تریدرهای معروف جهان

۱۰ نفر از تریدرهای معروف جهان که باید بشناسید

بسیاری از تریدرهای موفق جهان هم مرتکب خطاهایی شده‌اند. برای همین است که باید با مطالعه زندگی تریدرهایی مثل نیکولاس لیزن و جسی لیورمور، درس احتیاط گرفت. در اینجا درباره زندگی ۱۰ تریدر معروف جهان مثل جورج سوروس، جیم راجرز و استیون کوئن اطلاعاتی ارائه شده است تا بتوانید واقعیت‌ها را از رویافروشی تشخیص دهید! درس نهایی از زندگی بزرگترین تریدر تاریخ، ریسک بالای بازارهای مالی و در نتیجه نیاز به احتیاط تحت هر شرایطی است.

لینک های مهم

نوشته‌های تازه

فعالیت در بازارهای مالی نیازمند الگوهای موفق است. شما برای اینکه بتوانید تصمیم‌های حساب‌شده در این بازار بگیرید، باید بدانید که افراد موفق در زمینه ترید، چگونه به بازار نگاه می‌کردند و با چه فرایندی به یک تصمیم منطقی می‌رسیدند. شناخت تریدرهای معروف جهان به شما کمک می‌کند تا بتوانید در ضمن امیدواری به احتمال موفقیت، مسیر بهتری را طی کنید. در این مطلب قرار است با ۱۰ نفر از بزرگ‌ترین تریدرهای تاریخ آشنا شوید.

معرفی ۱۰ تریدر بزرگ دنیا

موفقیت در بازارهای مالی یعنی چه؟ چگونه می‌توان نام یک تریدر را به عنوان یک تریدر موفق یا بزرگ‌ترین تریدر تاریخ به میان آورد؟

معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین تریدرها وجود دارد. اصلی‌ترین معیار، بررسی عملکرد و میزان بازدهی تریدر است. یک تریدر موفق کسی است که بتواند یک بازدهی خارق‌العاده را با تمامی اصول مدیریت ریسک کسب و سپس مدیریت کند. بعضی از تریدرهای معروف جهان، به واسطه انجام یک کار خارق‌العاده شهرت پیدا کرده‌اند: کسب یک میلیون دلار در طی یکسال یا کسب یک میلیارد دلار طی یک معامله؛ همگی اتفاقات خاصی هستند که فقط یک تریدر موفق از پس آن‌ها برمی‌آید.

در ادامه قرار است با ۱۰ نفر از بهترین‌ها آشنا شوید. کسانی که توانسته‌اند مهارت خود را در بازارهای مالی ثابت کنند و حتی برخی از آن‌ها به یک سبک معاملاتی تبدیل شده‌اند.

یک: جسی لیورمور (Jesse Livermore)

جسی لیورمور در بین سال‌های ۱۸۷۷ تا ۱۹۴۰ زندگی کرده است. او در عمر خود سودهای بزرگ و ضررهای بزرگ را تجربه کرده و به واسطه یک معامله پرسود مشهور است: او توانست ریزش بازار در سال ۱۹۲۹ را به‌درستی پیش‌بینی کرده و با گرفتن موقعیت معاملاتی فروش، حدود ۱۰۰ میلیون دلار سود کسب کند.

نقل قول از جسی لیورمور از بهترین تریدرهای تاریخ

لیورمور پس از تجربه یکی دو ورشکستگی و برگشت به بازار، نهایتاً در سال ۱۹۳۴ سرمایه خود را از دست داد و همین ورشکستگی در کنار مشکلات خانوادگی، باعث شد تا دیگر نتواند به دوران درخشش خود بازگردد. جسی لیورمور در سال ۱۹۴۰ از دنیا رفت.

دو: ویلیام دیلبرت گن (William Delbert Gann)

اگر نام سبک گن به گوش شما آشناست، بنیانگذار این روش، ویلیام گن است. او در سال‌های ۱۸۷۸ تا ۱۹۵۵ زندگی کرده است و شهرت او به واسطه ابداع روش‌هایی مبتنی بر ستاره‌شناسی و نجوم برای پیش‌بینی بازار بوده است. ابزارهای زوایای گن، چرخه‌های گن و مربع ۹ در ۹ او از مشهورترین ابزارهایی است که تا به امروز نیز افراد با استفاده از آن‌ها ادعای پیش‌بینی بازارهای مالی را دارند.

نقل قول از ویلیام دیلبرت گن

هنوز هم مورد اختلاف است که گن ثروت خود را از راه معامله‌گری به دست آورده بود یا از طریق فروش کتاب‌هایش. او در زمان مرگ خود در سال ۱۹۵۵ ثروتی برابر با ۱۰۰ هزار دلار داشت که البته به ارزش امروزی در حدود ۱ میلیون دلار محسوب می‌شود. هرچند این رقم هم برای یک معامله‌گر بزرگ زیاد نیست، اما درهرصورت سبک خاص گن باعث شده تا در میان بزرگ‌ترین معامله‌گرهای دنیا قرار بگیرد؛ سبکی مرموز که هنوز هم بسیاری از افراد نتوانسته‌اند آن را به‌صورت دقیق درک کنند.

سه: جورج سوروس (George Soros)

یکی از مشهورترین معامله‌گران تاریخ، جورج سوروس است که در سال ۱۹۳۹ به دنیا آمده و اصالتی مجارستانی دارد. جورج سوروس از بازمانده‌های جنایت هولوکاست است. به او لقب مردی را داده‌اند که بانکداری انگلستان را ورشکست کرده است. این لقب به یکی از معاملات فروش او برمی‌گردد که موقعیت فروش ۱۰ میلیارد روی پوند گرفت و از آن توانست ۱ میلیارد دلار سود کسب کند.

سوروس شرکت مدیریت سرمایه سوروس را تأسیس کرده است که یکی از بزرگ‌ترین هج فاندهای دنیاست. ثروت او در حدود ۶.۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چهار: جیم راجرز (Jim Rogers)

جیم راجرز در سال ۱۹۴۲ به دنیا آمده است و یکی از اعضای هولدینگ راجرز است. او به واسطه پیش‌بینی درستی که از رشد کامودیتی‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی داشت، شهرت پیدا کرد. کتاب‌های او درباره سفرهایش به دور دنیا هم مشهور هستند. جیم راجرز در اوایل ۱۹۷۰، با همکاری جورج سوروس، مجموعه کوانتوم فاند را راه‌اندازی کرد که این مجموعه در فعالیت ۱۰ ساله خود توانست حدود ۴۲۰۰ درصد بازدهی ایجاد کند.

نقل قول از جیم راجرز از تریدرهای معروف جهان

جالب است بدانید که جیم راجرز در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ در همکاری را با نیروهای نظامی آمریکا در جنگ ویتنام شرکت داشته است.

پنج: ریچارد دنیس (Richard Dennis)

ریچارد دنیس در سال ۱۹۴۹ و در شیکاگو متولد شده است. او به واسطه کسب ۲۰۰ میلیون دلار در طی ده سال فعالیت در معامله‌گری شهرت دارد و جالب است بدانید که ریچارد تنها با ۱۶۰۰ دلار فعالیت خود را آغاز کرده است. ضررهای بزرگ دنیس در ریزش بازار سال ۱۹۸۷ و سال ۲۰۰۰ به ما نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین تریدر تاریخ هم می‌تواند طی یک ریسک پیش‌بینی‌نشده، ضررهای بزرگ ثبت کند.

شش: پاول تئودور جونز (Paul Tudor Jones)

یکی دیگر از تریدرهای معروف جهان، پاول تئودور جونز نام دارد که متولد ۱۹۵۴ است و تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ثروت از بازارهای مالی کسب کرده است و همچنان هم در بازارها فعالیت دارد. این معامله‌گر شرکت سرمایه‌گذاری تئودور را راه‌اندازی کرده است که یکی از بزرگ‌ترین و مؤثرترین شرکت‌های هج فاند در دنیاست.

شهرت پاول جونز از ریزش بازار ۱۹۸۷ می‌آید. او توانست به درستی در یک برنامه تلویزیونی این ریزش را پیش‌بینی کند و طی این ریزش او توانست با گرفتن موقعیت فروش، ۱۰۰ میلیون دلار ثروت ایجاد کند.

هفت: استیون کوئن (Steven Cohen)

استیون کوئن متولد ۱۹۵۶ در نیویورک است. او یکی از موفق‌ترین تریدرهای تاریخ محسوب می‌شود. در سال ۱۹۹۲ او شرکت مشاوره SAC را راه‌اندازی کرد که یکی از موفق‌ترین هج فاندهای دنیا محسوب می‌شود. البته بعدها این شرکت متهم به تخلفاتی مثل معاملات داخلی شد. معاملات داخلی به معاملاتی گفته می‌شود که با استفاده از اطلاعات غیرعمومی انجام شود. استیون مجبور شد پس از پرداخت غرامت ۱.۸ میلیارد دلاری، شرکت SAC را متوقف کند. پس از آن استیون شرکت Point72 را راه‌اندازی کرد که یک شرکت مدیریت دارایی محسوب می‌شود.

جالب است این نکته را درباره استیون کوئن بدانید که او کار خود را با سرمایه‌گذاری پولی شروع کرد که آن پول را در شرط‌بندی برنده شده بود. ثروت خالص کوئن درحال‌حاضر در حدود ۱۹.۸ میلیارد دلار است.

هشت: جیم سیمونز (Jim Simons)

سیمونز متولد ۱۹۳۸ است و به تازگی در اردیبهشت ۱۴۰۳ (می ۲۰۲۴) در سن ۸۴ سالگی فوت شده است. سیمونز دکترای ریاضیات داشت و در جنگ ویتنام هم شرکت کرده بود. او بنیان‌گذار تکنولوژی‌های رنسانس در سال ۱۹۸۲ بود و از آن برای ایجاد یک غول هج فاند استفاده کرد. تکنولوژی رنسانس به یک سیستم مدیریت سرمایه گفته می‌شود که از ریاضیات و روش‌های آماری برای مدل‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود.

خالص سرمایه سیمونز در زمان فوت، ۳۱.۴ میلیارد دلار بود. او اولین نفری بود که محاسبات کمی را وارد حوزه مالی کرد و توانست مدیر هج فاند موفقی با استفاده از همین تکنیک شود. جیم سیمونز در سال ۲۰۰۶ توانست عنوان مهندس مالی سال را توسط موسسه بین‌المللی مهندسی مالی کسب کند.

نه: دیوید تیپر (David Tepper)

دیوید تیپر متولد ۱۹۵۷ است و هج فاند بسیار موفقی به نام Appaloosa Management را در سال ۱۹۹۳ ایجاد کرده است. او متخصص سرمایه‌گذاری در شرایط بحرانی است و بارها در رسانه CNBC در مقابل نگاه هزاران تریدر، نقطه‌نظرهای خود را عنوان کرده است. دیوید تیپر حرفه خود را از کارشناس تحلیل آغاز کرد و در نهایت با نجات دادن شرکت‌ها از شرایط بحرانی و رساندن آن‌ها به سودآوری، توانست شهرت زیادی کسب کند. پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه، او به معاملات اوراق بانکی متمایل شد و در این زمینه هم فعالیت موفقی داشته است. ثروت خالص دیوید در حال حاضر به ۲۰.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

ده: نیکولاس لیزن (Nicholas Leeson)

نیکولاس لیزن پس از تحصیلات دبیرستان خود دیگر به تحصیل ادامه نداد و مشغول به یک شغل اداری در یک بانک شد. پس از آن، به مورگان استنلی، یک شرکت جذب و مدیریت سرمایه، رفت و در نهایت در بانک Barings مشغول به فعالیت شد. با توجه به اینکه لیزن پس از تحصیلات دبیرستان به تحصیلات آکادمیک روی نیاورد، موفقیت‌های شغلی او چشمگیر محسوب می‌شود. بااین‌حال او در آخرین موقعیت، یعنی در بانک Barings، اشتباهاتی کرد که باعث ورشکستگی بانک و زیان ۱.۷ میلیون دلاری آن شد.

علیرغم این اشتباه، زندگی نیکولاس لیزن درس‌های زیادی دارد. از سال ۱۹۹۲، لیزن موفق به انجام معاملات بی‌نظیری شد. او توانست سودی ده میلیون پوندی برای بانک ایجاد کند که ۱۰ درصد از سود سالانه بانک را تشکیل می‌داد؛ برای همین هم لیزن با وجود حقوق ۵۰ هزار پوندی خود، در آن سال پاداش ۱۳۰ هزار پوندی دریافت کرد. با وجود تمام این موفقیت‌ها، نیکولاس لیزن پایش لغزید و خطای نهایی را انجام داد.

لیزن بعد از آن، معاملات اشتباهی انجام داد اما هر بار تلاش می‌کرد تا با استفاده از یک حساب مخفی، روی اشتباهات خود در ترید سرپوش بگذارد. همین عادت در آخر منجر به اشتباه نهایی شد: او فراموش کرد اختلاف حساب ۵۰۰ قرارداد را محاسبه کند و این موضوع زیان ۱.۷ میلیون دلاری برای بانک در پی داشت. با وجود اینکه نیکولاس لیزن اصرار داشت که هرگز از حساب مخفی برای کسب سود استفاده نکرده است، کارآگاه‌ها در سال ۱۹۹۶ حدود ۳۵ میلیون دلار را در حساب‌های مختلف او پیدا کرده‌اند.

چرا به استاد ترید نیاز داریم؟

برای شروع فعالیت در بازارهای مالی، نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید. همانطور که دیدید، حتی بهترین تریدرهای دنیا هم مرتکب خطاهایی شدند که ریشه در نکته‌های کوچک اما مهم داشت. اینکه از همان ابتدا بتوانید با رعایت اصول مدیریت سرمایه پیش بروید و استراتژی‌های معاملاتی خود را بهینه کنید، مهم‌ترین گام شما برای تریدر شدن است. 

برای اینکه سرمایه خود را از دست ندهید و دچار خطاهای مختلف در حین ترید نشوید، شما نیاز به یک مشاور و استاد ترید دارید. کسی که بتواند از همان ابتدا مثل یک مربی شما را به سمت موفقیت راهنمایی کند. در دو مطلب «بهترین استاد فارکس در ایران» و «بهترین استاد ارز دیجیتال در ایران» می‌توانید با بهترین اساتید ترید آشنا شوید. 

جمع‌بندی

مطالعه زندگی تریدرهای معروف جهان به ما کمک می‌کند تا یک موضوع را درک کنیم: هرچقدر هم که در کار خود خبره باشیم، ریسک‌های محاسبه‌نشده یا سیستماتیک، می‌توانند زیان‌های بزرگی را متوجه ما کنند. برای همین رعایت اصول سرمایه، جلوگیری از اعمال هیجان یا حرص و ترس در معاملات و همچنین صادق بودن با خود، از جمله مواردی است که می‌تواند ما را نجات دهد. فراموش نکنیم که حتی اگر بزرگترین تریدر تاریخ هم باشیم، هیچ خطری از ما در بازارهای مالی دور نیست. این بازارها همواره پرریسک هستند و هیچ چیزی جز دقت، صبر و محاسبات دقیق نمی‌تواند تا حدودی از ما محافظت کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.

درخواست مشاوره رایگان

آیا ورود به بازار مالی مناسب شماست؟ همین الان فرم را پر کنید تا کارشناسان ما در آکادمی رفیعی با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم برای دوره را در اختیارتان قرار دهند.

دوره‌های آکادمی رفیعی

آموزش فارکس در مشهد | آگکادمی مالی رفیعی
آموزش فارکس

آموزش فارکس در مشهد

آموزش فارکس در مشهد، زیر نظر مهندس رفیعی یکی از بهترین تریدرهای ایران، به صورت مستقیم برگزار می‌شود. ویژگی این دوره رسیدن به سود قطعی است!

هرلحظه در کنار شما هستیم
جهت برقراری تماس برروی دکمه ها کلیک نمایید.
مشاوره و پشتیبانی

خانم مقدم: 09037105223

مشاوره کلاس های حضوری

اقای آگاه : 09150080669