرید و سپس سراغ ترید کردن چه به صورت ترید روزانه و چه دیگر استراتژی‌های معاملاتی بروید!

یک صرافی ارز دیجیتال خوب برای خودتان پیدا کرده و حساب ایجاد کنید

پس از این‌که دانش و مهارت معاملاتی را کسب کردید، اکنون لازم است یک صرافی مناسب برای خرید و فروش و ترید روزانه ارزهای دیجیتال انتخاب کنید. این صرافی می‌تواند:

  • صرافی ارز دیجیتال داخلی
  • یا صرافی ارز دیجیتال خارجی

باشد!

صرافی‌های داخلی دارای سطح امنیت بالاتری هستند و خطر تحریم و بلوکه شدن حساب و این قبیل ریسک‌ها در آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اغلب صرافی‌های ایرانی دارای کارمزدهای بالایی هستند و خیلی از ارزهای دیجیتال را پوشش نمی‌دهند.

اکثر تریدرها ترجیح می‌دهند برای دسترسی به واریز و برداشت ریالی و همین طور امنیت، از یک صرافی ایرانی استفاده کنند ولی در کنار آن، برای ترید کردن و استفاده از طیف گسترده‌ای از امکانات و معاملات و ارزهای دیجیتال، یک صرافی خارجی هم داشته باشند که برای کاربران ایرانی در دسترس است، معتبر و امن است و کارمزدهای پایینی دارد.

سرمایه مورد نظرتان برای ترید روزانه را تامین کنید

در مورد سرمایه، تنها رعایت یک نکته الزامی است؛ آن‌هم این‌که برای ترید روزانه و در حالت کلی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، همه سرمایه زندگی‌تان را وارد بازار نکنید! بازار ارزهای دیجیتال، بازار به شدت پرنوسان و پر ریسکی است و از این روز بهتر است همه سرمایه زندگی خود را روی این بازار شرط‌بندی نکنید.

ارز دیجیتال یا ارزهای مورد نظرتان برای ترد را مشخص کنید

برای انتخاب ارز، توصیه می‌شود از یکی دو ارز شروع کنید و در صورت کسب مهارت تعداد ارزهای خود را افزایش دهید. در عین حال، به دلیل نوسانات بالا و ریسک فوق‌العاده بالای ترید روزانه، بهتر است نهایتاً در حد چهار یا پنج ارز دیجیتال را داشته باشید تا در صورت بروز روندهای قیمتی نامساعد، بتوانید پوزیشن‌های معاملاتی خود را مدیریت کنید.

ارزهای دیجیتال مختلفی برای انتخاب وجود دارند که رعایت چند نکته در مورد آ‌ن‌ها کمک کننده خواهد بود:

  • ارزهای دیجیتال باثبات‌تر با وجود پتانسیل سود پایین، ریسک کم‌تری دارند
  • سعی کنید ارزهای دیجیتال محبوب با نقدینگی بالا را انتخاب کنید
  • کارمزد تراکنش‌ها و همین‌طور سرعت آن‌ها را مد نظر قرار دهید تا سود بالاتری کسب کنید
  • از لیست پیشنهادی ما در بخش قبلی مقاله غافل نشوید!

استراتژی معاملاتی مورد نظرتان را مشخص کنید

استراتژی‌های معاملاتی ترید روزانه را در بخش‌های ابتدایی مقاله معرفی کردیم. سعی کنی بهترین و مناسب‌ترین استراتژی را بر اساس نیازها، ترجیحات و روحیات خودتان انتخاب کنید و برای ارتقای سطح معاملاتی خود نیز تلاش کنید تا استراتژی مورد نظر را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید.

شروع به ترید روزانه در بستر پلتفرم منتخب کنید

اکنون که همه‌چیز مهیا شده است، می‌توانید شروع به ترید روزانه در بستر صرافی که انتخاب کرده‌اید کنید. حساب کاربری خود را شارژ کرده و پوزیشن‌های معاملاتی مورد نظرتان را برای ارزهای دیجیتال انتخابی ایجاد کنید.

مدیریت ریسک را هرگز فراموش نکنید

برای این‌که از ضرر و زیان در امان بمانید، بهت است در مورد روش‌های مدیریت و پوشش ریسک مطالعه کنید. استفاده از:

  • حد سود و حد ضرر
  • سیو سود در بخش‌هایی از معاملات
  • استراتژی‌هایی مثل هج کردن (Hedging)
  • و نظایر آن‌ها…

می‌توانند کمک زیادی به مدیریت و کاهش ریسک معاملات ترید روزانه کنند.

ارزهای دیجیتال و سود خود را ذخیره کنید

در انتهای روز، پس از این‌که ترید روزانه‌تان به اتمام رسید، بهتر است دارایی‌های خود را روی یک کیف پول ذخیره‌سازی کنید تا از ریسک‌ها و تهدیدهای احتمالی در امان باشند. این کیف پول‌ها می‌توانند:

  • نرم‌افزاری و موبایلی با سهولت بالا
  • سخت‌افزاری با امنیت بالا

باشند.


مزیت‌های ترید روزانه


مهم‌ترین مزیت‌هایی که ترید روزانه برای معامله‌گران در پی دارد عبارتند از:

  • عدم نیاز به صبر کردن و اثربخشی بالای معاملات
  • پتانسیل بالا برای کسب سود
  • همه‌روزه بودن بازار و معاملات بدون تعطیلی و تعلیق
  • قابلیت برداشت سود به‌صورت روزانه
  • مناسب حتی برای تریدرهای مبتدی و تازه‌وارد (البته با احتیاط)!

معایب ترید روزانه


و اما هر استراتژی در کنار مزیت‌ها، معایب یا به عبارت بهتر ریسک‌هایی را هم در پی دارد. در مورد ترید روزانه، ریسک‌هایی که حتماً باید مد نظر داشته باشید عبارتند از:

  • وقت‌گیر بودن ترید روزانه که مدام باید در طول روز چک شود
  • ریسک بسیار بالای معاملات و نیاز به مدیریت ریسک
  • نیاز به سرمایه نسبتاً بالا برای دستیابی به سود قابل قبول
  • امکان غلبه احساسات و مواردی از این دست…

جمع‌بندی


استراتژی ترید روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) یکی از انواع استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی مختلف مثل ارز دیجیتال و فارکس است که در آن، پوزیشن‌های معاملاتی در تایم فریم‌های روزانه بسته می‌شوند. ترید روزانه یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین استراتژی‌ها در بین معامله‌گران و به ویژه تریدرهای مبتدی و تازه‌کار است که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کند و مستلزم مدیریت ریسک بالا است.

استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که برای ترید روزانه استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • نوسان‌گیری (Scalping)
  • آربیتراژ (Arbitrage)
  • استرادل لانگ (Long Straddle)
  • تریدینگ رنج (Range Trading)
  • ترید موافق روند (Trend Following)
  • ترید خلاف روند (Countertrend Trading)
  • شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index)
  • نسبت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance)
  • ترید بر اساس اخبار (News Trading)
  • سوشال تریدینگ (Social Trading)

کلیه این ده استراتژی در متن مقاله توصیف شده و آموزش داده شده‌اند. ضمن آن‌که شما می‌توانید لیستی از ارزهای دیجیتال پیشنهادی برای ترید روزانه، مراحل انجام ترید روزانه و مزیت‌ها و معایب این روش را نیز در بخش‌های مختلف مقاله مطالعه کنید.


سوالات متداول


  1. منظور از ترید روزانه یا دی تریدینگ (Day Trading) چیست؟

استراتژی ترید روزانه نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن خرید و فروش یک ارز دیجیتال در خلال یک روز انجام می‌شود و معمولاً به دلیل همین زما‌ن‌بندی کوتاه مدت و اثربخشی بالا نیز مورد توجه بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای و حتی تازه‌وارد و مبتدی است.

  1. شانس موفقیت استراتژی‌های ترید روزانه چقدر است؟

حدود 5 الی 25 درصد از معامله‌گران موفق به کسب سود از معاملات ترید روزانه می‌شوند. با این حال، تسلط بر تحلیل تکنیکال، داشتن مدیریت ریسک بالا، منظم بودن و وقت گذاشتن و همین‌طور کنترل احساسات و ارتقای سطح دانش و مهارت معاملاتی برای دستیابی شما به موفقیت اهمیت دارند.

  1. انواع استراتژی ترید روزانه کدام‌اند؟

ده مورد از محبوب‌ترین و بهترین استراتژی‌های ترید روزانه عبارتند از:

  • نوسان‌گیری (Scalping)
  • آربیتراژ (Arbitrage)
  • استرادل لانگ (Long Straddle)
  • تریدینگ رنج (Range Trading)
  • ترید موافق روند (Trend Following)
  • ترید خلاف روند (Countertrend Trading)
  • شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index)
  • نسبت دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance)
  • ترید بر اساس اخبار (News Trading)
  • سوشال تریدینگ (Social Trading)

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

دیدگاه ها بسته شده است

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669

خدمات ربات هوشمند

خانم صالحی: 09157051229